کد خبر 1365703
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
افزایش قیمت جهانی مواد غذایی با ادامه جنگ اوکراین

جنگ اوکراین شاخص قیمت مواد غذایی فائو را ۱۲.۶ درصد در ماه مارس نسبت‌به فوریه افزایش داده و این روند افزایش قیمت در صورت طولانی‌تر شدن جنگ ادامه خواهد داشت.

به‌ گزارش مشرق به نقل از اویل پرایس، به‌نظر می‌رسد جنگ روسیه در اوکراین یک بحران فزاینده ناامنی غذایی و یک دوره افزایش قیمت مواد غذایی را در دنیا ایجاد می‌کند.

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هفته گذشته اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در ماه گذشته میلادی به بالاترین رقم رسیده است.

بیشتر بخوانید:

کی‌یف: بازسازی اوکراین ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد

شاخص قیمت مواد غذایی فائو ۱۲.۶ درصد در ماه مارس نسبت‌به فوریه افزایش داشت. این در حالی است که این شاخص در ماه فوریه به بالاترین رقم از ۱۹۹۰ رسیده بود. جدیدترین شاخص فائو ۳۳.۶ درصد بالاتر از ماه مارس سال گذشته میلادی بوده‌است.

بیشتر بخوانید:

پنتاگون: در تلاش هستیم اوکراین پیروز شود

روسیه و اوکراین طی ۳ سال گذشته حدود ۳۰ درصد از صادرات جهانی گندم و ۲۰ درصد از صادرات ذرت را برعهده داشته‌اند. تحریم‌های روسیه و ناتوانی اوکراین در برداشت محصولات به‌خاطر جنگ باعث افزایش قیمت جهانی گندم و غلات شده‌است.

شاخص قیمت غلات فائو در ماه مارس ۱۷.۱ درصد بالاتر از ماه قبل‌از آن بود و شاخص روغن‌های نباتی ۲۳.۲ درصد افزایش داشت که نتیجه افزایش قیمت دانه‌های روغنی آفتاب‌گردان، یکی از محصولات اصلی صادراتی اوکراین بود. شاخص قیمت شکر فائو هم ۶.۷ درصد و شاخص قیمت گوشت ۴.۸ درصد افزایش داشته‌است.

فائو در جدیدترین گزارش خود آورده‌است:«انتظار می‌رود اتحادیه اروپا و هند صادرات گندم را افزایش دهند و آرژانتین، هند و آمریکا ذرت بیشتری صادر کنند تا بتوان توقف صادرات از منطقه دریای سیاه را جبران کرد.

بیشتر بخوانید:

سیل ارسال تسلیحات به اوکراین پایانی ندارد +نقشه و تصاویر

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی گفت:«عواملی مانند جنگ و رکودهای اقتصادی مانند شرایط بحران کرونا باعث ناامنی غذایی می‌شوند. اما جنگ اروپا شرایط سختی را که از قبل وجود داشته‌ بدتر کرده‌است».

وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرده قیمت مواد غذایی در این کشور احتمالاً ۴ درصد تا پایان سال جاری میلادی افزایش خواهد داشت.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد انتظار می‌رود قیمت جهانی مواد غذایی ۱۴ درصد در سال جاری میلادی افزایش داشته باشد. این بانک پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد دنیا را در ۲۰۲۲ تا ۳.۶ درصد پایین آورد. این رقم در ابتدای سال جاری ۴.۴ درصد تخمین زده‌شده بود. اقتصاد دنیا در سال گذشته میلادی ۶.۱ درصد رشد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس