کد خبر 1370207
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
5 دلیل رشد قیمت ماکارونی‌/ هدررفت سالی 30 هزار میلیارد تومان‌ یارانه آرد صنعتی‌

حذف یارانه آرد بخش صنعت در کنار گرانی قیمت جهانی گندم، موجب گرانی قیمت ماکارونی شده است اما همین آرد یارانه‌ای موجب می‌شد سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت غیرشفاف از جیب مردم خارج شود.

به گزارش مشرق، ابلاغ نرخ‌های جدید ماکارونی از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در روز گذشته، موجب نگرانی و ناراحتی قشری از مردم شده با این مضمون که چرا چنین افزایش قیمتی به صورت رسمی صورت انجام شده است؟ دولت که خود به دنبال مقابله با گرانی است پس چرا به یکباره خود عامل افزایش قیمت شده است؟

مرور دقیق گزارش زیر زوایای جدیدی از علت افزایش قیمت این محصول که با اجرای حذف یارانه آرد صنعتی ایجاد شد اما به اذعان کارشناسان  جلوی خسارت های زیاد به اقتصاد کشور را می گیرد، را برای شما روشن خواهد کرد.  

روز ۱۱ اردیبهشت امسال رئیس سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان در نامه ای به معاون صنایع عمومی خواسته است قیمت‌های جدید ماکارونی را که افزایش‌ قیمت‌هایی نزدیک به سه برابر داشته به کارخانه ها ابلاغ کند.

در این نامه قیمت ماکارونی رشته ای ساده ۵۰۰ گرمی، ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان اعلام شده است.

۵ دلیل رشد قیمت ماکارونی

*دلایل افزایش قیمت ماکارونی

* یارانه آرد صنعتی حذف شد

در ادامه به تشریح دلایل افزایش قیمت ماکارونی می‌پردازیم.

دولت سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان تنها به گندم و آرد بخش صنعت یارانه می‌داد که محصولات غذایی مانند ماکارونی، بیسکوییت و انواع شیرینی به قیمت پایین تری دست مردم برسد اما بررسی‌ها نشان داد که نه تنها این یارانه سر سفره مردم نرسید بلکه به صورت قاچاق و یا صادرات محصولات یارانه‌دار از مرزها خارج می شد. حتی در داخل اینگونه محصولات به قیمت ارزان دست مردم نمی رسید و به نظر می رسید که این یارانه کلانی که به آرد بخش صنعت تخصیص می یافت به هدف نخورده و هدر رفته است.

* افزایش قیمت های جهانی عامل دیگری برای حذف یارانه آرد

از سوی دیگر قیمت گندم روز به روز در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد، گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد که در یک سال گذشته نرخ جهانی گندم از ۶۰۹ دلار و ۵۰ سنت به ۱۳۶۳ دلار و ۵۰ سنت یعنی رشدی معادل ۱۲۳ درصد یا بیش از دو برابر داشته است. از آنجایی که دولت گندم را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وا رد می کند میزان ارز دولتی برای واردات گندم هم دوبرابر باید باشد، یعنی روز به روز ارز یارانه ای که از خزانه دولت بیرون می آید بیشتر می شود.

افزایش قیمت های جهانی پس از درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین تشدید شده است، این درگیری ها در تردد کشتی‌ها اختلال ایجاد کرده و امکان بارگیری و تخلیه بار در بندر دریای سیاه که بندر مشترک دو کشور روسیه و اوکراین است میسر نمی شود، این دو کشور ۳۰ درصد تامین غلات جهان را برعهده دارند.

رشد قیمت‌های جهانی یک مسئله فراگیر در کشور ها شده که عمده دلایل آن، بیماری کووید ۱۹، تغییرات آب و هوایی، افزایش تقاضای جهانی و پُر کردن انبارها به دلیل نگرانی از آینده است.

اما دلایل مهمتری هم وجود دارد که چرا دولت یارانه آرد صنعتی را  حذف کرده است.

* تخصیص یارانه به آرد صنعتی و قاچاق یکی از دلایل حذف ارز یارانه‌ای

تخصیص یارانه در داخل به آرد صنعتی و نیز افزایش ندادن قیمت‌های داخل در چند سال اخیر با وجود رشد شدید قیمت‌های جهانی موجب شد شکاف زیاد قیمتی با کشورهای دیگر و از جمله همسایگان ایجاد شود، این شکاف قیمتی حداقل ۱۲ هزار تومان در هر کیلو بود، یعنی اگر یک دستگاه خودرو نیسان‌وانت دو تن ‌قاچاق آرد انجام می‌داد، حداقل ۲۴ میلیون تومان به جیب قاچاقچی وارد می‌کرد.

گزارش فرمانده نیروی انتظامی هم از افزایش شدید این قاچاق در سال گذشته حکایت دارد که عمدتا به دلیل افزایش شکاف قیمتی با بالا رفتن قیمت های جهانی است.

سردار سرتیپ اشعری فرمانده نیروی انتظامی چند روز پیش اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۳۵۰ هزار تن آرد یارانه ای قاچاق کشف شد که نسبت به مدت مشابه قبل بیش از ۲۰۰۰ درصد افزایش یافته است.

* صادرات ماکارونی یارانه دار ارز دولتی را از کشور خارج می‌کرد

بخش مهمی از آرد یارانه‌دار از طریق صادرات ماکارونی از کشور خارج می شد.

صنایع ماکارونی آرد را به یک پنجم قیمت از دولت می‌خریدند و با تولید ماکارونی به کشورهای دیگر صادر می‌کردند یعنی این یارانه به سر سفره خارجی‌ها می رفت.

محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی،گفت: کارخانه ها ماکارونی سالانه ۳۰۰ هزار تن ماکارونی صادر می‌کنند که همه از همین آردهای یارانه ای درست شده اند.

به گفته مرتضوی، بخش صنعت هم آرد یارانه‌دار می‌گیرد و هم محصول خود را از جمله بیسکوئیت و انواع شیرینی را به قیمت‌های گران‌تری در داخل می‌فروشد و یا به خارج صادر می‌کند که هر دو به از دست رفتن یارانه‌ها و نیامدن آن به سر سفره ملت منجر می شود. دولت این یارانه را پرداخت می‌کند که از منافع آن مردم منتفع شوند، در حالی که سود آن فقط به جیب عده‌ای خاص و یا مصرف‌کنندگان کشورهای خارجی می‌رود.

* فروش آرد یارانه‌ای به نرخ آزاد

تفاوت زیادی که بین قیمت‌ آرد یارانه‌ای و نرخ آرد وجود دارد بسیاری از دلالان را وسوسه می‌کند که این آرد را به نرخ آزاد بفروشند که هم در صنف صنعت و نیز نانوایی کاملا مشهود است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران در این‌باره می‌گوید: واحدهای نانوایی یک کیسه آرد یارانه ای ۴۰ کیلویی را حدود ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان خریداری می‌کنند، درحالی که در بازار آزاد با نرخ ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. که البته این موضع در صنف صنعت هم مصداق دارد.

فروش به نرخ آزاد خیلی هم دردسر ندارد و آنها با تبانی با کارخانه ها بدون اینکه گندم یارانه دار را بگیرند پول به نرخ آزاد را از آنها دریافت می کنند.

مدیر یک کارخانه آرد که نخواست نامش فاش شود گفت: نانوایان و یا بخش صنعت که آرد یارانه ای می‌گیرند، به دو حالت آرد را به ما می فروشند، یا به  جای آرد پول به نرخ آزاد از ما می‌گیرند و یا آرد خود را به ما می‌دهند و ما پس از تعویض کیسه که ظاهر دولتی دارد، به نرخ آزاد می‌فروشیم.

* حذف ارز ترجیحی تدریجی باشد

کارشناسان معتقدند اگرچه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند در کوتاه‌مدت تبعاتی برای معیشت مردم ایجاد کند، ‌ اما در طولانی‌مدت اثرات بسیار مطلوبی خواهد داشت که حذف رانت، فساد و جلوگیری از خروج ارز و تک نرخی شدن قیمت‌ها و شفافیت در بازار از جمله آنها است اما حذف ارز باید تدریجی باشد تا اثر آن بر بازار ملایم باشد.  

اختصاص یارانه به محصولات داخلی برای کاهش قیمت‌ها، سیاست شکست‌خورده‌ای است که نتوانسته در سال‌های گذشته اهداف دولت را تأمین کند.

تبعات اختصاص یارانه شامل وجود محصولات چندنرخی در بازار، رانت و فساد و خروج ارز از کشور بوده است. در دولت گذشته هم تلاش بسیاری شد که این یارانه که به اذعان بسیاری برکاتی برای کشور نداشته حذف شود اما نتوانستند.

در این میان گزارش هایی وجود دارد که کارخانه‌های تولیدکننده ماکارونی خصوصا چند برند معروف و اصلی، پس از اینکه با خبر شدند دولت قرار است یارانه آرد را حذف کند محصول به بازار عرضه نمی‌کنند، از سوی دیگر با احتکار خانگی و واهمه مردم از گران‌شدن کالا مواجه هستیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • احمد IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    خواهشا توجیه نکنید.برای مردم ماکارونی هم دست نیافتنی شد.
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      54 8
      دولت سبد کالای خانوار درست کنه و ماهیانه بده قیمت ها را هم کلا آزاد کنه مثل دوران جنگ تحمیلی. چون الان هم جنگه باید کاری کرد(جنگ نمام عیار) اقتصادی اگه سلربیتی ها سبد کالا نمیخوان اشکال نداره بدن به کساین که لازم دارن.
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      14 1
      ۷۰ میلیون ایرانیم . خب بفرمایید یارانه اردو تو یارانه هامون بریزید. اونوقت ما مشکلی با گرون شدن ماکارونی نداریم
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      39 42
      15:49 الان که رئیس جمهور دلخواهتون انتخاب شده و سه قوا یکدست شدن میگید جنگ اقتصادیه؟! دوره قبل که روحانی داد می زد که ما در جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم چرا ضد دولت صحبت می کردید؟ً! الان که دوران ترامپ هم تموم شده و فشار حداکثری وجود نداره چرا رئیس جمهور عزیزتون کشور رو گل و بلبل نمی کنه؟!
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      12 7
      در جنگ اقتصادی بود و دلار جهانگیری تاراج میکرد ؟ در جنگ باید از کاخ نشینی دست میکشید و ریخت و پاش را کنار میگذاشت
    • حبیب IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      6 4
      قاچاق بهانه گرانفروشی است،اگر نرخ قیمت محصولات آلمان و فرانسه را مقایسه کنیم بله، قیمت اینجا خیلی ارزان است و دلال ها و بر اندازان فقط همین را جار میزنند که آی قاچاق و... اما اگر دستمزد ایران و آلمان و فرانسه را با هم مقایسه کنید میبینید که چقدر محصولات داخلی گران هستند،با این آب در آسیاب دشمن ریختن کشور را در بحران قرار می دهید، قاچاق کالا و روغن و... بهانه و ترفندی برای گران فروشی هست،این قاچاق ها سازمان یافته و هدفمند از طرف شرکت های تولید کننده برای افزایش نجومی قیمت و سود بیشتر هستند مانند موضوع فاچاق محصولات ایرانخودرو و سایپا به خارج از کشور (بدلیل عدم باور مردم، این روش افزایش قیمت منسوخ شد ).
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      4 0
      این ماکارونی برای مردم گران شد و باید تقریبا دوبرابر پول بدهند، مردم این را احساس میکنند، و آن یارانه ای که قبلا به تولیکنندگان داده میشد و اعلام شده داده میشد و از جیب مردم رفته استه را مستقیم احساس نمیکنند، حتی اگر برگردد سر سفره ما نمی آید تا ماکارونی بخریم. اگر به 80 میلیون نفر از مردم پرداخت شود، نفری حدود 370000 سیصد و هفتاد هزارتومان میشود، آن وقت شاید بهتر مردم حس کنند.
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      4 1
      مردم برنج نداشتن ماکارونی میخوردن دولت عرضه نداشت اینو با یارانه ثابت نگه داره
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      4 0
      یک جوری میگید سی هزار میلیارد تومان . انگار سی هزار میلیارد تومان پولیه.سی هزار میلیارد تومان! کلا میشه یک میلیارد دلار. برای هشتاد میلیون ایرانی در سال. نفری میشه ۱۲ و نیم دلار در سال. یا یک دلار در ماه. حالا این یک دلار رو می‌خواید به یارانه اضافه کنید. خدا لعنتت کنه قوم ظالمین رو
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      3 1
      یه عده میگید که دولت بیاد به مردم صدقه نان بده. میدونید چه اتفاقی می افتد؟ نهایت ده تا بیست هزار تومان بزاره روی یارانه. از اون طرف ماکارونی میشه ۳۰ هزار . یه کیلو شیرینی میشه ۱۵۰ هزار . یه دونه نون سنگک میشه ۱۰ هزار . طرف که صاحبخانه است میبینه که نون سه برابر شده می‌زاره روی اجاره مستاجر. و سایر قیمت ها هم همینطور. به نظرات بچه های پانزده ساله که نمیدونن قیمت یه کیلو سیب زمینی چنده میزارن تو اینترنت ((که دولت اومده یارانه آرد رو برداشته پس فساد آرد تمام میشه )) نباید توجه کرد. حالا یه عده دیگه هم میگن دولت بیاد کالا رو کوپنی بده و جنگه و فلانه و بهمانه. دولتی که در شرایط صلح عرضه نداره مملکت رو مدیریت کنه ولی به حال اون روزی که واقعا جنگ بشه.
  • احمد IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    39 43
    اینطور که مرقوم شده باید برای گران شدن ماکارانی باید سجده شکر بجا بیاوریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      1 1
      باید از دولت جدید در حذف ارز ترجیحی ، افزایش بی سابقه پایه پولی و تورم، کنار گذاشتن ایران از مسیر انتقال انرژی و کالا و البته بر خلاف منافع ملی، اجماع سازی منطقه ای علیه ایران، اهانت مستمر دولتهای مختلف علیه ایران و ایرانی، عدم دستیابی به مهمترین هدف برنامه پنجم در برتری قدرت منطقه ای تا سال ۱۴۰۴، نارضایتی بخش های مختلف مردم ، نا امیدی مردم و ... که با شعار اصلاح این شرایط فعالیت خود را شروع کرد ولی کماکان شاهد عقب ماندگی در شاخصهای اقتصادی ، رفاهی ، فرهنگی و ... هستیم، تشکر نمود!!!!
  • GB ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    15 3
    کلا سالها است در حال مشاهده اثرات خوب هستیم از هدفمندی یارانه ها تا بنزین و ارز ترجیحی و .............
  • محمد IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    27 4
    مرغ کیلویی ۳۰ تومن ماکارونی کیلویی ۳۶ تومن نوبتی هم باشه نوبت مرغ خودی نشون بده
  • یاسر IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    43 5
    زمان شیخ سابق هم بود همینطور ماله رو میکشیدی؟ باشه ماکارونی این دلایل رو داره ! کمبود روغن چی، شیر خشک چی، قیمت گوشت و حبوبات چی؟ میدونی دولت مجوز داده بعد رمضان شوینده و لبنیات بالا برن؟پراید ۲۰۰ تومنی چی؟
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      11 33
      اگر اقتصاد بلد بودی باید می گفتی این گرانی ها باعث آن همان شخص هست که با دستکاری در اقتصاد و آوردن ارز 4200 پول چاپ می کرد و تورم 40درصدی را برای شماها درست کرد والان این دولت می خواهد آن روش غلط و تورم زا را کنار بگذارد
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      29 9
      17:00 تا صد سال می خواید بگید تقصیر دولت قبل بود؟! خب الان که سه قوا هم دست شماست چرا هیچ ... نمی کنید؟!
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      6 18
      داریم توصیح می دهیم به این واضحی باز حرف پرت خودش را می زند
    • من من IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      17 5
      چرا حرف بی ربط میزنی الان دو ساله از دولت قبلی.. ارز 4200 فقط برای 4 مورد داده میشده... الان برنج کیلو 35 تومنی شده بین 65 تا 100 تومن چ ربطی به ارز 4200 داره؟ تمام محصولات مرتبط با کشت برنج با ارز ازاد بوده... همین داستان سر 100 تا محصول دیگه هم هست... ارز 4200 از وسطای سال 99 کلا به 4 تا محصول داده میشده!
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      3 0
      دوست اقتصاد دانی که ادعای اصلاح شاخص های اقتصادی با حذف ارز ترجیحی دارید اولا تجربه دولت دوم هاشمی نشان میدهد که چه شکاف طبقاتی و فقر کمر شکنی در انتطار داریم و دوم اینکه دراین هشت ماه علیرغم حذف ترجیحی و ادهپعای فروش چند برابری نفت شاهد افزایش بی سابقه پایه پولی هستیم و تثبیت نرخ دلار هم بیشتر به جهت روانی مذاکرات است.
    • عباسی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 8
      عزیزم اینها هنوز نتایج گندکاری های دولت قبلی هست . اگر در دولت قبلی ارز ۴۲۰۰ ایجاد نمی شدو‌همین طور قیمتها اینقدر افزایش پیدا نمی کرد . افزایش الان اینقدر به چشم نمی آمد . فکر کنم یادتون رفته ماکارونی در زمان روحانی ۴۰۰۰تومان بود بعد یکدفعه چند برابر شد
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    22 7
    بسیار تحلیل اشتباه و غلطی بود . عزیز من شما میگی ماکارونی با آرد یارانه همش صادر میشد . پس تعرفه صادرات برای چه موقعیه . شما ماکارونیت رو با همون آرد یارانه ادامه میدادی تا مصرف داخل قیمتش تغییر نکنه . بعد طوری تعرفه می بستی که صادراتی دونه ای 24 هزار و حتی بیشتر دربیاد که این از محل تعرفه پرداختی یارانه دولت رو پوشش میداد و جبران میکرد . این فرمول علم اقتصادشه . اما شما میگی چون افغانستان و عراق رو میخوام بدون یارانه بدم مردم خودمون هم باید مثل اونا !!! تفکر برادرمونن و مرز نمی شناسیم و این حرفها اقتصاد رو کامل شخم زده و دچار تورم بسیار وحشتناکی کرده . هیچ فکر امنیت غذایی رو کردی ؟ گمان نکنم
    • مهدی IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      12 7
      حرف شما درست ولی قاچاق میکنند وقتی تعرفه بکشند روش!
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    14 4
    اگر یارانه آرد حساسه چرا همین الآن میلیونها تبعه خارجی غیرمجاز که داخل تشریف دارن صفهای سنگین دم نونوایی ها ایجاد می کنن و نون یارانه ای مردم خودمون رو مصرف می کنن ؟ تازه تنها نون نیست . عزیز من اگر هدف اصلاح اقتصاده یکروز فقط یکروز غیرسیاسی و عشقمه و برادرمه و فلان بهش فکر کن
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    17 3
    دولت که این ارز ترجیحی را حذف می کند معادل آن را باید تقسیم و به جیب یکایک ایرانیها برگرداند نه این که روز به روز با دلایل مختلف اجناس گران شود و مردم با گرانیهای هر چه بیشتر نابود کننده و کمرشکن مواجه شوند، لیاقت کشورداری ندارند بروند کنار. نیروهای کارآمد و خوش فکر رشته ی اداره ی مملکت را در دست بگیرند و به این وضع اسفبار پایان داده شود.
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    18 4
    اون شخصی که ماکرونی رو ۸هزار تا الان خریده حالا باید بره ۲۴هزار تومن بخره حالا چه سودی نصیب مردم میکنه فقط خدا میدونه
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      7 17
      شما در این مدت که باید این هم بالا می رفت سوبسید 4200 می گرفت و نگذاشت بالا برود ولی در عوض دولت با چاپ پول این ارز را تهیه می کرد و تورم 40درصدی را به ارمغان می آورد! آینده روشن است با این جراحی اقتصادی که اولش یک کمی درد دارد
    • محمد IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      12 0
      چرخه معیوب دوباره دلار بالا میره و ارز دولتی ۲۵ تومنی و ادامه داستان قبلی
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    21 5
    دلیل ششم یادتون رفت.. ۶-تقصیر دولت قبل
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      11 13
      همه ماازگرونی رنج میکشیم.خودمن هم تواین صفحه گله کردم ولی این دلیل نمیشه اشتباهات دولت قبل روندیده بگیریم.تقصیردولت قبل نه دلیل ششم بلکه دلیل اوله.اشتباهات دولت قبل که درخوشبینانه ترین حالت بگیم ازروی عمدنبوده وبخاطرناکارآمدی بوده دلایل ۵گانه رورقم زده،اونیکه میگه تاصدسال دیگه بگیددولت قبل!هیچ فکرکرده اولا:این دولت کمترازیکساله مستقره.دوما:اشتباهات فاحش اقتصادی که دولت قبل کردحالاحالاهاگریبان منوشماروگرفته.تیشه ای بوده که به ریشه زده فقط خدابایدکمک کنه تادوباره بازسازی بشیم
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    4 6
    دلیلش رو آقا زاکانی در انتخابات گفتن. بی غیرتی
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    9 4
    به نظر آزاد سازی همه قیمتها باید انجام بشه و با توجه به ندادن یارانه به بخش تولید که دارن نقش نابودی اقتصاد کشور رو ایفا میکنن و سودهای میلیاردی به جیب میزنن به جاش حقوقها هم باید حداقل ۱۰۰ درصد بالا بره تا کمی از این تورم جبران بشه.
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      9 1
      ان شاالله حقوق و دستمزد هم واقعی بشه
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    16 2
    به جای اینکه همت کنین وقیمت ارز رو بیارین پائین قیمت اجناس رو میبرین بالابیشتر این کارخانه جات ورشکست میشن چون همینطوری هم مردم زیاد ماکارونی وبیسکوئیت نمیخورد ازاین به بعدهمش میمونه بی مشتری
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    21 2
    اینی که ماتوقیمت ماکارونی دیدیم تدریجی نبود،جهشی بود
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    7 2
    به نظرراهش بایدمهندسی معکوس بشه.جلوی قاچاق روبگیرن،جلوی فروش آزادروبگیرن،جلوی صادرات غیرمعقول روبگیرن.برای اینکه جلوی اینهاگرفته بشه ارزترجیهی حذف شده؟عجبا
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    17 3
    ماکارونی سرطان زاست!!!
  • ایرانی وا داده بیکار IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    12 2
    با این اوصاف سلطان ماکارونی هم خودی نشان داد پس از سلطان شکر .و سلطان سکه و سلطان دلار و سلطان فولاد و سلطان.... اینبار نوبت سلطان ماکارونی است .مملکتی داریم به خدا
  • علی IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    16 4
    خدا لعنتتون بکنه که اون رئیس جمهور خدا لعنت کرده بنزین رو گرون کرد این همه نفرین مردم پشت سرش بود ، این یکی رئیس جمهور هر روز داره گرون میکنه ، خدایا به این روز عزیز لعنتتون کنه که خون مردم رو تو شیشه کردید
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    11 2
    توصیه من ، انحلال مرزبانی و افتتاح اتوبان به کشورهای همجوار است . مرزی که از آهن و میلگرد گرفته تا آرزو ماکارونی و نفت و بنزین و گازوئیل و کاه و گندم و... به راحتی عبور می کند و کنترلی روی آن نیست بودنش چه فایده ای دارد. با گرانی در این ۴۲ سال کدام مشکل حل شده ؟؟ باشه ماکارونی، گوسفند، شکر ، قند شما را بخدا مردم را چی فرض کردید. حالا که گران می کنید که به قیمت جهانی نزدیک شود دست مزد ها را هم به قیمت جهانی نزدیک کنید
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    15 2
    خدا لعنت تون کنه اون دنیا جواب این ظلم ها رو میدین
  • AE ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    12 4
    چرا دولت فقط محاسبه می کنه که آرد یارانه دارد بنزین یارانه دارد و... چرا نمی گویند که حقوق جهانی کارگر چقدر است و کارگران دارند چقدر یارانه پرداخت می کنند؟
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    12 2
    حالا ماکارونی به کنار، چرا نان باگت گران شد؟ قیمت نان باگت در شهر اهواز هفته گذشته دانه ای ۵٠٠ تومان بود ، دیروز دانه ای ٣٠٠٠ هزار تومان،!!! شش عدد نان تنوری شده ٨ هزارتومان !!! الله اکبر ،الله اکبر، الله اکبر.
  • ++++ IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    15 2
    کارشناسی ماله کشی؟ این هم شد توجیه؟ چون در مدیریت مرزها و قاچاق فشل هستید مردم باید چوب آن را بخورند؟ پس هر چیزی که به نفع مردم یارانه به آن تعلق می گیرد باید گران شود تا قاچاق بصورت خودجوش متوقف شود! ضمن اینکه به اندازه کافی با حذف ارز یارانه ای در دارو به مردم فشار وارد آمده، الان وقت بازی با آرد نبود
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      7 9
      وقتی بیش از 50 درصد مردم اعتقادی به حلال و حرام نداشته باشند و با رشوه و تبانی همه کاری کنند هیچ مرزی کنترل پذیر نیست مخصوصا کشوری با موقعیت ایران
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      3 0
      اگه مردم مال مردم خوری بودیم وضع مردم این نبود
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 7
    دیگه بعدازسالهادیپلماسی معلوم شده مذاکره وتله برجام با استکبار( جز بتن کردن غارت فرسایشی شدن اطاله وابستگی شیفتگی نفوذ خیانت فساد جنایت ونابودی ...)هیچی نداره-فقط جنگ راه حله(نابودی مرکز رهبری وماشین جنگی وهابیها،صهیونیسم واستکبار بوسیله(مردم،روسها،چینیها ترور وجنکهای خیابانی وبن لادنی)هرچی بیشتر معطل کنید ازلحاظ اقتصاد سیاست ونظامی ضعیفتر میشویم
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      6 0
      جرات و عرضه میخواد شماها ندارید
    • حاجی IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      4 0
      عجب نطری نگذار آمریکایی ها بفهمن یه همچین مخی هستی برات دعوت نامه میدن بری آمریکا
    • ایرج IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      1 0
      طرف چه راحت مث بازی بچه ها واسه خودش یارگیری میکنه، چین و روسیه و … !!! فکرهای بچگانه! وقتی وسط میدون تنهات گذاشتن رب و رُبت قاطی پاتی شد، میفهمی کوچولو
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 0
    اگر این نفسدان ودلالان خودی فاسد بطور فراگیر اعدام بشوند-حتی حاصرند ازجیبشون ضرر بدهند ولی چیزی را گرون نکنند(در امریکا سرزمین کفر!وقتی واردات چیزی گرون میشه-هیچکس حق گرونی کالا ندارد وفقط میتواند یا ازاون صنف بیاید بیرون یا با ضرر بدون کم گذاشتن کمیت وکیفیت به اختیار خودش ادامه بده(چون اون زمانی که گرون نبوده بهرسودش رسیده وحالا هم باید ضرر را تحنل کند(همسود وهم ضرر باهم هست)تا زمانیکه که دولت شرایط وقیمت را بخواهد سرفرصت تغییرلده
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    22 7
    صد رحمت به روحانی !
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    10 0
    دوستان خبر۲۰و۳۰رودیدین؟همین سناریوداره واسه روغن هم اجرامیشه.نمیدونم چرابجای اینکه جلوی قاچاق روبگیرن گرونش میکنن تاقاچاقش نیارزه؟وقتی میگین چون قاچاقش میارزه،قاچاق میشه،حواستون هست دارین پلیس روزیرسوال میبرین ؟که توان جلوگیری ازقاچاق رونداریم پس گرون میکنیم.مردم آبپزبخورین مگرمجبورین نونتونوسرخ کنین نون آبپزهم خوشمزس
  • حبیب IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    6 0
    قاچاق بهانه گرانفروشی است،اگر نرخ قیمت محصولات آلمان و فرانسه را مقایسه کنیم بله، قیمت اینجا خیلی ارزان است و دلال ها و بر اندازان فقط همین را جار میزنند که آی قاچاق و... اما اگر دستمزد ایران و آلمان و فرانسه را با هم مقایسه کنید میبینید که چقدر محصولات داخلی گران هستند،با این آب در آسیاب دشمن ریختن کشور را در بحران قرار می دهید، قاچاق کالا و روغن و... بهانه و ترفندی برای گران فروشی هست،این قاچاق ها سازمان یافته و هدفمند از طرف شرکت های تولید کننده برای افزایش نجومی قیمت و سود بیشتر هستند مانند موضوع فاچاق محصولات ایرانخودرو و سایپا به خارج از کشور (بدلیل عدم باور مردم، این روش افزایش قیمت منسوخ شد )
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    3 0
    یعنی الان بااین افزایش قیمت پولش می‌ره سر سفره مردم دیگه پس چطور همین کارخونه ها داشتن ماکارونی رو بسته 500گرمی رو تو فروشگاهها پنج هزارتومن میفروختن
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    3 0
    دولت باید به کارخانه ماکارونی آرد برا صادرات بده آرد برانصرف داخلی بده این خیلی راحته درسال صدهزارتن آرد یارانه آیی بده همون مقدار ماکارونی تحویل بگیره بده فروشگاه‌های معتبر
  • CZ ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    4 0
    چه خبره این مملکت
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    3 0
    یک بار برای همیشه بیاید کل یارانه تون رو بریزید به حساب خانوار و همه ی قیمت ها رو آزاد کنید و بکشید کنار این جوری دیگه رانت و فساد و بی عدالتی و قاچاق و .... دیگه معنی نخواهد داشت خودتون هم دیگه نیاز به نظارت و پخش بسته های معیشتی و ... ندارید و کارتون ساده میشه.
  • ناشناس IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    4 0
    مشرق جان،چرا داری توجیه میکنی؟؟؟ما تو گرونیا همگام با دنیا هستیم ولی تو ارزونیا کاری به هیچ چی و هیچ جا نداریم،خودمونیم و خودمون...
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    4 0
    فقط ماست مالی تون خیلی نخ نماست
  • ماحسون IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    4 0
    یادش بخیر ماکارونی 1500 تومن با گوشت چرخ کرده،الان شد باسویا،الان هم ماکارونی حذف شده دیگه سویا بخوریم
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    4 0
    گرفتار شدیم از دست این مرزها برش دارن راحت شیم
  • ناشناس IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    4 0
    اگر دولت خودش فاسد نباشد میتواند ، در عرض یک ماه ، عوامل گرانفروشی را ریشه کن کند. تمام دلالان و مفسدان اقتصادی پشتوانه دولتی دارند.
  • ماحسون IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    5 4
    خلخالی کجایی که جایت خالیست
    • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      1 2
      آخ گفتی نوربه قبرش بباره واقعا خدارحمتش کنه الان زنده یاد خلخالی می خواست-
  • محمدجواد IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    3 0
    آقایون خانمها! میخام یک خبر خوش بدم. حقوق کارگران در جلسه آینده سران سه قوه داره کم میشه. میگن چه معنی داره یک کارگر با دو فرزند شش میلیون و هفتصد حقوق بگیره؟ باعث تورم و گرانی میشه!!!!!!! دیواری کوتاه تر از کارگر و جیب مردم نیست. خلاصه کلام رئیسی اینکاره نیست...
  • محمدجواد IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    5 0
    واقعا یواش یواش داره باورم میشه که آب خوردنمون هم دست امریکاست...
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 2
    بزرگترین احتکار احتکار خانگی است..... 20 میلیون خانه هر کدام 5 کیلو ماکارانی می شود 100 میلیون کیلو که فاجعه است.
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      3 0
      5 کیلو ؟! من قبل از این گرونی تا فهمیدم دولت میخواد آرد رو سرسام آور گرون کنه نزدیک 84 کیلو ماکارونی 700 گرمی با قیمت 8000 خریدم گذاشتم خونه چون بحدی ماکارونی دوست دارم که نمیتونم نخورم . عاشق ماکارونیم مخصوصا با سس تند
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    از مموتی به بعد دیگه ایران تبدیل شد به ویرانه
  • سلام IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    اگر مردم دو کار بکنند درست میشه اول اتحاد در برابر تصمیمات نابخردانه وخلق الساعه ودوم صرفه‌جویی و برنامه ریزی درست زندگی.همین
  • US ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    کارشناسان فاسد اینترنت سرویس به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ بودند چرا ؟
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    تنها راه جلوی گرفتن گرونی1-قیمت ها درج بشه روی بسته ها2-همانند زمان های گذشته جنس ها کوپنی بشه یارو راحت می رفت جنسش می گرفت گوشت،مرغ ،شکروغیره بایدسهمیه بندی بشه این طوری به هیچ کس هم ظلم نمیشه 8 سال جنگ بودتحریم هم بودیم وشهرها هم نا امن جنس ها کوپنی بودند،پدرومادرامون راحت می رفتند می گرفتن،بعدازعید همه چی چندبرابرشده گرونی واقعا بیداد می کنه یه بسته دستمال کاغذی تنو300 برگ شده 20هزارتومان-حتی کرایه هارا هم دوبرابرکردند مسیری که میرفتم قبل عید 5 تومان الان شده 9 تومان 3 دقیقه راهه//
  • سید حسن حسینی IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 1
    مشرق چرا نظر من کشاورز رو چاپ نکردی اقا من کشاورز مهم تر از وزیر اقتصادم وزیر یعنی و زیر زیر همچی زدن من کشاورز گندم رو کیلویی 11هزار از من میخرند با یک کیلو گندم 5عدد نان میشه پخت پس نون باید ازاد 2هزاروپانصد باشه ازاد ماکارونی که با سبوس و جو ساخته میشه. نهایت باید 500گرمی 8تومن باشه یارانه کجا بود
  • سید حسن حسینی IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 1
    مشرق چرا نظر اقتصادی من کشاورز رو چاپ نکردی اقا دولت گندم رو کیلویی 11هزار تومان از من میخرند با یک کیلو گندم 5عدد نان میشه پخت پس هر نان 2500تومن آزاد در میاد ماکارونی که سبوس و جو ساخته میشه نهایت 8000باید باشه پس دولت کجا یارانه نان پرداخت می‌کند دروغ بزرگترین خیانت به اقتصاد ایران است
  • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    3 0
    الان وقتشه که اخبار 20:30 بیاد به طور مفصل از مضرات ماکارونی برامون بگه
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    "اما همین آرد یارانه‌ای موجب می‌شد سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت غیرشفاف از جیب مردم خارج شود." خیالت راحت الان بصورت کاملا شفاف از جیب مردم خارج می شود. ماله کشی هم حدی داره.
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 1
    فقط احمدی نژاد
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    اقایان خانمهای کارگر تحویل لگیرید صدقه سری شما همه چی گران شد بااین افزایش حقوقتون
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    اقایان خانمهای کارگر تحویل بگیرید صدقه سری شما همه چی گران شد بااین افزایش حقوقتون
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    من سوال دارم یعنی در تمام این سالها اوون دولت این دولت یه سری کارخونه دار ارد میگرفتن 4200 صادر میکردن 25000 میاوردن در سنا یا هر جا میفروختن ؟ انوقت کارگر کارمند صبح میرفتن سر کار شب میامدن ؟ دولت ها هم نگاه میکردن یا پولشو سهم ملتو میگرفته ازشون ؟ انوقت کجا بردن این پولو ؟
  • CZ ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 1
    عراقی ها فقط ارد باگت دوست دارن ارد بربری سنگک نمیخورن ارد قاچاقشم نمیخرن
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    مملکت باید یک رئیس جمهور داشته باشد و هزار فرمان بردار وقتی رئیسی میگه اولویت معیشت مردم و وزیرش دستوری خلاف اون صادر میکنه ینی دوقطبی و مملکت میره بالا ما ایرانی ها اگر دپو نمی کردیم این نبود وضعیتمون بعضی هامون فقط نماز میخونیم به خدا اعتقاد نداریم که شاید یکی نداره واقعا برای هفتاد سال زندگی موقت آخرت رو ویران میکنیم
  • محمدامین IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    دیگه فقط مونده اکسیژنمون پولی شع
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    بهترین راه اینه دولت ارز ترجیحی رو کاملا حذف کنه.اما به جاش کوپن الکترونیکی بده.درست مثل دوران جنگ.چون الان سالهاست آماج شدیدترین جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم.اینجوری هر خانواری خیالش راحته در طول ماه مثلا دو عدد مرغ یه حلب روغن یه کیسه برنج دو عدد ماکارونی یه کیلو پنیر و....داره.نمیدانم چرا دولت آقای رئیسی این کار رو نمی کنه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • KW ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    اما حالا حالا شما درک نمیکنید بدلیل اینکه شما انسانهای عقب افتاده یا جا مانده از زمان هستید سالها طول می‌کشد تا بفهمید اما زمانیکه فهمیده شدید. جوابتون ساده است ما هم مثل شما نمی دونستیم اینطور میشه.
  • نیما IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    1 0
    درمورد بنزین وکارت سوخت هم همین حرفاروزدین اما مازاد پول بنزین کجارفت و چه گره ای ازمشکلات مردم باز کرد ماههای آینده معلوم میشه که این پیشگیری درمورد قاچاق آردهم چه دری از فقر مردم بینوا درمان میکنه دولت کسری بودجه شدید داره و تمام این کارها اگرچه بنام مردمه اما بکام خودشه و تا زمانیکه کسری بودجش جبران و تسویه نشه به مردم و معیشت مردم کاری نداره آزادسازی نرخ ارز فقط و فقط با اولویت جبران کسری بودجه دولت قراره انجام بشه نه باهدف بهبود معیشت مردم یا مبارزه با رانت وفساد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس