چه چیزی پرویز پرستویی را پیروز نبرد سالن نمایش کرد؟

پرستویی در پرداخت به مسائل و موضع‌گیری‌های رسانه‌ای‌اش قائل به حفظ چهارچوب‌هایی است اتفاقاً همین خصوصیت اوست که باعث پیروزی گفته‌های او درمقابل اعتراض مرد داخل سالن نمایش فیلم می‌شود.

به گزارش مشرق، در این چند روز مطمئنا ویدئوهایی که در فضای مجازی درمورد پرویز پرستویی پخش شده است و مواجهه او با برخی معترضان و سلطنت‌طلبان در اکران فیلم حبیب احمدزاده در آمریکا را دیده‌اید. با نگاهی به مدل رفتاری این معترضان خارج‌نشین که در پس حرکت مدنی پنهان می‌کنند، متوجه خواهیم شد این‌گونه تهاجمات لفظی بی‌سابقه نیست و می‌توان حدس زد که طراحی و سازماندهی آن وابسته به جریان‌های سیاسی شکست‌خورده باشد. با اینکه این موضوع واکنش‌های بسیاری را در پی‌داشت اما همچنان سلبریتی‌های همه جا حاضر قفل بر دهان زده و خاموش‌اند.

در نگاهی کلی این ماجرا در رسانه‌های داخلی آنچنان بازخورد نداشت اما رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور به آن پرداختند و درموردش صحبت کردند. این اتفاق از این جهت مهم است که حرف‌های پرویز پرستویی در رسانه‌های خارجی با تقطیع و تحریف همراه بود. از این رو در این گزارش با تشریح لایه آشکار موضوع، تلاش خواهد شد تا پرده از لایه‌های پنهان ماجرا برداشته شود.

فرهیختگان در این باره نوشت: «چیزی که مشخص است این برخوردها، نشانه‌هایی از یک اعتراض مدنی ندارند و علاوه‌بر اینکه یک شوآف رسانه‌ای است، بیشتر با هدف ایجاد مارپیچ سکوت و هراس هنرمندان از ابراز عقایدشان طراحی می‌شود.

اتفاقی که در آمریکا رقم خورد چه بود؟

فیلم «داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بناسان، غول‌چراغ جادو» به کارگردانی حبیب احمدزاده روایتی از صلح و دنیای دور از جنگ است. این فیلم روایتی مستندگونه در قالب دیالوگ‌هایی است که بین غول جنگ و فرشته صلح برقرار می‌شد و به دنیای سیاه آدم‌بزرگ‌هایی انتقاد کرده بود که فاجعه هیروشیما و سردشت را خلق کردند.

این فیلم چند روز پیش قرار بود تا در لس‌آنجلس آمریکا اکران شود و میهمانان این مراسم پرویز پرستویی و گوهر خیراندیش بودند. اما در همان بدو ورود با کسانی روبه‌رو شدند که به آنها توهین کردند و همان‌طور که در مجموعه ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی مشهود است، با وجود توهین‌هایی که علیه این هنرمندان می‌شود اما گوهر خیراندیش و پرویز پرستویی با یک سعه‌صدر به آنها پاسخ می‌دهند. گوهر خیراندیش در بدو ورود در پاسخ به کسانی که به پرستویی فحاشی می‌کنند، می‌گوید: «همین آقای پرستویی برادرش را در جنگ ایران و عراق به‌خاطر من و شما از دست داد و نباید با او چنین برخورد کرد».

 در داخل سالن نمایش هم یکی از افراد حاضر در سالن بدون توجه به فیلم و موضوع آن، خطاب به پرویز پرستویی درمورد وقایع آبان ۹۸ از او بازخواست می‌کند که البته با پاسخ‌های دقیق پرویز پرستویی و همچنین اعتراض دیگر حاضران در مراسم، خودش سالن نمایش را ترک می‌کند.

چه چیزی پرویز پرستویی را پیروز نبرد سالن نمایش کرد؟

پرویز پرستویی سال‌هاست در حوزه بازیگری فعالیت می‌کند. فیلم‌های مختلفی بازی کرده است و کارنامه درخشانی در حوزه بازیگری دارد. او در تمام این سال‌ها علاوه‌بر بازیگری، به دلیل فعالیت‌های اجتماعی‌اش در نقش یک کنشگر اجتماعی هم ظاهر شده است. پرستویی در پرداخت به مسائل و موضع‌گیری‌های رسانه‌ای‌اش قائل به حفظ چهارچوب‌هایی است که همراه با نقد نسبت به دستگاه‌های اجرایی کشور، از اصولی که برای خودش قائل است، عدول نمی‌کند. اتفاقا همین خصوصیت اوست که باعث پیروزی گفته‌های او درمقابل اعتراض مرد داخل سالن نمایش فیلم می‌شود.

کنار مردم بودن

در نشستی که بعد از این فیلم برگزار شد، یکی از کسانی که در این نشست حضور داشت، از پرستویی درمورد آبان ۹۸ سوال کرد و اینکه چرا درکنار مردم قرار نگرفتید، او هم در جواب به این فرد، گفت: «روح همه کسانی که اسم بردید شاد باشد، فکر نکنید که من با این چیزهایی که شما گفتید بیگانه هستم، هر کسی یک سهمی دارد. بنده به‌عنوان هنرمند چیزهایی یاد گرفتم اما برای من طول مبارزه مهم است؛ نه عرض آن». کافی است صفحه شخصی پرویز پرستویی در اینستاگرام را نگاه کنید، آلبومی است از حضور او درکنار مردم. او سال‌هاست درکنار گروه‌های مردمی در منطقه سیستان‌وبلوچستان حاضر می‌شود و با درد و رنج مردم این منطقه آشناست. او در فروردین ۱۳۹۹ با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از حضور خودش و رسول خادم در نقطه صفرمرزی در اطراف شهرستان زابل برای کمک به مردم سیل‌زده و فقیر استان سیستان‌وبلوچستان خبر داد و مردم آن منطقه را غافلگیر کرد.

درکنار مردم بودن، یکی از مهم‌ترین وجوه شخصیتی پرویز پرستویی است و نمی‌توان او را هم‌ردیف سلبریتی‌های برج عاج‌نشین قرار داد. به نظر می‌رسد مرد معترض به پرویز پرستویی، در انتخاب چهره، اشتباه محاسباتی داشته و شاید خودش را نسبت به دیگر فعالیت‌های اجتماعی پرویز پرستویی به نافهمی زده بود.  حضور پرویز پرستویی در بحران‌هایی همچون سیل و زلزله از او یک شخصیت ویژه ساخته است. کمک برای خرید دارو، جمع‌کردن کمک برای خرید خانه برای یک خانواده نیازمند و... ازجمله مواردی است که او به کمک صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، توانسته به مرحله عملیاتی برساند.

منتقدی که مجیزگو  نیست

پرویز پرستویی با تکیه بر چهارچوبی که برای خودش تعریف کرده، نسبت به پدیده‌های پیرامونی خودش نظر دارد و حتی نسبت به خیلی از دستگاه‌های اجرایی داخل کشور نقد می‌کند. طبیعی است که انتقادهای او با مخالفت‌هایی هم همراه باشد اما همان‌طور که در همان سالن نمایش به مردم معترض فریادزن گفت او داخل کشور و درکنار مردمش است و نقد می‌کند. نه اینکه صدایش را بیرون از کشور بلند کند و فریاد بزند. او حد اعتدالی را برای نقد و اعتراض‌کردنش قائل است تا بتواند همیشه این نقد را به‌صورت مستمر ادامه دهد: لحظه به لحظه دنیای مجازی همانقدر مفید است که ممکن است بسیار هم ضرر داشته باشد، من همیشه صبح که بیدار می‌شوم، روی بند راه می‌روم چون ممکن است در هر چیزی که در فضای مجازی‌ام منتشر می‌کنم، واکنش‌های منفی و مثبت فراوان بگیرم. فکر نکنید که دل شما بیشتر از من برای عزیزانم و مردمم می‌تپد. من جراتم از خیلی از شماها بیشتر است. 

اینها بخش‌های دیگری از حرف‌های پرستویی است که نشان می‌دهد نسبت به اتفاقات درون کشور بیگانه نیست. او هم کنار مردمش ایستاده و هم اینکه مجیزگوی دستگاه‌های اجرایی داخل کشور نیست و البته می‌داند که تنها راه اصلاح امور کشور همین کنار مردم ماندن و انتقاد کردن بدون هیچ ترس و واهمه‌ای است. واضح است انتقادهای مردی که از لمس مشکلات مردم در نقطه صفر مرزی می‌گوید خیلی فرق دارد با اظهارات فردی که در یک کشور اروپایی، پشت تریبون منتقدان قرار می‌گیرد.

پایبند به اصول است نه حزب باد!

پرویز پرستویی از آن جنس هنرمندانی است که در زندگی‌اش به یک چهارچوب و اصولی پایبند است و سعی دارد از اصولش تخطی نکند. در همین برنامه در آمریکا، از او می‌پرسند تو با قاسم سلیمانی عکس داری و او در جواب بدون هیچ واهمه‌ای از فریادهای بلند می‌گوید: «شما عقاید خودتان را دارید و من هم عقاید خودم را»، همان زمان گوهر خیراندیش هم در جواب آن فرد می‌گوید: «مادرم، عمه‌ام و بقیه اعضای فامیل همیشه روضه می‌گرفتند و نماز می‌خواندند، اینکه به دموکراسی اعتقاد داشته باشیم اما به عقاید دیگران احترام نگذاریم اصلا درست نیست».

پرستویی اتفاقا برمبنای همین اصول است که وقتی از او می‌پرسند چرا درمورد آبان ۹۸ نظر نمی‌دهی می‌گوید: «بنده آرزویم این است که در هیچ جای جهان هیچ قطره خونی ریخته نشود، چه آبان ۹۸ در ایران باشد و چه در جنگ اوکراین و چه در هرجای دیگر. شما یک جایی را خواب بودید و حرف‌های من را نشنیدید، مثل خیلی‌هایی که خواب بودند و یک دفعه بنزین گران شد. شما باید بیایید در ایران زندگی بکنید و (از نزدیک با درد مردم آشنا شوید) من به سیستان‌وبلوچستان رفتم و درکنار مردمی بودم که برخی از آدم‌ها هویت (شناسنامه) ندارند. منِ پرویز پرستویی و رسول خادم را می‌شناسند اما نه به‌عنوان اینکه یک بازیگر هستم چون اصلا رادیو و تلویزیون ندارند. اما من قرار است سازنده باشم».

پرویز پرستویی ازجمله دلسوزان ایران بزرگ است و معتقد به اینکه باید از داخل، منشا تغییرات و اصلاح امور باشیم و در مصاحبه‌ای که چند سال پیش داشته، در این‌باره گفته است: «عده‌ای فکر کردند الان که مملکت ما در تحریم و تورم و رکود فرو رفته است تا آنجا که می‌توانیم بزنیم و ببریم. در حرفه خود ما هم همین‌طور شده و احساس می‌کنم واقعا همدیگر را دوست نداریم و به همدیگر وابستگی نداریم، درصورتی‌که من همیشه اعتقادم بر این بوده که از ریز تا درشت‌مان یک خانواده هستیم».

۲۴ اردیبهشت‌ماه سالگرد شهادت برادر پرستویی است که در جنگ از دستش داد. او هر سال با نوشتن یک دلنوشته یکسان در اینستاگرامش یاد برادرش می‌کند و در همین نوشته هم می‌توانیم نسبت او را با ایران و جان‌دادن برای ایران ببینیم. در یکی از همین دلنوشته‌ها بعد از اینکه از دلتنگی برای برادرش می‌گوید، نوشته است: «امیدم به این بود بعد پایان‌ خدمتت که اومدی تازه بشینیم کلی باهم درددل کنیم و بخندیم و گریه کنیم ولی با رفتنت خنده هم از من گرفته شد ولی به وجودت و به شکل شهادتت که پر از مردانگی و جوانمردی بود، افتخار می‌کنم. تو رفتی و به بچه‌های خط‌مقدم آب و غذا رسوندی ولی خودت برنگشتی. این مرام و معرفتت شد سرلوحه زندگی من و خیلی چیزا رو به من یاد دادی. تا ابد تو قلبمی برادر عزیزم بهروزجان. روح همه شهدا و درگذشتگان شاد و یادشان گرامی باد

آژانس شیشه‌ای ازجمله فیلم‌هایی است که او بازی کرده و یاد و خاطره‌اش از ذهن علاقه‌مندان به سینما پاک نمی‌شود. بعد از بازی در این فیلم در گفت‌وگویی از مواجهه با یک جانباز روایت می‌کند و می‌گوید: «برای جشنواره‌ دفاع مقدس در همدان به‌خاطر فیلم آژانس شیشه‌ای قرار بود به من جایزه بدهند. وقتی من رفتم و پا گذاشتم به سینمای همدان، ۱۰ روز بود که آژانس شیشه‌ای آنجا درکنار جشنواره اکران بود. مردم ازدحام کرده بودند و اول وقتی مرا دیدند، خیلی ابراز احساسات کردند. بعدش دیدم از ته سالن یک نفر با دو عصا و با بدبختی دارد به طرف من می‌آید.

من هم رفتم طرفش. نیم‌متر مانده بود به او برسم که عصا را انداخت و افتاد توی بغل من. او گریه کرد، من گریه کردم. دم گوشش گفتم، چه‌کار می‌کنی؟ چرا ما را خراب‌مان کردی؟ گفت، من خود عباسم! عباسی که در آژانس شیشه‌ای ترکش توی گلویش هست و می‌خواهد بمیرد. گفتم، یعنی چی خود عباسم؟ گفت فقط اسمم فرق می‌کند. من ترکش توی بدنم هست، کمیسیون پزشکی تشکیل شده، باید بروم لندن، ولی من را نمی‌فرستند. ولی یک اتفاقی در من افتاده. گفتم چی؟ گفت، من درواقع به ضرب و زور قرص و دارو زنده‌ام.

وقتی پایم را از خانه می‌گذارم بیرون، نمی‌دانم پنج دقیقه دیگر می‌خورم زمین یا ۱۰ دقیقه‌ دیگر. اصلا امید به برگشت من ندارند. اما این فیلم باعث شد اتفاقی در من بیفتد. مدیر سینما لطف کرده و من را بیرون نمی‌کند. ۱۰ روز است که از صبح می‌آیم سینما و تا شب آژانس شیشه‌ای می‌بینم و این موجب شده من ۱۰ روز داروهایم را قطع کنم. اینجاست که من می‌بینم چه وظایف سنگینی دارم، چه مسئولیت سنگینی‌ است. پس هنر آنقدر وسیع و ژرف است که می‌تواند زندگی یک انسان را نجات دهد.»

این بود تحمل نظر مخالف؟

وقتی مجموعه‌ ویدئوها از مراسم اکران و نشست خبری فیلم «داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بُناسان، غول چراغ‌جادو» در شهر لس‌آنجلس را مرور می‌کنیم، کاملا مشخص است که عده‌ای به‌صورت سازماندهی‌شده برای برهم‌زدن و ایجاد تشنج، خودشان را به این مراسم رسانده‌اند. حتی بیرون از سالن نمایش هم عده‌ای منتظر ایستاده‌اند تا هر میهمانی که به داخل یا بیرون از سالن نمایش می‌رود را مورد هجمه و حملات لفظی قرار دهند. این مدل برخوردها که هیچ‌گونه وجه مدنی و انسانی را با خود حمل نمی‌کند و بیشتر براساس یک کینه‌ورزی غیرقابل‌کنترل است، نه‌تنها دامن شخص پرویز پرستویی و گوهر خیراندیش را می‌گیرد که حتی افرادی همچون اسماعیل منفردزاده آهنگسازی که سال‌ها در خارج از کشور زندگی می‌کند را هم درگیر می‌کند. نکته تامل‌برانگیز ماجرا این است که اکثر قریب به اتفاق این افراد حمله‌کننده گوشی به دست از مدل برخورد خودشان و واکنش طرف مقابل فیلم می‌گیرند. این افراد ظاهرا معترض به وجود همان‌هایی هستند که صفحه‌های شبکه اجتماعی و کامنت‌هایشان پر است از مدعیاتی از فریاد آزادی‌خواهی و احترام به حقوق انسان. 

اما آن ‌چیزی که در پس تصاویر بار دیگر به‌طور واضح نشان داده می‌شود، میزان فهم این افراد در پذیرش و گفت‌وگو با «دیگری» است. جماعتی که مدعی ایده حکمرانی است و نسبت به رفتارهای ضددیگری در حکومت انتقاد دارد، خودش در پذیرش نظرات مخالف که نه، حتی در پذیرش نظراتی غیر از نظر خودشان عصبانی و برافروخته می‌شود.

نکته جالب دیگر این اتفاق، مختصاتی است که این چهره‌های درهم‌کشیده به آنجا آمدند. اینها به یک میتینگ ‌سیاسی نیامده‌اند یا اینکه مثل انتخابات خردادماه سال گذشته، جلوی سفارتخانه‌های ایرانی جمع شده باشند و به رای‌دهندگان فحاشی کنند. مختصات حضور و کنش ظاهرا سیاسی‌شان، در یک جلسه تماما فرهنگی است. نمایش فیلمی به نام «داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بُناسان، غول چراغ‌جادو» در شهر لس‌آنجلس که اتفاقا موضوعی ضدجنگ دارد و برای مخاطب نوجوان ساخته شده است. واقعا جای سوال است این‌ جماعتی که با هنرمندانی همچون پرویز پرستویی یا گوهر خیراندیش که کارنامه مشخصی در سینمای ایران دارند، این‌گونه زاویه دارند و برخورد می‌کنند، اگر فرصت پیدا کنند و به خیالات حکمرانی‌شان بر ایران برسند با دیگرانی که نظر مخالف دارند، چه خواهند کرد؟

وقتی «مواجب‌گری» را «کنش‌گری» می‌نامند

با نگاهی به مدل رفتاری این معترضان خارج‌نشین که در پس حرکت مدنی پنهان می‌کنند، متوجه خواهیم شد این‌گونه تهاجمات لفظی بی‌سابقه نیست و می‌توان حدس زد که طراحی و سازماندهی آن وابسته به جریان‌های سیاسی شکست‌خورده باشد. مشابه این مدل برخوردها کاملا در چهارچوب وظایف سازمانی و رسانه‌ای گروهی موسوم به «فرشگرد» تعریف شده است. «فرشگرد» گروهی است که از سوی رضا پهلوی تشکیل شده و از حمایت همه‌جانبه رسانه‌های اپوزیسیون برخوردار است. عمده فعالیت‌های این‌ گروه در فضای‌ مجازی، تعریف می‌شود و نه‌تنها چهره‌های سیاسی ایران را مورد هجمه قرار می‌دهند بلکه توهین و فحاشی علیه سلبریتی‌ها را هم در دستورکار خود قرار داده‌اند.

این درحالی است که از چند سال قبل نقد سیستمی دستگاه سلبریتی‌سازی کشور در یک فضای طبیعی و کاملا حرفه‌ای توسط برخی کاربران فضای مجازی انجام می‌شد و می‌توانست نتایج خوبی را رقم بزند اما انتخاب شیوه توهین به جای نقد توسط جماعت فرشگردی باعث شد مسیر نقد سلبریتی به انحراف کشیده شود. یکی از نمونه‌ نقدهای درست به جریان سلبریتی که در قضیه پرونده فساد اقتصادی سریال شهرزاد هم نتایج مهمی را در فضای رسانه داشت، توسط نادر فتوره‌چی طراحی شده بود.

او این روزها در فضای مجازی کم‌کار شده است اما فحاشی‌ها و توهین‌های بی‌حد و مرز فرشگردی‌ها باعث شد او در آستانه یک‌سالگی این گروه، در توئیترش بنویسد: «تلاش می‌کنند «ابتذال» را «آزادی» جا بزنند. تلاش می‌کنند «مواجب‌گری» را «کنش‌گری» جا بزنند. تلاش می‌کنند «اصلاح‌طلبی» را پشت نقاب «براندازم» پنهان کنند. تلاش می‌کنند «پرسشگری» را «توهم توطئه» بنامند. آنها سپاهیان وضع موجودند، اما می‌گویند ما راهبران «تغییر» هستیم».

مخالفت با هرگونه تصویر واقعی از ایران

از زاویه دیگری هم این مدل برخوردهای تند و تیز رسانه‌ای قابل‌تامل است؛ چون شیوه تهاجم و حملات پی‌درپی این افراد در چهارچوب نظریه رسانه‌ای تحت‌عنوان ایجاد مارپیچ سکوت قابل‌تعریف است تا هنرمندان و چهره‌های هنری نتوانند عقاید و نظرات واقعی‌شان را نسبت به پدیده‌های اطراف خود ابراز کنند.

ضمن اینکه، جماعت مخالف حکومت ایران به کمک رسانه‌های اپوزیسیون، تصویری از دستگاه‌های حاکمیتی و فرهنگی داخل ایران در جهان به نمایش می‌گذارند که نمایش و عرضه محصولات فرهنگی و هنری داخل ایران به ضرر تصویرسازی عمومی آنها تمام می‌شود و مبتنی بر همین دیدگاه سیاسی، این جنس برخوردها را پیش از این با دیگر هنرمندان هم انجام داده‌اند. به‌خاطر همین است که جماعت مخالف حکومت ایران، برنامه‌ها و اجرای هنرمندانی که به خارج از کشور ‌می‌روند را با رفتارهایی خارج از محدوده هنر به هم می‌زنند».

واکنش ها به ویدئوهای پخش شده

سیدمحمود رضوی، مشاور قالیباف در توییتر نوشت:«پرویز پرستویی را نمیشد ندید و از کنارش گذشت، غیرت، شهامت و وطن‌پرستی‌اش را با چشم ها و دستش در مقابل یک وطن فروش به نمایش گذاشت. البته خیلی به سام رجبی رحم کرد، چون پیش از این با کف گرگی و زیر زانو و کله آقای دل‌انگیز مارمولک را به خدا نزدیک کرده بود».

محمد مهدی همت در توییتر نوشت: «چرا اینقدر دیر اومدی؟ مأموریت بودم/ شغلت چیه؟ تو حفاظتم/ نگهبانی؟/ محافظم/ آهان پس بادیگاردی…/ من بادیگارد نیستم؛ محافظم/ شما از شخصیت نظام دفاع کردی...».

سیدپویان حسین‌پور، فعال رسانه‌ای در توییتر نوشت: «‏آسیب روحی و جسمی سام رجبی رو دیدید؟! براندازها همه‌شون همینند؛ خیک باد و ادعا و در یک کلام لاف در غریبی! چهل سال از عمر جمهوری اسلامی گذشت و این جماعت کماکان یا مثل دارودسته مسعود لجنی مشغول قتل‌عام زن و بچه مردمند یا مثل اوباش سلطنت‌طلب مشغول لات‌بازی و عربده‌کشی در فضای مجازی!».

عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه همشهری در توییتر نوشت: «‏وقتی یک ایرانی یک ایرانی دیگر را به جرم ارتباط با سردار شهید آن هم در لانه گرگ مجرم می‌داند و تحقیر و سرزنش می‌کند یعنی از مرحله گفتگوی روشنفکرانه عبور شده است و تنها پاسخ درخور همان ‎سیلی پرستویی است. حیف شد اون ‎عروسک پمپئو بی نصیب شد».

تحلیل آخر/کنش اخلاقی نمادین

در تحلیل نهایی به نظر می‌رسد در آن لحظه پرویز پرستویی یک تصمیم اخلاقی گرفت و رفتاری نمادین از خود به نمایش گذاشت، اما اینبار در نقش خودش. یک نفر شهر به شهر با دوربینی در دست دنبالش راه افتاده و بدترین توهین‌ها را به او می‌کند، بی‌که تلاش کند گفتگویی شکل بگیرد با پرخاشگری سوالات نامربوط می‌پرسد، تفتیش عقاید می‌کند و در کار عصبانی کردن او است. شخص مورد نظر که آشکارا رفتارش طراحی و سازماندهی شده و وابسته به جریان‌های سیاسی شکست‌خورده ضد نظام است، عامدانه می‌خواهد او را عصبانی کند. در واقع شگرد مارپیچ سکوت را به خدمت گرفته تا با سرکوب صدای پرستویی کاری کند که دیگر هنرمندان و سلبریتی‌ها از این به بعد نتوانند کوچکترین نزدیکی و ارتباطی با حاکمیت داشته باشند. پرستویی هم احتمالا از رفتار غیرانسانی او همین موضوع را دریافته است. دریافته که ممکن است سکوتش عواقب چندان مطلوبی برای اجتماعی که نماینده آن است نداشته باشد. با اینهمه بازهم پرستویی با صبوری بسیار او را به گفتگو دعوت می‌کند. اما از جایی به بعد سوالات شخص مذکور تبدیل به فحش‌های ناموسی و خانوادگی می‌شود، به تعبیری رفتارش ناانسانی می‌شود. او مدام به پرستویی می‌گوید ترسو و... تا به یکباره پرستویی بر گوش(یا چانه) او سیلی می‌زند. ویدئو بعدی حضور این شخص در بیمارستان است که نزد کاربران پر تعداد فضای مجازی جنبه‌هایی طنز به خود می‌گیرد( در نظر بگیرید بازیکنی که تمارض می‌کند و با کوچکترین برخورد، خودش را به زمین انداخته تا داور به اشتباه بی‌افتد و به بازیکن حریف کارت قرمز بدهد). در واقع او از هر کار غیراخلاقی استفاده می‌کند تا پرستویی از مخاطبان(مردم) کارت قرمز بگیرد اما عجیب اینکه رفتارش باعث خنده تماشاچیان می‌شود، کافی است به توئیت‌ها و پست‌های منتشر شده بعد از این ویدئو مراجعه کنید.

بی‌شک هر شخص دیگری هم جای پرویز پرستویی بود(حتی اگر برای ترویج صلح به آمریکا رفته باشد) بازهم مجبور به اندکی خشونت می‌شد تا از خودش و اعتقاداتش دفاع کرده باشد. از این رو است که حالا بعد از گذشت چند روز یک ملت پشت آن سیلی ایستاده‌اند و نه تنها  آن را نقد نمی‌کنند بلکه از رفتار و کنشگری او تمام قد دفاع می‌کنند. چرا که همه شاهد ماجرا بودند و دیدند که این کنش طی چه فرآیند و فعل و انفعالی شکل گرفت.

اخلاق با شجاعت، وفاداری، صداقت، عشق و فضیلت سر و کار دارد و از این رو است که کنش پرستویی را می‌توان کنشی اخلاقی‌نمادین نام نهاد. از این جهت نمادین که می‌تواند معانی متعددی را نزد مخاطبان حاضر کند و تعبیرهای مختلفی را پیش بکشد. حالا این سیلی تبدیل به نماد مقتدری شده که وفاداری به حقیقت را پیش کشیده و علیه تزویر و دروغ  به کار افتاده است.

از منظری دیگر به طور کلی آنچه در این روزها گذشت بازتاب توحش کسانی است که طی چهار دهه گذشته، تمام توان رسانه‌های معاند را به کار گرفته‌اند تا تصویری دروغین از ایران را به جهان مخابره کنند و از این رو همواره در کار نفاق و سیاست تفرقه‌ بوده‌ و هستند. حالا در این سال‌های اخیر که تحریم‌ها باعث مشکلات اقتصادی مردم شده است، از این وضعیت بهره برداری سیاسی کرده و اعتماد به نفس بیشتری گرفته‌اند و عریان‌تر از قبل جاهلیتشان را جار می‌زنند. جالب اینجاست که درست در چنین بزنگاهی‌ست که دستشان برای مردم رو و اهدافشان بر ملا می‌شود. هیولای درونشان را آشکار و ابتذالی که به جای آزادی جا زده‌اند را عیان می‌کنند، اما آخرسر جز ننگ و حقارت چیزی بر جای نمی‌گذارند. 

دسته آخر اینکه هوچی‌گری یک مواجب‌بگیر آنچنان ورق را برگرداند و باعث بدنامی‌شان شد که گویی هرگز کسی اینگونه فجیع به کشتنِ خود برنخاست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • نیما IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    9 8
    پرویز پرستویی مجاهد است
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      9 1
      مجاهد کسی است که فی سبیل الله داوطلب به منطقه جنگی رفت ودرخط مقدم جبهه جنگیدند وبه درجه رفیع شهادت رسیدند..
    • رشید IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      6 1
      ما آخرش نفهمیدیم تا دیروز بنفش خائن بود امروز کنار مردم؟چقدر تحلیل ها آبکی شده
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 5
      انتقاد ‌که لازمه
  • علیرضا IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    7 6
    شما جوری تحلیل ابکی چون بقیه تحلیل هاتان میکنید انگار کار انقلابی پرویز خان به جغه همایونیتان یر خورده ودر ضمن بدرک که منتشر نمیکنید
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      3 0
      خودت می دونی چی میگی؟
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    6 11
    آقای پرستویی ضربه ای زد که یک لشکر نمی توانست
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    6 9
    آقای پرستویی پیروز شد چون شخصیت مشهور سینما و تلویزیون بود
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    10 4
    سلام هزاران ساله ایران بر‌ژنرال بزرگش سردار سلیمانی‌کبیر، کسی پرچم محمد ص را در عراق و سوریه برافراشت
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    5 7
    وقتی یه راس ساواکی زاده طرفدار طاغوت یه ایرانی را به جرم دین دار بودن و مشرک نبودن بازخواست میکند. همه شاه اللهی ها همینن ولی نمیدونن مملی شاه خودش اهل مسجد بوده خخخ
  • حاج حسین IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    3 3
    با پرویز پرستویی اختلاف نظر دارم و بسیاری از مواضعش را نمی پسندم ولی قبول دارم که او وطن فروش نیست. او یک سیلی هدفمند و نقطه زن و دقیق زده است بر گونه مکتب مازوخیسم و وطن فروشی و وطن ستیزی‌... آن شخص سیلی خورده یک نماد بود از افتخار به وطن فروشی و وطن ستیزی وگرنه هیچ شخصیتی نداشت و این سیلی بر گونه این نماد زشت و کثیف نواخته شد که باز هم شاید لازم باشد این سیلی های مبارک ادامه یابد تا آن نماد زشت که ممکن است در هر زمان و مکان دیگر به شکل دیگر نیز ظاهر شود، از پا بیفتد.
  • ابوالفضل IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    11 2
    کدوم پیروزی توهین کردن و فرار کردن از واقعیت اسمش شده پیروزی
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 12
      لابد سوالی بی ربط و اباطیل پرسیدن اسمش پیروزیه؟ کمتر بی بی سی گوش کن.
  • حسین IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 3
    یک چک زد بابا دمش گرم
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 5
    اون زباله کثافت (سام رجبی) شانس آورد که گیر کریم باقری نیفتاد وگرنه یه جفت کشیده نر و ماده می خورد و می تمرگید سرجاش.
  • تک سوار DE ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    6 0
    احمق یعنی جماعتی که یک روز پرستویی رو تا حد داعشی تکفیر می کنن و یک روز اونو از مجاهدان و مدافعان حرم هم بالاتر می برن. متاسفم برای جماعت ساده لوح.
  • NL ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    6 1
    ایشون بازنده است و هزار تا مثل مشرق نمی تونه نظر بد مردم رو نسبت به ایشون عوض کنه عکس یادگاری و مراوده با خناسان تروریست؟ چه جسارتا
  • بی نشان IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    9 0
    پرستویی متملق وچاپلوسی بیشترنیست
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      0 0
      چرت نگو .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس