آیت‌الله رئیسی: کارگروه مشترکی بین وزارت فرهنگ و فعالان عرصه هنر، برای بررسی مشکلات هنرمندان تشکیل شود

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت حمایت از هنرمندان به ویژه پیشکسوتان، گفت: هنرمندان با انبوه مشکلات مغفول مانده‌ای مواجه هستند که برای غلبه بر آنها لازم است کارگروه مشترکی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان عرصه هنر تشکیل شود.

به گزارش مشرق، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عصر امروز پنجشنبه در نشست صمیمی با جمعی از هنرمندان کشورمان، آثار غنی هنری در سراسر کشور را نشانگر تمدن بزرگ ایرانی- اسلامی دانست و اظهار داشت: این آثار هنری تمدن‌ساز، جلوه‌هایی از خلاقیت، نوآوری و اندیشه مردان و زنانی است که در طول تاریخ در این سرزمین زیسته‌اند و امروز وظیفه داریم آنها را به بهترین شکل به نسل‌های آینده معرفی کنیم.

رئیسی گفت: هنر می‌تواند بهترین و پیچیده‌ترین مفاهیم عالی را به نسل‌ها و عصرها منتقل کند و با هنر می‌توان در بسیاری از موضوعات به فهم مشترک رسید.

رئیس جمهور با گرامیداشت یاد بزرگان عرصه هنر از جمله شهید آوینی و سایر کسانی که دغدغه ارتقای هنر در این سرزمین را داشته‌اند، به موضوع عدالت در عرصه هنر اشاره کرد و اظهار داشت: عدالت بعد از توحید گسترده‌ترین مفهومی است که تمام شئون زندگی انسان را دربرمی‌گیرد و جلوه عمومی عدالت آن است که هر چیز در جای خود قرار بگیرد.

آقای رئیسی حمایت عادلانه در حوزه هنر را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: تخصیص اعتبارات، ظرفیت‌ها و امکانات به بخش هنر باید متناسب با اهمیت این عرصه باشد.

رئیسی ضرورت توجه به امورات پیشکسوتان عرصه هنر را مورد تاکید قرار داد و گفت: پیشکسوتان چراغ راه هستند و همواره باید مورد حمایت قرار بگیرند، در عین حال لازم است به جوانان هم میدان داده شود تا در کنار پیشکسوتان روند رشد و بالندگی را سپری کنند.

آیت‌الله رئیسی با استقبال از پیشنهاد یکی از هنرمندان سینما در خصوص احداث سالن‌های چندمنظوره فرهنگی در کنار مجتمع‌های مسکونی در دست احداث گفت: فضاهای فرهنگی متناسب با توسعه فضاهای مسکونی باید در دستور کار باشد و دولت از چنین ایده‌هایی حمایت می‌کند.

رئیس جمهور با قدردانی از فعالیت‌های فرهنگستان هنر از مسئولین این فرهنگستان خواست دغدغه‌ها و مشکلات هنرمندان را مورد واکاوی قرار داده و پیشنهادات راهگشایی در این زمینه ارائه دهند تا دولت آن را در مراکز تصمیم‌سازی مورد توجه قرار دهد.

رئیسی در ادامه به پیشنهاد یکی از هنرمندان در خصوص ثبت جهانی خط نستعلیق اشاره کرد و ضمن استقبال از این پیشنهاد، به مسئولان مرتبط دستور داد این موضوع را با جدیت پیگیری کنند.

آیت‌الله رئیسی دوران هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را دارای ظرفیت‌های عظیم هنری دانست و گفت: بی‌تردید هنوز در حوزه هنر آنچنان که شایسته این حرکت‌های عظیم است، حق مطلب ادا نشده و لازم است ابعاد مختلف این جریانات با زبان هنرمندانه تبیین و به جامعه عرضه شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: امروز در عرصه جهاد تبیین همه به ویژه هنرمندان وظیفه بزرگی بر عهده دارند و می‌توان با جلوه‌های هنری، ایثار و رشادت‌های عظیم فرزندان این ملت را هنرمندانه برای نسل‌های آینده به تصویر کشید تا بدانند که برای عظمت این کشور چه ایثارگری‌ها و جانفشانی‌هایی انجام شده است.

رئیسی در ادامه پیشنهاد مطرح شده در خصوص توجه به اصل ۴۴ و تقویت بخش خصوصی در بخش هنر را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اهتمام دولت بر این موضوع گفت: اعتقاد عمیق داریم که اقتصاد هنر باید به بخش خصوصی واگذار شود. دولت در این عرصه نقش هدایت، نظارت و حمایت را بر عهده دارد تا این موضوع به نتیجه مطلوب برسد.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه کاهش تولید در عرصه صدا و تصویر حتما باعث نگرانی است، گفت: تولیدات در بخش صدا و تصویر باید از لحاظ کمیت و کیفیت گسترده باشد چرا که این تولیدات مخاطبان زیادی حتی در کشورهای منطقه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار با تاکید بر اهتمام دولت مردمی برای گره‌گشایی از حوزه فرهنگ و هنر و رفع مشکلات هنرمندان اظهار داشت: پس از روی کار آمدن دولت مردمی، شورای عالی سینما مجدداً برگزار شد. شورای هنر ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال شده است و در بودجه گشایش‌های خوبی برای تقویت و حمایت از حوزه فرهنگ و هنر ایجاد شده است.

اسماعیلی افزود: با دستور رئیس جمهور ستاد هماهنگی فرهنگی- اجتماعی که در ۴۳ سال گذشته سابقه نداشته است، فعال و مقرر شده آیین‌نامه‌های آن تدوین و در جلسه دولت مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار بگیرد و مصمم هستیم عقب‌ماندگی‌های دهه‌های گذشته در عرصه فرهنگ و هنر کشور را با همکاری هنرمندان جبران کنیم.

در این نشست حمید نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، جواد شمقدری تهیه کننده و کارگردان، دکتر فرهت عضو فرهنگستان هنر و رئیس بخش موسیقی آن، دژاکام کارگردان و پیشکسوت سینما، مسعود ده نمکی کارگردان و تهیه کننده، سید ضیاء هاشمی تهیه کننده، مرتضی شعبانی مستندساز، جواد بختیاری از حوزه هنرهای تجسمی و انسیه شاه حسینی کارکردان سینما در سخنان صمیمی با گلایه از بی توجهی های گذشته به عرصه سینما و هنر، دغدغه‌ها، مشکلات و پیشنهادات خود را در حوزه رفع مشکلات هنر و هنرمندان مطرح کردند.

حمایت از موسیقی سنتی و موسیقی نواحی، توجه به حقوق مؤلف، برنامه‌ریزی برای تقویت احساس تعلق خاطر به پدیده‌های ملی و دینی، ترسیم نقشه راه در حوزه فرهنگ و هنر، استفاده از ظرفیت هنرمندان پیشکسوت، توجه به آثار آهنگسازان ایرانی و حفظ و نگهداری آن، حمایت از تئاتر و هنرمندان این حوزه، توزیع عادلانه منابع بین همه فعالان فرهنگ و هنر، احداث سالن‌های نمایش در کنار مجتمع‌های مسکونی، فرهنگسازی در خصوص سرگرمی، توجه به بیمه و مسکن هنرمندان و تلاش برای ثبت جهانی خط نستعلیق از جمله مهم‌ترین محورهای مطرح شده توسط هنرمندان و فعالان این عرصه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    سید اگر با جو بایدن هم ملاقات کند. خواهد فرمود.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 1
    عجبا ..... مشکل بورس و خودرو رو که وعده ی انتخاباتی بودن حل کردید، حالا رسیدید به حل مشکل هنرمندان ؟!
    • یوسف IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      0 0
      هرچیز به جای خویش نیکوست!! هیچ برنامه ای نباید معطل برنامه ای دیگه بشه! اگه همه بخشها کارشون رو درست انجام بدن، هیچ کاری معطل نمیمونه
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    بابا یک فکری کنید برای بیکارها وبیگاریها وبی بیمه ایهاومحصلها دانشجوها واونهایی که میخواهند ازدواج کنند
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    چی بگم
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    اقای ریس جمهور شما 5 کندیدای ریاست حمهوری یک گروه ویژه تشکیل دادین رضایی قاضی زاده زاکانی و. .......... مملکت را بسازید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس