جزئیات جدید از صدای مهیب در "سرابله"/ این صداها پس از زلزله ‌۹۶ سرپل ذهاب آغاز شد/ لایه‌های زیرین زمین حرکت کرده‌اند

فرماندار چردول با اشاره به انفجار مهیب توام با لرزش زمین ‌صبح امروز در سرابله گفت: ناشی از حرکت و فعل و انفعالات صفحات و لایه های زیرین زمین است.

به گزارش مشرق، سعید رضا کریمیان فرماندار چرداول با اشاره به انفجار مهیب صبح امروز که  توام با لرزش زمین در سرابله  حادث شد اظهار داشت: نفجار مهیب صبح امروز که  توام با لرزش زمین در سرابله ناشی از حرکت و فعل و انفعالات صفحات و لایه‌های زیرین زمین است.

وی با اعلام آماده باش نیروهای امدادی در منطقه و تشکیل ستاد بحران و پیش بینی اتفاقات ناشی از حادثه گفت: تاکنون هیچ مرجعی وقوع زمین لرزه را در این شهر گزارش نکرده اما در سنوات گذشته نیز چنین صداهایی در شهرستان چرداول شنیده شده و موجب ترس و اضطراب شهروندان شده و این انفجارات هرچند توسط تیم‌های ارزیاب زمین شناسی و موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

کریمیان در بیان نتیجه اقدامات انجام شده توسط زمین شناسان و کارشناسان موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به این نکته اکتفا کرد و گفت: محققان معتقدند که انفجار مهیب  این منظقه ناشی از حرکت و فعل و انفعالات صفحات و لایه های زیرین زمین است.

فرماندار چرداول به سابقه این انفجار و صداهای مهیب که در عمق زمین شهروندان را دل نگران و مضطرب کرده است گفت: سابقه این صداها از زمان پس از زلزله سال ۹۶ سرپل ذهاب به بعد است.

علیرضا شهیدی سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در تاریخ  ۱۴اردیبهشت  ۱۳۹۸ علت صداهای مهیب در شهرستان چرداول را ناشی از خزش زمین به صورت زمین لرزه در دامنه تاقدیس  دانست و گفت: صدای  به گوش رسیده در سرابله مشابه به سایش دو سنگ آسیاب به نظر می‌رسد که خود می تواند نتیجه خزش زمین به صورت زمین لغزه در دامنه تاقدیس لانه باشد.

وی خاطر نشان کرد: این خزش به صورت حرکت آرام لایه‌های آهکی سازند آسماری بر روی بخش‌های مارنی این سازند در حال روی دادن است و به لحاظ مخاطرات ، این پدیده زمین شناختی برای مردم شهر سرابله به عنوان تهدید فوری تلقی نمی‌گردد.

سلام امینی از نمایندگان وقت استان ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست علنی نوبت عصر سه شنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸مجلس شورای اسلامی خواهان رسیدگی به موضوع شد و گفت: پس از گذشت یک سال و شش ماه از زمین لرزه سرپل ذهاب که در استان ایلام نیز احساس شد ، صداهای عجیب شهر سرابله موجب رعب و وحشت مردم این منطقه شده است بنابراین از وزرای کشور و علوم، تحقیقات و فناوری می‌خواهم که به صورت جدی این مورد را بررسی کرده و برای آن علاجی بیابند.

با این وصف و علی رغم سابقه طولانی این اتفاق و تکرار آن هر سال این اتفاق تکرار و کاهاً ۵ الی ۶ ماه این صداها به صورت شبانه آسایش مردم را بر هم می زند و مسئولان در موقع حادث شدن انفجار به بررسی موقت موضوع می پردازند و سپس این اتفاق به فراموشی سپرده می‌شود تا انفجار و حادثه دیگر و اخبار مجدد از این دست که امید است مسئولان صداهای مهیب را مورد واکاوری کارشناسی قرار دهند چرا که هرچند به گفته علیرضا شهیدی سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در کوتاه مدت خطر فوری برای منطقه نیست اما در آینده می توان به خطرناک بودن موضوع فکر کرد و از طرفی گذشت ۴ سال از ایجاد این صداها  بنظر می رسد "زمان خطر فوری"  به سر آمده باشد و برای آن چاره ای اندیشیده شود.

جالب توجه آن که اتفاق امروز صبح که مردم را ساکن کوچه و خیابان‌ها و سکنی در پارک و فضای باز کرده است تا کنون مورد توجه و بررسی هیچ مقامی در استان ایلام  واقع نشده است و صرفا فرماندار شهرستان آن هم در حد "اتفاق خاصی نیفتاده است" پاسخگوی رسانه‌ها است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • SE ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    12 6
    در زلزله طبیعی دامنه موج لرزه ای برشی بیش از دامنه موج فشارشی است. در حالی که در این لرزه ها که ناشی از انفجار بمب است، دامنه موج فشارشی بیش از موج برشی است و به خوبی هم با یک لرزه نگار ساده می شود این مساله را فهمید.
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      0 0
      آیا تشخیص فردی این تفاوت ، بدون امکانات ممکن است . همینطور نوع برشی موجب انفجار هم میشه . همراه با صدا و شکستگی و تخریب . منظور از فشارشی چیست . شنیدم ایران تحت تاثیرات صفحات از سمت شبه جزیره عربستان است و بسمت شمال هل داده میشود و کوه و برآمدگی جدید رفته رفته ایجاد میشود ، بر عکس ژاپن عوض اینکه صفحات روی هم قرار گیرند خرد میشوند و آینده دور کشوری بنام ژاپن وجود نخواهد داشت . برای آگاهی و دانستن میپرسم
  • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    14 3
    لعنت بر وهابیون
    • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      9 1
      بیش باد
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      0 1
      وهاب جان چه ربطی به اونا داره آخه؟!!!
    • علی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      0 1
      لعنت بر وطن فروش
  • علی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    13 1
    سه ماه دیگه معلوم میشه فعلا حرکت لایه زمینه یا رعد و برق
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 1
    رعد و برق بوده
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    7 1
    آره حرکت لایه های درون زمین و فعل انفعالات درونی!!! ، آره رعد وبرق و طوفان!!! چقدر این مسئولان مایه ی خنده ما مردم هستن.
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    7 4
    قطعا اسرائیل و امریکا حمله کردن وپدافند ایران باز هم ناموفق در رهگیری.به مواضع الحشد الشعبی هم امروز حمله شد .ایران باید بگه وجواب سریع بده.دنیا دنیای زوز وقدرت واهرمه نه مذاکره
    • محمد US ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      2 0
      فقط به اونجا حمله کردن ؟ یعنی این توان فوق العاده مدنظر شما تا مرز توان اومدن داره؟ پدافند هم فقط تا اونجا ناتوان بوده برو قرصتا بشور بخور
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      1 0
      حمله به مواضع الحشدالسبی کار پهبادهای اردوغان بوده
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    7 3
    اگه بعد چند ماه نگن حمله پهپادی دشمن بوده!!
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      3 0
      ما هم مجدد میزنیمشون
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    این زمین لرزه ها بعد زلزله کرمانشاه شروع شود
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    قطعا پدیده طبیعی نبوده! عزیزان یک نکته را دقت کنید ما در قرن ۲۱ و اوج تکنولوژی و حضور وسایل ارتباط جمعی و رسانه ای گسترده هستیم متاسفانه قصه پردازیهای شما باور پذیر نیست به شعور توده ملت احترام بگذارید!!
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    انفعال در پاسخ به تحرکات اسرائیل معطل نگه داشتن انتقام در خاک های اشغالی باعث شایعه سازی تضعیف نظام شد
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 1
    وقتی مسئولین میگن صدای لایه های زمین و رعد وبرق بوده شما همین را بگین خوبیت نداره ...
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    چگونه انفجاری . کجا و اثرش کدامست . تاقدیس ناودیس در درس زمین شناسی خوانده بودیم
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 1
    رعد برق بیده اگه عراقیا دهنشون لق نباشه
  • IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    3 0
    نه به آن موقع که هر چیز بی‌ربطی را میانداختید گردن آمریکا و اسرائیل، نه به الان که حملات را می‌اندازید گردن ابر و باد و مه و خورشید.
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    احتمالا موشک هایپر سونیک بوده که هنوز پدافندی برایش نداریم. گمان انتقام انفجار اخیر در پایگاه آمریکا در سوریه
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    استادان زمین شناسی و هواشناسی چقدر مهمل می بافید فکر چند ماه دیگه باشید که اعتراف می کنید حمله هوایی بوده از کی تا بحال حرکت لایه های زمین صدای انفجار می ده تو اندونزی و ژاپن با ان همه زمین لرزه چنین چیزی تا کنون گزارش نشده شما که دورغگو هستید حد اقل میگفتید فلان کوه اتش فشانی شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس