کد خبر 1367047
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
پرسپولیس هنوز هم می‌تواند قهرمان شود

پرسپولیس همچنان شانس قهرمانی دارد و این جریان به توانایی، توانمندی، خواستن و ارائه بازیکنان و کادرفنی و حمایت هواداران بستگی دارد.

به گزارش مشرق، پرسپولیسی‌ها بعد از کنار رفتن از جام حذفی امیدوارند که رقیب‌شان همانند مسابقات حذفی در لیگ برتر هم زمین‌گیر شود تا قرمزها بتوانند ششمین قهرمانی متوالی را جشن بگیرند. اختلاف کادرفنی با حامد لک هم ازجمله حواشی پیرامون این تیم بود که ظاهرا برطرف شده و لک بار دیگر به تمرینات بازگشته است. دروازه‌بان پیشین پرسپولیس می‌گوید هم لک می‌تواند به اوج برگردد و هم پرسپولیس شانس قهرمانی دارد. گفت‌وگو با مهدی واعظی را در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما پرسپولیس شانسی برای قهرمانی در لیگ امسال دارد؟

واقعیت این است که ۶  هفته، ۶ هفته‌ ۱۸ امتیازی است و خیلی اتفاقات می‌تواند در این ۶ بازی پایانی بیفتد و اعتقاد دارم که پرسپولیس همچنان شانس قهرمانی دارد و این جریان به توانایی، توانمندی، خواستن و ارائه بازیکنان و کادرفنی و حمایت هواداران بستگی دارد. اگر بتوانند ان‌شاءالله این ۶ هفته را با نتایج قابل‌قبول به اتمام برسانند و حداکثر امتیازات را کسب کنند و قطعا در ادامه روند لیگ، اتفاقات برد و باخت برای تیم‌هایی که در این عرصه رقابت دارند، بسیار خواهد بود.

یکی از نقاطی که باعث شد پرسپولیس در این فصل، ضربه بخورد درون دروازه بود، حامد لک یکی دو سال خیلی خوب کار کرده بود، ولی امسال افت عجیبی داشت. شما دلیل افت حامد را در چه چیزی می‌بینید؟

لک هم از لحاظ فیزیولوژی و هم به لحاظ شرایط بدنی، بسیار عالی است و دروازه‌بانی است که می‌تواند تا ۵، ۶ سال آینده در سطح اول فوتبال ایران بازی کند. متاسفانه امروز درگیر دو موضوع بسیار حساس شده است؛ مساله اول بُعدهای روحی و روانیِ این بازیکن است. لک بعد از چند اشتباهی که در بازی‌های ابتدایی داشت و البته این اشتباهات، در فوتبال ما طبیعی است، تحت هجمه فراوان قرار گرفت. مساله دومی که وجود دارد، باید به گذشته دروازه‌بان رجوع کنیم و برنامه‌ای که برای آینده این گلر داریم. اگر ما بتوانیم یک آینده خوبی برای دروازه‌بان طراحی کنیم، می‌توانیم با تمرینات و برنامه‌ریزی روح و روان خوب او را برگردانیم ولی موردی که بسیار حائز اهمیت است، اینکه در این فصل، روند فنی حامد روبه افول بوده، هرچه که ما به پایان فصل نزدیک می‌شدیم، روند و شرایط فوتبالی لک را که مشاهده می‌کردیم، می‌دیدیم دچار یک افت تقریبا محسوس بود و این موضوع برمی‌گردد به بدنه‌ کادرفنی. باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای بازیکن‌هایی که در سنین بالای ۳۰ سال هستند داشته باشند تا بتوانند این بازیکنان را در اوج نگه دارند. قطعا نقش کادرفنی در مبحث روحی روانی و بُعدهای فنی بازیکنان، تاثیرگذار است. من اعتقاد دارم لک می‌توانست بعد از نیم‌فصل، روند خیلی خوبی داشته باشد به شرطی که موارد ذکر شده را حل می‌کردند. در کل، شرایط و جبر فوتبال است که یک دروازه‌بان در اوج، دچار مشکلاتی شود و حمایت و کنترل و هدف‌گذاری که برای یک دروازه‌بان اتفاق بیفتد باعث می‌شود از آن شرایط افت کرده و از شرایط بدنی و شرایط روحی خوب خارج شود.با همه‌ اینها کنار هم می‌تواند به درجات بالاتر برسد و موفق شود.

لک در بازی با پا مشکل دارد و گوهری دو ضرب‌گیر است و بعد از گذشت ۲ ماه تغییری ایجاد نشده. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا کادرفنی توجهی به این موضوع ندارد یا ظرفیت بازیکن پایین است؟

شما وقتی بتوانید یک برنامه خوب برای تمرینِ پا به دروازه‌بان بدهید حداقل بین دو تا چهار هفته دروازه‌بان می‌تواند شرایط ایده‌آل را داشته باشد. فقط تکنیک نیست توان ضربه زدن هم مهم است. اگر این فرمول‌ها را کنار هم چیدمان کنید یک دروازه‌بان می‌تواند کار بازی با پا را تقویت کند. حامد لک هم می‌داند در آن برهه به چه دلایلی این جریان باعث این مشکلات شده و قطعا هم بخشی از آن مشکلات را چه با تمرینات مربیان، چه با برنامه‌ریزی کاری خودش، برطرف کرده است. درمورد گوهری هم می‌توانی با یک تمرین ساده‌ او را به یک دروازه‌بان یک ضرب‌گیر و مطمئن‌تر و ایده‌آل‌تر، تبدیل کرد. ولی در کل روند تمرینات بسیار مهم است. روند آماده‌سازی روحی و روانی بازیکن برای بازی‌های سخت بسیار مهم است. ما باید بهترین دروازه‌بان را برای بازی‌های حساسی که پیش رو داریم استفاده کنیم و نگاه‌مان یک نگاه متعادل باشد و تعویض دروازه‌بان در حقیقت بعد از شکست باعث می‌شود که بازیکن از لحاظ روحی ضعیف شود و اعتماد خود را از دست بدهد. امسال نیم‌فصل دوم و حتی در نیم‌فصل اول هم اعتماد از دست رفت و گاهی دنبال این بودند که هر دروازه‌بانی که دچار اشتباه شد، نیمکت‌نشین شود که این مورد در دنیا کاملا منسوخ شده است و از این روش استفاده نمی‌کنند. مگر اینکه مساله خیلی حاد باشد.

ترکیب‌های خط دفاعی و تغییراتش می‌تواند در روند گل خوردن پرسپولیس، تاثیرگذار باشد؟

اولا طبیعی است که مربی تیم برای به دست آوردن یک ترکیب مناسب مجبور به تغییرات می‌شود. ثانیا مربی برای سیستم‌های مختلفی که تیم‌های حریف بازی می‌کنند، مجبور به تغییرات در خط دفاعی می‌شود. استفاده از بازیکن‌های سرعتی‌تر، سرزن‌تر و درگیرتر یا موارد بالعکس، استفاده از بازیکنانی که تحمل بیشتری دارند، خط‌ها و عمق‌ها را پوشش می‌دهند یا در خط‌های عقب‌تر بازی می‌کنند. این چند نوع فوتبال دربرابر پرسپولیس بازی شد و تیم مجبور شد از شیوه‌های مختلف و بازیکن‌های مختلف استفاده کند ولی در حقیقت این هم یک نوع مشکل است و باید بپذیریم که کادرفنی ما باید به یک تکامل در خط دفاع می‌رسید و فقط ۶ بازیکن جابه‌جا می‌شدند و گاهی در هر بازی یک تغییر انجام می‌شد. بیشتر از یک تغییر در خط دفاع، معمولا ایرادهایی را در تاکتیک بهتر ایجاد می‌کند.

نظر شما درمورد خریدهای پرسپولیس چیست؟

قبل از شروع فصل ما بازیکنانی را جذب کردیم که در تفکرات تاکتیکی تیم برنامه‌ریزی شده بود که متاسفانه تعدادی از بازیکنان در آن جانمایی‌ها، عملکرد خوبی نداشتند و گاهی از ترکیب خارج شدند. ما نتوانستیم از پتانسیل اصلی تغییرات در تیم استفاده بهینه ببریم. یکی از مشکلات این بود که یک فرسودگی از لیگ قهرمانان آسیا در فصل گذشته در بعضی از بازیکنان باقی مانده بود و باید نیروهای جدید می‌آمدند و انرژی می‌دادند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در روزهای پایانی، تقریبا چهار، پنج هفته گذشته، بعضی از این بازیکنان نمو پیدا کردند و شکل واقعی خودشان را نشان دادند. این تأخیر در راه افتادن و جا افتادن بازیکنان در باشگاه و تیم در حقیقت در نیم‌فصل اول اتفاقات بدی برای ما رقم زد. اما در نیم‌فصل دوم، به نظر من، برنامه تیم و کادرفنی بر این اساس بود که بتواند بعضی از بازیکنان را برای برطرف کردن نقاط ضعف تیم جذب کند. مثلا در خط حمله و میانی اما متاسفانه نتوانستند بازیکن خوبی جذب کنند.

درباره بازیکنان خارجی چطور؟

دو بازیکن تاجیک در اصل برای تغییر سیستم و تغییر فاز جذب شدند. می‌خواستند در سیستم‌های تهاجمی‌تر از آنها استفاده کنند و زمانی که خط دفاع ما به چهار سه تغییر می‌کند از این بازیکنان استفاده شود ولی هنانوف عملا در سیستم ۴-۴-۲ در خط میانی و خط دفاعی قرار گرفت و در پست غیرتخصصی خودش بازی کرد که در این پست، خیلی مشکل داشت. در مورد تمیروف باید بگویم بازیکن خیلی خوبی است که نقش فوروارد دو یا فوروارد درگیر را می‌تواند بازی کند، در حقیقت بازیکنی نیست که پرسپولیس نیاز داشت ولی چون فصل نقل‌وانتقالات نیم‌فصل بود، جذب بازیکن این‌چنینی شکل نگرفت، با توجه به کمبود بازیکن در خط حمله مجبور شدند تمیروف را جذب کنند. البته در چند بازی ابتدایی خود خیلی خوب درگیر شد ولی در چند بازی گذشته عملا میزان درگیری بازیکن کمتر شد. ولی بازیکنی است که می‌تواند بخشی از پرس‌های تیمی را در جلو، بسیار خوب ایفا کند.

درمورد تیم ملی و حضور ما در جام‌جهانی چه نظری دارید؟

کار تیم ملی کار ساده‌ای نیست. جام‌جهانی بالاترین جایگاه فوتبالی جهان است و هر کسی آرزو دارد دقایقی حتی در زمین‌های فوتبالش قدم بزند چه برسد به اینکه بازی کند. ما کار بسیار سختی در پیش داریم. رفتن به جام‌جهانی از آسیا کار سختی نیست. ماندن اسکوچیچ باید یک تبعاتی هم برای فدراسیون داشته باشد. یک‌سری هزینه‌ها و برآوردها و برنامه‌ریزی‌ها باید انجام شود. این تیم نیاز به بازی‌های تدارکاتی و اردوهای مداوم دارد. امکانات و مسائل مالی که تیم نیاز دارد باید تامین شود. اگر بتوانیم این نیازها را فراهم کنیم و تیم را با بار فنی بالاتر وارد مسابقات کنیم، حداقل اگر برنده بازی هم نباشیم فوتبال خوبی را در قطر به نمایش خواهیم گذاشت.

آیا با حضور اسکوچیچ موافق هستید؟

بنده به دلایلی که هم فدراسیون تا بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ قرارداد اسکوچیچ را تمدید کرده و هم در مدت زمان حضورش در این فصل، بار فنی مربی و شرایطی که ایجاد کرده است و نتایج قابل‌قبولی را کسب کرده است، موافق حضور اسکوچیچ در تیم ملی هستم.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رمضانی IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 2
    پرسپولیس شرایط ایده آلی داره چرا که با وجود داشتن یک بازی با جناب تارتار که همواره در برابر پرسپولیس باید اسمشون را ترتر نامید فقط 3 امتیاز عقبه که براحتی قابل جبران است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس