کد خبر 1364367
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
جان بولتون: خروج از افغانستان لطمه سنگینی به اعتبار آمریکا وارد کرد

مشاور امنیت ملی جنگ‌طلب پیشین آمریکا خواستار تغییر شرایط با چین به قبل از سال 1979 و استقرار نظامیان آمریکایی در تایوان شد.

به گزارش مشرق، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا روز شنبه در یک رویداد سیاسی در خصوص تایوان گفت تایپه باید همکاری نظامی خود با ایالات متحده را افزایش دهد و مانند قبل از تغییر رسمیت دیپلماتیک در سال ۱۹۷۹، میزبانی از نیروهای آمریکایی را در خاک خود آغاز کند.

این مقام جمهوری‌خواه جنگ‌طلب سابق گفت که هم ایالات متحده و هم تایوان باید هزینه‌های نظامی خود را برای دفاع از تایوان افزایش دهند و افزود که استقرار رسمی نیروهای آمریکایی می‌تواند بخشی از راه‌حل تهدید چین باشد.

ایالات متحده بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۹ در تایوان حضور نظامی داشت و در این مدت ۱۹ هزار نیرو در این جزیره مستقر شدند. این امر با نزدیک شدن واشنگتن به پکن در دوران ریچارد نیکسون تغییر کرد که با به رسمیت شناختن سیاست چین واحد از سوی آمریکا در سال ۱۹۷۹ در دوره جیمی کارتر، به اوج خود رسید.

با این حال، ایالات متحده روابط غیررسمی دیپلماتیک، تجاری و نظامی را با تایپه حفظ کرده، از جمله با نگه داشتن برخی از پرسنل نظامی به عنوان مربی و مشاور و همچنین نگهبان در موسسه آمریکایی در تایوان که سفارت بالفعل ایالات متحده در آنجاست. واقعیت حضور پرسنل نظامی ایالات متحده در تایوان مدت‌ها یک راز آشکار بود تا این که در اکتبر گذشته، «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان آشکارا آن را تایید کرد. 

بولتون که به‌عنوان یکی از تندروترین سیاستمداران آمریکا شناخته می‌شود، مدت‌هاست که از افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در تایوان و برداشتن گام‌های دیگری در جهت آنچه که او بازدارندگی در مقابل چین توصیف می‌کند، حمایت کرده است. به نوشته مجله «فارین پالیسی»، او زمانی که به دولت ترامپ مشاوره می‌داد، موفق شد افزایش نیرو در تایوان را پیش ببرد؛ سیاستی که بایدن ادامه داده است. 

بولتون پیشنهاد خود را در سمپوزیوم جهانی سالانه امور ملی تایوان ارائه کرد، رویدادی که توسط گروه‌هایی که می‌خواهند این جزیره به طور رسمی خود را یک کشور مستقل اعلام کند، سازماندهی شده است. مقامات ارشد تایوانی، از جمله رئیس‌جمهور و معاون وی از سخنرانان آن بودند.

پکن، تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند و بارها به آمریکا در مورد حمایت از هرگونه احساسات جدایی‌طلبانه در آنجا هشدار داده است. چین تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراََ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

 سفارت چین در واشنگتن روز جمعه در واکنش به سفر قانون‌گذاران آمریکایی از جمله «باب منندز» و «لیندسی گراهام» به تایوان، ضمن بیان مخالفت خود، گفت طرف چینی به اتخاذ اقدامات محکم برای حراست از تمامیت ارضی ادامه خواهد داد.

در بیانیه این سفارتخانه از آمریکا خواسته شده هرگونه تعامل رسمی با تایوان را متوقف کرده و از ارسال پیام‌های غلط «استقلال تایوان» به نیروهای جدایی‌طلب خودداری کند زیرا چنین اقداماتی «به تضعیف بیش از پیش روابط آمریکا و چین و صلح و ثبات در دوسوی تنگه تایوان منجر می‌شود».

قرار بود در این سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز این قانون‌گذاران را همراهی کند اما هفته گذشته نتیجه تست کرونای او مثبت اعلام شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    0 1
    پوشک سر درخت مستقر کنین بازدارنگی بیشتر از ارتش امریکاس
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      0 0
      دمت گرم، خخخخخخخخخ!!
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    1 0
    این یارو همیشه در حال داد و فریاد هست!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس