کد خبر 1364660
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
خروج آمریکا از برجام - نمایه

منتقدان تیم جدید مذاکره‌کننده ایران به حق باید اعتراف کنند رسیدن به توافق دوباره که ایران را از مواهب برجام بهره‌مند کند بسیار دشوارتر از روند دستیابی به توافق اولیه است.

به گزارش مشرق، «محمدمهدی تقوی»، فعال رسانه‌ای طی یادداشتی نوشت:

تحلیل‌گران در پی توقف یک ماهه مذاکرات وین ۸ برای بازگشت آمریکا به برجام، معتقدند بخش دشوار و اصلی مذاکرات وین از این پس و هنگامی است که دولت آمریکا بخواهد کنگره را راضی به تایید بازگشت به برجام کرده و به ایران تضمین عدم خروج مجدد را به صورت رسمی بدهد که در صورت عدم عقب‌نشینی آمریکا، مذاکرات یک سال اخیر، شکست خواهد خورد؛ چرا که هیأت ایرانی نشان داده این ۲ مورد، خط قرمز تهران است.

کارشناسان اروپایی و آمریکایی و حتی دولتمردان‌شان به صراحت می‌گویند برجام یک اقدام درست بود که توسط دیوانه‌ای چون ترامپ تروریست، پاره شد اما با این حال با وجود این اعتراف،‌ حاضر نیستند خواسته‌های برحق ایران را بپذیرند. برجام همه انتظارات غرب را تامین کرد و با شیوه اجرای عجیب و شتابزده آن از سوی دولت روحانی، فراتر از انتظارات آنها هم عمل شد.

طبق این توافقنامه، ایران تقریبا تمام فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعطیل کرد تا تحریم‌ها لغو شود. فعالیت صلح‌آمیز اتمی کشور تعطیل، دانشمندان بیکار، سانتریفیوژها از کارافتاده و حتی تحقیق درباره دانش هسته‌ای منع شد در حالی که تحریم‌هایی که قرار بود لغو شود، صرفا تعلیق شدند و در پی خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده حتی بیش از گذشته تحریم شدیم.

پذیرش انهدام ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد ایران، سیمان‌ریزی در قلب رآکتور اراک و خروج کیک زرد از کشور، امتیازهایی بزرگ و غیرقابل انتظار بود که دولت غربگرای سابق برای تعلیق تحریم‌ها داد ولی تضمین شفاهی رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا را در قبالش دریافت کرد و هر چه منتقدان اصرار کردند برجام در کنگره آمریکا تصویب و به قانون تبدیل شود، دیپلمات‌های ما آنها را مسخره کردند و شد آنچه شد.

منتقدان تیم جدید مذاکره‌کننده ایران به حق باید اعتراف کنند رسیدن به توافق دوباره که ایران را از مواهب برجام بهره‌مند کند بسیار دشوارتر از روند دستیابی به توافق اولیه است؛ ‌آن هم با توافق ضعیفی که  ظریف برای کشور به ارث گذاشت. هم‌چنان باید منتظر ماند و دید آیا دولت دمکرات بایدن آماده قبول پیشنهادهای منطقی جمهوری اسلامی است که مطالبات عملی ایران و نه تئوریک آنها را تامین می‌کند؟ چنانچه تهران بر اصول خود بویژه لغو ـ و نه تعلیق ـ همه تحریم‌ها پافشاری کند، دستیابی به توافقی که ملت از آن بهره‌مند شود، وجود دارد و یکی از راهکارهای آن توقف خیانت‌های برخی اصحاب رسانه است که قصد دارند برای خوشایند دولت سابق، کشور را وادار به توافقی کنند که خسارت محض دیگری چون برجام یا حتی بدتر از آن خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    9 6
    برید سمت نود درصد خلاص
    • ۲۳۴ IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      3 10
      فکر کن اورانیوم را ۹۰ درصد رسیدیم. بمب هم ساخته بشه. بعدش چی؟
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      2 0
      بعدش دیگه همهٔ گزینه های روی میز گاوچرونها میره زیر میز و غربگداها هم نمیتونن بگن اگه فلان‌جا کشیده زدین تو دهن یانکی‌ها جنگ میشه!!!
  • علی IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    8 3
    شما که می گویید برجام اخ اخ بده ول کنید برگردید چرا ادامه می دهید.بیخیال شوید.
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    9 1
    مگر تحریم‌ها نعمت نیست پس دست از مذاکره بردارید
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      2 0
      خوب نیست آدم خودش رو به حماقت و خنگی بزنه، وقتی امتیاز های هنگفت و بی حساب رو دولت غربگرای جنابعالی داده، اگه بعد این افتضاح، توافق رو همین جوری ول کنیم بی عقلیه، فقط یه کودن میتونه بگه هم امتیازهای کلان و بی حساب بده هم بی خیال توافق شو! یا از حلقوم نجسشون منافعمون رو بزور بیرون میکشیم یا رسوا و مفتضح عالم می کنیمشون، افتاد؟ نکته ی دیگه اینه که یه نفر خیلی باید کور باشه که این همه پیشرفت های موشکی، فضایی، پزشکی، مهندسی و... که همشون از همت جوون های این کشور بخاطر تحریم های ظالمانه نشأت گرفته رو نبینه! کور کوره، حالا هی خورشید رو بهش نشون بدیم، نمی فهمه و حرف خودش رو تکرار می کنه.
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    7 4
    کشوری مثل ایران اگر هم هسته ای کامل شود باز هم بدون اراده قدرتها نمیتواند استفاده کند پس .........
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      0 0
      چقدرم خخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 0
    بازی بین ایران و امریکا
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 0
    در امریکا ترامپ دیوانه برجام را بر هم زد.
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    4 4
    به خدا اتم بازی به جایی نمی رسد . پول را صرف سازندگی کشور کنید . مردم دارند نابود می شوند .
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      0 2
      همین اتم بازی برای معیشت مردمه
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 0
    در کجای دنیا به ستون پنجم شاخص و شناسنامه دار دشمن ، اجازه راهگشایی و رسیدن دشمن به اهدافش را می دهند با حرف های فریبنده خود و مردم را فریب ندهید .
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 0
    تحریمهای غرب و ایالات تروریسی متحده اگر قابل رفع بود کشورهایی مثل روسیه و ونزوئلا و کوبا که نه اتهام هسته ای دارند و نه موشکی و منطقه ای نباید تحریم میشدند، مشکل کشورهایی که مورد تروریسم اقتصادی غرب ناتو و رژیم تروریستی آمریکا قرار میگیرند نپذیرفتن سلطه لیبرالیسم سرمایه غارت کن و بعبارت ساده ترگاو نشدن برای سرمایه سالاران صهیونیست هست!
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • نام آشنا IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 0
    حدود 4 سال است که آمریکا از برجام خارج شده . اگر جو بایدن قصد داشت دوباره به برجام برگردد تا به حال برگشته بود.انها میخواهند در حالیکه در خارج برجام هستند و هیچ تعهدی را انجام نمیدهند ما را در برجام نگه دارند که تعهداتمان را انجام دهیم از سوی دیگر ایادی انها در داخل توطئه هائی نظیر همین گرانی های افسار گسیخته را هدایت میکنند و امریکا هم با کش دادن مذاکرات منتظر است تا توطئه ایادیش در داخل به ثمر بنشیند. ما نباید معطل مذاکرات شویم .بایستی دور زدن تحریمها و بی اثر کردن تحریمها را در دستور کار قرار داده و از سوی دیگر به طور چراغ خاموش به سمت درب خروجی برجام برویم. آمریکا به برجام بر نمیگردد اینها همه اش فیلم است. یادمان نرود که یانکی های خبیث و پلید استاد صحنه سازی و سناریو نویسی و دغلکاری هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس