کد خبر 1366820
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
توهین به ادیان در سوئد/نفرت پراکنی با ادعای آزادی بیان

پس از اقدام موهن یک سیاستمدار سوئدی در آتش زدن قرآن، موجی از واکنش ها به راه افتاد و سران کشورهای اسلامی این اقدام را اسلام هراسی خواندند.

به گزارش مشرق، طرح یک گروه راست گرای افراطی برای سوزاندن قرآن، ناآرامی‌هایی را در سوئد به وجود آورده است. سوزاندن قرآن کاری است که رهبر گروه ضد مهاجرت و ضد اسلام، سیاستمدار دانمارکی-سوئدی، راسموس پالودان آن را انجام داد. پالودان با هدف جلب حمایت پیش از انتخابات پارلمانی دانمارک در ماه سپتامبر، اعلام کرد قصد دارد از شهرهایی که مسلمانان زیادی در آن زندگی می‌کنند بازدید کرده و قرآن را بسوزاند. این اقدام موهن با واکنش‌های بسیاری از سوی مردم در کشورهای مختلف خصوصا سوئد همراه بود. شهروندان این کشور با تجمع در پایتخت سوئد، به آتش زدن قرآن در این کشور اعتراض کردند. در این تظاهرات حدود ۵۰۰ تن شرکت کرده بودند. این تظاهرکنندگان بنرهایی در که روی آن‌ها نوشته شده بود «آتش زدن قرآن را متوقف کنید» و «توهین به مسلمانان را متوقف کنید.» را دست داشتند.

راسموس پالودان کیست؟

پالودان، اولین بار در سال ۲۰۱۷ و زمانی که شروع به ساخت ویدئوهای ضد مسلمانان در یوتیوب کرد، مورد توجه عموم قرار گرفت. او اقدامات خود را در دانمارک، مانند سوزاندن قرآن که در گوشت خوک پیچیده شده بود، آغاز کرد. پالودان هدفش از این کار را از بین بردن مسلمانان در جهان بیان می‌کند.

پالودان در سال ۲۰۱۹ به دلیل سخنرانی نژادپرستانه در دانمارک به ۱۴ روز زندان محکوم شد. یک سال بعد، او پس از مجرم شناخته شدن در ۱۴ اتهام مختلف نژادپرستی، افترا و رانندگی خطرناک با یک ماه حبس مواجه شد. اکنون پالودان قصد دارد در انتخابات ژوئن ۲۰۲۳ شرکت کند، اما طبق گزارش ها، او تعداد امضاهای لازم برای نامزدی در انتخابات را ندارد.

طرح حزب پالودن برای آتش زدن قرآن از دیرباز

این اولین بار نیست که سوزاندن قرآن رخ می‌دهد. در سال ۲۰۲۰ در مالمو، سوئد، پالودان رهبر یک شورش شد و در این شورش معترضان خودروها را به آتش کشیدند. او پس از این اقدام به مدت دو سال از بازگشت به سوئد منع شد. پالودان و حزب او در سال ۲۰۲۰ به دلیل طرح‌هایی برای سوزاندن قرآن در منطقه‌ای از بروکسل که عمدتاً مسلمان نشین هستند، برای یک سال از ورود به بلژیک منع شدند. او همچنین پس از پیشنهاد به انجام اقدامی مشابه در پاریس از فرانسه اخراج شد.

پیامدهای اسلام هراسی در سوئد

در این اقدام موهن، چهار خودرو پلیس به آتش کشیده شد و حداقل چهار افسر و یک غیرنظامی زخمی شده اند. رسانه‌های محلی سوئد، همچنین از درگیری در حومه استکهلم پس از آتش زدن قرآن در روز جمعه خبر دادند. روز یکشنبه، پلیس گفت که حداقل ۳۴ نفر در لینکوپینگ و نورکوپینگ پس از اینکه حدود ۱۵۰ تظاهرکننده به سمت افسران سنگ پرتاب کردند و وسایل نقلیه را به آتش کشیدند، دستگیر شدند.

آندرس تورنبرگ، رئیس پلیس ملی سوئد گفت که هرگز چنین شورش‌های خشونت آمیزی را ندیده است. ناآرامی در نورکوپینگ پس از آن که پالودان گفت قصد دارد در آن شهر تجمعی برگزار کند، رخ داد. بنا بر گزارش ها، سه نفر بر اثر تیراندازی زخمی شدند و پلیس در نورکوپینگ گفت که افسران پس از اینکه مورد حمله قرار گرفتند، تیراندازی را شروع کردند.

پلیس با انتشار بیانیه ای اعلام کرد به نظر می‌رسد سه نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند و اکنون در بیمارستان  هستند. هر سه مجروح به جرم ارتکاب اعمال مجرمانه دستگیر شدند.

واکنش کشورهای مسلمان به اقدام توهین آمیز پالودان 

مقامات چندین کشور مسلمان این اقدام را محکوم کردند. تظاهراتی در مقابل سفارت سوئد در تهران، پایتخت ایران برگزار شد.

وزارت خارجه عراق روز یکشنبه اعلام کرد که کاردار سوئد در بغداد را احضار کرده است. وزارت خارجه عراق هشدار داد که این حادثه می‌تواند عواقب جدی بر روابط بین سوئد و مسلمانان به طور کلی، کشورهای مسلمان و عربی و جوامع مسلمانان در اروپا داشته باشد.

خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که این کشور تحریکات برخی افراط گرایان در سوئد علیه مسلمانان را محکوم کرده است.

وزارت خارجه ترکیه اقدامات تحریک آمیز و اسلام هراسانه تحت پوشش آزادی بیان را محکوم کرد.

انور قرقاش، مشاور رئیس جمهور امارات متحده عربی با انتشار توئیتی نفرت پراکنی علیه اسلام را محکوم کرد.

مصر آتش زدن عمدی قرآن کریم را محکوم کرد و افزود: «از جمله اقدامات راستگرایان افراطی این است که علیه مهاجران و خصوصا مسلمانان نفرت پراکنی می‌کنند.»

خبرگزاری دولتی کویت اعلام کرد که کویت انزجار خود را نسبت به اقدامات انجام شده توسط افراط‌گرایان سوئدی علیه قرآن کریم ابراز کرد.

وزارت امور خارجه اردن گفت که این اقدامات با تمام ارزش‌ها و اصول دینی، اصول حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در تضاد است و به احساس نفرت و خشونت دامن می‌زند و همزیستی مسالمت‌آمیز را تهدید می‌کند.

پیشینه اسلام هراسی در اروپا

اما فقط در سوئد و برای اولین بار نبود که موجی از نفرت علیه اسلام و مسلمانان به راه افتاد. پیش‌تر نیز در فرانسه که به مهد آزادی بیان معروف است، اقداماتی مشابه انجام گرفته است.

«امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در طول سال‌های اخیر همواره به مسلمانان حمله کرده و اکنون به دنبال جلب رضایت مسلمانان برای حمایت از او در انتخابات ریاست جمهوری این کشور است. سال گذشته و به دنبال به نمایش گذاشتن کاریکاتور توهین آمیز به پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) روی ساختمان دولتی فرانسه، ماکرون از این کار به عنوان آزادی بیان حمایت کرد و خشم مسلمانان را برانگیخت.

به طور قطع تعداد مسلمانان در فرانسه مشخص نیست، اما می‌شود گفت که تعداد مسلمانان در فرانسه بیشتر از هر کشور اروپایی است و آمارها تعداد مسلمان را حدود شش میلیون نفر یعنی ۱۰ درصد از جمعیت این کشور برآورد می‌کنند.

در این کشور با بیشترین تعداد مسلمان در اروپا، داشتن حجاب در مدارس ممنوع است و جریمه‌هایی نیز برای دانش آموزان یا معلمانی که با حجاب در کلاس حاضر می‌شوند، وضع می‌شود. علاوه بر این سازماندهی گروه‌های مسلمانان با سرکوب دولت مواجه می‌شود. در سال ۲۰۲۰ «جرالد دارمانین»، وزیر کشور فرانسه، تعدادی از گروه‌های جامعه مسلمانان، از جمله «جمعیت علیه اسلام‌هراسی» را تعطیل کرد.

فرانسه و انگلیس در صدر اسلام هراسی در دنیا

سازمان همکاری اسلامی با انتشار گزارشی در مورد افزایش اسلام هراسی در جهان هشدار داد. در این گزارش آمده که همه گیری کرونا، بحران مهاجران و پناهندگان، حملات گروه‌های افراطی و تروریستی و همچنین نفرت پراکنی علیه مسلمانان از جمله عوامل اصلی گسترش اسلام هراسی در جهان در سال ۲۰۲۱ بوده است.

طبق این گزارش اسلام هراسی با توجه به نشانه‌هایی که وجود دارد و افزایش آن در پنج سال اخیر، تا سال‌ها ادامه خواهد داشت. البته افزایش حملات اسلام هراسی در دنیا طی ۱۴ ماه اخیر (از اواخر سال ۲۰۲۰ تا اوایل سال ۲۰۲۲) ثابت مانده است. طبق آمارهای این سازمان، اروپا در زمینه رشد و افزایش اسلام هراسی رتبه اول را دارد و آسیا پس از این قاره در جایگاه دوم است. فرانسه و انگلیس بالاترین میزان اقدامات مربوط به اسلام هراسی را دارند. این اقدامات از طریق سیاست‌های دولتی که در خدمت گروه‌های راست افراطی است، افزایش یافته است.

در دو کشور هند و سریلانکا، اسلام هراسی به دلیل تنش‌هایی که بین راهبان بودایی در میانمار و مسلمانان روهینگیایی وجود دارد، تشدید شده است. طبق گزارشات این سازمان، اقداماتی که از سوی گروه‌های راست افراطی انجام می‌شود، در آمریکا کاهش داشته است.

البته همیشه اسلام هراسی در دنیای واقعی رخ نمی‌دهد و پای این موضوع به فضای مجازی نیز باز شده است. با گسترش کرونا در جهان، شاهد افزایش اسلام هراسی در فضای مجازی بودیم. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، مسلمانان را مقصر انتشار ویروس کرونا می‌دانستند و ادعا داشتند که اقامه نماز جماعت یا عبادت‌های جمعی باعث افزایش این ویروس و همه گیری آن شده است. این موضوع باعث حملات و نفرت پراکنی‌های بسیاری علیه مسلمانان شد.

در پایان این گزارش آمده که حمله به مساجد مختلف، سوزاندن قرآن، توهین به پیامبر اکرم (ص) و نفرت پراکنی علیه اسلام و مسلمانان در شبکه‌های اجتماعی از جمله اقدامات مربوط به اسلام هراسی در جهان است.

گفتنی است که فرانسه، هند، سوئیس و اتریش کشورهایی هستند که حجاب را در ادارات دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها ممنوع اعلام کردند و همین موضوع نیز به افزایش اسلام هراسی در دنیا دامن زده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 1
    از زمانیکه اسلام بدست ترکها و اعراب به زور شمشیر شد ،تبلیغات دینی وحشتناکی در غرب روی داد ،چرا اسلامی که در جنوب شرق آسیا( اندونزی ،مالزی و...) توسط ایرانیها گسترش یافت اینقدر مقاومت نداشتند و مسالمت آمیز بود ؟؟؟؟؟؟ نتیجه اینکه اسلام پوششی برای تجاوزات و لشکر کشی و کشتار و نابودی اقوام بدست عربها و ترکها بوده است
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
      0 0
      اسلام هیچ وقت به زور شمشیر نبوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس