کد خبر 1368594
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
چین به آمریکا درباره ارسال تسلیحات به تایوان هشدار داد

چین به آمریکا درباره ارسال تسلیحات به تایوان هشدار داد و از آمادگی پکن برای پاسخ دادن به هرگونه دخالت خارجی خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک،  سفارت چین در واشنگتن در بیانیه ای اعلام کرد: پکن حق پاسخ گویی به هر گونه دخالت خارجی در موضوع تایوان را برای خود محفوظ می داند.

سخنگوی سفارت چین در آمریکا نیز تاکید کرد: آمریکا باید به «اصل یک چین» احترام بگذارد و همکاری نظامی و فروش تسلیحات به تایوان را متوقف کند و به تعهداتش برای حمایت نکردن از تایوان مستقل پایبند باشد.

تایوان قرارداد خرید ۱۷ میلیارد دلار سلاح از آمریکا را در سال ۲۰۱۹ امضا کرد. براساس گزارش ها، آمریکا تاکنون فقط ۲۰ درصد تسلیحات خریداری شده را تحویل داده است.

 ارتش چین روز چهارشنبه پس از عبور کشتی جنگی آمریکایی از منطقه حساس تنگه تایوان نیز این اقدام را در جهت ضربه زدن به صلح و ثبات منطقه خواند و آنرا محکوم کرد.

نیروی دریایی آمریکا در پاسخ به ارتش چین که عبور کشتی جنگی آمریکایی از منطقه حساس تنگه تایوان را اقدامی برای ضربه زدن تعمدی به صلح و ثبات منطقه خواند، گفت: ناوشکن موشکی هدایت شونده «سمپسون USS» ترددی عادی در تنگه تایوان و مطابق با قوانین بین المللی داشته است.  

آمریکا چنین ترددهایی را دست کم یک بار در ماه در منطقه حساس تنگه تایوان انجام می دهد که هربار موجب برانگیختن خشم چین می شود.

ارتش چین در بیانیه ای گفت: «آمریکا اغلب دست به اقداماتی تحریک آمیز از این دست می زند و نشانه های اشتباهی به نیروهای "مستقل تایوان" می فرستد. بدین ترتیب آمریکا تعمدا صلح و ثبات تنگه تایوان را تضعیف می کند. ما قاطعانه مخالف این اقدامات آمریکا هستیم.»

برپایه این گزارش وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرد: کشتی آمریکایی  از تنگه تایوان به سمت شرق حرکت کرده و شرایط در آبراه عادی بوده است.  

«نیکلاس لینگو» سخنگوی ناوگان هفتم آمریکا در بیانیه ای خاطرنشان کرد، ارتش آمریکا چه از طریق هوایی چه از طریق دریایی در هرجا که قوانین بین الملل اجازه می دهد، تردد می کند.

وی در ادامه افزود: «عبور و مرور کشتی های آمریکایی از تنگه تایوان نشان می دهد، آمریکا به منطقه آزاد هند-اقیانوسیه متعهد است.» 

آمریکا مانند سایر کشورها روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما مهم ترین حامی و پشتیبان بین المللی و تامین کننده تسلیحات ارتش آن به شمار می رود. این موضوع موجب تنش میان پکن و واشنگتن شده است. 

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    0 0
    میترسن بلایی که سر روسیه اومد سر اینا هم بیاد
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    مثلا میخوای چه غلطی کنی بعد از این هشدارها؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس