کد خبر 1369451
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
سوئد: پیوستن به ناتو نیاز به تحلیل عمیق دارد

دولت سوئد اعلام کرد که درخواست برای پیوستن به پیمان نظامی آتلانتیک شمالی بسیار سخت بوده و نیاز به تحلیل عمیق دارد.

به گزارش مشرق، دولت سوئد روز یکشنبه اعلام کرد که تصمیم برای پیوستن به ناتو یا عدم پیوستن به آن را نباید ساده انگاشت.

سوئد تاکید کرد که درخواست برای پیوستن به ناو موضوعی بسیار سخت بوده و نیاز به تحلیل عمیق دارد.

دولت سوئد تاکید کرد که این کشور طی ۲۰۰ سال گذشته کاملا بیطرف بوده و این تصمیم، اقدامی کاملا مفید بوده است.

روز گذشته نیز «سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند گفت که اهمیت ورود فنلاند و سوئد به پیمان ناتو از اقدامات روسیه در اوکراین ناشی می‌شود.

«پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند نیز پیشتر گفته بود که این کشور در ارسال درخواست برای عضویت در پیمان ناتو نباید تاخیر کند.

هاویستو اضافه کرد که درگیری‌ها در اوکراین، هلسینکی را مجبور کرد تا سیاست امنیتی خود را مورد ارزیابی قرار دهد و برای فنلاند و سوئد خوب خواهد بود تا مواضع خود درباره عضویت در ناتو را همگام سازی کنند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز پنجشنبه شب در جلسه کنگره گفت، واشنگتن از عضویت سوئد و فنلاند در ناتو «قویاً حمایت می‌کند».

پنجشنبه نیز «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گفت: «اگر فنلاند و سوئد تصمیم بگیرند درخواست خود را ثبت کنند، ما به گرمی از آن‌ها استقبال می‌کنیم و انتظار می‌رود روند آن سریعاً طی شود».

استولتنبرگ گفت، می‌توان تمهیداتی را برای دوره میانی بین ارائه درخواست این دو کشور حوزه اسکاندیناوی و تصویب آن از سوی سی کشور عضو، در نظر گرفت و همکاری‌های نظامی را پیش از این زمان شروع کرد.

این در حالی است که روسیه درباره عواقب پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داده است. وزارت خارجه روسیه هشدار داده است که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو خطر بی ثباتی در شمال اروپا را به دنبال خواهد داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس