ابوترابی‌فرد:کشور امروز در اوج امنیت است/مسئولیت‌ها باید به افراد شایسته سپرده شود

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: نیروهای مسلح امروز هزاران کیلومتر از خاک ایران اسلامی را از زیر چکمه‌های استکبار جهانی آزاد کردند و اجازه ندادند حتی یک سانتی متر از خاک ایران اسلامی تجزیه شود.

به گزارش مشرق، 

حجت الاسلام علی اکبر ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران امروز جمعه ۲۶ فروردین در نماز جمعه تهران اظهار داشت: نظام سیاسی برای ماندگاری و ثبات نیاز به ارکان هشت گانه دارد که مردم سالاری، شایسته‌سالاری، قانون‌مداری، امنیت و قدرت دفاعی و بازدارنده، استقلال سیاسی، اقتصاد مقاوم و پویا، عدالت و اعتلای فرهنگی، علم فناوری و نوآوری این موارد است.

وی افزود: ما زیر علم و فقاهت هزاران کیلومتر ایران اسلامی را که در جنگ تحمیلی اشغال شده بود را از زیر پای استکبار خارج کردیم.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: نیروهای مسلح ما اجازه ندادند حتی یک سانتیمتر از سرزمین اسلامی به دست دشمن بیفتد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌ در نماز جمعه تهران اظهار داشت:‌ سنگ بنای قدرت و حکمرانی علم است در اندیشه دینی علم و معرفت مسیر حرکت را تبیین کرده و راه را برای رسیدن به قله‌های دانش فراهم می‌کند.

وی افزود:‌ رهبر معظم انقلاب از گذشته‌های دور بر مقوله علم و دانش و تبدیل ایران اسلامی در نیم‌قرن پیش‌رو به یکی از مراجع علمی جهان پای می‌فشردند یکی از مهمترین موضوع اصولی برای افزایش اقتدار علمی بر دوش جوانان برجسته است.

امام جمعه تهران با تأکید بر اینکه دانش فصل‌الخطاب منازعات مدیریتی سیاسی و اجتماعی است تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب سال 1401 را به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کردند و با استمداد از خداوند سبحان در ماه‌های پیش‌رو در خطبه‌های دوم نماز جمعه بر محور این آرمان تحول‌آفرین اظهار نظراتی خواهم داشت.

ابوترابی فرد گفت:‌ تحلیل و تبیین ابعاد گوناگون این شعار الهام‌بخش با نگاه بر بیانیه چله دوم انقلاب است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سال 1387 شعار آن سال را نوآوری و شکوفایی نامگذاری کردند که شعاری بسیار مترقی، امیدزا و حرکت‌آفرین بود. زیرا شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان راه را برای نوآوری و شکوفایی کشور هموار می‌کند.

امام جمعه تهران افزود: اقتصاد دانش‌بنیان نام سیستم اقتصادی است که در آن تولید کالا و خدمات عمدتا مبتنی بر فعالیت‌های دانش‌محور است.

وی تأکید کرد: دانش خلق ثروت می‌کند، نه منابع طبیعی و نه کارگر و نیروی انسانی ساده؛ عنصر کلیدی در این اقتصاد سرمایه و دارایی‌های فکری است نه مخازن عظیم نفت و گاز.

امام جمعه تهران گفت:‌ باید از نوآوری فناورانه برای خلق ثروت استفاده کنیم نه از صادرات خام منابع طبیعی.

وی گفت: پیش‌تر هویت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران با دانش و نوآوری فکری پیوند داشت اما امروز متأسفانه اقتصاد ایران با منابع نفت خام و صادرات خام این منابع گرانقیمت گره خورده است.

امام جمعه تهران گفت:‌ عمده کشورهایی که از درآمدهای سرشار و سهل‌الوصول نفت و گاز استفاده می‌کنند گرفتار حکمرانی و مدیریت منابع پایه هستند یعنی سالی که نفت صادر می‌شود درآمدهای ارزی، پایه مدیریت کشور است و سالی که این منابع در اختیار نیست نظام مدیریتی با اختلال روبه‌رو می‌شود.

ابوترابی‌فرد افزود: مدیریت منابع پایه راهی برای تحول و اقتدار اقتصاد کشور نیست، آن روز که درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت آسان به دست می‌آید ذخایر بانک مرکزی افزایش پیدا کرده و موجب رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی و تورم کشور و معضلات کلیدی می‌شود و در آن سال بازار داخلی به بازار کالاهای خارجی تبدیل شده و تولیدات داخلی با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌شوند در حالی که راه برون‌رفت از این تنگناها اقتصاد و مدیریت دانش‌پایه است.

وی تصریح کرد: در گام نخست باید نگاه مدیران ارشد و میانی کشور متحول شود؛ مدیران کشور نظام اقتصادی را هدایت می‌کنند و اگر این نگاه متحول شده و دانش‌بنیان نشود، اقتصاد ایران هم متحول نخواهد شد.

امام جمعه تهران گفت: تولید نیازمند موتور محرکی است که اقتصاد ایران را با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان و با بالاترین شتاب در جایگاه شایسته قرار می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان محصول اندیشه و تفکر و علم است گفت:‌ نیروی کار عالم تحصیل‌کرده و ماهر رکن کلیدی این اقتصاد است که او توانایی یادگیری مداوم و بکارگیری مهارت برای خلق ثروت از دانش را دارد.

ابوترابی‌فرد گفت:‌ ایران اسلامی در این حوزه از ظرفیت بسیار بالا و ارزشمندی برخوردار است.

وی افزود: امروز 14 میلیون جوان تحصیل‌کرده در اختیار داریم که محصول کار نظام آموزشی کشور در چهار دهه اخیر است.

وی گفت:‌ دکتر علی‌محمدی‌ها به عنوان نیروی عالم و کارآفرین محصول نظام آموزشی ایران است که تمامی دوره‌های تحصیلی در مدارج عالی را در ایران گذرانده و 500 مقاله ISI داشته و راه را برای تحول صنعت هسته‌ای فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: تحولاتی که در حوزه پزشکی،‌ مهندسی،‌ نانو، بیو، لیزر و پدافند رخ داده است محصول کار بزرگ علمی نظام آموزشی ایران است که در جمهوری اسلامی رخ داده است که البته باید در چله دوم متحول شود.

وی افزود:‌ تولید علم دشوار و به مراتب سخت‌تر از تربیت نیروی عالم است و با همین نگاه عنوان وزارت علوم به وزارت علوم تحقیقات و فناوری تغییر پیدا کرد.

وی گفت: امروز در کشورهای جهان سوم دانش تولید می‌شود اما کشورهای توسعه‌یافته از دستاوردهای علمی آنان بهره می‌برند.

امام جمعه تهران افزود: ما دانش هسته‌ای را به فناوری هسته‌ای تبدیل کردیم و دانش را در میدان تبدیل به قدرت پدافندی کردیم که بسیار ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد:‌ تبدیل فناوری به ثروت و تجاری‌سازی علم دشوار است؛‌ اگر در دانشگاه‌ها نیروی انسانی عالم تربیت کنیم نباید آنها را با سرعت به سمت تجاری‌سازی دانش و فراهم‌سازی بستر حضور آنان در شرکت‌های دانش‌بنیان ببریم چرا که این کار زمانبر است.

خطیب جمعه تهران در پایان گفت:‌ تأکید رهبر معظم انقلاب بر تولید دانش‌بنیان، فراهم آوردن حضور دانش در خلق ثروت است. یعنی تجاری‌سازی علم؛ باید برای عملیاتی شدن این موضوع دولت و مسؤولین در بخش‌های مختلف گام‌های بلندی را بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    پس 40درصد سهم ایران
    • تک سوار DE ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      1 0
      ابوترابی جان از برجام چه خبر!
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 1
    هدف از انقلاب کنار گذاشتن وطن فروشان و نوکر صفتان نالایق بود.
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 0
    خخخخخ
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      1 0
      خخخ و
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    3 0
    امنیت رو بیا چهارراه سیروس ساعت 7 شب به بعد کاملا حس میکنی
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      0 1
      در کل هست
  • ناشناس IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    خیلی امنیت دلریم..معلومه! فقر هم که ریشه کن شد! قیمتها هم که برگشتن به پایین! امریکا هم در تحریمها شکست خورده!
  • کارشناس IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    خدا میداند چه تعداد تروریست طالبان در لباس پناهنده وارد ایران شده اند
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    یعنی تا حالا دست کی بوده، چطور کسی برخورد نکرده !!
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    حواستون باشه ممکنه داعشی ها و تکفیریها به صورت عادی ولی در واقع هسته مخفی یا سلول نهفته باشند که وارد کشور شده و منتظر دستور عوامل خود برای کارهای تروریستی باشند همانطوریکه ضارب قاتل مشهد یکسال قبل وارد شده بود
  • محمد IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    بله بله امنیت عالی
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    امنیت برای شما وجود داره ولی برای مردم عادی که 85 درصد جمعیت رو شامل میشن نه امنیت جانی وجود داره نه امنیت مالی و نه امنیت فرهنگی .
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس