کد خبر 1370366
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
سفر ثمربخش وزیر راه به مسکو/ اولین ترانزیت روسیه-امارات از ایران

در حالی که تنها چند روز از بازگشت وزیر راه از مسکو می گذرد، کشتی حامل کالاهای روسی به امارات وارد بندر نوشهر شد و کامیون ها به سمت بندرعباس در حرکتند.

به گزارش مشرق، دو روز پیش برای نخستین بار بعد از ۲۱ سال کشتی روسی حامل ۶۶ دستگاه کامیون (شناور رو-رو) محموله کالاهای روسی به مقصد امارات در بندر نوشهر پهلوگیری کرد و کامیون‌ها از این بندر به مقصد امارات از جاده‌های ایران به سمت بندرعباس در حرکتند.

کشتی ۱۲۵ متری کمپوزیتیو گاسانف از بندر آستارا خان روسیه بارگیری کرده و در بندر نوشهر پهلو گرفته بود.

آخرین بار ۲۱ سال قبل در سال ۱۳۸۰ کشتی روسی «مرکوری» حامل آهن و مسافر وارد بندر نوشهر شده بود.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در رأس هیأتی بلند پایه شامل معاونان وزرای راه، خارجه و صمت و همچنین فعالان بخش خصوصی برای راه اندازی کریدور شمال-جنوب به مسکو سفر کرده بود که ورود کشتی روسی رو-رو به بندری نوشهر می‌تواند نخستین آثار مذاکرات هیأت ایرانی و روسی باشد.

کارشناس حمل و نقل: ترانزیت ریلی شمال-جنوب در کنار ترانزیت جاده‌ای فعال شود

در همین رابطه محمد جواد شاهجویی کارشناس اقتصاد حمل و نقل با تأیید اثر بخش بودن سفر وزیر راه به روسیه اظهار کرد: البته رسیدن بار ترانزیتی روسی به ایران، ثمره این سفر به تنهایی نیست و مذاکرات گذشته هم در این راستا، بی تأثیر نبوده است. به خصوص که زمان سفر دریایی از روسیه به بندر نوشهر چند هفته زمان می‌برد؛ حال آنکه از سفر قاسمی به مسکو کار از یک هفته می‌گذرد.

وی ادامه داد: با این حال، این سفر در آینده هم می‌تواند آثار بسیاری از خود به نمایش بگذارد و شاهد رشد بیشتر تعاملات منطقه‌ای در کریدور شمال-جنوب میان روسیه با شریک تجاری اش هند یا کشورهای حاشیه خلیج فارس از قلمروی ایران اعم از ترانزیت ریلی یا جاده‌ای باشیم.

کارشناس ترانزیت یادآور شد: گفته می‌شود در سفر اخیر وزیر راه به مسکو، کمک روس‌ها برای ساخت راه آهن رشت-آستارا و نیز خرید لوکوموتیو و واگن از روسیه مورد تقاضای ایران بوده است؛ همچنین همکاری‌های هوایی هم مورد مذاکره بوده است.

وی با تأکید بر اینکه نگاه روسیه به ایران بعد از جنگ اوکراین از یک بازیگر ترانزیتی صرف در منطقه به یکی از شرکای تجاری روس‌ها در حوزه حمل و نقل و ترانزیت تغییر کرده تصریح کرد: فعالیت‌های لجستیکی و کریدورهای ترانزیتی روسیه بعد از جنگ اوکراین قفل شده و ایران جزو معدود مسیرهای تردد روس‌ها محسوب می‌شود.

شاهجویی ادامه داد: برای توسعه این روند و افزایش ترانزیت از ایران باید چند اقدام انجام شود یکی تسهیلات فرآیندهای ترانزیتی کشور است، اگر قرار باشد حجم ترانزیت افزایش یابد نباید به مسیرهای جاده‌ای اکتفا کنیم و باید زیرساخت‌های ریلی را هم تقویت کنیم که در دسترس ترین آن، تکمیل راه آهن رشت-آستاراست؛ چه با کمک هندی‌ها یا آذربایجان یا روسیه و چه از مدل‌های تأمین مالی داخلی.

وی خاطرنشان کرد: مسیر دیگر، احیای محور ریالی جلفا با مذاکرات سیاسی است و مشکلات زیرساختی چندانی ندارد و تنها نیاز به رفع مناقشه قره باغ بر سر این خط ریلی با همکاری آذربایجان و ارمنستان داریم.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل مسیر دیگر را تردد کشتی‌های رو-رو در خزر عنوان و اذعان کرد: بندر امیرآباد به اسکله رو-روی ریلی و بندر نوشهر و دیگر بنادر شمالی به اسکله رو-روی کامیونی مجهز هستند.

وی تأکید کرد: نگرانی اصلی صاحبان کالا در حوزه قطار باری شبکه ریلی ایران، زمان بر بودن و غیر قابل پیش بینی بودن زمان رسیدن کالا به مقصد است؛ راهکار آن نیز برنامه‌ای کردن سیر و حرکت قطارهای باری در ایران است.

این پژوهشگر حوزه حمل و نقل گفت: شرکت راه آهن به عنوان بازوی اجرایی دولت، قطارهای باری برنامه‌ای ایجاد کند؛ به این معنا که اگر قطارها پر نشد، تضمین اجرای برنامه ترددهای به موقع را داشته باشد، در گام اول سرعت رسیدن مهم نیست بلکه دقت زمانی مهم است و سپس در گام‌های بعدی راه آهن می‌تواند زیرساخت‌ها را تقویت و مشکلات را مرتفع کند که سرعت قطارهای ترانزیتی افزایش یابد.

وی افزود: افزایش تعداد ناوگان شامل واگن و لوکوموتیو نیز مهم است در حال حاضر ۱۵۰ هزار دستگاه انواع ناوگان ریلی روسیه در پی تحریم‌های این کشور بعد از جنگ اوکراین در شبکه ریلی این کشور بلاتکلیف و متوقف مانده اند. می‌توانیم بخشی از این واگن‌ها را برای ترانزیت کالاهای روسی اجاره کنیم. همچنین ۱۵۰ لوکوموتیو سرد و غیر فعال در کشور داریم که دولت می‌تواند با صرف هزینه بسیار کمتری نسبت به خرید لوکوموتیو نوساز، آنها را اوورهال کرده و بار دیگر به مدار بازگرداند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    11 1
    ما الان احتیاج به کشتی ها رورو در دریان مازندران داریم که با توجه به زیرساختهای کشتی سازی در مجتمع صدرا باید با همکاری روسیه یا چین این کار رو در یک تا دو سال آینده انجام بدیم
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      9 2
      خودمون سازنده کشتی باری هستیم پسر جان
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    6 1
    چه عجب، جنگ اوکراین برای ما هم منفعتی دارد.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    5 12
    دستتان خوشه بار عربها از ایران عبور میکنه شماها دیگه چه کسانی هستید من میگم شما دشمنان ایران هستید بجای اهمیت دادن به افکار و کارهای ایرانی به یک مسله خدادادی اهمیت می‌دهید شماها زنازاده دشمن مردم ایران هستید
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      6 0
      احمق ترانزیت میفهمی چیه؟ یا خودتو به خریت زدی
    • محمد IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      5 2
      درست صحبت کن
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    9 0
    ایران علاوه بر منابع نفت و گاز ازنظر ترانزیت هم درجه۱ هست
  • محمد IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 15
    حداقل تو این اوضاع که همه ی دنیا روسیه راتحریم کردن موقع مناسبی برای ایران هست تابه دنیا ثابت کند ایران استانی از کشور بزرگ روسیه است
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      16 2
      البته منظورت ترکیه هست که مثل فاحشه سیاسیه
    • NL ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      10 1
      گور بالای روسیه، ایران فقط برای منافع ملی قدم برمی‌دارد. وقتی آمریکا تا مغز استخوان ایران تحریم کرده چرا نباید با روسیه رابطه داشته باشیم وقتی سود داره واسه مملکت
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      1 0
      هر شر وری به ذهنت میرسه که نباید به زبون بیاری اگه عاشق امریکا و غربی به درک ،خب باش چرا عقده گشایی میکنی روسیه و امریکا و هر خر دیگه ای کی باشه به ایران بگه بالا چشمت ابرو...
    • یاعلی IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      آی منافق،احمق،،،چشم کورت را بازکن،ایران اسلامی برای سود دهی کشورش،ومقابله با تحریم ودور زدن تحریم مارتنزیت انجام میده،حالاتوی احمق منافق دقیقا نقش شبکه صهیونیستی من وتو را بازی میکنی.
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    6 0
    راه آهن "تهران_ بندر عباس" باید 6 خطه بشود تا هر سال از طریق ترانزیت میلیاردها دلار عاید ایران شود.
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      2 0
      4تا بشه ولی بندر عباس تا بندر انزلی
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    این رشت آستارا چندسال نیاز داره برای تکمیل؟ دولت قبل که ول معطل بود دولت جدید باید خیلی سریع اینها رو به نتیجه برسونه. آقای رئیسی چند ماه پیش بازدید داشتن از گیلان، اتفاقی افتاده از زمان اون سفر تا الان؟ واقعا بی تدبیری و عدم آماده بودن برای چنین روزی(از نظر ترانزیتی و گمرگی) در حالی که سالهای سال نشانه های افزایش تخاصم روسیه و غرب وجود داشت و فقط زمان اون نامشخص بود، جز ضربه به منافع ملی چیزی نداشت.
  • NL ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 1
    به ترکیه بگو ایران با اسم مهدی ع زندگی میکنه بهش بگو ایران انقدر مرد و مردونگی داره که لازم بشه سهم مردونگی ی نداشته بقیه رو هم میده، صدام و اون زاییده هات یعنی داعش و النصره رو فرستادیم قاطی باقالیا، ترکیه و بادکوبه هم بماند به موقع اش
  • DE ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    اگر می شد دریای خزر را با خلیج فارس متسل می کردیم سود چشمگیر ترانزی به جیب ایران می رفت چون تقریبا تمام کشورهای شمالی به دریای جنوب راهی ندارند
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 2
    ای خاک بر سر وطن فروش ای کمونیست ،ایران هیچ وقت استانی از کشور روسیه نیست روسیه همیشه دشمن ایران هست الان هم مانده وهیچ مملکتی ،سگ حسابش نمی کنند به ایران رو آورده،
  • saeed IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    خب به جای اینکه همه چیز، حتی خوده کامیونها هم ماله روسیه باشه و تو خاک ما جابه جا جا بشن، لااقل حمل بار توی کشورمون رو برعهده شرکتهای حمل و نقل داخلی می کردید که هم یه اشتغال زایی می شد و هم کشور صرفا یک گذرگاه عبور اجنبی نمی شد!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس