افزایش سطح آماده باش یگان‌های مین‌روب ترکیه در دریای سیاه

وزیر دفاع ترکیه از افزایش سطح آمادگی واحدهای خنثی سازی مین به دلیل تداوم تهدید مین‌های سرگردان در دریای سیاه اشاره کرد.

به گزارش مشرق، وزیر دفاع  ترکیه روز چهارشنبه گفت که ترکیه سطح آمادگی واحدهای خنثی سازی مین را به دلیل تداوم تهدید مین‌های سرگردان افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری «نیوزآرمنیا» «حلوصی آکار» وزیر دفاع ملی ترکیه شناوها، هواپیماها، بالگردها، پهپادها و ناوهای مین یاب ترکیه در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند و ترکیه به دقت اوضاع را زیر نظر دارد  وزارت دفاع  ترکیه اعلام کرده که تاکنون سه مین در نزدیکی تنگه بسفر کشف  و پاکسازی شده است.

ترکیه با روسیه و اوکراین در دریای سیاه هم مرز است. دریای سیاه برای حمل و نقل غلات، نفت و محصولات نفتی بخش  کلیدی است. اوکراین و روسیه یکدیگر را به مین گذاری در دریای سیاه متهم کرده اند و  اواخر ماه مارس، تیم‌های غواصی ارتش ترکیه و رومانی مین های سرگردان را در اطراف آب های خود خنثی کردند.

مقامات دریانوردی می‌گویند خطر برخورد با مین‌های شناور در مسیر اصلی کشتیرانی دریای سیاه، خطرات کشتی‌های تجاری در حال حرکت در منطقه را افزایش می‌دهد و دولت‌ها باید از عبور ایمن برای حفظ زنجیره تامین اطمینان حاصل کنند.

اخیرا  ماهیگیران ترکیه‌ای در تنگه بسفر یک شی معلق در آب را مشاهده کرده بودند که به مین دریایی شباهت داشت. پیش از این دولت روسیه درخصوص رها شدن مین‌های دریایی بنادر اوکراین به داخل آب‌های دریای سیاه هشدار داده بود.

روسیه هشدار داد ه بود که  چند مین دریایی پس از کنده شدن از کابل‌هایی که اوکراینی‌ها اطراف بنادر مهم خود کشیده‌اند، وارد حوزه آبی دریای سیاه شده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور  ترکیه چندی قبل در پاسخ به سئوالی درباره خطر احتمالی رسیدن مین به آب‌های ترکیه گفت که اقدامات لازم در حال انجام است. در اوایل ماه جاری، آنکارا دسترسی همه کشتی‌های جنگی به این تنگه را به جز کشتی‌های ثبت شده در بنادر دریای سیاه را در واکنش به تحولات منطقه محدود کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس