کد خبر 1367963
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
همکاری های گسترده اطلاعاتی آمریکا با اوکراین

شبکه ان بی سی نیوز گزارش داده که نهادهای اطلاعاتی آمریکا به اوکراین برای حفاظت از سامانه های دفاع هوایی و هدف قرار دادن اهداف ارتش روسیه کمک کرده اند.

به گزارش مشرق، مقام های کنونی و پیشین ایالات متحده به شبکه ان بی سی نیوز گفته اند که این کشور هم زمان با آغاز حملات روسیه، جزئیات اطلاعات در باره زمان و مکان هدف موشک ها و بمب های روسیه را در اختیار نیروهای اوکراین قرار داده اند تا بتوانند سامانه ها و هواپیماهای جنگنده خود را از آسیب دور کنند.

این اطلاعات، راه نیروهای نظامی اوکراین را برای سرنگون کردن یک هواپیمای ترابری نظامی حامل صدها نیرو در روزهای نخست این جنگ که از ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) آغاز شد، هموار و به آنها برای پس زدن حمله نیروهای روسیه به یک فرودگاه مهم نزدیک کی یف پایتخت کمک کرد.  

ان بی سی نیوز می افزاید: ارایه این اطلاعات بخشی از فراخوان مقام های ایالات متحده برای عملیات گسترده و بی سابقه مشارکت اطلاعاتی با اوکراین به عنوان یک هم پیمان غیر عضو ناتو بود که گفته می شود نقش بسیار مهمی در مقاومت کی یف در برابر ارتش بزرگ و مجهزتر روسیه، بازی کرده است.

جزئیات انتقال اطلاعات در باره جابجایی سامانه های ضدهوایی و هواپیمای ترابری نظامی روسیه که با گذشت ۲ ماه از آغاز این جنگ، منتشر نشده بود، تاکیدی بر ارزیابی مقام های آمریکاست که اطلاعات نهادهای جاسوسی این کشور و پنتاگون، عامل مهمی در کمک به نیروهای اوکراین برای ناکام گذاشتن تلاش های روسیه برای تصرف بخش های بزرگی از اوکراین بوده است.  

یک مقام آگاه واشنگتن به ان بی سی نیوز گفت که ما از روز نخست به شدت بر مشارکت اطلاعات راهبردی و عملیاتی با اوکراین، تکیه داشته ایم که در سطوح تاکتیکی و راهبردی موثر و مفید بوده اند. نمونه هایی وجود دارد که اطلاعاتی که در اختیار کی یف قرار داده شده، توانسته دگرگونی مهمی در سرنوشت جنگ به وجود آورد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد که ما بارها اطلاعات مفصل و به هنگام در اختیار نیروهای اوکراین در میدان نبرد و برای کمک به دفاع از کشورشان در برابر تهاجم روسیه قرار داده ایم و به این کار ادامه خواهیم داد.

ان بی سی نیوز از انتشار برخی جزئیات ویژه در باره همکاری های اطلاعاتی به درخواست مقام های ارتش و اطلاعاتی ایالات متحده با توجه به احتمال کمک به روسیه برای از بین بردن منابع مهم اطلاعاتی، خودداری کرده است.

یک مقام بلندپایه اطلاعاتی پیشین آمریکا گفت: اطلاعات به هنگام بسیار کاربردی، برای هدف قرار دادن نیروهای روسیه در اختیار اوکراین قرار داده شده است که شامل تصاویر ماهواره های غیرنظامی و همچنین بسیاری اطلاعات دیگر برای نمونه در باره انواع برخی یگان های فعال ارتش روسیه می شود.

این مقام ها افزودند: اوکراین تاکنون به جابجایی تقریبا روزانه سامانه های دفاع هوایی و هواپیماهایش با کمک اطلاعات آمریکا ادامه داده که یکی از دلایل ناتوانی روسیه برای دستیابی به تسلط هوایی در آسمان اوکراین است و این کشور در برخی موارد، سامانه های دفاع هوایی و یا هواپیماهای جنگنده اش را به موقع از تیررس نیروهای روسیه بیرون برده است.

به گفته یک مقام ایالات متحده؛ ارتش روسیه در واقع زمین های خالی را هدف قرار می داده که سامانه های دفاع هوایی پیش از آن در آنها استقرار یافته بوده اند.

با اینکه همکاری های ایالات متحده و اوکراین از هنگام تصرف شبه جزیره کریمه در ۲۰۱۴ توسط روسیه، آغاز شده اما دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در هفته های منتهی به حمله روسیه، آن را تقویت کرده و یک گروه از ارتش امریکا را برای ارزیابی وضعیت سامانه های دفاع هوایی اوکراین اعزام کرده است. اعضای این گروه توصیه های مفصلی در باره چگونگی پراکندگی و انتشار سامانه های دفاع هوایی در اختیار اوکراین قرار داده اند که به گفته مقام های واشنگتن، به اوکراین برای جلوگیری از افتادن سلطه هوایی به دست روسیه، کمک کرده است.

مقام های امریکا افزودند: با ادامه حملات روسیه، حقوقدانان دفاعی و اطلاعاتی شیوه نامه هایی در مورد همکاری اطلاعاتی به اجرا گذاشتند که در برخی موارد انتقال اطلاعاتی را که حملات مرگبار نیروهای اوکراین را به اهداف متعلق به روسیه را امکان پذیر می ساخت، محدود می کرد اما با تشدید حملات روسیه و زیر فشار کنگره، همه این موانع برطرف شد.  

مقام های کنونی و پیشین امریکا به ان بی سی نیوز گفته اند که نیروهای اوکراین با استفاده از هماهنگی های ویژه امریکا، حملات خود را به سوی مواضع و هواپیماهای جنگی روس ها هدایت کرده اند که موجب خنثی شدن عملیات هوایی روسیه برای تصرف فرودگاه هوستومل نزدیک کی یف شد که امکان سرازیر کردن سیل نیروها و تجهیزات نظامی را به حومه پایتخت در اختیار روس ها قرار می داد.

با اینکه روس ها برای مدتی این فرودگاه را تصرف کردند، اما هرگز به اندازه کافی برای انتقال هوایی گسترده تجهیزات به این مکان فرصت نداشته اند و این ناکامی تاثیر چشمگیری بر نبرد برای تصرف کی یف داشت.

به گفته مقام های کنونی و پیشین آمریکا؛ سازمان جاسوسی سیا همچنین منابع قابل ملاحظه ای به گردآوری اطلاعات با هدف حفاظت از جان ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین اختصاص می دهد که روس ها قصد ترور او را داشته اند.

ارتش آمریکا و سیا در پی تصرف کریمه به دست روسیه شروع به عمق بخشیدن به روابط با همتایان اوکراینی کردند.

به گفته یک مقام بلندپایه پیشین سیا؛ این سازمان ابتدا به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اوکراین برای ریشه کن کردن جاسوسان روسیه کمک و سپس آموزش و ارایه شیوه نامه را آغاز کرد. ارتش ایالات متحده نیز به آموزش نظامیان اوکراین پرداخت.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال؛ سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با هشدار درباره درگیری جهانی، گفته است که ناتو، اوکراین را به عنوان ارتش نیابتی خود برای جنگیدن با روسیه مسلح و تجهیز می کند.

لاوروف افزود: جنگ نیابتی غرب با روسیه هم زمان با افزایش تعهدات کشورهای غربی برای کمک نظامی بیشتر به اوکراین، ممکن است به درگیری جهانی با تسلیحات هسته ای بیانجامد.  خطر جدی است و نباید دستکم گرفته شود، در هیچ شرایطی نباید اجازه داد که جنگ سوم جهانی رخ دهد، زیرا جنگ هسته ای برنده ندارد. غرب با تحویل تسلیحات به اوکراین، خطر وقوع درگیری گسترده تر را افزایش می دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 0
    مگه زلنسکی فرار نکرده بود؟ دیگه چه هزینه ای قراره بکنن برای حفاظت از جان زلنسکی؟
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس