کد خبر 1366311
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
تصویری تلخ از انفجارهای صبح امروز کابل

افغانستان روزهای تلخی را پشت‌سر می‌گذارد. بار دیگر سریال انفجارها، مساجد این کشور را تبدیل به محل شهادت روزه‌داران کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه وطن امروز تیتر اول امروز خود را به اتفاقات افغانستان اختصاص داد و نوشت: افغانستان روزهای تلخی را پشت‌سر می‌گذارد. بار دیگر سریال انفجارها، مساجد این کشور را تبدیل به محل شهادت روزه‌داران کرده است. در همین زمینه روز گذشته معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل و هیات همراه ضمن دیدار با خانواده شهدای حوادث تروریستی اخیر افغانستان، پیام تسلیت و ابراز همدردی رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی را به آنان ابلاغ کردند. 

رئیس‌جمهور نیز در پیامی نسبت به گسترش تهدیدها علیه ملت افغانستان و ملت‌های منطقه هشدار داد.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی ضمن محکومیت شدید انفجارهای تروریستی اخیر در افغانستان، بر ضرورت تامین امنیت همه مردم افغانستان بویژه امنیت کامل آنها در مدارس، مساجد و مراکز مذهبی تاکید کرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین با تاکید بر مسؤولیت حاکمان افغانستان در شناسایی و مجازات تروریست‌‎های عامل حملات اخیر، اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران آمادگی همکاری و به‌کارگیری همه امکانات خود برای مقابله با تهدید تروریسم تکفیری و جلوگیری از تکرار این فجایع را دارد و همچنین آماده است در حوزه درمانی نیز به مجروحان این حملات تروریستی کمک‌های برادرانه خود را ارائه دهد. 

رئیس‌جمهور همچنین در اجتماع شب‌زنده‌داران دومین شب قدر ماه مبارک رمضان و سوگواران شهادت مولی‌الموحدین علی(ع) در مصلای حضرت امام خمینی(ره)، با اشاره به روشنگری چند سال قبل رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه داعش دست‌پرورده سرویس‌های غربی و صهیونیسم است، گفت: امروز که شاهد جنایات مشابه داعشی‌ها و رژیم صهیونیستی علیه مسلمانان و نمازگزاران مظلوم در مسجدالاقصی و مساجد افغانستان هستیم، جهان بیش از هر زمان دیگر به حقانیت روشنگری مقام معظم رهبری پی برده است. 

رئیسی حفاظت از جان همه مردم افغانستان از جمله شیعیان این کشور را وظیفه حاکمان فعلی این کشور دانست و تاکید کرد: از حاکمان افغانستان می‌خواهیم از جان مردم مسلمان این کشور که با زبان روزه در مساجد به شهادت می‌رسند، دفاع کرده و جلوی گرگ‌هایی را که ناجوانمردانه به جان و امنیت آنها حمله می‌کنند، بگیرند.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز قدس افزود:‌ پیوستگی و همبستگی امت اسلامی که یکی از نمادهای آن روز قدس است، به لطف خدا و به اعتبار اخلاص امام راحل(ره) روزبه‌روز بیشتر می‌شود و امیدواریم این همبستگی به‌زودی منتهی به آزادی قدس شریف و رسیدن فلسطینیان به حق ۷۰ ساله‌شان شود. لبیک به توصیه امیرالمومنین علی(ع) در دفاع از مظلوم ان‌شاءالله در روز قدس اتفاق خواهد افتاد. 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم پنجشنبه گذشته با اشاره به سلسله حملات تروریستی طی روزهای اخیر در افغانستان، تشدید خشونت و ترور در این کشور را مایه نگرانی عمیق خواند و تاکید کرد: حمله به مسجد اهل سنت در ولایت قندوز که در ادامه حمله تروریستی دیروز به مسجد شیعیان مزارشریف صورت گرفت، به روشنی اهداف پلید تروریست‌های مزدور بیگانه را که درصدد ایجاد جنگ داخلی در افغانستان هستند، نشان می‌دهد. 

* حضور داعش در افغانستان باعث تشدید فعالیت‌های تروریستی در منطقه شده است

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با بیان اینکه حضور داعش در افغانستان باعث تشدید فعالیت‌های تروریستی در منطقه شده، از مراجع حاکمه در افغانستان خواست برای شناسایی عاملان جنایات اخیر و محاکمه آنها اقدام فوری انجام دهد.

زهرا ارشادی با بیان اینکه آسیای مرکزی همچنان با چالش‌های جدی ناشی از فعالیت‌های تروریستی مواجه است، اظهار است: وضعیت امنیتی وخیم منطقه ناشی از فعالیت‌های داعش و سایر فعالیت‌های تروریست‌ها در خاک افغانستان در پی اجرای سیاست‌های غیرمسؤولانه تعدادی از بازیگران خارجی در این کشور از جمله انتقال تروریست‌های داعش از عراق و سوریه به افغانستان قابل توجه ویژه است. بر کسی پوشیده نیست که حضور داعش در افغانستان باعث تشدید فعالیت‌های تروریستی در منطقه شده است.در همین راستا جمهوری اسلامی ایران حملات تروریستی اخیر در افغانستان را که منجر به کشته شدن ده‌ها انسان بیگناه بویژه کودکان شده، محکوم می‌کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران عمیقا نگران این رویدادهای غم‌انگیز در افغانستان است و از مراجع حاکمه در افغانستان می‌خواهیم برای شناسایی عاملان این جنایات شنیع و محاکمه آنها اقدام فوری انجام دهد. 

******

انفجارهای روزهای اخیر در ولایات مختلف افغانستان منجر به شهادت بیش از ۱۰۰ نفر از شیعیان و اهل سنت شده است

هفته گذشته برای افغانستان بویژه هزاره‌های افغان مملو از خون و انفجار بود. از روز سه‌شنبه که انفجار تروریستی در مدرسه عبدالرحیم شهید و آموزشگاه ممتاز در غرب کابل و در مناطق شیعه‌نشین منجر به کشته شدن ۲۷ دانش‌آموز و زخمی شدن ده‌ها نفر شد، ۴ انفجار دیگر در ولایات کابل، بلخ، قندوز و ننگرهار رخ داده است. 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده پنجشنبه‌گذشته انفجار نخست در منطقه‌ «چهارراهی قنبر» واقع در حوزه‌ پنجم امنیتی شهر کابل رخ‌ داد. به گفته مقامات طالبان، این انفجار ناشی از بمب جاسازی شده در کنار جاده بود که در نتیجه آن ۲ کودک به طور سطحی مجروح شدند. 

روز جمعه هم منابع محلی در ولایت قندوز به رسانه‌ها اعلام کردند حوالی ساعت ۲:۳۰ پس از ظهر یک انفجار در داخل مسجد «خانقای مولوی سکندر» اهل سنت شهرستان امام‌صاحب ولایت قندوز رخ داده است. «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در توئیتی اعلام کرد در نتیجه انفجار روز جمعه در مسجد اهل سنت «خانقای مولوی سکندر» واقع در شهرستان امام صاحب ولایت قندوز ۳۳ نفر شهید و ۴۳ نفر دیگر زخمی شدند.

با این حال منابع محلی اعلام کردند در این حمله تروریستی ۶۰ نمازگزار شهید و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند. 

از سوی دیگر مسؤولان محلی طالبان در ولایت ننگرهار نیز اعلام کردند در نتیجه‌ اصابت خودروی نیروهای طالبان با بمب کنار جاده‌ای در شهرستان خوگیانی این ولایت ۴ نفر کشته شدند و یک تن دیگر زخمی شده است. 

در ادامه انفجارهای سریالی پنجشنبه گذشته، دقایقی پس از اقامه نماز ظهر، نمازگزاران شیعه در مسجد «سه‌دکان» واقع در مزارشریف از شهرهای ولایت بلخ هدف حمله انتحاری قرار گرفتند.

منابع تایید کردند این انفجار هنگام ادای نماز به وقوع پیوسته است. بر اساس گزارش‌های ابتدایی دست‌کم ۵ شهید و بیش از ۶۰ زخمی به بیمارستان ابن‌سینای بلخی منتقل شدند اما اخبار تکمیلی حاکی از این است که در نتیجه این حمله که گروه تروریستی داعش مسؤولیت آن را به عهده گرفت، دست‌کم ۳۱ نمازگزار شهید و بیش از ۸۷ نفر زخمی شدند.

مقام‌های طالبان در ولایت بلخ در شمال افغانستان اعلام کردند «عبدالحمید سنگریار» والی سابق گروه تروریستی داعش برای ولایت بلخ را بازداشت کرده‌اند.

بر اساس بیانیه طالبان، این عضو ارشد داعش مسؤولیت طراحی حمله به مسجد «سه‌دکان» در شهر مزارشریف را به‌ عهده داشت.

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان اظهار کرد این عضو داعش در شهرستان «چهاربولک» ولایت بلخ بازداشت شده است.

بر اساس بیانیه طالبان، عبدالحمید سنگریار تاکنون در بسیاری از حوادث تروریستی نقش داشته است.

* معاون نخست‌وزیر طالبان: فرقی بین شیعه و سنی نیست
«عبدالسلام حنفی» معاون اداری نخست‌وزیر طالبان در دیدار با خانواده شهدای حمله اخیر به مسجد شیعیان در مزارشریف با اشاره به حملات اخیر در ولایت‌های مختلف افغانستان اظهار داشت در این کشور فرقی بین شیعه و سنی وجود ندارد و همه یک پیکر واحد هستند. حنفی گفت: «ما همه یک پیکر هستیم، در بین ما شیعه و سنی و پشتون و تاجیک و ازبک و ترکمن وجود ندارد، ما همه یک پیکر واحد هستیم، اکثریت جمعیت افغانستان همه مسلمان هستند. وی درباره حمله اخیر به مسجد شیعیان در مزارشریف و حمله به مسجد اهل سنت در قندوز افزود: «این حوادثی که در داخل مساجد، تکیه‌خانه‌ها، معابد، حوزه‌های علمیه، خانه‌ها و در داخل بازارها انجام داده می‌شود، در چارچوب اسلام هیچ جایگاهی ندارد».
* حمایت جنبش نجبا از شیعیان افغانستان

وقوع انفجارهای مکرر در روزهای اخیر در محل تجمع شیعیان افغان در مدارس و مساجد سبب شده تا مساله نسل‌کشی شیعیان افغانستان و هزاره مورد توجه قرار گیرد.

بر همین اساس برخی گروه‌های مقاومت نیز آمادگی خود را برای دفاع از شیعیان افغانستان اعلام کردند.

جنبش مقاومت اسلامی نجبا در پی فاجعه اخیر شهر مزارشریف و به خاک و  خون کشیده شدن ده‌ها تن از شیعیان افغانستان، با صدور بیانیه‌ای این اقدام تروریستی را محکوم کرد. در بیانیه این گروه مقاومت عراقی آمده است: «این اقدام جنایتکارانه در اندیشه وهابی جای هیچ تعجبی ندارد، چرا که اینها از تبار ابن‌ملجم هستند و این نفرت ناصبی است که تنها شیعیان را هدف قرار می‌دهد».

این گروه مقاومت با تاکید بر اینکه سکوت در برابر این تجاوزها دیگر چاره‌ساز نیست، تأکید کرد: «ما ضمن محکوم کردن این جنایت، از جامعه جهانی، جهان اسلام و همچنین حکومت افغانستان می‌خواهیم که به حمایت از شیعیان اهل‌بیت(ع) بپردازند، در غیر این صورت همه باید بدانند و آگاه باشند بازوان محور مقاومت توانایی و نیروی هدف قرار دادن دشمنان خدا در هر زمان و مکانی را دارند». 

***

نژادپرستی آلمان نسبت به پناهجویان افغانستانی‌     

یک نشریه آمریکایی گزارش داده آلمان در اقدامی مغایر با شعارهای حقوق بشری، مهاجران افغانستانی را آواره می‌کند تا برای پناهندگان جنگ اوکراین جا باز کند.

فارین‌پالیسی در ابتدای این مقاله با اشاره به یک مورد خاص به نام «پاروانا امیری» نوشته او به همراه همسر و ۲ دخترش در حال صرف صبحانه بوده که یک مددکار اجتماعی در منزلش را به صدا درآورده و خبری غیرمنتظره به آنها داده است: آن خانواده باید منزل‌شان را ترک کرده و آن را تحویل پناهندگانی از اوکراین دهند. به این خانواده گفته شده بدون چانه‌زنی و چون و چرا فقط تا ۲۴ ساعت دیگر منزل را تخلیه کنند.

فارین‌پالیسی نوشته امیری ۳۳ ساله که خودش مددکار اجتماعی است و اواخر ژانویه از افغانستان فرار کرده و به برلین پناه آورده، یکی از صدها شهروند افغانستان است که آواره می‌شود تا جایش به پناهجویان اوکراینی داده شود. او خواسته برای حفظ امنیتش از نام مستعار به جای نام اصلی‌اش استفاده شود.

طارق آلاوز، یکی از اعضای هیات مدیره شورای پناهندگان برلین می‌گوید: «درباره این تخلیه‌ها، عمدا اطلاع‌رسانی نشده است. برخی آدم‌ها سال‌ها بود در خانه‌های‌شان زندگی می‌کردند اما از آنجا اخراج شده‌اند، از جمله بچه‌هایی که به اماکنی دورتر از مدارس‌شان منتقل شده‌اند». به گفته آلاوز، دولت آلمان این تخلیه‌ها را اینطور توجیه می‌کند که افغانستانی‌ها از مراکز اولیه‌ای که در آنجا اسکان داده شده‌اند تخلیه شده‌اند و از اول هم قرار بوده برای مدت کوتاهی در آنجا اقامت داشته باشند اما برخی خانواده‌های افغانستانی سال‌ها بود که در آنجا سکونت داشتند و برخی دیگر از خانواده‌های تخلیه‌شده هم در مراکزی غیر از مراکز اولیه اسکان سکونت داده شده بودند.

آلاوز می‌گوید: «البته تقصیر اوکراینی‌ها نیست ولی وقتی که گروه معینی از آدم‌ها هدف قرار می‌گیرند لازم است در همبستگی‌مان شک کنیم. در ماه‌های گذشته معلوم شده می‌توان با پناهندگان رفتار متفاوتی داشت». فارین‌پالیسی نوشته این تصمیم توسط اداره کار، خدمات اجتماعی و یکپارچه‌سازی در برلین گرفته شده است. این اداره گفته انجام این اقدامات ضروری بوده‌ و جایگزینی برای آنها وجود نداشته، زیرا اوکراینی‌ها که در میان آنها زنان و کودکان زیادی وجود دارند به یک سقف بالای سرشان و جای خواب نیاز دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    24 0
    تیتر غیر اخلاقی و موذیانه روزنامه وطن امروز براستی قابل پیگیری است. اساسا رییسی چنان حرفی نزد. این طرز روزنامه نگاری جرم و جعل سخنان نفر دوم نظام و قابل پیگیری قضایی و امنیتی است
    • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      10 0
      من هم متن پیام ایشوم رو خونده بودم این تیتر واقعا بده کجا هشدا به طالبان به طور مطلق به اون پیام صدق می کنه
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    7 0
    مقایسه تیتر و متن گویای همه چیز است. کجایش هشدار به طالبان بود؟ رئیس‌جمهور نیز در پیامی نسبت به گسترش تهدیدها علیه ملت افغانستان و ملت‌های منطقه هشدار داد. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی ضمن محکومیت شدید انفجارهای تروریستی اخیر در افغانستان، بر ضرورت تامین امنیت همه مردم افغانستان بویژه امنیت کامل آنها در مدارس، مساجد و مراکز مذهبی تاکید کرد. رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین با تاکید بر مسؤولیت حاکمان افغانستان در شناسایی و مجازات تروریست‌‎های عامل حملات اخیر، اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران آمادگی همکاری و به‌کارگیری همه امکانات خود برای مقابله با تهدید تروریسم تکفیری و جلوگیری از تکرار این فجایع را دارد و همچنین آماده است در حوزه درمانی نیز به مجروحان این حملات تروریستی کمک‌های برادرانه خود را ارائه دهد.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    4 0
    اینا جا بیفتن خدا را بنده نیستن ده بار نوشتم برات مشرق
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      0 0
      دقیقا" طالبان یا داعش هر دو تروریست و انتحاری هستند سگ زرد برادر شغال !
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    طالبان خودش بمب گذاری میکنه تا مردم و جاسوسانش رو وارد ایران کنه
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      0 0
      طالبان و داعش هر دو گروه تروریست و انتحاری هستند عامل و مزدور آمریکا و غرب وظیفه دارند افغانستان و منطقه ما رو نا امن کنند !
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    چه تیتریه
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    امریکا و غرب پشت صحنه! راه گذر شرق به غرب و جنوب به شمال ایران بیش از 100 ها میلیارد دلار برای ایران تنها درامد زایی خواهد کرد!و اقتصاد ایران و کشورها منطقه را متحول خواهد کرد (و جهان) .. مشخصا امریکا و نوکرانشون در ایران و .. عاشقانه و در بیشتر حد میخواهند در کشورها مسلمان همیشه جنگ و خونریزی و نابودی و ناامنی باشد. و چنین چیز برخلاف خواسته امریکا و غرب است. برای همین تا می توانن به کمک تروریست ها داعش و اپوزیسون و نوکرانشون در افغانستان و ایران. برای دامن زدن به اختلافات بعضا ساختگی و .. جنگ اساسی به وجود بیااورن که سودش را امریکا و غرب خواهند برد و ارزو ملحدین و بی دین ها را براورده خواهد کرد.
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      0 0
      مغلطه نکن جناب ! لطفا" با کلمات بازی نکن ! خود آمریکایی ها طی نشست های دوحه قطر با اعضای گروه تروریستی طالبان توافق کردند افغانستان رو تحویل گروه تروریستی طالبان بدهند ، کاملا" مشخص آمریکایی ها و صهیونیسم جهانی حاکم بر غرب خواهان امنیت و صلح و آرامش در افغانستان و در منطقه ما نیستند !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس