آبرو می برند تا شهرت بخرند/ انحراف در عدالتخواهی چگونه بوجود آمد؟

پدیده افشاگری‌ مختص به ایران نیست اما نوع منفعت طلبانه آن شاید بعد از مناظرات انتخاباتی چند دوره قبل رایج شد. آسیبی که بی شک از فرهنگ سودپرستانه آمریکایی وارد فضای سیاسی و اجتماعی ما شده است.

به گزارش مشرق، پدیده افشاگری‌ مختص به ایران نیست اما نوع منفعت طلبانه آن شاید بعد از مناظرات انتخاباتی چند دوره قبل رایج شد. آسیبی که بی شک از فرهنگ سودپرستانه آمریکایی وارد فضای سیاسی و اجتماعی ما شده است.

با این حال عده ای معتقدند تهمت زدن و افشاگری بدون مبنا و سند، در ایران برخلاف آمریکا چندان هزینه ای برای اتهام زنندگان ندارد و به همین دلیل برای برخی افراد به ابزاری تبدیل شده برای قهرمان بازی و کسب شهرت. 

هرچند که افشاگری مبتنی بر اصول فقهی و دینی، در برخی مواقع و تحت شرایطی و بوسیله افراد صاحب صلاحیت ممکن است ضرورت پیدا کند که موضوع این نوشتار نیست و ان شاء الله در آینده به آن خواهیم پرداخت.

در ابتدای دهه ۸۰ پس از گفتمان سازی رهبر معظم انقلاب درباره عدالت، جوانان بسیاری با توجه به فطرت آرمانگرایانه خود به این گفتمان علاقه مند شدند.

 فاصله های طبقاتی ناشی از اقتصاد لیبرالی که از دوره سازندگی در کشور حاکم شد نیز مزید برعلت شد تا ضرورت این گفتمان بیش از قبل عیان شود.

به مرور کنش های اجتماعی و دانشجویی رنگ و بوی عدالتخواهی گرفت و عدالتخواهی به سکه رایج محافل دانشجویی و تشکلهای جوانانه و فطرت های پاک تبدیل شد.

اما همزمان وجود یک مشکل در نظام تربیتی کشور پررنگ بود. جامعه شناسان انقلابی نسبت به خطر از بین رفتن مراجع فکری در جامعه هشدار می دادند. عملکرد برخی سیاسیون نیز در اعتبار زدایی از مراجع فکری مورد وثوق مردم و جوانان بی تاثیر نبود.

 رفته رفته کار به جایی رسید که هیچ فرد غیر معصومی نمی توانست از هجمه های بی اعتبار کننده درامان باشد. یک بار به واسطه خطای محتمل خود آن فرد و یک روز به واسطه خطای اطرافیان و بستگانش. گویی با اولین خطا، باید تمام حیثیت افراد ریخته شود و از اعتبار ساقط گردد!

در فقدان مربی گری و محافظه کاری مراجع فکری که در اثر این هجمه‌ها به احتیاط و انفعال دچار شده بودند، جوانان دغدغه مند میدان دار شدند. 

اما نیروی جوانی به تنهایی برای هدایت گری جامعه کافی نبود. فقط دغدغه و شور و هیجان جوانانه نمی‌توانست فراز و فرودهای کنش گری‌های پیچیده اجتماعی را به تنهایی و بی آسیب به سر منزل مقصود برساند.

از سوی دیگر مواجهه ناسنجیده برخی افراد با خطاهای محتمل جوانان در این مسیر، تعصب و لجبازی را نیز ضمیمه کار عده ای از این جوانان  میکرد و مانعی برای ارتباط صحیح استاد شاگردی می شد.

 البته ماجرای سوء استفاده های سیاسیون مغرض و تصفیه حساب با رقبای سیاسی به بهانه عدالتخواهی و با استفاده ابزاری از این جوانان نیز همواره تهدید جدی مسیر عدالتخواهی تاکنون بوده است که نباید از آن غافل شد.

با این حال شکافهای نسلی و سیطره تکنولوژی که نقش آفرینی تکنیکال جوانان را به نسل‌های قدیمی غلبه می‌داد رفته رفته به میدان داری «بدون معلمِ» جوانان و خود مرجع پنداری آنها انجامید و منجر به بروز انحرافاتی شد که روز به روز در ادبیات برخی از آنها بیشتر دیده می‌شود. از مخالفت با حکومت دینی تا متلک گویی های با تعریض و تصریح به علما، مراجع و بزرگان انقلاب.

شاید در ابتدا باورش سخت بود که یک دانشجوی بسیجی کارش به جایی برسد که همسو با ضد انقلاب دفاع از دستاوردهای نظام اسلامی را به «ماله کشی» تعبیر کند یا اعتراض رهبر انقلاب به لج پراکنی‌های ضد انقلاب را صریحا به سخره بگیرد.

 اما به هر صورت محصول چنین فرایند ناقصی، ظهور و بروز چنین خروجی هایی است که باید مسئولین امر به ویژه هدایت گران تشکل های دانشجویی در سالهای گذشته نسبت به آن پاسخگو باشند و برای اصلاح آن تدبیر کنند.

اگرچه قاطبه جوانان انقلابی و عدالتخواه کشور مبری از چنین ضعفهایی هستند اما مع الاسف امروز با طیفی از جوانان دیروز مواجهیم که در آبروبری از دیگران و مشروعیت زدایی از انقلاب همصدا با ضدانقلاب از هم سبقت می‌گیرند.

فرصت طلبان نیز به خوبی یکدیگر را پیدا کردند. با زیر سوال گذاشتن اصول و قواعد دینی، برای کنش اجتماعی خود تئوری‌سازی هم می‌کنند. 

از تقدم عدالت بر ولایت می‌گویند تا روشنگری‌های «ولی» مانعشان نشود. روز دیگر به سبک سکولارها به حکومت دینی می‌تازند و دین را ابزار حاکمان و ضد استقلال مردم معرفی می‌کنند تا قوانین اسلامی دست و پا گیرشان نباشد. به عارضه جریان انحرافی دچار می‌شوند و فقدان «سواد دینی و معرفت اسلامی» معجونی را تولید می‌کند که امروز بوی مشمئز کننده آن به مشام می‌رسد.

با اینکه خیلی‌ها در میانه راه با شناختی که از این افراد پیدا کردهاند راهشان را جدا نمودند اما رفته رفته همنوعانی از جنس خودشان پیدا می‌کنند. دیگر فقط آن دانشجویان مذهبی و دغدغه‌مند نیستند.

ازمشاور رسانه‌ای شهردار محبوس اصلاح‌طلب و بازداشتی فتنه تا فردی که در همان ایام با راه اندازی یک سایت جعلی زشت ترین توهین‌ها را نثار حامیان موسوی و کروبی می‌کرد گرفته تا عضو سابق بسیج دانشجویی و هوادار جریان انحرافی همگی امروز با یک هدف متشکل شده‌اند.
 
آبرو می برند و شهرت می خرند! از دروغ و تهمت هم ابایی ندارند. حریم خصوصی و شخصی برایشان اهمیتی ندارد. به جای آنکه شکاف طبقاتی را نقد کنند و دلایل آن را به مردم بگویند ترجیح می‌دهند درباره قیمت کیف و کفش دختر فلان سفیر بنویسند و عکسهای شخصی‌اش را منتشر کنند. تعریف عدالتخواهی را به قیمت ساعت و موبایل افراد تقلیل داده و مبتذل می‌کنند. 

با افتخار عکسهای عروسی لاکچری دختر مسئولی را منتشر می‌کنند و بعدا که معلوم می‌شود دروغ گفته‌اند بدون عذرخواهی حکم قضایی محکومیتشان را هزینه عدالت خواهی فاکتور می‌کنند!

به اسم تبیین عدالتخواهی ناپدید می‌شوند و نظام را عامل ربایش خود جا می‌زنند و بعدها که عکسشان در سفر و در قلیان فروشی منتشر می‌شود حاضر نمی‌شوند از ظلمی که کرده‌اند عذرخواهی کنند.

بارها به خاطر تهمتهای دروغی که زده‌اند در دادگاه محکوم شده اما مظلوم نمایی می‌کنند و محکومیتهایشان را هزینه مبارزه با فساد معرفی می‌کنند. 

خلع لباس، حبس‌های تعلیقی و تعزیری، جزای نقدی اما هیچکدام جبران آبروی از دست رفته را نمی‌کند و چون معمولا روند قضایی زیاد طول می‌کشد، با فراموشی ماجرا، برای مردم معلوم نمیشود که بالاخره واقعیت چه بود؟ و نهایتا مخاطبانشان همه مسئولین و خدمتگزاران کشور را فاسد تلقی می‌کنند.

اما چاره کار چیست؟ در مواجهه با این افراد و کسانی که آنها را قهرمان خود می‌دانند چه باید کرد؟ آیا می شود نسبت به سرنوشت جوانانی که با دغدغه‌های درست در این مسیر قرار می‌گیرند سکوت کرد و بی تفاوت بود؟

به نظر می رسد راه درست مقابل با چنین انحرافاتی، علاوه بر روشنگری مستمر، نشان دادن الگوهای درست مقابله با فساد توسط مسئولین و رسانه هاست.

همچنین تربیت اخلاقی قشر جوان با هدایت اساتید اخلاق و عالمان عامل به ویژه در دوران دانشجویی که سرآغاز فعالیتهای جدی اجتماعی است ضروری می‌نماید.

توجه توامان به ارتقاء عقل و احساسات به عنوان دو بعد وجودی انسان حائز اهمیت است و تک بعدی دیدن آن در نظام تربیتی می‌تواند ناکارآمدی سیستم پرورشی را به دنبال داشته باشد.

روانشناسان معتقدند نیاز به تعریف هویت و میل به دیده شدن و تخلیه هیجانات از ضروریات سنین جوانی است و عدم توجه به این مقولات مانع شکل گیری ارتباط صحیح استاد شاگردی و سرآغاز بسیاری از انحرافات در آینده خواهد بود.

موضوعی که باید برنامه‌ریزان و الگوسازان و نیز خود جوانان پیشرو به آن توجه داشته و ضمن اهتمام به تربیت اخلاقی، آن را در دستور کار قرار دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    32 15
    این ها مهره های امنیتی های فاسد هستند، سر مار رو باید قطع کرد
    • حاجی IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      24 6
      سرمار رو طبق دستور شما قطع کردن
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      2 0
      فکر نمیکنم این حکم جمعی درست باشه
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      2 0
      شیطان برای برخی افراد راه انحرافی که خودش آن را ممکن است نقطه قوت خود بداند انتخاب می کند! مثلاً یک عالم ، علمش برای درک حقیقت حجاب می شود! و یا یک کنشگر اجتماعی، دغدغه اش برای مبارزه با فساد، راهی به سوی ذلالت!
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      0 0
      ؟
    • وطن پرست DE ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      1 1
      خب شما هم برعلیه ریس و روسای اونها افشاگری کنید
    • محمد IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      2 0
      سر مار کیه بگو ما هم بدونیم
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      3 4
      مهره های شیخ بنفش برای انتخابات اینده دارن دست به کار میشن البته کور خوندن
  • عباس IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    64 6
    خدا ماله کشان رو هم لعنت کنه
    • IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      8 32
      امثال شما رو بیشتر
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      5 2
      آی گفتی
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    75 7
    به شما رسید آبرو بری شد؟! همین مشرق کوچیکترین عکسای خصوصی مخالفینش رو میذاره و براشون داستان سرایی میکنه
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      3 10
      پرت و پلا میبافی. عکس های خصوصی کی رو گذاشته؟
    • محمدایوب IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      4 4
      1/13 واقعا درست گفتی آنروز که مموتی خانواده محترم هاشمی را افشا کرد کجا بودید فرزندان خانواده محترمی چون مهدی دزده وشرکا وفائزه همنشین بهاییان شبه بهایی وخانواده ای با خدمات اقتصادی مشعشع وعفت فرمانده محترم فتنه 88که در هنگام رای انداختن فرمان حمله را صادر کرد و بنیانگذار قبیله افساد طلبان که روحانی ویرانگر یکی از شاگردان مکتب سرمایه داری او 8سال زحمت نابودی زندگی مردم را کشید علی برکت الله
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      4 2
      وقتی آبرو برای دختر روحانی نذاشتن دامادش رو رد صلاحیت کردن
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      2 3
      داماد روحانی خخخخخخ یارو مردم رو به فلاکت کشونده انتظار دارن تایید هم بشه. بستون نبود 80 تن طلا رو کشیدیین بالا
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      0 1
      الکی حرف نزن مصداق بیار
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    43 5
    عدالتخواهی مشرق هم دیدم اسم جعل میکند با لقب توهین آمیز شما که تند و تند مقاله می نویسی یک نگاه بخودت بنداز
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    48 6
    آقا دارین از چی دفاع میکنین ؟
    • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      5 33
      تو از چی ناراحت شدی؟
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      20 2
      از رئیس مجلس
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    42 7
    واقعیت این هست که این مسیری بود که خیلی ها طی کردن ... از همان زمان که برخی بجای ارائه مدارک به مراجع ذی صلاح شروع به مثلا بگم بگم کردند و دیگران هم که مخالف طرف مورد حمله واقع شده بودند کف و سوت زدند و یا در دل خندیدند و سکوت کردند باید به روزهایی که این مشکلات دامن گیر خودشان شود می اندیشیدند.
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      3 0
      خدا کنه از ذی نفعان نباشی!
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    40 1
    واقعیت نمیشه کتمان کرد
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      2 2
      ولی دروغ و شایعه رو خوب میشه نشر داد
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    52 4
    حالا دختر فلانی و بهمانی لو رفتن ضد عدالت شدین خودتون کم در مورد مردم ننوشتید و توهین نکردید ان شاء الله موتورتون پراید بشه!!
    • IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      3 28
      مزخرف نگو
    • IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      9 24
      سفر خانوادگی رفتن لو رفت یا اونهایی لو رفتن که از طرف یک عده فاسد و عدالتخوار مأموریت داشتند از نوامیس مردم عکس بگیرند و در این فضای رهاشده مجازی منتشر کنند و با آبروی آنها بازی کند ؟؟؟
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    4 27
    عدالتخواه یا پادوی رسانه ای افسادطلبان مسئله این است، ‏وقتی سند دلال گندم بودن حجاریان بیرون آمد کسی که برایش سینه چاک کرد وحید اشتری بود.بهانه اش ‎عدالتخواهی بود.
  • رحمت عیدی IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    5 57
    1_آبروی مومن از خانه کعبه بالاتر است. 2_جوانان این نسل خیلی عجول تشریف دارند و به شدت معتقد به ره صد ساله یکشبه رفتن هستند. 3_ما مردمان ایران زمین ملت ظهور هستیم و اینجا مملکت امام زمان عج است لذا در این عصر رسانه و فجازی هر حرف ما ممکن است فوجی از مردم را منحرف کرده یا هدایت کند پس بدا به حال کسانی که به طمع منافع شخصی یا حزبی و سیاسی با نقاب نفاق و منیّت و ادعای منافع ملت و ملی موجب انحراف انحطاط آشوب فکری و ذهنی و ضربه به اتحاد ملت شود که به خداوند عزِّ و جل سوگند دشمنان ملت و مملکت و دین خدا و حجت خدا هستند،بهترین راه تشخیص حق و حقیقت در مورد افراد وقابل اعتماد و اعتنا بودنشان در مسیر ولایت بودن و داشتن مبانی درست و دشمن شناس بودن افراد مورد نظر است و ایضا داشتن سواد رسانه. 4_نردبان این جهان ما و منی است*عاقبت این نردبان افتادنی است*لاجرم آنکس که بالاتر نشست*استخوانش سخت تر خواهد شکست
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    4 35
    تحلیل جامعی بود ممنون از مشرق
  • IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    2 27
    درود
  • IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    2 29
    ممنونم از مشرق
  • IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    4 23
    تا وقتی دروغ گویی در فضای مجازی و رسانه ای مملکت هزینه ای نداشته باشه امثال این کار های ضدوجدان هم آزادانه خواهند پلکید
  • محمد IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    2 21
    عالی
  • NL ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    49 4
    نویسنده این سطور کیه به نظرتون ؟
    • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      1 15
      این رو نمیدونم ولی میدونم تو پادوی چه کسی هستی
  • IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    13 2
    خدایا هممون رو به راه خودت رهنمون شو
  • ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 4
    رفتن به ترکیه جرمه؟
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 7
    موافق مشرقم
  • احمدیان IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 3
    جواب خدا را چه خواهند داد؟
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 2
    احسنت خوب گفتید
  • ایمان IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 4
    عالی مشرقیون
  • بابایی IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 4
    دقیقاااااااااااااااا
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 3
    اوکی
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    زمان احمدی نژاد میشه؟
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 3
    بله
  • نویدیان IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 6
    درود بر مشرق و بصییرتش
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    مشکل جای دیگست
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    چی بگم
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 3
    موافقم
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    6 0
    دزدی ها و رشوه های هزاران میلیاردی را نمی شود به تنهائی انجام داد. لذاحتما باند می خواهد. این باند فساد باید داد راه بیاندازد تا رسوا نشود
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    15 2
    چون دارن واقعیت را عریان نشان میدن دیگه شدن منحرف؟
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    16 1
    امور مالی و اخلاقی همه مسئولین باید زیر ذره بین باشد
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 3
    انصافا من با هجمه بر قالیباف مخالف بودن چرا که الان کسی نمیتونه حتی لباس دلخواه خودشو تن یک بچه دوسالش کنه چه برسه که بخواد وادار به کاریش بکنه
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 3
    مقاله خوبی بود
  • نادر IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 3
    درسته
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    3 1
    این باند فساد اگر از بین برد . کشور راحت تر می تواند تحریم ها را هضم کند
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 1
    ای کاش این عزیزان فعال در مبارزه با فساد نسبت به واردات ۲۰۰ م دختر مظلوم وزیر واکنش نشان میدادن !
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    6 1
    چقدر خوبه که همیشه نگران باشی که یک جایی یه گوشه ای یک جفت چشم مراقبتن.اونوقت تو هم مراقب رفتارت هستی...
  • حمید IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    2 1
    حق رو نادیده نگیرید
  • پدرام IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 2
    ممنون مشرق
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 2
    من از خانواده آقای قالیباف حمایت نمی کنم ولی چه ربطی به خودش داره ضمن اینکه مگه دزدی کردن؟ یه سفر ارزان ترکیه این همه جنجال نداره
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      9 1
      ارزان !!!؟ جدا؟!! پس اقدام کنیم من قیمت دستم نیست بفرمایید یک خانواده ۳ نفره اگر قصد سفر به ترکیه داشته باشندچقدر میشه!!! من تازه حقوق گرفتن ۶/۵ تو حسابم هست!!!!
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      0 0
      منم همینطور
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 2
    درود بر مشرق
  • تیم بچه محل IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 3
    قالیباف دوستت داریم
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 1
    خانواده های مسئولین باید مراقب مکر دشمنان باشند
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    درود
  • رضا IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    26 0
    مردم مسئول هستند و در هر جایی که خیانت دیده شد باید افشا بشه
  • مهدیزاده IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    چی بگم
  • DE ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    9 0
    خفه شو مشرق
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 3
    دقیقاااااااااااااااااااااااااااااا گل گفتی مشرق
  • IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
    0 0
    تلاش برای ایجاد واگرایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس