کد خبر 1369778
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
وال استریت ژورنال: اروپا فشار تازه‌ای را برای احیای برجام اعمال می‌کند

روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد، اروپا درصدد است «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده مذاکرات وین را برای خروج از بن‌بست کنونی در مذاکرات وین، راهی تهران کند.

به گزارش مشرق، به گفته دیپلمات‌های غربی، مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال یک فشار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهادشان فرستادن مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است.

این منابع گفتند «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، به همتایان ایرانی خود گفته که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن‌بست باز شود. طبق این گزارش، ایران تاکنون با دعوت از وی، به این پیشنهاد پاسخ نداده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، مذاکرات وین از ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) دچار وقفه طولانی شده و در آن مقطع، مقامات غربی و ایرانی می‌گفتند که متن توافق تقریباً کامل شده است. به ادعای این رسانه آمریکایی، این توافق در هفته‌های اخیر به دلیل درخواست‌های ایران مبنی بر لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک سازمان «تروریستی»، با مشکل مواجه شده است.

به نوشته این گزارش، مخالفت دو حزبی در واشنگتن با این پیشنهاد وجود دارد و همچنین متحدان سنتی آمریکا در غرب آسیا از دورنمای حذف این نامگذاری خشمگین هستند. به ادعای وال استریت ژورنال، مقامات اروپایی تلاش کرده‌اند تا مذاکرات را زنده نگه دارند و در همین راستا مورا در اواخر ماه مارس به تهران سفر کرد تا این مشکل را حل کند اما دست خالی بازگشت. طبق این گزارش، مقامات آمریکایی گفته‌اند که بایدن شرایط لغو این نامگذاری را سهل یا حذف نمی‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: دیپلمات‌های غربی می‌گویند که می‌خواهند بار مسئولیت را بر دوش ایران بازگردانند و روشن کنند که مذاکرات ممکن است (بی‌نتیجه) پایان یابد، مگر اینکه ایران راهی برای عبور از بن‌بست ارائه دهد.  ازسرگیری گفت‌وگوها طی تماسی در ۲۳ آوریل بین وزیر امور خارجه ایران و (جوزپ بورل) همتای او در اتحادیه اروپا مطرح شد.

به گفته دیپلمات‌های مورد استناد وال استریت ژورنال، مورا سعی خواهد کرد ایران را متقاعد کند که متن نهایی توافق را بدون حل مسئله نامگذاری امضا کند و این موضوع را به نقطه‌ای در آینده واگذار کند. این دیپلمات‌ها افزودند که اگر ایران با درخواست امتیازگیری از آمریکا در مورد موضوع دیگری بازگردد، واشنگتن آن را بررسی خواهد کرد؛ با این حال، به گفته آن‌ها، هیچ مذاکره مجدد گسترده‌ای در مورد توافق وجود نخواهد داشت.

به ادعای این گزارش، ایران تاکنون با پیشنهاد آمریکا مبنی بر این که عنوان تروریستی سپاه در صورتی می‌تواند برداشته شود که تهران قبول کند به آمریکایی‌ها در منطقه حمله نکند یا به دنبال ترور مقامات فعلی و سابق این کشور نباشد، موافقت نکرده است. همچنین مقامات ایالات متحده می‌گویند که حتی اگر این نامگذاری برداشته شود، سپاه همچنان با چند تحریم دیگر ایالات متحده روبرو خواهد بود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در مجلس سنا گفت: تنها راهی که می‌توانم برداشته شدن آن را تصور کنم این است که ایران اقدامات لازم را برای توجیه لغو این نامگذاری انجام دهد. (ایران) می‌داند که باید چه کار کند.

به نوشته وال استریت ژورنال، مقامات ایرانی گفته‌اند که از تعهد خود برای گرفتن انتقام از کسانی که در ترور سردار سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ دست داشتند، صرف‌نظر نمی‌کنند. 

به ادعای این گزارش، امید به توافق کم است و یک مقام سابق آمریکایی که روی موضوع هسته‌ای ایران کار کرده در این خصوص گفت: بن‌بست بلندمدت قطعا امکان پذیر است. هیچ یک از طرفین نمی‌خواهد مذاکرات را مرده اعلام کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    5 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • US ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 2
    رفت و امد لازم نیست . ایران دو سه شرط بیشتر ندارد رفع همه تحریم ها و تضمین خارج نشدن دوباره از برجام و راستی ازمایی در زمینه رفع تحریمها
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      البته یادتون رفته که برجام خسارت محض بود! یادتون رفته که غرامت و جریمه هم جزو شروطتون بود! حتی الان تضمین هم شرطتون نیست فقط میخواید سپاه از لیست تروریستی و تحریم دربیاد
    • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      البته یادتون رفته که برجام خسارت محض بود!/// بله اون برجام که شیخ عزیزتون امضا کرد خسارت محض بود. مگه رئیس بانک مرکزی نگفت که دستاوردش "تقریبا هیچ" بود. با این هوشت چجوری دیپلم گرفتی؟! لابد حافظه قوی داری و بدون فهم مطلب فقط حفظ می کنی.
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    چرا قبول نمی کنی مشرق برجام نابود شد
  • CA ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 0
    فشار چی؟ خودشون زدن زیر برجام حالا هم حاضر نیستن اجراش کنن و شو سیاسی راه انداختن. انقدر رفت و آمد نمیخواد. اگه راست میگید و میخواید به برجام برگردید تحریم ها رو بردارید و برجام رو اجرا کنید. شما که میخواهید بردارید و برگردید برجام 5 سال اجرای برجام رو که ایران یکطرفه با راستی آزمایی و تایید خودتون اجرا کرد رو هم که به ایران بدهکارید ایندفعه شما یک دو سال زودتر اجرا کنید ما نگاه کنیم راست میگید یا نه؟ اگه نه که قطعا یک ریگ که هیچی قلوه سنگ به کفشتونه/
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    خخخخ کیهان که میگفت آمریکا محتاج برجامه!!! فشارش چرا پس اینوریه؟! خخخخ
    • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      چرا تو موضوعی که ازش چیزی نمی فهمی و از حد فهم و درکت خارجه کامنت می پرونی؟ آدم که نباید خودشو نخود هر آشی بکنه. به خاله خانباجی های اصلاحات نگاه نکن. اوناهم واسه همین کاراشون بی آبرو شدن. سیاست رو با خاله زنک بازی اشتباه گرفتن.
  • CA ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    فشار چی؟ خودشون زدن زیر برجام حالا هم حاضر نیستن اجراش کنن و شو سیاسی راه انداختن. انقدر رفت و آمد نمیخواد. اگه راست میگید و میخواید به برجام برگردید تحریم ها رو بردارید و برجام رو اجرا کنید. شما که میخواهید بردارید و برگردید برجام 5 سال اجرای برجام رو که ایران یکطرفه با راستی آزمایی و تایید خودتون اجرا کرد رو هم که به ایران بدهکارید ایندفعه شما یک دو سال زودتر اجرا کنید ما نگاه کنیم راست میگید یا نه؟ برای شما هم که مثل ایران سیمان ریختن و از دست دادن ذخایر کمیاب و ارزشمند اورانیوم و زنجیره شرکت ها دانشمندا و .. نمیخواد و برگشت ناپذیری و هزینه هم نداره خرجش یک امضاس که تحریما برگرده که حدود 5 ثانیه و چند میکرو گرم جوهر خودکار میخواد اونم ما میدیم اگه خیلی نگرانش هستید. اگه نه که قطعا یک ریگ که هیچی قلوه سنگ خیلی خیلی بزرگ به کفشتونه/
  • اس AT ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 0
    اقای نامه بر، برو بعد از انتقام برگرد
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 0
    این یارو را نباید راه بدیم.
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    راحت ترین کار در عوض گفتگو با سایرین که تعدادشان بیشتر از ایران است ، پیش گرفتند . همین روشن کننده وضعیت و توان اروپاست
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 0
    اینمرتبه از جمله نمایندگان ادیان در مجلس را بنشانید روبروی این بنده خدا . تا بفهمه ، حرف ما مردم ایران یکدست و یکصدا ، همان نظر هیئت مذاکره کننده است ، و از حقوق و حرفمان برای خوشایند برخی ذره ای عقب نمی نشینیم
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 0
    اقای بایدن ازاسرائیل وحزب جهوری خواه واز جسد مرده ترامپ نترسید وسپاه را از لیست تروریست خارج کنید وبه کره جنوبی دزد هم دستور بدین پول ما رو بده این کار سختی نیست منطقی باشید ما چیز زیادی از شما نمیخایم. ترامپ مرده خر هم روی هیکل نجسش قباهت کرده ازش نترسید وبرجام را که قرارداد مشروع بین المللی وبرجام سرمایه حزب جمهوری خواه امریکاست را زنده واحیا کنید. یک تودهنی محکم هم بزنید تو دهن اسرائیل .می دونیم که شما اقای بایدن به شدت از اسرائیل متنفرید.ولی از جمهوری خواهان زیاده از حد می ترسید.دوران ریاست جمهوری شما تمام شد وشما به بزرگترین وظیفتون یعنی احیای برجام در قبال دمکراتهای امریکا ودمکراسی امریکا دست پیدا نکردین . فرصتها دارید می سوزانید . مرد به خودت بیا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس