کد خبر 1365375
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۶
روسیه موشک قاره پیمای «سارمت» را آزمایش کرد

روسیه در حالی از شلیک موفق موشک قاره پیمای جدید خبر داد که رئیس جمهور این کشور این موشک را پاسخی به تهدیدهای اخیر علیه روسیه خواند.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع روسیه عصر چهارشنبه به وقت تهران از آزمایش موفق یک فروند موشک قاره پیمای جدید خبر داد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «ال بی سی»  وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که موشک قاره پیمای جدید «سارمت»  را با موفقیت از منطقه آزمایش موشکی «پلستسک» در شمال غربی روسیه پرتاب کرده است.

 به دنبال پرتاب موفق این موشک «ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه در پیامی با تبریک به ارتش روسیه گفت: «پرتاب موفقیت آمیز موشک بالستیک قاره پیما سارمت را به شما تبریک می‌گویم. این سلاح واقعا منحصربفرد پتانسیل رزمی نیروهای مسلح ما را تقویت ، امنیت روسیه را برابر تهدیدات خارجی به طور قابل اعتماد تضمین می‌کند و موجب می‌شود آن‌هایی را که در گرماگرم لفاظی‌های تهاجمی تلاش می‌کنند کشور ما را تهدید کنند، در افکار خود بازنگری کنند.»

این موشک قرار است جای سنگین‌ترین موشک جهان یعنی موشک بالستیک قاره پیمای «آر اس۲۰ و» موسوم به «ووی وودا» را می‌گیرد. 

رئیس جمهور روسیه چندی قبل به ساخت موشک‌های ابر فراصوت از سوی کشورش اشاره کرد و گفته بود که نیروهای مسلح این کشور به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها مجهزند. پوتین در این باره گفته بود، روسیه پس از تصمیم دولت «جورج بوش» در سال ۲۰۰۲ برای پاره کردن توافقنامه موشکی در سال ۱۹۷۲ که ایجاد پدافند موشکی را ممنوع کرد، چاره‌ای جز پیگیری توسعه سامانه‌های تسلیحاتی ابرفرا صوت با توانایی اتمی نداشت.

پوتین گفت: «خروج آمریکا از پیمان موشکی در سال ۲۰۰۲ روسیه را مجبور به تولید سلاح‌های ابرفرا صوت کرد. ما مجبور شدیم این سلاح‌ها را در پاسخ به استقرار سامانه دفاع موشکی راهبردی آمریکا بسازیم.»

‌روسیه در سال ۲۰۱۸ از جنگ افزارهای جدید از جمله سامانه موشکی ابرفراصوت «کنژال» و موشک‌های قاره پیمای «آوانگارد» در پاسخ به اقدام آمریکا در ساخت سپرموشکی رونمایی کرد.

آمریکا، رقیب جدی روسیهدر ماه‌های اخیر چند بار در آزمایش موشک ابرفراصوت شکست خورد. 

نیروی هوایی آمریکا چندی قبل  تایید کرد که آزمایش یک موشک قاره پیما با شکست مواجه شد. نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد که موشک بالستیک «مینت من- ۳» هنگام پرتاب از پایگاه هوایی «واندنبرگ» در کالیفرنیا  با مشکل مواجه شد.

نیروی هوایی آمریکا به جزئیات بیشتری از شکست در این پروژه اشاره نکرد. موشک‌های  سه مرحله‌ای سطح پایه مینت‌من در جریان جنگ سرد بین آمریکا و شوروی سابق به عنوان بازدارنده اتمی تولید شدند.  این موشک قادر به اصابت به اهدافی در فاصله ۸۱۰۰ مایلی است.

چندی قبل‌تر نیز رسانه‌ها از شکست آزمایش موشک دیگر ابرفراصوت نیروی هوایی آمریکا خبر دادند . قرار بود این موشک از یک فروند هواپیمای بمب افکن «بی-۵۲ استراتوفورترس» شلیک شود.

نشریه آمریکایی «درایو» در این باره نوشت که اولین آزمایش شلیک موشک ابرفراصوت آمریکا حین پرواز با شکست مواجه شد. این موشک «ای جی ام -۱۸۳» نام داشت و دلیل شکست آن نقص فنی در هواپیمای بمب افکن بوده است. این آزمایش ناموفق موشکی در تاسیسات آزمایش موشکی آمریکا در اقیانوس آرام نزدیک سواحل کالیفرنیای جنوبی انجام شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس