تداوم حملات ترکیه در شمال عراق/ توافق سری میان بغداد و آنکارا

نماینده پارلمان عراق از سکوت دولت پیشبرد امور عراق در قبال اقدامات توسعه طلبانه ترکیه در شمال عراق به شدت انتقاد کرد و سکوت را نشانه رضایت دانست.

به گزارش مشرق به نقل از المعلومه، محمد البلداوی نماینده ائتلاف فتح امروز شنبه از سکوت دولت پیشبرد امور عراق در قبال اقدامات توسعه طلبانه ترکیه در شمال عراق به شدت انتقاد کرد و سکوت را نشانه رضایت دانست.

البلداوی افزود که ارتش ترکیه به صورت روزانه از مرحله‌ای جدید از عملیات خود در شمال عراق به بهانه مبارزه با پ ک ک خبر می‌دهد ولی در مقابل هیچ پاسخی دریافت نمی‌کند.

وی گفت که پاسخ ندادن دولت عراق به این مساله و سکوت آن دلیلی بر وجود توافقی سری بین بغداد و آنکارا است که بر حاکمیت ملی عراق تاثیر می‌گذارد و عراق را وارد محوربندی ها می کند.

این عضو ائتلاف فتح گفت که وارد کردن عراق به نزاعات بین‌المللی تنها باعث افزایش مشکل‌ها و تنش‌های سیاسی و امنیتی می‌شود.

چندی قبل هم یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون عراق به پشت پرده حملات نظامی ترکیه به شمال عراق اشاره کرد و به طمع ورزی ترکیه به چاههای نفت کرکوک اشاره کرد.

ترکی جدعان از رهبران ائتلاف دولت قانون، امروز دوشنبه تأکید کرد که چاه های نفت کرکوک کلمه رمز برای حملات مداوم ترکیه به عراق از ۳۰ سال پیش است.

وی گفت: بهانه مبارزه با پ ک ک از سوی آنکارا دیگر ما را فریب نمی دهد و می دانیم که تعدی نیروهای ترکی به عمق ۱۹۰ کیلومتر از سمت کردستان در سایه چشم پوشی قدرت های سیاسی با انگیزه منافع حزبی تنگاتنگ با ترکیه، دستورکار چندگانه ای را در بر دارد.

جدعان با تأکید بر اینکه هیچ توافقی وجود ندارد که تهاجم ۱۹۰ کیلومتری نیروهای خارجی در خاک عراق را جایز بداند، افزود که ترکیه خواهان دستیابی به چاه های نفت کرکوک است و این کلمه رمز در پشت همه تجاوزهایش به خاک عراق از ۳۰ سال گذشته قرار دارد.

این عضو ارشد ائتلاف دولت قانون عراق در ادامه تاکید کرد: پ ک ک تنها یک بهانه و دستاویز برای دخالت ترکیه و استقرار پایگاه های نظامی آن در عراق است که خلاف اصول امنیت ملی کشور است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    16 21
    ما که گفتیم ارتش ترکیه جیگر نداره بدون توافق قبلی وارد جنگ‌‌ بشه
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      7 16
      ترکیه در لیبی هم شکست خورد.
  • پان آریایی IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    10 25
    قطعا اعراب و ترک ها برای نسل کشی کرد های آریایی توافق کرده اند هم عراق سابقه نسل کشی کرد ها در عملیات انفال و حلبچه دارد هم ترکیه باید آریایی ها مانند ایران و پاکستان و هند و ... در کردستان عراق و سوریه نیرو پیاده کنند کرد ها برادران ما و کلید اتصال ما به مدیترانه هستند کرد ها حلقه اتصال آریایی های آسیایی و آریایی های اروپا هستند
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      17 6
      کردها در منطقه ای از مدیترانه زندگی نمیکنند مدیترانه عرب نشین و ترک نشین هست
    • محمد... IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      14 6
      توهمات یک روانپریش
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      12 4
      خدایی چیزیکه زدی اصل بوده شادباش
    • علیرضا IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      4 8
      ترکها که در دشت قبچاق بودند و اعراب هم در صحرای عربستان بودند هر دوتا مهاجر بودند نه بومی
    • داداش IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      6 1
      تابلوئه که اومدی مسخره بازی دربیاری.
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    9 13
    آن موقع که داعش و پیشمرگه اهم در کرکوک بودند ترکیه کجا بود بهتر است ترکی بجز دهوک و اربیل به جای دیگر چشم ندوزد
  • قادر IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    19 9
    این قدرت ترکیه رو نشون میده که عراقی ها از ترس شون سکوت کردند در ضمن ارتش ترکیه قاتل تروریست‌ها و نمی‌دانم شما چرا ناراحت هستید و متوهم همین تروریست‌ها هر روز مرزبانان ایرانی را می‌کشند
    • داود IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      9 11
      ترکیه یک فرصت طلب و بزدل بیش نیست لعنت به پان ترکیسم بی ریشه
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      2 3
      چی زدی این جوری چرت می نویسی.....ترکیه حامی داعش و ارتش آزاد و احرار شام و ....حتما تو خود اردوغانی
  • TR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    16 14
    مگه عراق به خاطر دخالت های شما در امور داخلی عراق هشدار میده که الان به ترکیه هشدار بده
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    16 16
    ترکیه مثل این چهارپایه پلاستیکی ها میمونه هرکسی لازم داشته باشه میگذاردش زیر پا ازش استفاده میکنه
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      4 0
      احسنت
  • ایران زمین IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 3
    با تروریست های ضد ایرانی و ضد تمدن مخالف و دشمن هستیم ، حالا چه کرد باشه چه پشتون خبیث باشه. از تجزیه طلب متنفرم میخواد پانترک باشه یا هر قوم دیگه ای. مهم ایرانه
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    4 0
    مثله اینکه تنها کشوری تو هیچ تحولی تو منطقه روش حساب نمیشه ماییم!! وبرای اینکه بگیم ما هستیم هر چند وقت یکبار یه موشک میزنیم بیه جایی
    • CA ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      به نظرم اینها با هم در ارتباطه. کاظمی از سالها قبل از اینکه به نخست وزیری برسه در مقاله هایی که به عنوان تحلیلگر در رسانه های عربی طرف عربستان و امریکا چاپ میکرده از ایجاد ارتباطات با امثال عربستان برای کاهش نفوذ ایران زیاد صحبت کرده البته با چاشنی بستن قراردادهای امنیتی اقتصادی با شرکت های (در کمپ صهیونیسم) بین المللی و امریکا. ارتباط با ترکیه و ایجاد پایگاههای ترکیه و شاید بخشیدن کنترل امنیتی نظامی شمال عراق به نیروهای ترکیه هم از همین جنس هست. مقتدا هم به نظرم باهاش کاملا همراه هست. کرد ها که به امید اسراییل و امریکا برای کسب قدرت رفتن حالا طعم خیانت به ایران رو میچشن.
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    7 5
    راه حلش ساده هست پس عراق پ ک ک رو بیرون کنه تا بهانه دست ترکیه نده
  • محمد IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 7
    ائتلاف جهانی غربی عربی عبری با محوریت ترکیه که ماموریت اعزام داعشی ها به سوریه را برعهده داشت شکست مفتضحانه ای خورد در لیبی هم همچنین
  • مهدی نخجوانی IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    2 9
    من خودم ترک هستم اما ترک اصیل ایرانی و آذربایجانی، ترکهای ایران و ترکیه اصلاهم نژاد نیستن و ترکیه در زمان جنگهای عثمانی چالدران ایرانیان و ترکهای آذربایجان قتل عام کرده و خاک ایران را اشغال، الان ترکهای ایران و باکو نخجوان را داره تحریک میکنه فقط برای منفعت خودش اون مزدور غربی اردغان هستش توهم عثمانی داره کشور گشایی از ترکهای ایران سؤ استفاده برای امیال سرمستی خودش استفاده کنن ترکهای منطقه از آن ایران هستن کردهای غیور عراق سوریه و ترکیه ایران همه از نژاد ماد پارس آریایی اصیل ایران باید جلوی ترکیه را بگیرن نسل کشی داره میکنه
  • CA ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    به نظرم اینها با هم در ارتباطه. کاظمی از سالها قبل از اینکه به نخست وزیری برسه در مقاله هایی که به عنوان تحلیلگر در رسانه های عربی طرف عربستان و امریکا چاپ میکرده از ایجاد ارتباطات با امثال عربستان برای کاهش نفوذ ایران زیاد صحبت کرده البته با چاشنی بستن قراردادهای امنیتی اقتصادی با شرکت های (در کمپ صهیونیسم) بین المللی و امریکا. ارتباط با ترکیه و ایجاد پایگاههای ترکیه و شاید بخشیدن کنترل امنیتی نظامی شمال عراق به نیروهای ترکیه و بستن قرارداد های گاز و نفت ب ت شرکتهای ترکی و امریکایی و حذف ایران هم از همین جنس هست. بستن مرز و ندادن پول برق و گاز و محدود کردن تجارت و وابستگی به ایران و زدن دکلهای برق ایران توسط داعش همه در همین راستا هست. حمله به امنیت ایران در غراق هم همینطور. مقتدا هم به نظرم باهاش کاملا همراه هست. کرد ها که به امید اسراییل و امریکا برای کسب قدرت رفتن حالا طعم خیانت به ایران رو میچشن. عراقی هایی هم که برای تقدیم کشور به حامیان داعش به امید کسب قدرت تلاش میکنند وقتی گیر دست داعش واقعی و حامیان مالی تسلیحاتی و آموزشی گروهای تکفیری بیفتن متوجه این وعده های فریب میشن .
  • مجتهد IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    1 0
    اردوغان وعلی اف هردو کارمند سازمان سیا وموساد هستند ودردنیای سیاست هردو فاحشه سیاسیند چون به هیچ توافقی پایبند نیستند
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    کتیبه آلپ‌ارسلانِ سلجوقی، که در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب‌ غازی آغ ارسلان، "آری آلب ارسلان یک ایرانشهری بود."
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    ترکيه در لیبی و قره باغ وسوریه موفق شده .پایگاه هایی در سومالی وقطر .بالکان وعراق.. دارد ...احتمالا در آینده ارتش ترکیه وارد آسیای مرکزی خواهد شد ..
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 1
    جوابیه ...فارس ها ومادها از سیبری به فلات ایران کنونی مهاجرت کردند باعث نابودی تمدن های عیلامی ها آشوریان و سومریان و لولوبیان و خوزیان وماناها بابلیان شدند .......تاريخ بع ویکی‌پدیا فارسی ومنابع که جریان انحرافی و فاشیستی ایرانشهری ها شاهنامه ای برایت نوشتند
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    3 0
    پانترکعا بشدت از هم گرایی برادران آریایی کورد و فارس هراسناکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس