کد خبر 1365910
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالاهای وارداتی کاهش می‌یابد

مدیر کل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: واردکنندگان مکلف به درج هم‌زمان قیمت وارداتی و قیمت مصرف‌کننده بر روی کالاها هستند.

به گزارش مشرق، به نقل از شاتا، مدیر کل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفت‌وگو با بخش خبر نیمروزی شبکه اول سیما درباره تکالیف واردکنندگان کالا در اجرای طرح خرید شفاف که بر اساس آن تولیدکنندگان مکلف به درج قیمت‌های تولیدی خود روی انواع کالا هستند، گفت: در این طرح همه تولیدکنندگان و واردکنندگان مکلف هستند که دو نوع قیمت را روی کالا درج کنند؛ یکی قیمت تولیدکننده و یا واردکننده و یکی هم حداکثر قیمت مصرف‌کننده که تفاوتی هم برای شرکت‌های تولیدی یا وارداتی ندارد.

 محسن حسینلویی تصریح کرد: قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده که از سال ۱۳۸۸ مصوب و ابلاغ شده و تفکیکی بین تولید کننده و وارد کننده قائل نشده است، بنابراین همه کالاها چه تولید داخل و چه کالاهایی که وارداتی هستند، مکلف به درج قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند.

وی ادامه داد: در کالاهای وارداتی، قیمت واردکننده درج می‌شود که در این قیمت، مالیات بر ارزش افزوده و سود وارد کننده نیز لحاظ شده و ضرایب سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی نیز به آن اضافه شده و حداکثر قیمت مصرف‌کننده روی کالا درج می‌شود و عرضه‌کنندگان می‌توانند پایین‌تر از حداکثر قیمت مصرف‌کننده با یکدیگر رقابت کردهو کالای خود را به فروش برسانند.

مدیر کل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد کالاهای وارداتی بیان کرد: روی کالا قیمت واردکننده و حداکثر قیمت مصرف‌کننده درج می‌شود و خرده‌فروشان مکلف هستند که در این بازه قیمتی کالا را عرضه کنند.

وی در مورد روند اطلاع از اصالت کالا و شناسه آن برای خریداران، توضیح داد: این موضوع بستگی به نوع و ماهیت کالا دارد، برای مثال خریداران موبایل و تبلت می‌توانند از سامانه گارانتی که موجود است، استعلام بگیرند تا هم از اصالت کالا مطمئن شوند و هم از قاچاق بودن یا وارداتی بودن آن خبردار شوند.

حسینلویی با بیان این‌که کالای بدون شناسه، قاچاق محسوب می‌شود، اعلام کرد: خریداران در صورت مشاهده کالای قاچاق، موارد را به شماره ۱۲۴ اعلام کنند تا سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اقدام کنند.

اعلام کالاهایی که مشمول مرحله پنجم طرح خرید شفاف نمی‌شوند

مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در مورد کالاهایی که در مرحله پنجم طرح خرید شفاف مشمول درج قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده نخواهند شد نیز گفت: اقلام دارویی و پزشکی، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، شکر، برنج، انواع صنایع‌دستی، مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای غیر قابل عرضه به مصرف‌کننده نهایی، البسه، پارچه و پوشاک، طلا، جواهر، زیور آلات، محصولات کشاورزی غیر بسته‌بندی و فله، محصولات بورسی، انواع قطعات و ابزار و لوازم غیر بسته‌بندی، مصالح ساختمانی غیرقابل بسته‌بندی، لوازم‌التحریر غیر قابل بسته‌بندی، کالاهای صنفی که در محل تولید عرضه می‌شوند مانند آش و حلیم و... در این مرحله شامل طرح نمی‌شوند. همه موارد یاد شده، جزو موارد استثنا در مرحله پنجم هستند و برخی از آن‌ها در مرحله ششم به این طرح افزوده خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بوسجين IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 0
    اتفاقا اين درست است فروشندگان همه بايد اتيكت بزنند تا مردم بتوانند راحت مقايسه كنند اين اولا كار ناظرين را هم راحت مي كند و گران فروش هم توسط مردم با نخريدن مجازات مي شود و ناظرين هم راحت مي توانند كنترل كنند و ديگر اينكه فروشنده ها بايد ملزم به داشتن فاكتور خريد بايد باشند تا سرچشمه ها احتكارو مافيا گراني مشخص شود
  • IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 0
    اکثر وارد کنندگان خودشان با قیمت گذاری های تخیلی عامل گرانی هستند این جماعت را بتوانید پایبند قانون کنید قسمت قابل توجهی از مشکل گرانی حل می شود
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 0
    اینکار بسیار خوب خواهد بود برای رقابت عادلانه تولید کنندگان داخلی و محصولات خارجی و جلوی سؤاستفاده واسطه ها و انحصار و احتکار را اگر اجرا شود میگیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس