با کمک دانش‌بنیان‌ها امنیت غذایی کشور حفظ می‌شود

معاون علمی فناوری رییس جمهور گفت: ظرفیت آب و محیط زیست و خاک محدود است و تنها ظرفیتی که نامحدود است نوآوری و فن آوری است که باید در کشاورزی بیاید تا امنیت غذایی کشور حفظ شود.

به گزارش مشرق، سورنا ستاری در جلسه مشترک با معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در باره تبین شعار سال گفت: در سال‌های اخیر سعی شده مفاهیمی مثل صنعت، پژوهش و دانشگاه  شفاف شود. یعنی امروزه دانشگاه باید عدد قابل توجهی از درآمدش را از محل   فروش تکنولوژی تامین کند. البته دانشگاه‌های پیشرو به این سمت حرکت می‌کنند ولی این نیاز وجود دارد که سازمان برنامه از این‌ها حمایت و  این مفاهیم جدید را به جلو  هدایت کند.

وی با بیان اینکه پژوهش دولتی نمی‌تواند مشکل مردم را حل کند تصریح کرد: از پژوهش دولتی محصولی بیرون نمی‌آید. اگر می‌خواهیم مشکل مردم حل شود نیاز به محصول است. یعنی هدف ما از شرکت دانشگاه بنیان این است که  می‌خواهیم محصول دست مردم داده شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تعریف شرکت‌های دانش بنیان در واقع سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه پژوهش است ادامه داد: معاونت علمی بر اساس سه پایه برنامه‌های سازمان‌ها را  ارائه می‌کند؛ یکی توسعه زیست بوم و حرکت به سمت پارک فن آوری است؛ دیگری بومی سازی است که در این مورد مقاومت شدید وجود دارد و بخش دیگر پروژه‌های پرچمدار و محوری است که با حمایت مستقیم  معاونت علمی بازار سازی برای شرکت ها درست می‌شود.

ستاری با بیان اینکه هنر ما در معاونت علمی استفاده از بخش خصوصی است، افزود: تمام هدف ما جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است امیدواریم با کمک سازمان برنامه بودجه این طرح‌ها نهایی شود.

وی با اشاره به اینکه با کمک دانش بنیان نباید غذا از خارج کشور وارد کنیم ادامه داد: ظرفیت آب و محیط زیست و خاک محدود است و تنها ظرفیتی که نامحدود است نوآوری و فن آوری است که باید در کشاورزی بیاید تا امنیت غذایی کشور حفظ شود.

حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه نیز با اشاره به نقش و اهمیت مباحث دانش بنیان در پیشرفت کشور گفت: همواره موضوع دانش بنیانی و اینکه منابع عمومی صرف بهترین موقعیت سرمایه گذاری شود به عنوان دغدغه اصلی کارشناسان سازمان برنامه و بودجه مطرح بوده است. که به لطف الهی امسال از سوی مقام معظم رهبری  به این نام مزین شد.

 وی افزود: با برگزاری جلسه مشترک بین سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی و فن آوری رئیس جمهور با موضوع دانش بنیان تلاش می شود تا همگرایی مناسبی ایجاد شده و از همه ظرفیت های ملی و استانی برای پیشبرد اهداف شعار سال استفاده کنیم.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مدیریت این کار در سطح کلان به عهده معاونت علمی و فن آوری رئیس جمهور  است تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه در سطح ملی و استانی هر نوع همراهی و همکاری که لازم است انجام می‌دهد، بدیهی است اگر سازمان برنامه با تمام وجود و ظرفیت‌های کارشناسی و بودجه ای از این امر پشتیبانی کند احتمال موفقیت بسیار زیاد خواهد بود.

پورمحمدی با بیان اینکه نیاز است تا کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی و فن آوری رئیس جمهوری برای تحقق شعار سال به فوریت تشکیل شود ادامه داد: هیچ موضوعی برای سازمان برنامه و بودجه به اندازه بحث‌های دانش بنیانی مهم نیست و تنها جایی که می شود گفت از این چاه آبی بیرون می‌آید حوزه دانش بنیان است.

گفتنی است اولین جلسه مشترک تبیین شعار سال با موضوع شرکت های دانش بنیان و امنیت غذایی با حضور  سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور و  حمید پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس