پرونده سریال نجلا

تقیانی‌پور علاوه بر دوربین تسلط خاص کارگردان در موقعیت‌سازی دراماتیک و جغرافیا سازی دارد. محیا دهقانی بازیگر جایگزین سارا رسول‌زاده به مراتب بازی بهتری از خود نشان داد و تبدیل به نقطه قوت سریال شد.

سرویس فرهنگ وهنر مشرق - فصل نخست سریال «نجلا» با روایتی متفاوت توانست در ردیف سریال‌های عامه‌پسند برتر سال‌های اخیر تلویزیون قرار گیرد. کارگردانی فصل اول و دوم این سریال بدون درنظر گرفتن نقد محتوایی، اثر شاخصی است و «خیراله تقیانی‌پور» با وسواس در ساختار سریال نشان داد، در مواردی خاص حتی از یک فیلمنامه پرنقص می‌توان، سریال مخاطب‌پسندی ارائه کرد. به واقع در فصل اول و دوم حوزه کارگردانی  وضعیت دوربین در این سریال کاملا آشکار است که به دنبال چیست، علی الخصوص در فصل اول که پلان‌های دورریز کمتری در سریال گرفته شد.

علاوه بر وضعیت دوربین، تسلط خاص کارگردان در موقعیت‌سازی دراماتیک و جغرافیاسازی از شگردهای درخور این سریال است. علی رغم پرداکشن‌های متوسط در تولید چنین آثاری، کارگردان نجلا با تبحر خاصی در فضاسازی اواخر دهه پنجاه بشدت موفق بوده و از این حیث سریال از  انتقادات تکنیکی مبراست.

استفاده از بازیگران در نقش‌های مناسب  و تسلط بازیگران نقش‌های فرعی و اصلی را نمی‌توان در هدایتگری سریال نادیده گرفت. بازیگران عرب و جنوبی لهجه‌های دقیقی از خود ارائه می‌دهند و این مسئله نشان می‌دهد که ظرافتی خاصی در تسلط هدایت بازیگران وجود دارد. اما با همه تلاش کارگردان برای ارائه یک سریال باکیفیت مشخص سریال از حیث محتوا از چند منظر قابل نقد و بررسی است.


 

پاشنه آشیل نجلا چگونه تبدیل به نقطه قوت این سریال شد؟


چگونگی پرداختن به وجوه استراتژیک تاریخ

 مهمترین اشکال وارده به این سریال، عدم شناخت استراتژیک تاریخ سازندگان نجلا است.   نجلا (فصل اول)   از تاریخ شهریور ۱۳۵۸ یکسال قبل از آغاز جنگ ایران و عراق آغاز شده و در فصل دوم همزمان با جنگ ادامه پیدا می‌کند. این پیش فرض از چند جهت با آغاز جنگ ایران و عراق در شهریور ۱۳۵۹ در نقد سریال اهمیت پیدا می‌کند.

در سوابق فصل نخست درخواهیم یافت «شیخ ابراهیم» (پدر نجلا)   با یک زن عرب ازدواج کرده و قبل از تحت تعقیب قرار گرفتن توسط استخبارات  همراه خانواده‌اش در این کشور زندگی کرده و از فعالان سیاسی علیه دولت بعث بوده  است.   بر اساس روایت فصل اول، شیخ ابراهیم (سید مهرداد ضیایی) به دلیل فعالیت‌هایش سیاسی علیه حزب بعث و صدام از عراق متواری می‌شود.

در فصل اول شاهد حضور عباس، برادر نجلا در عراق هستیم که به عنوان نماینده پدر در عراق همچنان علیه رژیم بعث فعالیت می‌کند و استخبارات عراق به دنبال شکار اوست.


این سریال از منظر رویکرد استراتژیک، شبیه فیلم سینمایی چندین میلیاردی «مزار شریف» (حسن برزیده) در سال ۱۳۹۲ است. در سال ۱۳۹۲ در ایران فیلمی ساخته شد که نشان می‌داد اعضای سفارت ایران در کابل مشغول  شنود بی‌سیم‌های طالبان هستند و در چندسکانس بعدی اعضای سفارت توسط این گروه شبه نظامی به قتل می‌رسند. به تصاویر کنار هم قرار داده شده از کارکنان سفارت توسط برزیده(کارگردان) می‌توان عنوان جاسوسی را نسبت داد. فیلم که درباره شهدای سفارت ایران در کابل است که عملا با یک سکانس اشتباه به ضد خودش تبدیل می‌شود.

پاشنه آشیل نجلا چگونه تبدیل به نقطه قوت این سریال شد؟


رویکردهای روایی «نجلا» شبیه فیلم «مزارشریف» است. شیخ(پدر نجلا) یک ایرانی ساکن عراق است که به دلیل حاد شدن فعالیت‌های سیاسی‌اش قبل از آغاز جنگ ایران و عراق از این کشور اخراج شده است و عباس فرزند او با داشتن ملیت ایرانی در عراق علیه حکومت صدام فعالیت می‌کند.

اپوزیسیون، سازمان تروریستی منافقین و دسته‌جات سیاسی مخالف حاکمیت و دیپلمات‌های رژیم بعث در ابعاد بین‌المللی تبلیغات گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی سال‌ها در دهه شصت انجام دادند تا جمهوری اسلامی را به عنوان آغاز کننده جنگ معرفی کنند در صورتیکه تجاوز نظامی را رژیم بعث کلید زد. آنچه تحت عنوان تحریک به جنگ از سوی جمهوری اسلامی در پروپاگاندای مخالفان و اپوزیسیون در ارائه تاریخ دهه شصت توسط شبکه‌های فارسی‌زبان، علی‌الخصوص مستندهای بی‌بی‌سی و من‌وتو بزرگنمایی شده، نسبت دادن محور تحریکات مردمی عراق و انقلاب علیه صدام، از سوی جمهوری اسلامی است.


با افزایش نارضایتی‌ها در عراق و سلطه‌گری حزب بعث در دهه هفتاد میلادی، پیروزی انقلاب اسلامی تاثیر بسزایی در تحرکات مردم عراق برعلیه صدام داشت، اما جمهوری اسلامی نوپا، در درون سیستم با کارشکنی‌های حزبی و سازمانی پس از انقلاب مواجه بود و نمی‌توانست نقشی در تحرکات مردمی عراق داشته باشد.

بر سر این موضوع سال‌ها مجادله فراوانی میان روشنفکران و مخالفان داخلی و خارجی وجود داشته و صدها برنامه، مناظره، مقاله تحقیقی و اثباتی در مورد عدم دخالت ایران و جنبش مردمی شهید محمدباقر صدر به نگارش درآمده است.

پاشنه آشیل نجلا چگونه تبدیل به نقطه قوت این سریال شد؟
گزارش شبکه اینترنشنال تازه تاسیس در سال 1397  نشان می‌دهد یکی از محورهای مورد علاقه شبکه‌های فارسی جعل تاریخ و نسبت دادن تحریک صدام توسط  امام خمینی (ره) است.  

با انتشار خاطرات «سیدمحموددعایی» سفیر وقت ایران در عراق (در سال‌های ابتدایی انقلاب)   و مستند «استخوان لای زخم» محمدحسین مهدویان جدل‌هایی درباره گزاره‌های تاریخی این دو اثر تاریخی مطرح شده که بر خلاف ادعاهای ارائه شده، جمهوری اسلامی هیچگاه ریل‌گذار حمله صدام به ایران نبوده است.


سال‌های متوالی گروه‌های پژوهش‌گر تاریخی وابسته (داخلی و خارجی)   تلاش کردند تا نظریه دخالت در امور عراق به قصد انقلاب دوم(قبل از شروع جنگ هشت‌ساله) گسترش پیدا کند و وقایع منجر به شهادت «محمدباقر و بنت‌الهدی صدر»   توسط صدام را به دخالت‌های ایران در عراق نسبت دهند.  

در سریال نجلا  شیخ و عباس، به ترتیب پدر و برادر نجلا با ملیت ایرانی مشغول فعالیت علیه حاکمیت صدام حسین هستند و با برخی اعضای موثر کمیته انقلاب اسلامی (پسر دایی عبد) در ایران ارتباط دارند. سریال نجلا متاسفانه با عدم دقت در نگارش فیلمنامه دچار این اشتباه می‌شود و اگر ملیت نجلا و پدرش عراقی می‌بود، جذابیت‌های دراماتیک سریال چندین برابر افزایش پیدا می‌کرد و با توجه به شرایط دیپلماتیک فعلی تبدیل به مضمونی به رابطه دو ملت تبدیل می‌شد.

پاشنه آشیل نجلا چگونه تبدیل به نقطه قوت این سریال شد؟

  با شروع فصل دوم انتظار می‌رفت که گسترش روایت (آداپته شدن سریال) در این فصل وجوه اشتباه استراتژیک فصل اول را اصلاح کند اما در فصل دوم  برخلاف انتظار خرده روایت دخالت اتباع ایرانی در امور عراق قبل از جنگ،   در فصل دوم بیشتر گسترش یافت و «عبد» و دوستانش موسسان شبیه یک گروه شبه نظامی فعال علیه دولت صدام هستند که این نگره داستانی نقطه نظرات تاریخی در آن برهه را به چالش می‌کشد.

پاشنه آشیل تغییر بازیگران تبدیل به نقطه قوت سریال شد


در تولیدات کمپانی فدک فیلم متعلق به تهیه کننده سعید سعدی، مسئله تغییر بازیگران در سریال‌های چند فصلی تبدیل به یک رویه شده است. به عنوان مثال در فصل سوم بچه‌ مهندس تولید فدک فیلم (دفتر جناب سعدی)، بازیگر نقش «جواد جوادی» که مخاطب دو فصل ابتدایی را به قصد تماشای بزرگسالی او دنبال کرده را با شمایل بزرگسالانه  روزبه حصاری مواجه شد که اثر بسیار جامعی در این نقش داشت.

پاشنه آشیل نجلا چگونه تبدیل به نقطه قوت این سریال شد؟
سمت راست محمدرضا رهبری جایگزین روزبه حصاری در سریال بچه مهندس به تهیه کنندگی سعید سعدی

فدک فیلم تصمیم گرفت فصل چهارم این سریال را تولید کند و به ناگهان چند نفر از بازیگران اصلی این سریال را بنا به هر دلیلی کنار گذاشتند و شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد که عدم همکاری با روزبه حصاری و سعید کریمی مطالبه دستمزدهای غیر متعارف بوده  و در فصل بعدی ناگهان محمدرضا رهبری جایگزین بازیگر نقش اصلی سریال شد و با وجود اعتراضات گسترده مخاطبان اما سریال با تغییر بازیگر پخش شد.

پاشنه آشیل نجلا چگونه تبدیل به نقطه قوت این سریال شد؟
تغییر بازیگر در سریال نجلا و جایگزینی محیا دهقانی به جای سارا رسول زاده  برخلاف انتظارها سبب افزایش کیفیت سریال در حوزه اجرای بازیگران شد


 در فصل اول نجلا سارا رسول‌زاده ایفاگر نقش نجلا بود اما در فصل دوم این سریال حضور پیدا نکرد و محیا دهقانی جایگزین این بازیگر شد. با اینکه دهقانی مسلط‌تر از  رسول زاده نقش نجلا را ایفا کرد، در هر اثر سریالی تغییر بازیگر در قید حیات، قطعا لطمه فراوانی به آن مجموعه خواهد زد.

آیا نجلا در گسترش روایت فصل دوم موفق بود؟

نجلا در گسترش داستانی فصل دوم ضعیف عمل کرد و تیم نگارشی فصل اول  تک نفره شد و  اشتباهات نمایشی سریال افزایش پیدا کرد.  

به عنوان مثال در فصل اول سریال با تصویر بازگشت دست‌جمعی عبد و همراهانش به پایان می‌رسد. اما در فصل دوم او را در زندان بعثی‌ها می‌بینیم. دلایل و استدلال‌های دراماتیک این اتصال روایی برای مخاطب شفاف نیست. در فصل دوم، چندین قسمت از این مجموعه  به رهایی عبد از زندان اختصاص پیدا می‌کند، اما در همین فصل عبد برای اعاده حیثیت  دوباره به زندان بعثی بازمی‌گردد و با یک نقشه از پیش طراحی شده دوباره از همان زندان فرار می‌کند.

 در فصل اول عبد (حسام منظور)   و نجلا با جابجایی‌های مکرر موفق به ملاقات با عباس متواری می‌شوند، اما در فصل دوم این موضوع مطرح می‌شود که عبد با لو دادن محل استقرار  عباس موفق به فرار از عراق شده است.

مخاطبی که فصل اول را با دقت تماشا کرده و پیچیدگی‌ های محل اختفای عباس را با وضوح بیشتری دنبال کرده، چگونه می‌تواند باور کند که عبد از محل اخفتای عباس مطلع است!؟

پاشنه آشیل نجلا چگونه تبدیل به نقطه قوت این سریال شد؟

سریال حفره‌های روایی فراوانی دارد و  پخش همزمان این سریال با فصل سوم  «زیرخاکی» منجر سئوالی کلیدی  شد.   پیرنگ هر دو سریال شبیه یکدیگر است و شخصیت‌های اصلی هر دو سریال، اسیر در زندان بعثی‌ها، برای فرار تلاش می‌کنند و این سطح از شباهت با دو قالب کمدی و جدی نشان می‌دهند نظارت در سطح کلان در انتخاب موقعیت‌های دراماتیک و کنداکتور پخش با چالش‌های جدی مواجه است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    9 0
    نظرسنجی بذارین پر مخاطب ها مشخص شه
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      9 15
      خوشبختانه من حتی ثانیه ای از این سریال آبکی و کاریکاتوری را ندیدم
  • پری مجرد 46 ساله IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    14 16
    نجلا سریال سخیف و مهوعی است واقعا مخاطبان این سریال از نعمت مشاعر محروم هستند
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 2
      روسپی های زمان پهلوی هم تو خونه ی کارمندان ...سارقان مامی شدن دور سفره تون نشستن
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    27 2
    اصلا بدم میومد همش عشق بازی وسط جنگ. چندش
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    7 4
    لهجه ها افتضاح بود، خودش خودش گفتن ها خیلی رو مخ بود هیچ عربی اینطوری حرف نمیزنه، فقط بازی حسام منظور خوب بود، بازیگر نصف دیالوگ هاش فارسیه بعد وسط حرف هاش چند تا کلمه عربی هم میگه یا اینکه فارسی حرف میزنن بعد طرف مقابل عربی جوابش میده.تیم تولید هیچ درکی از زبان و فرهنگ خوزستان نداشت من که دو سه قسمتش رو اون هم به زور دیدم . برای من قابل تحمل نبود
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    5 6
    سریال نجلا سریال بی نظیری است و من همه قسمت های آن را از سایت راسخون دانلود کردم. بی نظیر است چون نه لوکیشن های شیک تهران را دارد و نه از ماشین های لاکچری خبری هست و نه از بازیگران خوش قیافه. نقطه قوت سریال حضور بازیگران بسیار قوی (حسام منظور _سمبل مرد شجاع و غیرتی ایرانی_ و محیا دهقانی و سوگل طهماسبی و جناب ساسانی و آزیتا حاجیان و دخترش و کاراکتران کاملا باورپذیر نقش های مصطفی و بخصوص مادر عبد) و فیلمنامه پیچیده آن است.اگر من مسئول شبکه 3 بودم از آقای تقیانی‌پور می خواستم فیلمی از زندگی یکی از خلبانان زمان جنگ بسازد و نقش خلبان را به حسام منظور بدهد. آقای حسام منظور اگر آدم عاقلی باشد باید از این پس رفتار خودش را مدیریت کند تا این وجهه ای را که به سختی و با مرارت 2 ساله بدست آمده از دست ندهد. اگر من جای ایشان باشم در هیچ مصاحبه تلویزیونی (بخصوص در برنامه سخیف خندوانه رامبد جوان) شرکت نمی کنم مگر اینکه بخواهم کاریزمای حاصل شده را نیمساعته به فنا بدهم! ضمنا از عکس گرفتن با عینک دودی !! و مدل موی فشن!! هم باید اکیدا" خودداری کرد. حسام منظور حالا سمبل مرد شجاع و باغیرت ایرانی است. گذر زمان نشان خواهد داد که آیا قدر این موهبت را می داند یا با یک مصاحبه بیجا و چند عکس و کلیپ سخیف به طرفه العینی این پیشینه را دود میکند و به فنا می دهد. قطعا عده ای حسود با انتشار عکس و کلیپ جلف درصدد تخریبش خواهند بود.
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      3 2
      بازی هدایت هاشمی در نقش عدنان معرکه بود.
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 3
    نقطه ضعف سریال را 2 چیز دیدم.اول بازی ضعیف و باورناپذیر مهرداد ضیایی و مهمتر از همه نورپردازی فاجعه بار و افتضاح سریال. توضیحش مفصل است و من خلاصه می گویم.فیلم کم نور (underexposed) و زردنبو (اشکال در دمای رنگ) است. این اشکال در بسیاری از سریال های تلویزیون ایران دیده می شود (مثلا در بسیاری از سریال های سیروس مقدم و بخصوص سریال "زیر هشت"). در ایران چند سالیست مدشده که هر ننه قمری یک دوربین DSLR می خرد (چون قیمت دوربین های حرفه ای فیلمبرداری بسیار گران است) و یکشبه می شود فیلمبردار!! با دکمه های روی دوربین بازی می کند و 4تا اصطلاح Pan و zoom و long shot و close up رو که یادگرفت دیگه خدارو بنده نیست! مثل زمان استاد نابغه فیلمبرداری "علیرضا زرین دست" نیست که فیلمبردار نگران نگاتیو گرانقیمت باشد. فیلم روی SD Card ضبط می شود (و گاهی همزمان روی هارد) که هیچ هزینه ای ندارد.فیلمبردار ناشی خیال می کند همین که سر دوربین را سمت سوژه بگیرد و دکمه ریکورد را فشار بدهد کافیست. نمی فهمد آنچه که تماشاچی روی صفحه تلویزیون می بیند بمراتب کم نورتر از آن چیزی است که او روی مونیتور دوربین می بیند و نتیجه این می شود که تماشاچی روی صفحه تلویزیون 2 لکه زرد کوچک می بیند که صورت های 2 بازیگر آن سکانس است و بقیه تصویر سیاه سیاه است. فیلمبردار آماتور عزیز. موقع فیلمبرداری دوربین را روی حالت اتوماتیک قرار نده. آن را روی حالت Manual بگذار و دیافراگم را 2 stop بیشتر از آنچه کافی میدانی باز کن و در صحنه از چندین پروژکتور (حتما با دیفیوزر) استفاده کن ولو شب ظلمانی باشد تا فیلم طوری نباشد که انگار از توی غار فیلمبرداری شده. گفتنی زیاده ولی هم از نوشتن خسته شدم هم به سانسورچی خوشمزه و خوش ذوق سایت اطمینان ندارم که مطلب را کامل منتشر کند. اغلب یا اصلا منتشر نمی کند یا وفق صلاحدید خودش یکی دو خط را منتشر و بقیه را درز می گیرد! از این جور شیرین کاری ها زیاد کرده و من هم عمر و وقت زیادی ندارم.زت زیاد.
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    7 7
    چرند ترین سریال قرن
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      5 1
      پس برو سریال های ابله پسند ترکیه رو نگاه کن ! لجبازی سولماز با ایلماز شونصد قسمت طول می کشه! خخخخخ
  • یوسف IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    4 0
    سریال های زیادی در ممنطقه ی جنوب غرب خوزستان( آبادان خرمشهر) ساخته شدند( عمدتاً مربوط به جنگ) ولی هیچ کدام ازاین سریال ها فرهنگ اصیل وایثار مردم عرب را نشان نداد ولی این سریال( نجلا) می تواند نقطه ابتدایی برای نشان‌دادن این مهم باشد به نضر من نقطه قوت این سریال همین است
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    6 2
    سریال سفارشی و متن مورد تایید مدیران بی سواد تلویزیون نتیجه اش همین سریال ضعیف می شود
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      2 1
      8 سال پیش آمار بیننده های تلویزیون 11/4 درصد بود. تازه تو ساعت و برنامه پیک. خودتو ناراحت نکن. سفره باز کردند دارن می خورند همین
  • سارا IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    8 3
    یکی نیست بپرسه چرا این خانم اینقدر آرایش داره؟ والا خانما برای عروسی هم اینقدر آرایش ندارن! این کار خلاف شرع است و هیچ کسی هم به این مسئله اعتراض نمی کند!
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      فصل دو ارایش های خانوم هاخیلیییییییییییییییی غلیظ بود از مکاپ های عروسی هم سنگین تر بود خواهر عبد و نجلا و شیرین ... اخه کی وسط جنک میتونه این همه ارایش کنه خخ
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 0
    پاشنه آشیل یعنی چه؟ عنوان خبر بی معنی هست!
  • مهدی IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    فصل اول یک سریال ده قسمتی محرمی خوب بود و همین. فصل دوم تا جایی که من دیدم ضعیف و پیش پاافتاده بود و به راحتی کانال را عوض می کردم. مسئله اعتماد به نفس عجیب شبکه سه در ساخت سریال های طولانی، کند و شدیدا کسل کننده است. این شبکه قرار بود برای جوان ها باشد اما حالا تبدیل شده به شبکه سالخورده ها. دیگر این که متفاوت بودن "بازیگر نقش اصلی" در دو فصل یک سریال هم از آن پدیده های عجیب است و باعث می شود آدم بپرسد: این سریال چه جذابیت و اهمیت ویژه ای داشته که حتی به بهای تغییر بازیگر حاضر نشده اند از تولید دنباله اش دست بکشند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس