سیدرضا صالحی امیری

اکنون که شائبه هایی مبنی بر اتمام دوران حضور سیدرضا صالحی امیری در کمیته ملی المپیک شنیده می شود، یک بررسی ساده نشان می دهد که حضور وی در ورزش چه تبعات و دستاوردهایی داشته است.

سرویس ورزش مشرق، انتشار خبر پایان ماموریت سیدرضا صالحی امیری در کمیته ملی المپیک به دلیل بازنشستگی، برای یک روز فضای رسانه ای ورزش را متاثر از خود کرده بود. وی که در چهار سال اخیر زمام امور ساختمان خیابان سئول در اختیار داشت، گزینه سیاسی و غریبه ای بود که وارد این محیط شد و در پایان نیز نتوانست به عضوی از خانواده ورزش تبدیل شود و همواره شخصی بیرونی و غریبه به شمار می رفت.

وی که اکنون با وجود اتمام دوره چهار ساله ریاستش، همچنان بر مسند تکیه زده و گمانه هایی مبنی بر حضور برخلاف اساسنامه اش شایع شده، چگونه میراثی را بر جای گذاشته و از وی چگونه یاد خواهد شد؟ تاریخ از وی که از قلب دالان های سیاسی و امنیتی وارد ورزش شد، چگونه خاطره و دستاوردی را ثبت کرده است؟

از اتاق فکر اصلاحات تا حیاط خلوت ورزش کشور/ دستاورد حضور پرهزینه صالحی امیری؛ تقریبا هیچ!

سیدرضا صالحی امیری که از قلب دالان های سیاسی و امنیتی جریان اصلاحات به ورزش آمد، نتوانست خود را به عنوان عضوی از این خانواده تثبیت کند و میراثی بر جای گذاشت که تاریخ از آن به نیکی یاد نخواهد کرد و یادآور ولخرجی ها و هدر دادن بیت المال بود

* صالحی امیری و وقتی خرج از کیسه مهمان بود!

آنچه در نگاه اول درباره عملکرد سیدرضا صالحی امیری در ورزش و کمیته ملی المپیک به ذهن متبادر می شود، ضرب المثل "خرج چون از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود" است. وی در دوره ای که ریاست کمیته ملی المپیک را برعهده داشته، نمادی از مدیریت اشرافی و پرخرجی بوده که گمانه ولنگاری مالی و عدم دلسوزی و مراقبت از بیت المال را نیز در پی داشته است. این روزها، بسیاری از دلسوزان، ساختمان کمیته ملی المپیک در خیابان سئول را محلی برای پروژه های ساختمانی تمام ناشدنی می دانند که گاهی، شاهد دوباره کاری و تغییر مواضع تامل برانگیز هستیم.

صالحی امیری نشان داده که به مصداق این ضرب المثل، حاتم طایی است که بودجه ورزش را به راحتی صرف هزینه هایی می کند که یا غیرضروری است یا اندیشه و تفکری در ورای آنها دیده نشده است. برای تنویر افکار عمومی، وی که در این سال ها مدعی شفاف سازی بوده، خوب است که اعلام کند هزینه کردهای سال گذشته این نهاد که از جیب مردم ارتزاق می کند، به جزئیات به چه شکل بوده است. بر اساس برخی شنیده ها، کمیته ملی المپیک در سال گذشته رقمی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان دریافتی از دولت داشته که ابهامات درباره آن بسیار زیاد است.

این اتفاق در حالی روی داده که صالحی امیری نتوانسته سازمان اقتصادی شفاف و درآمدزایی را در کمیته ملی المپیک ایجاد کند. در واقع، سازمان تحت نظارت وی از جیب مردم و بیت المال ارتزاق کرده و در حوزه بازاریابی و درآمدزایی، یک شکست خورده محض بوده است. کمیته ملی المپیک که در تمامی کشورها سازمانی درآمدزا و مستقل به شمار می رود، در دوره حضور صالحی امیری کاملا دولتی و ناتوان عمل کرده و حتی نتوانسته ابتدایی ترین اقدامات در حوزه بازاریابی و درآمدزایی را داشته باشد. این اتفاق، این کمیته را تبدیل به سازمانی وابسته و ضعیف کرده که صالحی امیری نقشی محوری و اصلی در این وضعیت داشته است.

از اتاق فکر اصلاحات تا حیاط خلوت ورزش کشور/ دستاورد حضور پرهزینه صالحی امیری؛ تقریبا هیچ!

صالحی امیری که هزینه‌کردهای قابل توجهی در کمیته ملی المپیک داشت، حتی نتوانست ابتدایی ترین ساختار درآمدزایی و اقتصادی را ایجاد کند تا این نهاد ورزشی، دست در جیب ملت و بیت المال برای ارتزاق نداشته باشد. او را می توان نمونه ای کامل از مدیریت دولتی بر آمده از دوران سازندگی و اصلاحات دانست؛ پرهزینه و با ظاهری پر زرق و برق اما دور از ابتدایی ترین اصول و مبانی مدیریتی که مدام از آن صحبت می کنند!

* سازمانی بدون برنامه و فاقد توان کارشناسی

شاید بتوان اذعان داشت که در تمامی کشورها، کمیته ملی المپیک محوریت جدی و اساسی در راهبری ورزش قهرمانی در قالب فدراسیون های ملی دارد. همین وضعیت در کمیته ملی المپیک کشورمان نیز وجود داشته اما در دوره صالحی امیری، به سازمانی بدون برنامه و راهبرد تبدیل شده که فاقد توان و وزن تحلیلی و کارشناسی است. در واقع، وی به گونه ای مدیریت کرده که تشکیلات کارشناسی کمیته مانند آکادمی ملی المپیک، مرکز نظارت بر تیم های ملی و ... که دارای ظرفیت انسانی قابل توجهی نیز هستند، عملا فاقد خروجی و تبدیل به فضای رخوت زده شوند.

روزمرگی و تعطیل شدن ظرفیت کارشناسی کمیته ملی المپیک در حالی روی داده که می توان دو نمود عینی و قابل لمس را برای آن مشاهده کرد. اکنون که در آستانه بازیهای آسیایی هانگژو هستیم، چه ارزیابی دقیق و کارشناسی از وضعیت کاروان اعزامی کشورمان وجود دارد؟  یک مقایسه ساده میان کمیته ملی المپیک به ریاست صالحی امیری و کمیته ملی پارالمپیک به ریاست خسروی وفا، دلالت بر وضعیت بغرنج موجود دارد. این تعطیل شدن نگاه کارشناسی و غلبه نگاه گعده ای و دورهمی در المپیک موجب شده تا در تقسیم بودجه نیز شاهد هیچ مبنا و معیاری نباشیم.

کمیته ملی المپیک در حال حاضر، نه یک نهاد کارشناسی و برنامه محور، که تبدیل به محفلی مبتنی بر رایزنی و لابی است که البته، از بیت‌المال به راحتی پول خرج می کند. در سال های اخیر، صالحی امیری می توانست با مدیریت علمی و مبتنی بر استاندارهای عقلی و تجربی، کمیته ملی المپیک را به الگویی شاخص و متمایز در ورزش تبدیل کند اما اکنون به نقطه ای رسیده که با کوله باری از حاشیه و ابهامات، دچار روزمرگی شده است.

از اتاق فکر اصلاحات تا حیاط خلوت ورزش کشور/ دستاورد حضور پرهزینه صالحی امیری؛ تقریبا هیچ!

سیدرضا صالحی امیری که روزگاری در قامت اتاق فکر اصلاحات و حلقه تئوریک دولت حسن روحانی بود، به یک باره به ورزش آمد، اکنون در حالی در ورزش مانده که کمتر کسی خواهان تداوم حضورش است و به نظر می رسد برای ماندن و تداوم حضور بر مسند ریاست، تن به رفتار خلاف اساسنامه نیز داده است. نوشتاری که از نظر گذراندید نیز یک نگاه کلی از حضور وی در ورزش است که در آینده از ابعاد دیگر آن نیز سخن خواهیم گفت. قصه وی مانند ده ها شخصیت سیاسی و غیرمرتبط با ورزش است که وقتی مدتی در آن می مانند، باید التماسشان کرد که بروند. حال، این قصه برای سیدرضا صالحی امیری تکرار می شود که با دستاوردی نزدیک به صفر، به نظر می رسد که برای ماندن، دست به هر کاری می زند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    31 1
    کمیته ملی المپیک سنگر عده ای شده که سال هاست بازنشسته شدن . حضرات رو فقط حضرت عزراییل می تونه از پسشون بر بیاد .
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    21 0
    همین بازماندگان دولت بنفش ها با سنگ اندازی ممتد جلوی اصلاحات واقعی دولت رئیسی و بهبود اوضاع را گرفته اند و متاسفانه هنوز هم سرکار هستند
  • ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    10 0
    اللهم العجل لولیک الفرج ________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    10 0
    هیچوقت اون اظهار نظر زشت و توهین آمیزش در روز یا ایام انتخابات 96 یادم نمیره. کفی بالله حسیبا.
  • امیر IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    11 0
    سلام. چرا این بزرگواران که مصداق عاملان وضع موجود هستند کماکان بر مسند قدرتند؟ اتفاقا از این دست مدیران بی کفایت کم نیستند.کافی است به عوامل و پرسنل شرکت های شستا زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی نگاهی گذرا بیاندازید تا به عمق این فاجعه پی ببرید.ا
  • GB ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    12 0
    کاش زودتر بره
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    10 0
    اردنگی میخواد
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    8 0
    آقای رئیسی ماندن افرادی چون صالحی امیری وسایر مدیران بی خاصیت دولت بنفش نتیجه اش حل نشدن مشکلات وموفق نشدن دولت شما خواهد بود هنوز مافیای گوشت. خوراک دام وطیور باافرادی که درمدیریت جهادکشاورزی وسایر ادارات ارتباط دارند حمایت میشوندکاش قدرت وشهامت تغییر اینها را نداشتی کاندید ریاست جمهوری نمیشدی تاافرادی که با شهامت تری انتخاب میشد ماشما رامقصر اصلی میدانیم هنوز افراددوتابعیتی ومسئله داردولت قبل درراس کارها هستند مدیرعامل دوتابعیتی بانک اینده دائم درحال تردد به انگلیس میباشد بااسرائیل نیز مرتبط میباشد رئیس بانک مرکزی درخواب خرگوشی میباشد وقتی بیدار میشود که یارو مثل خاوری اختلاس کرده رفته
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 0
    همان عکس آخر کفایت می کند!
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    4 0
    در سفر آخر برای بازیهای المپیک به تمام همراهان کادوهایی دادن که ارزش ریالی اون 200میلیون برآورد شده بود جالب بود یکی از کسانیکه این هدایا رو دریافت کردن مدیرکل بازرسی سازمان بازرسی کل کشور بود!!؟
  • یوسف IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 0
    اولا با پول پاشی های ایشان به ویژه در بین خبرنگاران و تشکیل کمیسیون رساند و جمع کردن اکثر خبرنگاران ورزشی خبرگزاری ها و حتی مجریان صدا و سیما و توزیع کارت و سکه و سفرهای مختلف و در واقع خریدن اصحاب رسانه جای تشکر دارد که شما رسانه محترم به دام ایشان نیفتادید. اما لطمات و خسارت‌هایی که ایشان و ۳۰ نفری که از کتابخانه ملی و شرکت های خدماتی وزارت ارشاد و شهرداری که عموما راننده و خدماتی و نگهبان و نامه بر بوده اند و بیشتر مشکوک به جعل مدرک تحصیلی هستند با خود به کمیته سرازیرکرد بسیار زیاد است و تا سالها جبران نخواهد شد سوما ایشان در مسایل فنی و ورزشی در این چهارسال نتايج فاجعه باری داشته و نیازی نیست که به مسائل سیاسی ایشان پرداخته شود.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    3 0
    یعنی کسی نیست یقه اینها رو بگیره؟ سازمان بازرسی؟ دیوان محاسبات؟
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    0 0
    اخوی دولت جدید که ادعای شایسته سالاری داره چند وقته اومده که اینجور آدمها که خیلی هم هستن هنوز در قدرتن
  • محسن IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    2 1
    انقدر شعور در نوشتن این گزارش ویژه پایین است که حد ندارد!! آیا صالحی امیری نمادی از مدیریت اشرافی است یا شما؟ شخص خودتان قضاوت کنید: بازسازی مکانهای تمرین و اسکان و تغذیه ورزشکاران که سرفصل مشخص در بودجه ورزش کشور داشته و مدیران سابق ورزش از آن بودجه ها برای این امر مهم استفاده نکرده اند و مشخص نیست پس چه کرده اند و یادتان بیاید که گلایه و شکایت اصلی ورزشکاران و قهرمانان در سنوات گذشته مدام نبودن این امکانات بود و مهمترین علت شکست خود در میادین ورزشی را در رسانه ها نداشتن همین امکانات ساده می دانستند و حال مدیری توانمند و لایق پیدا شده که بودجه مربوطه را در جای درست خودش خرج کرده و در ۴ سال گذشته دیگر هیچ اعتراضی از سمت ورزشکاران در این موارد نشده و درواقع بیت المال در جای صحیح خود استفاده شده و شان ورزش و ورزشکار حفظ شده، آیا این نماد مدیریت اشرافی است؟! درواقع نویسندگان این گزارش کسانی هستند که از بودجه این سرفصل در دوره های گذشته فساد می کرده اند ولی در این دوره نتوانستند فساد کنند و به آنها چیزی نرسیده و حال با مطرح کردن این مباحث می خواهند عقده گشایی کنند.
    • محمد IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      1 1
      بسیارعالی متاسفانه هرکسی توی این مملکت درست کارمیکنه سنگ جلوپاش میندازن
  • محسن IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    1 1
    در مورد شفافیت عملکرد در کمیته المپیک، جالب است که کمیته المپیک در ۴ سال گذشته تنها سازمان در کشور بوده است که سالانه گزارش بودجه و هزینه کرد خود را در سایت رسمی المپیک و توسط رسانه ها گزارش داده است . قطعا نویسندگان این گزارش از همین شفافیت مالی و عملکرد متضرر شده اند که اینگونه نوشته اند!!! باز هم مطالب گفته شده در خصوص بازاریابی و درآمدزایی نشان می دهد که نویسندگان این گزارش کسانی هستند که می خواستند تحت عنوان اسپانسر وارد برنامه های کمیته المپیک شده و فساد کنند که موفق نشدند و حال اینگونه می نویسند!! درخصوص داشتن یا نداشتن برنامه کاری توسط رییس کمیته در ۴ سال گذشته نیز باز هم جالب است که ایشان تنها مقامی در کل کشور بوده اند که در روز اول شروع به فعالیت خود برنامه و راهبرد خود را مشخص فرمودند و اخبار آن به صورت شفاف در رسانه های سال ۹۶ و ۹۷ اعلام شده و در حال حاضر پس از گذشت ۴ سال فعالیت ایشان مقایسه عملکرد با برنامه ها ، نشان می دهد که بسیار فراتر از ان برنامه ها عملکرد داشته اند و نویسندگان این گزارش قطعا بدلیل بی کفایتی ، بی سوادی و بی خاصیتی، جایی در برنامه های کمیته نداشته اند که اینگونه نوشته اند.!!
  • محسن IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    0 1
    در پایان درخصوص حقانیت ایشان و جایگاه ایشان در بین جامعه ورزشی کشور ، همین بس که انتخاب ایشان در سال ۹۶ توسط مجمع کمیته المپیک ، تنها انتخابی بود که کل اعضاء حاضر در مجمع برای ایشان قیام نمودند و در مجمع اسفند ۱۴۰۰ با دولت حال حاضر نیز به تمدید حضور ایشان تا پایان بازیهای ۲۰۲۲ رای دادند.
  • سیاوش IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    2 0
    متاسفانه کسی که کارش درست انجام میدهد فقط تخریب میشه آقای دکترصالحی آدم دلسوز برای نظام و مردم است با حضور ایشان صمیمیت توی جامعه ورزش ایجاد شد با دعوت از بزرگان ورزشی توی ادوار گذشته چند بار از پیشکسوتان ورزش تجلیل شد ولی ایشان با حضورشان در کمیته ملی المپیک به روی همه این عزیزان باز شد اینقدر آدمهای بزرگی مثل دکتر صالحی تخریب نکنید
  • محمد رضا IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 0
    خدمات و زحمات جناب اقای دکتر صالحی به ورزش کشور غیر قابل توصیف می باشد دور از انصاف است که اینگونه زحمات ایشان را قضاوت کنیم همیشه قبل از قضاوت خدا را در نظر داشته باشیم
  • حسین IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    در طول مدریت ایشان از هر جهت پیشرفت های محسوس و قابل مشاهده در کمیته ملی المپیک اتفاق افتاده که به خاطر جناح بازی سیاسی نادیده کرفته میشود ، اقای صالحی امیری در طول مدریت در کمیته خدمات شایان ذکر از جمله راه اندازی کمسیون های تخصصی مختلف و راه اندازی و بازگشایی موزه ملی ورزش که سالها نیمه کاره رها شده بود و تجلیل و کرامت از پیشکسوتان محترم ورزش که باعث شادی و مسرت انها گردید ، اصلاح ساختار بودجه و افزایش چشمگیر بودجه تخصصی و عمرانی کمیته ملی المپیک ، افزایش ارج و قرب ورزشکاران رشته های المپیکی و برگزاری اردوهای منظم با امکانات رفاهی و تخصصی بیشتر نصبت به دوره های گذشته ، توسعه و تجهیز امکانات ورزشی زیر نظر کمیته از جمله اکادمی ملی المپیک که با کمی پرسش و پاسخ از ورزشکاران میتوان صحت ان را سنجید ، راه اندازی پروژه تاریخ و شفاهی ورزش کشور که سالهاست جای ان در ورزش کشور خالی بود و برای ایندگان سند محکم و قابل اتکایی میباشد ، کمک های مالی و معنوی بسیار فراتر از دوره های گذشته به فدراسیون های ورزشی که میانگین ان بالای ۱۵۰ درصد از بودجه فدراسیون هاست ، و از همه مهمتر برقرای ارامش بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و همکاری همه جانبه با وزارت ورزش و فدرسیون ها و عدم وجود تنش بین انها و.... از خبرگذاری محترم خواهش دارم خبری که بر روی سایت قرار میدهید منصفانه باشد و با تحقیق کامل صورت پذیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس