تیراندازی در مرکز خرید کارولینای جنوبی آمریکا و مجروح شدن چندین نفر

در تداوم خشونت های مسلحانه مرگبار در آمریکا به ویژه در روزهای تعطیل، عصر شنبه به وقت محلی بر اثر تیراندازی در یک مرکز خرید در شهر کلمبیا در ایالت کارولینای جنوبی، دستکم ۱۲ نفر زخمی شدند.

به گزارش مشرق، پلیس شهر کلمبیا در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا با تایید این تیراندازی اعلام کرد افسران پلیس در محل حاضر شده اند.

اداره پلیس کلمبیا همچنین اعلام کرد ما مجروح شدن چندین نفر در این حادثه را تایید کرده ایم اما هنوز تعداد و شدت این جراحت ها مشخص نشده است.

پلیس همچنین اعلام کرد که افسران پلیس در حال تخلیه مردم از این مرکز خرید هستند.

  رئیس اداره پلیس کلمبیا نیز در جمع خبرنگاران  اعلام کرد که تاکنون ۱۲ نفر در این حادثه مجروح شده اند که ۱۰ نفر بر اثر تیراندازی و دو نفر نیز به دلیل ازدحام جمعیت مجروح شده اند.

به گفته وی، مسن ترین فرد مجروح ۷۳ ساله و جوانترین فرد مجروح شده  ۱۵ ساله است.

 رئیس پلیس کلمبیا گفت که از میان مجروحان این تیراندازی، حال دو نفر وخیم گزارش شده است.

هنوز گزارشی درباره عامل این تیراندازی و انگیزه او از این اقدام مرگبار منتشر نشده است.

مردم شهر کلمبیا در کارولینای جنوبی امروز در حالی روز تعطیل خود را در رعب و وحشت به سر می برند که چند روز پیش یعنی ۲۳ فروردین ماه نیز مردم نیویورک چنین تجربه تلخی را داشتند و شاهد یک تیراندازی مرگبار در ایستگاه متروی بروکلین بودند؛ حادثه ای که ۲۹ زخمی برجای گذاشت که ۱۰ نفر از آنها مورد اصابت مستقیم گلوله قرار گرفتند.

در تیراندازی مرگبار متروی نیویورک، پلیس پس از ۲۴ ساعت عامل این تیراندازی را دستگیر کرد.

این حوادث مرگبار در ابعاد مختلف در آمریکا رو به افزایش است اما رفتار نژادپرستانه توام با خشونت پلیس آمریکا در یکسال گذشته تشدید شده و آمارها حکایت از آن دارد که از زمان آغاز دادگاه جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی، بطورمیانگین روزانه سه نفر به دست پلیس این کشور به قتل رسیده اند.

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز به تازگی در گزارشی نوشت: از زمان آغاز دادگاه «درک شووین» پلیس قاتل جورج فلوید- از ۹فروردین۱۴۰۰، بطور میانگین بیش از سه نفر روزانه بدست نیروهای پلیس آمریکا به قتل رسیدند که در مجموع به ۶۴ فقره قتل می رسد.

تراژدی قتل سیاهپوستان به دست پلیس آمریکا همچنان ادامه دارد و بر اساس تازه ترین ویدئوی منتشر شده، این بار جوان ۲۶ ساله آفریقایی تباری در ایالت میشیگان آمریکا به دست پلیس کشته شده است.

به گزارش شبکه سی بی اس نیوز آمریکا، پدر پاتریک لیویا شهروند ۲۶ ساله آفریقایی - آمریکایی که توسط پلیس آمریکا به خاطر نقض قوانین ترافیکی کشته شد، گفت: پلیس فرزندم را مانند حیوان کشت.

خانواده لیویا در سال ۲۰۱۴ برای فرار از خشونت و زندگی امن تر از کنگو به آمریکا مهاجرت کرده بودند.

با گذشت یکسال از ریاست جمهوری جو بایدن و مخمصه‌های متعدد داخلی و بین المللی که گریبانگیر دولت او است، کارشناسان آمریکایی از افزایش لجام گسیخته خشونت‌های مسلحانه و مرگبار بعنوان یکی از معضلات داخلی در این کشور سخن می‌گویند و اذعان دارند که این دست خشونت‌ها در آمریکا از کنترل خارج شده است.

وقوع این تیراندازی در حالی است که فشارها بر دولت آمریکا جهت مقابله با خشونت های مسلحانه و قتل با سلاح گرم در این کشور، سرانجام جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده را روز گذشته وادار کرد تولید سلاح های ثبت نشده در این کشور را ممنوع اعلام کند.

 اسلحه های ثبت نشده به صورت خصوصی در آمریکا تولید می شوند و در پایگاه های دولتی ثبت نشده یا شماره سریال ندارند.

قانون جدید، کیت‌های موسوم به "بخرید، بسازید و شلیک کنید" را ممنوع می کند. افراد می‌توانند بدون بررسی سوابق این کیت ها را به صورت اینترنتی یا در فروشگاه ها در آمریکا خریداری کنند.

به گفته مقامات ارشد دولتی امریکا، کسانی که این کیت ها را خریداری می کنند می توانند ظرف ۳۰ دقیقه یک سلاح بسازند.

قانون جدید تصریح می‌کند که چنین کیت‌هایی طبق قانون کنترل اسلحه به عنوان "سلاح‌های گرم" شناسایی می شوند و در نتیجه، تولیدکنندگان تجاری آن‌ها باید مجوز داشته باشند، شماره سریال‌ بر روی آنها درج کنند و سوابق خریدار را قبل از فروش این کیتها بررسی کنند.

بر اساس گزارش گروه بایگانی خشونت مسلحانه، مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در آمریکا در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

این گروه غیردولتی  گزارش داد که در سال ۲۰۲۱، ۲۰ هزار و ۷۲۶ مورد مرگ ناشی از سلاح گرم بدون احتساب خودکشی با اسلحه، در آمریکا ثبت شده است.

این گروه گزارش داد که موارد خشونت مسلحانه در آمریکا در سال ۲۰۲۱ شامل ۶۹۳ مورد تیراندازی دسته جمعی است که  ۷۰۲ کشته و بیش از ۲۸۰۰ زخمی بر جای گذاشته است.

به گزارش سی ان ان، برای هر ۱۰۰ آمریکایی بطرز باورنکردنی حدود ۱۲۰ قبضه اسلحه وجود دارد که برای جهانیان این موضوع باور کردنی نیست.

شمار دقیق سلاح‌هایی که دراختیار شهروندان آمریکایی قرار دارد به خاطر عواملی مانند، فروش غیرقانونی و سلاح‌های ثبت نشده مشخص نیست اما بنا بر داده‌های «اسمال آرمز سُروی» برآورد می‌شود که آمریکایی‌ها از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیر نظامی در جهان، ۳۹۳ میلیون قبضه از این سلاح‌ها را در اختیار دارند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس