لزوم ورود شورای هماهنگی سران قوا به یک مصوبه بحث برانگیز در قانون بودجه

با لغو معافیت گمرکی ماشین الات و تجهیزات تولیدی، ‌ نوسازی صنایع می‌تواند با چالش رو به رو شود.

به گزارش مشرق، ‌ واردات ماشین‌آلات خط تولید که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران، مورد نیاز واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مجاز است، به استناد ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، از پرداخت حقوق ورودی معاف میباشد.

این در حالی است که بر اساس قسمت آخر بند ص تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کلیه ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی مشمول پرداخت حقوق ورودی می باشند.

با توجه به استعلام انجام شده گمرک ایران از وزارت امور اقتصادی و دارایی معافیت های بند غ ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی در سال جاری قابل اعمال نیست. بر اساس متن مکاتبه انجام شده بین خزانه دار کل کشور و گمرک ایران در سال جاری حکم تبصره ۶ قانون بودجه حاکم بر ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی میباشد.

بر این اساس به اعتقاد برخی کارشناسان معافیت حقوق ورودی  ماشین الات و تجهیزات تولیدی و کشاورزی و صنعتی  در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برداشته شده، ضربه بسیار مهلکی به کلیه بخشهای اقتصادی کشور میباشد،  این تصمیم باعث میشود نوسازی و مدرن سازی صنعت و به روز شدن بخاطر دریافت حقوق گمرکی انجام نپذیرد. بر این اساس هرچند این حکم در قانون بودجه قید شده است، شورای هماهنگی سران قوا میتواند در این خصوص ورود داشته و به صورت  موقت تا  بررسی همه ابعاد به صورت کارشناسی و تعیین تکلیف نهایی موضوع، مانع از اجرا و وصول حقوق ورودی در گمرکات کشور شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 0
    رانت خواران و دزدان کثیف که از گرانی و بدون رقیب بودن خودرو لذت می برند اگر وارداتی صورت گیرد مانند کفتارها هستند که از از چالش صنایع و ضرر صنعت سخن می گویند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس