واشنگتن تایمز: ارتش ایران پهپادهای جدید «انتحاری» به نمایش گذاشت

یک روزنامه آمریکایی به برگزاری رژه نیروهای مسلح ایران و نمایش انواع پهپادها و سامانه‌های پدافندی در این و سخنرانی رئیس جمهوری ایران اشاره کرد.

به گزارش مشرق، یک روزنامه آمریکایی  به رژه نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز دوشنبه به مناسبت بزرگداشت روز ارتش و نمایش انواع سلاح‌ها و تجهیزات جنگی از جمله پهپادهای مختلف اشاره کرد.

روزنامه «واشنگتن تایمز» در شماره روز سه شنبه خود در این زمینه نوشت، نیروهای مسلح ایران شماری از تسلیحات جدید از جمله نسل جدیدی از «پهپادهای انتحاری» ساخت خود را در رژه بزرگ در تهران در روز دوشنبه به نمایش گذاشتند.

واشنگتن تایمز با اشاره به برگزاری این رژه با مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین و سخنرانی «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران در این مراسم و هشدار به هرگونه حماقت سران رژیم صهیونیستی نوشت، نکته مهم این رژه رونمایی از سه پهپاد انتحاری جدید «ابابیل-۵» بود که می‌توانند موشک‌هایی با بازده آیرودینامیکی بهبود یافته و کاهش سطح مقطع راداری حمل کنند.

ارتش ایران پهپادهای جدید «انتحاری» به نمایش گذاشت

به نوشته این روزنامه، مقامات ایالات متحده و تل آویو مدعی هستند که برنامه‌های پیچیده تر و پیشرفته‌تر ساخت هواپیماهای بدون سرنشین ایران و تمایل تهران برای به اشتراک گذاشتن فناوری خود با دشمنان ایالات متحده در سراسر منطقه  منبع اصلی تنش در خاورمیانه است.

 ایران همچنین روز دوشنبه نسخه جدیدی از «سامانه پدافند هوایی دزفول»، نمونه ساخت ایران از سامانه هوایی «تور ام-۱»  روسیه را به نمایش گذاشت. این سامانه سیار هم توسط ارتش ایران و هم سپاه پاسداران جمهوری اسلامی استفاده می‌شود.

در این رژه، همچنین شامل نفربرهای زرهی، هواپیماهای تجسسی بدون سرنشین  و زیر دریایی‌های کوچک به نمایش گذاشته شد.

گفتنی است که پهپاد چندمنظوره‌ برد بلند و راهبردی «کمان» ۲۲ نیروی هوایی ارتش، در جریان مراسم رژه روز ارتش برای نخستین بار به نمایش عمومی درآمد. «کمان ۲۲» نخستین پهپاد پهن‌پیکر رزمی ارتش است که از قابلیت حمل انواع محموله با مداومت پروازی بیش از ۲۴ ساعت برخوردار است. این پهپاد پهن پیکر از حیث برد و ارتفاع پروازی نسبت به پهپادهای عملیاتی و چندمنظوره شاهد ۱۲۹ و مهاجر ۶ در سطح بالاتری قرار دارد؛ اگرچه در حوزه حمل تسلیحات نسبت به شاهد ۱۲۹ از قابلیت حمل سلاح با وزن کمتری برخوردار است.

کمان -۲۲ به لحاظ مداومت پروازی، حمل تسلیحات و برخورداری از سامانه جنگال (جنگ الکترونیک) از مدل قبلی خود به‌روزتر و کاربری فزاینده‌تری دارد.  کمان ۲۲، وجه تشابه زیادی به پهپاد «ام کیو-۹»  آمریکا دارد.

چندی قبل نیز یک وبگاه تحلیلی صهیونیستی  نوشت، با توسعه زرادخانه عظیم پهپادهای رزمی، ایران این توان بالقوه را دارد که بازی را در خاورمیانه تغییر دهد.

وبگاه صهیونیستی «جی ان اس» نوشت، این سلاح کشنده جدید نه تنها تهدیدی برای اسرائیل، متحد راهبردی واشنگتن در منطقه است، بلکه تهدیدی مهم برای منافع منطقه‌ای آمریکا نیز به شمار می‌رود. از آنجایی که ایالات متحده و سایر قدرت‌های جهانی با ایران در وین برای بازگرداندن توافق هسته‌ای درگیر هستند، باید این سلاح را در مرکز مذاکرات قرار دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    5 2
    یه کم دیگه همین فرمون حرکت کنید، براحتی هواپیماهای مسافربری کوچک می‌سازید. آفرین احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس