حزب‌الله عراق: هدف ترکیه از اشغال شمال عراق، سیطره بر نفت و گاز است

حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق را نقض آشکار حاکمیت این کشور دانست و اعلام کرد که هدف ترکیه از این عملیات، سیطره بر نفت و گاز عراق است.

به گزارش مشرق، گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اجرای عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق را محکوم و اعلام کرد که این اقدام ترکیه نقض صریح حاکمیت عراق است.

حزب‌الله عراق افزود: هدف ترکیه از اشغال شمال عراق (به بهانه مبارزه با پ.ک.ک)، سیطره بر نفت و گاز عراق و کنترل جاده ابریشم و تحقق رویای سلطان عثمانی تحت حمایت برخی از مسئولان عراقی و کشورهای دشمن عراق است.

در این بیانیه آمده است: نقض حاکمیت عراق هشداری جدی است که مستلزم اتخاذ موضع واقعی و جدی بغداد و مقامات وفادار عراقی، موضع‌گیری مسئولانه سرویس های امنیتی و حشد شعبی، فعال کردن کار مقاومت عراق و همچنین تحرکات مردم برای فشار بر ترکیه و محدود کردن نفوذ و منافع آنها در عراق است.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که یکشنبه شب عملیات جدیدی را در مناطق مختلف کردستان عراق از جمله متینا، زاپ و آواشین-باسیان آغاز کرده است.

این عملیات که به صورت زمینی و هوایی آغاز شده، با حضور خلوصی ‌آکار وزیر دفاع و فرماندهان نیروهای زمینی، هوایی و دریایی کلید خورده است.

ترکیه طی ۳ سال گذشته عملیاتهای خود را در شمال عراق تشدید کرده و این عملیاتها به صورت هوایی و زمینی دنبال شده است.

هدف از این عملیاتها مقابله با گروه تروریستی پ ک ک عنوان شده اما مقامات بغداد و گروههای و جریانات سیاسی این کشور در دوره های مختلف نارضایتی خود را از این اقدامات ترکیه اعلام کرده اند.

عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق با واکنش شدید شخصیت‌ها و مسئولان بلندپایه عراقی از جمله برهم صالح رئیس جمهور این کشور مواجه شد.

وزارت امور خارجه عراق هم در بیانیه‌ای به آغاز عملیات نظامی فرامرزی ترکیه در شمال عراق واکنش نشان داد و اعلام کرد: بمباران اراضی عراق در مناطق متینا، زاپ، اواشین و باسیان در شمال عراق از طریق بالگردها و پهپادها را به شدت محکوم می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: عراق این اقدام را نقض حاکمیت کشور و خلاف منشورها و قوانین بین المللی واصل حسن همجواری می‌داند.

 «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق ضمن محکوم کردن حملات ترکیه به عراق گفت: بمباران هوایی و حمله نظامی زمینی نیروهای ترکیه در کردستان عراق اقدامی غیرقابل قبول است.

وی از دولت عراق خواست که مرزهای کشور را کنترل کند و به هیچ طرفی اجازه استفاده از خاک عراق برای انجام حملات به کشورهای همسایه را ندهد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین از کشورهای همسایه خواست که به حاکمیت عراق احترام بگذارند و از اجرای عملیات نظامی در خاک کشور خودداری کنند.

مقتدی صدر رئیس جریان صدر عراق هم در صفحه شخصی خود در واکنش به حمله ترکیه به شمال عراق در شبکه اجتماعی «توئیتر» نوشت: کشور همسایه ما ترکیه بدون داشتن حق و بهانه‌ای خاک عراق را بمباران کرد.

صدر در توئیت خود افزود: اگر خطری از خاک عراق ترکیه را تهدید می‌کرد، این کشور باید با دولت عراق برای رفع این خطر هماهنگی می‌کرد ، زیرا نیروهای امنیتی عراق توانایی زدودن این خطر را دارند.

در توئیت مقتدی صدر تاکید شده است: اگر ترکیه دوباره چنین کاری را تکرار کند، ما سکوت نخواهیم کرد، زیرا عراق کشوری دارای حاکمیت کامل است و تجاوز به خاک خود و برهم زدن امنیت خود و تجاوز به خاک کشورهای دوست و برادر همسایه را نمی‌پذیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    3 7
    مغول است دیگر
    • یوسف از همدان IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      9 3
      نه که تاریخ خودتان پر است از انسانیت و ساختن کشور های دیگر؟ کوروش کبیر ابتدا پدر بزرگ خود را کشت(ماد)سپس به بابل رفت . بابلیان راکشت بعد به لیدیه رفت و آنجا را غارت کرد و سپس هیتی ها را کشتار کرد و سرانجام تاماریس انتقام این کشتارها را از وی گرفت بعد پسرش کمبوجیه بعد از کشتن تنها برادرش بردیا به مصر رفت و در آنجا کشتار کرد و بعد خودش را کشت و جانشینش داریوش که دیگر در کتیبه بیستون خودش خودش را قشنگ معرفی کرده و بعد یونان و مقدونیه را غارت کرد و .....
    • به یوسف IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      0 3
      تاریخ چنگیز و مغول رو میگی ؟؟؟؟؟؟ اینهمه تحریف و جعل تاریخ شما از کجا است؟؟؟؟؟
    • ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      0 3
      همین که حرف مغول میزنی گربه دزده خودش صداش درمیاد. حالا ناراحت نباش مغول بودن مهم نیست. مهم اینه نژادپرست نباشی که متاسفانه هستی
    • ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      0 3
      بابا شما مغول، شما قوی، شما ادمکش، دست از سر بشریت بردارید
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    3 6
    ترکیه چندین هدف رو در عراق دنبال می‌کند کنترل منابع نفت و گاز عراق که در اقلیم کردی شمال عراق واقع شده ، انتقال راحت و آسان نفت و گاز شمال عراق به ترکیه و اسرائیل ، حمایت و پشتبانی از حضور سازمان تروریستی موساد اسراییل در اقلیم کردی عراق ، و همچنین ترکیه در راستای احیای خلافت خونریز وحشی عثمانی خاک عراق رو جزو قلمرو خودش میدونه که در تلاش برای باز پس گیری اش هست از آنجایی که عراق کشور ضعیف و ارتش نیرومندی ندارد بنظر رجب عردوغان لقمه راحت و آسانی خواهد بود خصوصا زمانی که با جوهودها صهیونیست ها همکاری می‌کند و منافع آنها رو تامین می‌کند ، تنها و تنها جبهه مقاومت عراق مانع عردوغان رجب متوهم بوده و هست که امیدوارم با هوشیاری عراقی ها ترکیه ناکام بماند .. انشاالله
  • CA ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    4 6
    چشم کرد های بی غیرت کردستان عراق روشن. اینطوری ادعای استقلال طلبی دارن هیچی نشده هم زمین رو از دست دادن هم آب. همینطوری پیش برن نفت و گاز رو هم لو میدن یا در مقابل مقدار کمی آب یا مفت. اما باز هم به امید کسب قدرت تو یک کشور ضعیف راضی هستن و هیچ اعتراضی ندارن و روز به روز هم امتیازات بیشتری به تمام دشمنان ملت میدن.
  • امین IR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 6
    ترکها دنبال نفت و گاز منطقه هستند ،بهانه پ ک ک یا تروریسم یا گروهک‌های تندرو شیعی و امنیت و جان ترکمنها و اقوام ترک مهاجر در عراق و سوریه و...فقط پوشش اقدامات آنهاست ،
  • آذربایجان جنوبی TR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    6 3
    آقای صدر مثلاً اگر سکون نکنی می خوای چیکار بکنی؟ در ضمن وقتی از خاک عراق به ترکیه عناصری حمله می کنند این به معنی اعلام جنگ عراق به ترکیه است و ترکیه در اصل باید به دولت عراق حمله کند
    • ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      2 3
      ارتشی به حقارت‌ ارتش ترکیه کسی ندیده، حتی آمریکایی ها هم از بی عرضگی‌فرماندهان ارتش ترکیه در فرماندهی‌داعش، عصبانی بودند.
    • ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      1 4
      درصد بسیار بالایی از فرماندهان و نیروی‌زمینی‌ارتش‌ترکیه را کردها و غیرترک ها تشکیل‌میدهند و در لحظات حساس هرگز برای یک اسم تژادی‌«ترک» جانفشانی نمیکنند
    • ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      1 0
      رهبران جهان دور اردوغان ایستادند و برای او دست میزنند و اردوغان هر بار‌به طرف یکی ‌‌میایستند
    • ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      0 2
      اردوغان و صدر هردو حقوق بگیر آژانس یهود و در یک جبه هستند. نه ترک برای اردوغان اهمیت داره نه عرب یرای صدر
  • تندیس IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    6 1
    تا وقتی خاک عراق مامنی امن برای دشمنان کشورهای هسایه است ، عراقیها نباید توقع سکوت همسایگانرا داشته باشند . کشور عراق در یکصدسال اخیر همیشه برای همسایگانش محل صدور نا امنی و اشغال و جاسوسی و تجاوز بوده است چه ایران ، چه ترکیه و چه کویت !
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    7 4
    یاشاسین تورکیه
    • ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      3 2
      وطن فروش
    • ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      2 2
      ارتشی به حقارت‌ ارتش ترکیه کسی ندیده، حتی آمریکایی ها هم از بی عرضگی‌فرماندهان ارتش ترکیه در فرماندهی‌داعش، عصبانی بودند.
    • ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      1 2
      پانترم ووطن فروش، آلب ارسلان در راه فتح‌آنکارا بسیاری از شما را نابود کرد.
  • رژیم اشغالگر آناتولی IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 7
    رژیم اشغالگر آناتولی بسیار گستاخ شده اقدامی لازم است اکنون الویت مابرخورد با رژیم اشغالگر آناتولی و رژیم آران است
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    6 0
    به جای این همه صدور بیانیه و محکوم کردن اسلحه به دست بگیرید و پ ک ک و بقیه گروه های تروریستی را نابود کنید
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 4
    ترکیه آب را که بر عراق با احداث سد بسته نفت و گاز عراق راهم که می برد !!!
    • ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      0 1
      امارات و عربستان روخانه ندارند آب شیرین کن‌ساختند، عراق و ایران به دریا وصل هستند و‌هیچ‌نیازی به آب عثمانی
  • کاک نصیر IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 4
    با سلام اردوغان مثل نازی ها عمل می کند و یک فاشیست به تمام معناست پدرسگ به دروغ می گوید مرگ بر اسراییل ولی از پشت به فلسطین خنجر می زند من از گروه پک ک خوشم نمیاید اما در هر حال به 25 میلیون اکراد ظلم می کند با با نکبت می گوید با زبان خودت حرف نزن مگر داریم مگر میشه این عین نژاد پرستی است ادم باید جانب حق را بگیرد در ضمن اینده ای بهتر از صدام نخواهد داشت خاک توی کله بارزانی خر که دنباله رو اردوغان شده تف به شرفت به خاکت تجاوز کنید و هیچی نگویید اینها همه اسراییلی هستند کورد یعنی ایرانی در اینده کل اکراد با ایران خواهند بود
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    3 0
    سیطره برآب هم هست هرکه آب منطقه خاورمیانه دستش باشه برنده است
  • اچ IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    3 3
    یاشاسین ترکیه
    • ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      1 3
      آلب ارسلان شاه ایران، در فتح آنکارا بسیاری از امثال شما وطن فروش ها را نابود کرد. تاریخ تکرار خواهد شد.
  • ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 2
    هرجا ارتش ترکیه رفته قبلش اردوغان تپافق سیاسی کرده، ارتش ترکیه در هیچ جنگی شرکت نکرده،‌ فرماندهان ارتش ترکیه در فرماندهی داعش در عراق و النصره در لیبی و سوریه شکست خوردند
  • ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 2
    دقت کردین نفرت پراکنی ترکیه در بین کردها دقیقا در کسیر تجزیه ترکیه داره احرا میشه؟ مثل این میمونه آمریکا دایم جمعیت چینی کشورش رو بکشه و اذیت کنه، ترکیه مامور یهو.د در تجزیه ترکیه و کشورهای خاورمیانه است.
  • ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 2
    اردوغان آفتابپرست آدمکش
  • ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 2
    بسیاری از شاهان‌ ایرانی ترک بوده اند و بسیاری از شاهان ایرانی فارس بوده اند. ذهن کوتوله پانترک ها وکشور بچه سالِ ترکیه به کشورهای فرانژادی نمیرسد. در مفهوم قبیله گیر کنده اند و به مفهوم ملت نرسیده اند.
  • ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 2
    ما آذری ها از نظر چهره و شکل کاملا شبیه فارس ها و ایتالایی‌ها هستیم‌ و مثل روز روشنه آریایی هستنیم. آذری هیچ ربطی به چشم بادامی های ازبک و قرقیز
    • نام جعلی آذری IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      2 2
      عزیز دل برادر، حافظ شیرازی هفتصد سال پیش توی شعرش گفته " آگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل مار را....." و غیره.. خیلی واضع مشخص میکنه که اون زمان به اون افرادی که به سیب می گفتند آلما ترک زبان بودند حالا تو چرا همش میخوایی بگی من ترک نیستم؟ باید افتخار کنی به اونی که هستی چون اگه خودت وجود خودت رو انکار کنی هیچ وقت به خودشناسی که لازمه خداشناسیست نمی رسی
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      0 0
      زبان با نژاد فرق داره. در شراز ترک بودند. ولی ترک اصیل زردپوست و چشم بادامی هست.
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 0
     ترکیه تا سال 1925 بر اشغال غیر قانونی موصل توسط بریتانیا اصرار داشت. فیصل پادشاه منصوب بریتانیا در عراق نیز برای حفظ تعادل با شیعه ها و ایجاد عراقی منسجم راجع به موصل با بریتانیا مذاکره می کرد و سلطه بر آن را مطالبه کرد. سرانجام در 1925 جامعه ملل که بریتانیا در آن نفوذ زیادی داشت اعلام کرد که ترکیه حقی بر موصل ندارد و باید تحت اختیار بریتانیا باشد. بریتانیا نیز آن را تحت سلطه سیاسی فیصل قرار داد. برای جلوگیری از عصبانیت ترکیه در سال 1926 معاهده مرزی سه جانبه ای بین عراق و ترکیه و بریتانیا امضا شد و به موجب آن ترکیه تصمیم جامعه ملل در قبال موصل را تایید می کرد و در ازای آن 10 درصد از عائدات نفت موصل برای 25 سال به ترکیه داده می شد. خوب معلوم می شود جدا نمودن 3 استان دهوک اربیل و موصل در شمال عراق از ترکیه و دادن آن به عراق برای برهم زدن وزن سیاسی شیعیان در عراق بوده و خواهد بود و بهرت است ایران با برگرداندن آن به ترکیه از وزن کردها و اهل سنت در آینده عراق خصوصا در مناطق مرکزی عراق بکاهد و به محکوم نمودن سیاسی اکتفا کند همانطور که در یمن شمالی وزن شیعیان زیاد است اما در یمن متحد وزن شیعیان کم است فقط باد استان رمادی عراق و برخی استان های اهل سنت مرکز عراق در پیکره عراق باقی بماند
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 1
    البته ترکیه اگر فقط قصد سه استان شمال عراق را داشته باشد مشکلی نیست اما اگر قصد ترکیه اهل سنت برای جدایی از عراق باشد این طرح برای جدا نمودن شرق سوریه و غرب عراق و تشکیل اردن جدید می باشد که با آن باید مقابله کرد
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 3
    (راه همانی است که آلب ارسلان رفته: گسترش مرزهای ایران) (آلب ارسلان مالک جان ترکهای عالم)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس