کد خبر 1370387
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
یک مقام سابق صهیونیستی :اردن به فلسطین دیگری تبدیل می شود

اسحاق لوانون سفیر سابق رژیم صهیونیستی در قاهره گفت : اسراییل باید به صورت رسمی اردن را تهدید کند که درصورت ادامه این روند، اردن را فلسطین دیگری می کنیم.

به گزارش مشرق، وی در مقاله ای که روزنامه «اسرائیل هیوم» منتشر کرده است، ادامه می دهد: من  به دلایل مختلف مرتبط با منافع ملی امان و تلاویو، طرفدار برقراری روابط خوب و حتی نزدیک دوجانبه با پادشاهی اردن بوده و هستم  ولی ما خطوط قرمزی هم داریم، عبدالله دوم پادشاه اردن از "توطئه اسرائیل برای تقسیم حرم بین یهودیان و اعراب" سخن می گوید که یک "دروغ است" زیرا اسرائیل رسما اعلام کرده است که چنین قصدی ندارد!

وی می افزاید : ملک عبدالله دوم به طور غیرمستقیم به اداره اوقاف اختیار لازم را داده تابا ارسال یک نامه غیررسمی به ایالات متحده از واشنگتن درخواست تغییر وضعیت موجود برای مدیریت اماکن مقدس در سرزمینهای اشغالی از جمله مدیریت (حرم ابراهیمی و مسجدالاقصی) و واگذاری کل کار به این اداره و کوتاه کردن دست اسراییل از این حوزه را بدهد.

لوانون انتقاد علنی بشر الخساونه نخست وزیر اردن از اسرائیل در برابر نمایندگان پارلمان را اقدامی " غلط، توهین آمیز همراه با اظهاراتی دروغ "عنوان کرد و ادامه داد: الفاظی که وی به کار برد بسیار افراط گرایانه و غیرقابل تحمل بود"! نخست وزیر اردن با حمایت از اغتشاشگران فلسطینی" حضور یهودیان در مسجدالاقصی  را "هتک  حرمت"  این مسجد خواند، این زبان تند و تیز و فراخوانی نماینده اسرائیل و دادن یادداشت توبیخ به وی، غیرقابل قبول است.
وی مدعی شد که ملک عبدالله دوم تلاش دارد کشورهای عربی- امارات و مصر - را علیه اسرائیل در کنار خود بسیج کند و این نشان می دهد که وی در حال شرط بندی خطرناکی است، لذا باید شاه اردن را از این خواب بیدار کرد.

وی گفت: اسراییل باید فورا سفیر اردن را برای دادن یادداشت اعتراض به وزارت امور خارجه احضار کند و از وی بخواهد به مسئولین اردن بفهماند که اسرائیل یک کشور مستقل و تنها مرجع مسئول نظم و آرامش عمومی در قلمرو خود به ویژه مسجدلااقصی است! و مسئولیت  اردن، تنها کمک به تحقق این هدف براساس قولی است که مسولان اسرائیلی در دیدار بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل با ملک عبدالله به وی داده بودند.

 وی ادامه می دهد: اسراییل همچنین باید به سفیر اردن اعلام کند که اظهارات نخست وزیر اردن، به کلی مردود است و اسراییل  وضعیت موجود را به همین صورت حفظ کرده و خواهد کرد.

 لوانون گفت" شاه اردن برای فرار از مشکلات داخلی این مواضع را درقبال اسراییل اتخاذ می کند و تلاش می‌کند چالش‌های داخلی خود را به هزینه اسرائیل از سر بگذراند ولی نمی تواند هربار درواکنش به تظاهرات مردم کشورش و شعارعلیه وی، به این موضوع بپردازد.

لوانون با اشاره به فاصله زیاد ملک عبدالله با پدرش ملک حسین نوشت: پدرش می دانست که مشکلات داخلی خود را چگونه حل وفصل کند زیرا او به خوبی می دانست  که روابط نزدیک با اسرائیل  یک سرمایه و منفعت بسیار ارزشمند برای کشورش به شمار می آید!

او مدعی شد اسرائیل در سال گذشته تلاش بسیاری کرد روابطش با اردن را که براثر درگیری با فلسطینیان و ناتوانی اردن از اقدام دراین زمینه، دچار تنش شده بود ترمیم کند ولی روندی که اردن درپیش گرفته نشان می دهد این کار عملی نیست. مطمئن نیستم که ملک عبدالله از پیامدهای ادامه این روند راضی باشد، خوشبختانه او اهمیت موضوع را درک می کند لذا وی باید جلو خارج شدن مسایل از کنترل را بگیرد.

لوانون نتیجه گیری کرد : اگر معلوم شود این اظهارات برخی مسئولان بلندپایه اردن که گفته اند (مثلا: من به هر فلسطینی که سنگی به سمت یک اسرائیلی درمسجدالاقصی پرتاب می کند سلام و درود می فرستم)، منعکس کننده  موضع رسمی اردن در قبال فلسطینی ها است، پادشاه اردن  نباید از نظر اسرائیلی‌هایی که معتقدند" اردن هم یک فلسطین است " شگفت زده شود.

 وی ادامه می دهد: ما خرسندیم که این موضع رسمی اسرائیل نیست، زیرا اکنون دو کشور باید با قدرت تمام جلوی وخامت اوضاع را بگیرند و به سمت بهبود روابط فی مابین بروند، البته نگرانی هایی هم  داریم که شاه  اردن در تلاش برای دست کردن در سوراخ بسیار خطرناکی است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • نیما IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    18 3
    احتمال جنگ زرگری بین اسراعیل اردن وجود دارد زیرا ملک عبدلله اولین کسی بود که از هلال شیعی نام برد در نتیجه نمی تواند دوستدار ملت فلسطین یا اردن باشد
  • جهودشناس IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    3 2
    چه عجب مشرق حرفی از اردن زد منم منتظرت بودم مشرق جون. یهود همیشه قصد نابودی پادشاهی‌های جهان رو داشته و دارد. این پیمان ابراهیم در اصل یک پیمان دروغین است و برنامه‌ها طبق تورات پیش میروند که صلحی می آید ولی «جعلی» است و پس از مدتی شکسته میشود. در این پیمان ابراهیم و عادی سازی روابط، ما پادشاهی و امیرنشین زیاد میبینیم (بحرین - امارات - مراکش) و شاید پادشاهی اردن هم بهش اضافه بشه و اول خودشون رو باد میکنند ولی بعدش همشون باهم به ژرفای دریا خواهند رفت. چون یهود تاج و تخت هیچ کشوری رو قبول نداره و دیر یا زود همه رو برانداز میکنه. یهود بر وزن حسود
    • RU ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      3 0
      جفنگ گویی هم حدی دارد. مگر یهودیان خودشان تاج و تحت انگلستان را بر جهان مسلط نکردند؟ مگر حکومتهای سعودی و امارات و همین اردن بدون کمک اسراییل روی نقشه ها وجود داشتند؟ پس یهودیان با حکومتهای پادشاهی مشکلی ندارند البته تا وقتی که آنها را بدوشند. الان اردن خیال کرده کسی شده و می خواهد مثلا رهبری جهان عرب در مساله قدس را به دست بگیرد. چند روز دیگر که با آشوب و کودتا رو به رو شد می فهمد دنیا دست کیست.
  • Aa IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    4 12
    به ما چه ارتباطی دارد حتی از نیل تا فرات هم اسرائیل بزرگ شود به ما چه مربوط کشورهای عربی که هم نژاد هم زبان و دین هستند اسرائیل را قبول دارند بعد ما در فقر و اختلاس و دزدی سرآمد دنیا هستیم و طلب کار از اسرائیل جالبه خیلی .
    • جهودشناس IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      1 3
      حق با شماست. اسرائیل خواه ناخواه بزرگ خواهد شد و از نیل تا فرات را خواهد گرفت چه ما بخواهیم یا نخواهیم زیرا مافیای غرب خیلی قدرتمند است. ولی نکته اینجاست که ما باید اونقدر کار رو برای اسرائیل و آمریکا و ناتو و بریتانیا سخت کنیم که گفتمان دموکراسی و حقوق بشری غربی‌ها به کلی نابود بشه. یعنی اونقدر مقاومت نظامی ایجاد کنیم که نظام یهود بین الملل در جهان برملا و فاش بشوند و شمشیر دموکراسی و حقوق بشری آنها بشکند. باید کاری کنیم که سوریه و لبنان و فلسطین و اردن را نتواند با دسیسه و دروغ حقوق بشر ببلعد. ما میگیم اگر این کشورها رو میخوای باید براشون بجنگی و با آبروریزی و کشتار مردم، این کشورها رو بدزدی تا دیگر شمشیر دموکراسی در دستان تو نباشه. امروز دموکراسی جای خودش رو به کمونیسم جهانی داده و به زودی کل منطقه درگیر سگهای هار و قلاده به گردن یهود خواهد شد و اون سگ همانا کشور ترکیه است.
    • RU ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      4 0
      چطوری است که ماجرای اوکراین به تمام دنیا ربط دارد؟ اما سلطه جهانی صهیونیسم که برنامه اش سلطه کامل بر همه دنیا است به ما ربط ندارد؟ راستی چرا حکام دست نشانده و فاسد عرب را نماینده ملتهایشان می دانید؟ اگر یک انتخابات آزاد برگزار شود کدام یک از این حکومتهای عربی طرفدار اسراییل باقی می مانند؟
    • IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 0
      نیل تا فرات صهیون نجس خواب وخیال بود و دورخودشو دیواربتونی بلندکشیده وباز امنیت نداره! اون فلسطینه که از بحرتا نهره!!!
    • محمد IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      2 0
      آقایون حداقل اینقدر تابلو حرف نزنید همه فهمیدن افسران صهیونیست هستید از حیفا
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    3 1
    در هر صورت اسرائیل بخواد جم بخوره، مقاومت زدش
  • نیما IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    ۱۴۲۷ ملت های عربی هرگز دوستدار رژیم صهیونیستی نیستن بلکه تنها پادشاهان ستمگر شکمباره دوستدار رژیم صهیونیستی هستن به علاوه در طرح نیل تا فرات قرار هست ایران هم تجزیه بشود به علاوه اگر ملت های منطقه در صلح آرامش خوشبختی باشند ملت ماهم درصلح آرامش خوشبختی خواهند بود
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      طرح تجزیه کل منطقه به کشورک های کوچک قومی و ضعیف تحت کنترل رژیم جعلی اسرائیل سالهاست توسط صهیونیسم ین المللی و رژیم صهیونیستی اسرائیل در حال پیگیری و اجرایی شدن ... فعلا" عراق به تجزیه نزدیک شده ... پله ب پله ... روحت شاد آدولف هیتلر روحت شاد مرد بزرگ تاریخ که هشتاد سال پیش متوجه نقش مخرب و، ویرانگر این قوم نفرین شده و جاه طلب در سطح جهان شده بود ... ولی افسوس که شیاطین جهان آن روزگار جوزف استالین دیکتاتور و خونخوار اتحاد جماهیر شوروی، چرچیل انگلستان استعمار کهن ، روزولت آمریکا متفقین در کنار یهود بین المللی ایستادند و موجب شکست آدولف هیتلر پیشوای آلمان نازی شدن ..
  • محمد IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    تنها‌ خطر‌ خیزش‌ مردمی‌ اسن‌ چون‌ حدود‌دوسوم‌ مردم‌ اردن‌ تباری‌ فلسطینی‌ دارند‌ یادمون‌ نرفته‌ جنایات‌ هولناک‌ شاه‌ حسین‌ معدوم‌ ورکشتن‌ فلسطینیان‌ اواره‌ درخاک‌ اردن‌ وراندن‌ انها‌بسمت‌ سوریه‌ درفاجعه‌ سپتامبرسیاه‌ 1970
  • فرشاد IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    این اسحاق لوانون چرا ترسیده که مبادا شاه اردن دست بکنه تو یک سوراخ خطرناک؟ اتفاقا منم جای شاه اردن بودم حتما دست می کردم توی اون سوراخ خطرناک تا بلکه اوضاع بهتر بشه.... فکر کنم سوراخ خطرناک همون یسراعیل باشه که هرکی دست کرد توش میگه بسه دیگه دست نزن که خطرش ناکه
  • DE ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    این وزیر کذایی صهیونیست هیا جنایتکار میخواهند وجود چند میلیون فلسطینی در اردن انکار کنند و از طرفی زن ملک عبدالله دوم نیز یک زن فلسطینی است.
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 0
    این مقام اسراییلی غاصب غلط اضافه کرده است و باید بداند که احساس یک و نیم میلیارد نفر مسلمان و تهوع از اسراییل است و در موقع مناسب گردن شما را خورد خواهیم کرد .
  • مهدی مختاری 291 IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    1 0
    با سلام. پادشاه اردن دلش به حال فلسطینی ها نسوخته؛ او می خواهد اسرائیل را از بین ببرد تا خودش جایگزین اسرائیل بشود؛ یعنی او هم می خواهد فلسطین را اشغال کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس