فریادشیران: هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم مبالغ پاداش هایش را اعلام کند/ لباس ریاست در قواره عزیزی خادم نبود

مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران گفت: هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم نسبت به پاداش هایی که دریافت کرده، شفاف سازی و مبالغ آن را اعلام کند.

به گزارش مشرق، نادر فریادشیران، درباره دیدار فولاد مقابل الغرافه قطر اظهار داشت:‌ پس از تغییراتی که در فولاد رخ داد و جواد نکونام به حق به جایگاه خودش بازگشت، این تیم در ابتدای کار مقداری مشکل داشت اما در ادامه ضمن کسب قهرمانی سوپرجام، در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا نتایج خوبی کسب کرد. عملکرد خوب شهاب گردان و مدافعان این تیم سبب شده فولاد تا اینجای کار یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ قهرمانان را داشته باشد. من مربی فولاد بوده‌ام و اخبار این باشگاه را دنبال می‌کنم. فولاد برخلاف برخی از تیم‌های ما که روی هوا هستند، جزو باشگاه‌هایی است که ساختار مناسبی دارند و امکانات، تجهیزات  و استادیوم خوبی دارد.

* خیال فولاد به هیچ وجه نباید مقابل الغرافه راحت باشد 

وی ادامه داد: وقتی می‌گویم فولاد ساختار مدیریتی خوبی دارد یعنی هر کس در این باشگاه مشغول به فعالیت شود، روی ریل حرکت خواهد کرد. درباره بازی با الغرافه هم باید بگویم با وجود اینکه تیم قطری در دیدار قبلی هشت گل خورده است، فولاد به هیچ وجه نباید خیالش راحت باشد. برخی مواقع یک تیم با به هم ریختن ساختار بازی‌اش گل‌های بد زیادی می‌خورد. فولاد باید انسجام دفاعی اش را حفظ کند. با توجه به مهاجمان خوبی که در اختیار دارد و ساختار مناسبی که جواد نکونام تشکیل داده این تیم توانایی صعود به عنوان سرگروه را دارد.

* باید از مربیان سالم مثل نویدکیا حمایت کرد  

مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران درمورد دیدار سپاهان دیگر نماینده کشورمان برابر پاختاکور ازبکستان توضیح داد: محرم نویدکیا از لحاظ رفتاری، اخلاقی و شخصیتی ممتاز است اما مشکلاتی که این تیم از ابتدای فصل داشته سبب شد او در میانه‌های لیگ استعفاء کند. البته بازگرداندنش کار خوبی بود. مدیران باشگاه های ما باید از مربیان کاربلد و سالمی مثل نویدکیا در مقابل برخی مربیان فقط شارلاتانیزم و هوچی‌گری را بلد هستند حمایت کنند. بازگشت نویدکیا کار خوبی بود. سپاهان توانایی بردن پاختاکور را دارد و در این صورت همچنان هم از شانس صعود به مرحله بعدی برخوردار است. 

* ناشی‌گری امثال عزیزی خادم سبب حذف سرخابی ها شد 

فریادشیران در خصوص تأثیر فشرده بودن مسابقات روی عملکرد تیم‌ها گفت: فشردگی رقابت‌ها دست ما نیست بلکه طبق برنامه‌ریزی AFC همه تیم‌ها بازی‌هایشان فشرده است. با توجه به در پیش بودن رقابت‌های جام جهانی باید سریع‌تر مسابقات برگزار شود. البته سپاهان و فولاد قطعاً پس از بازگشت به لیگ برتر فشار زیادی را تحمل خواهند کرد زیرا سایر حریفان به خوبی استراحت کرده‌اند. استقلال و پرسپولیس هم اگر به لیگ قهرمانان می‌رفتند با توجه به فشردگی مسابقات کارشان سخت می‌شد اما  ناشی‌گری برخی آدم‌ها در فدراسیون فوتبال به خصوص عزیزی خادم و سخت‌گیری بیهوده او سبب شد این دو تیم از لیگ قهرمانان کنار گذاشته شوند.

* اگر خود عزیزی خادم پول می‌آورد بذل و بخشش‌هایش ایرادی نداشت 

وی افزود: متأسفانه فدراسیون آدم‌های قدرتمندی ندارد. اگر عزیزی خادم و تیمش پول خوبی می‌آوردند می‌گفتم بذل و بخشش‌های‌شان ایرادی ندارد. اولین بار خودم افشا کردم که افرادی مثل مجتبی خورشیدی به عنوان سرپرست تیم ملی و برخی مشاروان عزیزی خادم دستمزدهای آنچنانی می‌گیرند. اکنون هم می‌بینیم سرپرست تیم ملی در دوره عزیزی خادم  نزدیک به 950 میلیون تومان پاداش و حدود 350 میلیون حقوق گرفته است. بماند در این مدتی که به سفرهای خارج از کشور رفتند چقدر پول تو جیبی گرفتند.

* خورشیدی جزو شاگردانم بود اما جزو اولین منتقدانش به عنوان سرپرست تیم ملی بودم 

مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: ای کاش پولی که برای خورشیدی دادند به خودش و خانواده‌اش می‌رسید. او شاگرد من بوده اما جزو اولین نفراتی بودم که از وی انتقاد کردم. زیرا در عمرش هیچ رزومه و سابقه‌ای به عنوان سرپرست و مدیر تیم نداشته است. به عنوان دستیار و مربی فعالیت کرده اما هیچ‌جا سابقه سرپرستی نداشته که بخواهد در تیم ملی سرپرستی کند. او همراه با تیم یک سفر خارجی رفته بود که بداند چگونه باید تیمی در سطح تیم ملی را در خارج از کشور مدیریت کند؟

فریادشیران اضافه کرد: همان زمان خورشیدی به من پیام داد و گفت آقا نادر من در دانشگاه شاگرد شما بودم به او گفتم با هم پدرکشتگی نداریم اما شایستگی سرپرستی تیم ملی را نداری. همانگونه که اگر به من بگویند رئیس تاکسیرانی تهران، هواپیمایی کشوری یا اتوبوسرانی هستی همه را به کشتن می‌دهم. نباید پستی را که در آن تخصصی ندارم قبول کنم. اگر به خورشیدی می‌گفتند مربی تیم جوانان باش ایرادی نداشت زیرا در تیم‌های مختلفی به عنوان دستیار کار کرده اما برای سرپرستی شایستگی نداشت.

* لباس ریاست فدراسیون مانند عزیزی خادم در قواره ماجدی هم نیست 

فریادشیران در مورد اینکه آیا بهتر نیست برای از بین رفتن برخی ابهامات صورت‌های مالی مربوط به اعضای هیأت رئیسه و دستمزد آنها هم افشا شود، عنوان کرد: من هم صددرصد با این موضوع موافق هستم. همانگونه که لباس ریاست فدراسیون در قواره عزیزی خادم نبود در قواره میرشاد ماجدی هم نیست. دلایل مختلفی هم برای این حرف خود دارم. در این دو ماه رفتارهایی از ماجدی دیدم که نشان می‌دهد او هم صلاحیت اداره فدراسیون فوتبال را ندارد. درست نیست فردی که به عنوان یک کارشناس محترم در برنامه تلویزیونی صحبت می‌کند بدون رزومه خاص گزینه اصلی سرمربی تیم ملی جوانان شود.

وی ادامه داد: اکنون رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال چه کسی است؟ غلامرضا جابری از داوران زحمتکش ما بوده و اگر او را در دپارتمان آموزش می‌گذاشتند ناراحت نمی‌شدم اما رئیس کمیته آموزش باید از لحاظ فنی و آموزشی فوتبال، مدارک بالایی داشته باشد. موافق هستم فردی مثل مرتضی محصص که سال‌ها در سطح آسیا تدریس کرده رئیس کمیته آموزش شود اما در مغز من نمی‌گنجد که او رئیس کمیته فنی باشد.

* سرمربیان ایرانی تاریخ تیم ملی را عضو کمیته فنی کنید فرگوسن هم نمی‌تواند حرف بزند 

دبیر کل اسبق فدراسیون فوتبال تصریح کرد: محصص چه سابقه‌ای در سطح ملی دارد که رئیس کمیته فنی شده است یک بار هم به خود عزیزی خادم گفتم باید سرمربیان ایرانی تاریخ تیم ملی را همچنان زنده هستند به عضویت این کمیته دربیاورد. اگر این افراد را بگذارید کارلوس کی‌روش که سهل است خود فروگسن هم به ایران بیاید می‌فهمد. در حضور حشمت مهاجرانی، حسن حبیبی، محمد مایلی‌کهن، علی دایی، علی پروین، امیر قلعه‌نویی، جلال طالبی، جلال چراغپور حرف زیادی برای گفتن ندارند. شاید این افراد دوست نداشته باشند به کمیته فنی بیایند اما برای حضورشان باید التماس کنیم.

فریادشیران ادامه داد: هر مربی خارجی وقتی بداند اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال چنین افتخارات و عناوینی داشته‌اند، تنها کار خودش را انجام نمی‌دهد. البته اکنون دو شاگرد سابق من یعنی حمید استیلی و اصغر مدیر روستا عضو کمیته فنی هستند. ابراهیم قاسمپور، پرویز مظلومی و نادر عزت‌اللهی هم جزو بزرگان این فوتبال بوده‌اند و به شخصه برای آنها بسیار احترام قائل هستم اما اگر اعضای فعلی کمیته فنی را کنار سرمربیان اسبق تیم ملی که نام آنها را بردم بگذارید متوجه واقعیات می شوید. عزیزی خادم اعضای کمیته فنی را انتخاب نکرد و انتخاب‌های ماجدی هم به نظر من درست نیست. هرچند باز هم می گویم برای تمامی اعضای کمیته فنی احترام ویژه‌ای قائلم. البته این علامت سؤال من در مقایسه این نفرات با سرمربیان سابق تیم ملی است.

* درمورد عزیزی خادم با مایلی کهن اختلاف داشتم 

فریادشیران افزود: من منافع فوتبال کشور را در نظر می‌گیرم. اگر حرفی می‌زنم به این دلیل است که خود را مدیون فوتبال ایران می‌دانم. به همین دلیل هر آنچه منطقی و عقلانی باشد می‌گویم. می خواهم مانند یک دیده‌بان مسائل فوتبال عمل کنم.شاید خیلی‌ها فکر کنند من و محمد مایلی‌کهن هیچ اختلافی با هم نداریم در حالی که در مورد عزیزی خادم با هم اختلاف نظر داشتیم. مایلی‌کهن شاخص موفقیت رئیس فدراسیون را صعود به جام جهانی می‌داند. من هم ضمن ارادت قلبی و ارادت به مایلی‌کهن دیدگاهم این است فقط بحث نتیجه‌گیری در فوتبال نیست. وقتی ماجرایی مثل خوبان عالم به فوتبال ما ورود می‌کند، صعود تیم ملی در دوره مدیریت عزیزی خادم به جام جهانی زیر سؤال می‌رود.

* ماست مالی تا جایی خوب است اما روی همه چیز چشم پوشی نکنید

وی خاطرنشان کرد: در فوتبال ایتالیا که می‌گویند یک کشور مافیایی است، وقتی می‌بینند یک بازیکن یا یک تیم تخلف کرده اند شب فینال جام جهانی او را محروم می‌کنند اما ما تخلف بازیکن در اردوی تیم ملی را ماست مالی کرده و دو جلسه او را از بازی دوستانه محروم می‌کنیم. این چشم‌پوشی ها تا جایی خوب است و خودم موافق بیشتر توجه کردن به جوانان هستم اما دیگر ماست‌مالی ها را به بخش‌های مختلف تسری نداده و مثلا تخلفات داوران را نادیده نگیرید یا برخورد قاطعی با دلالان بازیکن و نتایج داشته باشید. زیرا وظیفه کمیته اخلاق و رییس فدراسیون است که به این مسائل ورود کنند.

* از زمان تاج و کفاشیان تا همین الان روی تخلفات زیادی چشم بسته ایم

پیشکسوت فوتبال کشورمان اضافه کرد: البته از زمان کفاشیان و تاج چشم‌های زیادی روی تخلفات بسته شده است. به صورت مثال باشگاه راه آهن زمانی که تحت مالکیت (ب.ز) بود به دلیل تخلف در استفاده از یک بازیکن غیرمجاز باید بازی‌هایش سه بر صفر می‌شد اما در شرایطی که آقایان مسئول وقت در دادستانی به دلیل تخلفات آن فرد اقتصادی کل اسناد را از دفترش جمع کرده بودند و تیم هم جزو اموال دادستانی قرار گرفته بود اجازه ندادند این کار انجام شود و پیکان را به لیگ یک انداختند. البته باز هم در اقدامی مشکوک سال بعد از این اتفاق تیم پیکان به لیگ برتر بازگشت اما هیچکس با این مسائل مشکوک برخورد نمی‌کند.

فریاد شیران اضافه کرد: اگر عزمی با این جریانات سوء مثل فساد، تبانی، انتصابات بدون تدبیر و  بدون فکر نباشد وضعیت همین است. هیات رییسه فدراسیون فوتبال یک کار ارزشمند انجام داد و برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران رییس این مجموعه را به دلیل تخلفات گسترده عزل کرد. من جزو موافقان این اتفاق بوده و گفتم روسای دیگر فدراسیون ها هم هوشیار باشند که به فردی مثل محمدرضا داورزنی برخورده بود. مجمع تکواندو تصمیم گرفت به محمد پولادگر پس از ۲۱ سال ریاست در این فدراسیون رای ندهد.

* نباید برنامه های رادیو و تلویزیون و رسانه ها دنبال اهداف شخصی بروند

وی ادامه داد: باید جریان سالم در فوتبال ما ریشه بدواند اما متاسفانه برخی برنامه‌های ورزشی ما در رادیو و تلویزیون مجیزگوی این جریان سوء یا برخی افراد رسانه ای جذب بدنه فدراسیون شدند و در این وضعیت همه محو رفتارهای رییس فدراسیون نوپا خواهند شد و مطامع شخصی را دنبال می‌کنند. شاید من به اشتباه جریانی را به اشتباه حمایت یا تخطئه کنم اما وقتی متوجه شدم تبلیغ یا تخریبم سوء بوده است باید به آن اعتراف کنم. ناجور این است که ما دنبال اهداف شخصی باشیم.

مربی اسبق تیم ملی اضافه کرد: در این مسائل حتی وزرای صنعت و نفت را هم مقصر می‌دانم. وزارت صمت در لیگ برتر و لیگ یک بالای ۸-۷ تیم دارد. همانگونه که وزارت نفت در لیگ برتر، دسته اول و دسته دوم ۷-۶ تیم دارد. در این باشگاه ها جریانات سوئی اتفاق می‌افتد یا مثلاً شنیده ایم یک مربی از فردی که با جریان دلالیسم ارتباط دارد، مشاوره می‌گیرد. چرا این آدم را می‌گذارید که در ادامه برایش حرف دربیاید.

* اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال هم پاداش گرفته اند و آن را اعلام کنند

فریادشیران اضافه کرد: اگر هیات رییسه فدراسیون خوب عمل کند کمتر چنین اتفاقاتی می‌افتد اما اینگونه عمل نکرده‌اند.  شک ندارم اعضای هیات رییسه که با عزل عزیزی خادم کار خوبی انجام دادند هم خودشان پاداش گرفته اند. رطب خورده کی منع رطب کند؟ اگر قرار است برخوردی شود باید با همه اعضای هیات رییسه، عزیزی خادم، مشاوران و اطرافیانش برخورد شودو در این باره شفاف سازی صورت بگیردبالاترین حقوق مدیران کشور طبق مصوبه مجلس در نهایت ۳۳ میلیون تومان بوده و وقتی رییس فدراسیون ماهانه ۵۵ میلیون برای خودش برمی‌دارد یعنی خلاق قانون عمل کرده است. اگر شرکت‌هایی که به بهانه مختلف مثل تهیه البسه و... با فدراسیون همکاری می‌کردند رصد کنید متوجه می‌شوید چه پول خوبی در جریان بوده است.

* با کنترل نشدن برخی مسائل فوتبال هیچکس از فوتبال ما لذت نمی‌برد

وی تصریح کرد: اگر این مسائل را کنترل نکنید به جایی می‌رسید که هیچکس از فوتبال ما لذت نمی‌برد و همه سراغ بیانیه نویسی و استفاده از الفاظ نامناسب در نشست های خبری می‌روند. البته همه این موارد سیگنال‌هایی است که باید توسط کمیته انضباطی، کمیته اخلاق، رییس، هیات رییسه و دبیر فدراسیون پیگیری شود. شاید در فوتبال اروپا اعتراض ببینیم اما خارج از چارچوب فوتبال نیست.

* باید مدیریت کلانی که قادر به رصد جریان‌های سوء است به فوتبال بیاید

مربی اسبق تیم ملی تصریح کرد: در فوتبال حرفه ای اگر داور رای بدهد هیچکس به او آویزان نمی‌شود اما ما هنوز خاطره تلخ بازی ایران و ژاپن را از یاد نبرده ایم. آن اتفاق باید حجت را برای ما تمام می‌کرد اما می‌بینیم در هر بازی لیگ و جام حذفی اعتراضات زیادی به داوری می‌شود. نمی‌خواهم بگویم داوران مبری هستند اما اینگونه اعتراض کردن درست نیست. امیدوارم مدیریت کلانی که قادر باشد جریان‌های سوء فوتبال را درمورد مدیر، داور، مربی و بازیکن فاسد رصد کند به فوتبال بیاید. در آن زمان می‌بینید چه امکانی برای فوتبال ما فراهم می‌شود.

فریادشیران اضافه کرد؛ امیدوارم تیم‌های ایرانی با وجود تمام کبمودهای ساختازی و سوء مدیریت هایی که در فوتبال مان شاهد هستیم با استفاده از استعداد جوانان خوب خودشان به حق برسند و هر دو تیم فولاد و سپاهان سرافرازانه به دور بعدی بروند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس