کد خبر 1366598
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
چرا ترکیه آسمان خود را به روی روسیه بست؟

ترکیه اجازه نمی‌دهد که هواپیماهای روسی از مسیر ترکیه به سوریه بروند و اتخاذ چنین تصمیمی به این معنی است که ترکیه در برابر روسیه، موضعی جدی اتخاذ کرده که این موضوع دلایل زیادی دارد.

به گزارش مشرق، اعلام تصمیم آنکارا مبنی بر بسته شدن حریم هوایی آسمان ترکیه به روی هواپیماهای نظامی و غیر نظامی روسیه که به سمت سوریه می روند، شباهت بسیاری به یک چرخش سیاسی جدید در مواضع دولت اردوغان در قبال سران کرملین دارد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرده که قبلاً مجوز عبور هواپیماهای نظامی روسیه از حریم هوایی ترکیه به سوی سوریه، هر سه ماه یک بار صادر می شد، اما حالا که مدتی از پایان مهلت مجوز مزبور گذشته، ترکیه قصد تمدید آن را ندارد.

این تحول جدید نشان می دهد که ترکیه، دو پرونده سوریه و اوکراین را در یک راستا و یک جهت می بیند و همچنان که بر اساس پیمان مونترو، مانع از عبور ناوهای نظامی روسیه از بسفر به دریای سیاه است، درمورد سوریه نیز چنین موضوعی اتخاذ می کند. چنین تصمیمی به این معنی است که ترکیه در برابر روسیه، موضعی جدی اتخاذ کرده و اگر تا دیروز، در جانبداری از اوکراین، به شکل نرم و معتدل رفتار می کرد، حالا بر میزان این جانبداری افزوده شده است.

همزمانی های معنی دار

اعلام مواضع ترکیه در برابر روسیه، همزمان شده با نزدیکتر شدن روابط سران آنکارا و مقامات کی یف. امروز اردوغان در یک گفتگوی تلفنی با زلنسکی بر آمادگی ترکیه به منظور تسهیل روند مذاکرات و رویکرد مثبت آنکارا نسبت به مساله ضمانت امنیت اوکراین تاکید کرد.

همچنین ژنرال خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه با اولکسی رزنیکوف، همتای اوکراینی خود درباره تحولات اخیر این کشور تلفنی گفتگو کرد. طرفین در این تماس تلفنی در مورد برقراری فوری آتش‌بس و ثبات در اوکراین بحث و رایزنی کردند و موضوعاتی مانند حصول اطمینان از حمل و نقل ایمن هوایی و کشتی‌های تجاری منتظر در بنادر اوکراین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آکار همچنین یک بار دیگر تاکید کرد که ترکیه به ارائه کمک‌های بشردوستانه به اوکراین ادامه خواهد داد.

کشور ترکیه، کشور روسیه،

افزایش میزان تماس های تلفنی مقامات ترکیه با اوکراینی ها در حالی است که قرار است آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پیش از سفر به روسیه و اوکراین برای دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه به آنکارا برود.

در بیانیه‌ای که دفتر دبیرکل سازمان ملل منتشر کرده، آمده است: گوترش روز ۲۵ آوریل (فردا) به آنکارا سفر و با رئیس‌ جمهور اردوغان دیدار خواهد کرد. بر این اساس قرار است گوترش روز ۲۶ آوریل در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه و ۲۸ آوریل در اوکراین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهور این کشور دیدار کند.

همچنان که انتظار می رفت، دستگاه رسانه ای و تبلیغاتی عظیم حزب حاکم ترکیه، از همین حالا با بزرگ نمایی فراوان در مورد اهمیت سفر دبیرکل سازمان ملل خبررسانی کرده اند و کم نیستند شمار تحلیل گرانی که آشکارا پیشنهاد می کنند جایزه صلح نوبل به رئیس جمهور ترکیه داده شود!

این درحالی است که به تعبیر کهن و عوامانه، صلح در اوکراین نه به دار است و نه به بار است و اساساً مشخص نیست که در صورت رسیدن به یک توافق نهایی، ترکیه دقیقاً چه موقعیت و جایگاهی داشته باشد.

پهپادهایی که سر و صدا به پا نکردند

به گواه بسیاری از تحلیلگران دفاعی و امنیتی، در ماجرای جنگ آذربایجان و ارمنستان، این ترکیه بود که ورق را برگرداند. چرا که به کارگیری ده ها فروند پهپاد پیشرفته و مسلح مدل بیرقدار تی بی ۲ باعث شد که علاوه بر زمینگیر شدن یگانهای زرهی ارمنستان، جایگاه های پرتاب موشک نیز از بین بروند. در نتیجه، رسانه های ترکیه و آذربایجان، در حجم و گستره ای عظیم، در این مورد تبلیغ کردند.  

اما در جنگ اوکراین چنین چیزی روی نداد. پهپادهای ترکیه نتوانست ورق جنگ در اوکراین را برگرداند و اساساً، رسانه های تحت امر حزب عدالت و توسعه نیز هرگز اجازه نیافتند که در مورد تاثیر عملیاتی پهپادهای ترکیه در اوکراین، مطلب و گزارش خاصی منتشر کنند. چرا که ترکیه از واکنش های احتمالی روسیه هراسان بود و می دانست که بین روسیه و ارمنستان، تفاوت از زمین است تا به آسمان. بنابراین نمی توان با خاطری آسوده اعلام کرد که بیرقدار در این جنگ، چه لطماتی به ارتش روسیه وارد کرده است.

دولت اردوغان در پرونده حمله روسیه به اوکراین، عملاً در شرایط خاص و حساسی قرار گرفت. چرا که در برخی مسائل به صورت خواسته و در بعضی حوزه ها نیز به شکل ناخواسته، عملاً در آچمز و در دشواری انتخاب قرار گرفت.

برخی از موقعیت ها و شرایط حساس ترکیه به این شکل است:

۱. ترکیه به اوکراین پهپاد فروخته اما با روسیه نیز روابط گرمی دارد و کرملین ۶ ماه پیش از این جنگ، از فروش پهپادهای ترکیه ای به اوکراینی های اظهار نگرانی و گله مندی کرده بود.

۲.ترکیه عضو ناتو است و آمریکا و دیگر اعضای ناتو انتظار داشتند که این کشور به عنوان یک عضو ناتودر جبهه غرب بایستد. اما کیست که نداند منافع حیاتی ترکیه در  حوزه های انرژی، توریسم و کار، در گرو حفظ رابطه با روسیه است.

۳.ترکیه در بسیاری از حوزه ها با روسیه همراه و موافق است اما هنوز هم الحاق کریمه را به رسمیت نشناخته و با جدیت تمام از تاتارها حمایت می کند.

۴.با توجه به مشی عملگرایانه و پراگماتیستی اردوغان و دولت او، می توان به این جمع بندی رسید که اگر روسیه در حمله به اوکراین، پیروزی برق آسا و گسترده ای به دست آورده بود، ترکیه نیز در حمایت از اوکراین، تا حدودی تعلل می کرد و پا پس می کشید.

در پایان باید گفت،  ترکیه تلاش کرده تا در پرونده اوکراین، موضع میانه اتخاذ کند و ضمن محکوم کردن برخی از مواضع روسیه، تا حدودی در کنار اوکراین و ناتو نیز بایستد. اگر چه در نگرش و رفتار ترکیه در این ماجرا، تا حدی مصداق وسط لحاف خوابیدن است، اما با توجه به شرایط ژئوپولیتیکی ترکیه، اشتراک منافع همزمان با روسیه و اوکراین، عضویت در اوکراین و وابستگی بیش از حد آینده ترکیه به روسیه در عرصه انتقال انرژی به اروپا، تیم اردوغان شانس آن را نداشت که سیاست دیگری برگزیند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • رضا IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    20 7
    پهپادهای ترکیه نتوانست ورق جنگ در اوکراین را برگرداند.با ده بیستا tb2انتظار داشتین دومین ارتش در جهان شکست بخوره؟؟
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      11 8
      پهباد های ترکیه؟ پهباد چندملیتی مونتاژی که حتی اسمش هم کج و کوله شده یک کلمه فارسی هست شد پهباد ترکیه؟
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      10 3
      واقعا هم ورق جنگ بر نگشته!!! ارتش ظفرمند قرار بود دو روز توی کیف رژه پیروزی برن
    • UA ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      0 3
      روسیه از روی غرور‌بدون تاکتیک‌وارد شد ربطی به ضعف ارنش نداره
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    10 8
    در آخر باید مینوشتی ترکیه بهترین کارو انجام داد هم روسیرو سرجاش نشوند هم اعتبار ارزش خودشو دوباره به رخ غرب کشید درلاره سرصدا کردن پهپاد ترکیه با نظر نویسنده مخالفم همه میدونن در حلبی کردن ادوات روسی پهپادها ترکیه و بخصوص در دفاع از کیف نقش بزرگی بازی کرد خودتم اعتراف میکنی که بدلیل جایگاه روسیه اردوغان زیاد به تبلیغات در این باره علاقه نداره
    • امین IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      5 4
      ناوگان زرهی روسیه توسط موشکهای ضد زره جاولین و mlnaانگلیس نابود شد نه پهباد مونتاژی ترکیه ،خود اوکراینی ها تایید کردند به ساقط شدن بیش از 15پهباد بیرقدار ،اصولا در مقابله پدافند روسیه پهباد ترکیه بر خلاف تبلیغات در پاگندای کار خاصی نکرد
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      3 2
      خبرندارید امریکا پیشنهاد داده ایستگاه فضایی رو بدن ترکیه‌ بجاش چندتا بیرقدار بگیرند بین خودشون تقسیم‌کنند یعنی انقدر من با فهم و شعورما
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    7 2
    دوباره رنگ عوض می کند
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      4 2
      دست آفتاب پرست رو از پشت بسته
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    7 2
    کشوری با رفتار نون به نرخ روز خور
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    4 1
    همه سیاستمداران جهان به دور اردوغان‌حلقه زده اند و اردوغان در حال شادی اون وسط میچرخه و هربار به یک طرف میچرخه___ حالا دست دست ترکیه باید بچرخه
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 2
    متاسفانه برخی برادران فارس مان، آرمانهای شاه داریوش در گسترش مرزهای ایران را فراموش کرده اند ولی ما ترک ها راه آلب ارسلان را در گسترش مرزهای ایران ادامه میدهیم.
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 3
    ترکیه‌میخواد از جنک‌بین آریایی ها (روسیه-اکراین-امریکا) برای خودش در تبلیغات داخلی انتخاباتی‌نمد بدوزه
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    3 2
    ملت های مدرن فرانژادی جهان مثل امریکا، کانادا، ایران، اتحادیه اروپا، روسیه و ...، موشک به فضا میفرستند اونوقت ترکیه ی عقب افتاده تازه‌مثل قرون‌وسطی حرف از نژاد و نژادپرستی میزنه.‌ ترکیه آبروی خاورمیانه‌را برده‌ است. ترکیه آبروی ما ترک ها‌را برده است. ترکیه آیروی آلب ارسلان شاه ایرانی‌را برده است. ترکیه‌بعلت نژادپرستی آبروی‌مسلمانان را برده است.
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    6 7
    ترکیه فقط یک‌چیز را ساخته و اختراع کرده آنهم زبان استانبولی است با کج و کوله کردن کلمات زبانهای ترکی، فارسی، غربی و نشتار لاتین، _ _ یک کشور جعلی که هر قسمتش را از یک‌قومی دزدیده شاعر ملی اش فارسی گوی هست و هویتش را نیز از‌ترکها دزدیده
  • قادر IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    8 2
    برای اینکه شما ناراحت شوید ارباب پوتین دیگه بدبخت شده البته بایراکتدار هم امتحان خودشو پس داده هر جا یه طرف بایراکتدار باشه مطمعن باش پیروز میشه مثل نفله شدن صدها تانک ارمنی و روسی در قره باغ یا سوریه یا لیبی و الان نیز به صف شدن خریداران ان
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      2 2
      ایران اگه ارباب داشت مثل ترکیه پایگاه نظامی اربابش تاسیس میشد. ولی ترکیه پایگاه اینجرلیک داره برو در اینترنت درمورد اختیارات یک پایگاه نظامی امریکا سرچ کن ببین تا اتاق خواب رییس جمهور کشور نوکرشون هم دوربین دارند
    • TR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      6 2
      ارباب شما روسیه و چین
    • UA ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      1 3
      تا اینجرلیک هست سرباز ترکیه، شرف‌ندارد
    • UA ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      1 4
      روسیه و چین و ایران اتحاد سه گانه برای بازگرداندن شکوه شرق‌مقدس است.
  • سید فروزان CH ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    3 3
    سیاست اردوغار منافق ، خوردن از آخور و توبره است ،منتها در آخر رودل میکند, اردوغار نمیتواند تا آخر خط ادامه دهد روش منافقانه خود را ، اقتصاد ترکیه بیشتر از روسیه ضرر خواهد کرد انشالله ،روسیه هم بدون عکس العمل نخواهد ماند ،بستن بازار روسیه برای محصولات ترکیه ،حمایت کامل از ارمنستان قطع گاز و نفت ، ممنوعیت سفر برای توریست‌های روسی به ترکیه، هر مدام از این موارد را انجام دهد سیلی خواهد بود به صورت اردوغار
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    اللهم العجل لولیک الفرج ________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم العجل لولیک الفرج
  • قادر IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    10 1
    چندین سال هست در این مشرف هذیان گویی های شما رو میبینم باور کنید از بس عقب مانده حسود کینه ورز هستید که تورم گرانی اختلاس فساد دزدی فقر و ذلت از سر کول تان بالا می‌رود ترکیه عربستان آذربایجان قطر کویت امارات تمامی همسایه ها روز به روز پیشرفته تر مرفه تر قدرتمند تر می‌شوند شما هم لنگ صف مرغ تخم همون هستید بس کنید بد. بخت ها. کمی به فکر حال. و روز خود باشید شما چه هذیان بگویید چه نگویید هر کشوری به فکر منافع خو هست شما به فکر هذیان ها و توهم ها. به خدا راست می‌گویم خودتان هم میدانید. راست می‌گویم ولی کور. شدین و همین کوری و کری باعث فروپاشی تان خواهد شد
    • UA ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      1 5
      جهان مانند کاسه آبی در دستان آریایی است. و شن های کف کاسه آب، نزادهای غیر آریایی هستند. ما ایرانیان آریایی به چه چیز شما حسودی کنیم؟ به‌اردوغانِ چرخنده؟
    • NL ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      1 5
      فساد؟ پس خبر از ترکیه نداری بوی گند فساد و فقر در ترکیه با نژدپرستی و فاشیست ترکیب شده
  • شیخ شامل IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 3
    شدت گرفتن جنگ و حفظ تعادل جنگ به نفع تورکیه هست چنان قدرت های غربی و روسیه رو بدوشه که انگشت به دهن بمونید ،!!!و خرابی اوکراین باز به نفع تورکیه هست چون پیمانکاری تورک بازار جدید لازم دارند!!! //اوکراینی ها همونن که همیشه دشمن شماره ۱مسلمانند ول کنید همدیگرو خفه کنند به وقتش بهشون تسمه خواهند زد //
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      1 4
      ترکیه ای وجود نداره، سالهاست ترکیه توسط امریکا اشغال شده ( اینجرلیک)
    • علی IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      0 1
      بابا کم توهم بزن ،فکر کردی غربیها الکی تجهیزات میدن به اوکراین ؟؟؟؟؟ بدان قبلش تضمین‌های بازسازی اوکراین یا منافع اقتصادی گرفته اند ،ترکیه شده دوست مسلمانان ؟؟؟؟؟ دوستی آنها در سوری و عراق مسلمانان با گوشت و پوست استخوانشان حس میکند !!!!!!
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 4
    ترکیه مگه آسمان داره؟ یک‌کشور باریک و دراز با مساحت کوچک
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 0
    آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 1
    باید ایران با حمایت از ناراضیان ارمنی اوضاع را برای عثمانی ها سخت کند رجب طیب اگر از بحران اکراین نجات یابد دوباره هوس تجاوز به سوریه وعراق می کند ما حرم ها ی مقدسمان را در برابر ترکیه حفظ می کنیم واز بیرقدار نمی ترسیم چون خدا را داریم شاه اسماعیل صفوی به ما آموخت امیر المونین علی با ماست پس فتح با ماست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس