انتشار اسامی بدهکاران بزرگ بانک‌های صادرات و رفاه کارگران

عضو تیم مشاوران رسانه‌ای دفتر رئیس‌جمهور در دولت سابق می‌گوید دستور آقای رئیسی برای انتشار اسامی بدهکاران بزرگ بانکی، هیچ خاصیتی ندارد و کاری پوپولیستی است.

به گزارش مشرق،‌ «روزنامه کیهان»‌ در بخش اخبار ویژه خود نوشت:

«محمد- م» از مدیران سایت خبرآنلاین در مطلبی بی‌مایه و سفارشی برای اصلاح‌طلبان نوشت: «یکی دو روز گذشته رسانه‌های دولتی با هیاهوی بسیار فهرستی از ابربدهکاران بانکی منتشر کردند که هیچ واکنشی از سوی مردم نداشت و خواص هم با خنده از کنار آن گذاشتند و فرصت دادند دولت با اینگونه دستاوردهایش خوش باشد! 

بدهکاران بانکی داستان هزار و یک شب است و سال‌ها درباره آن بحث شده و کمتر به نتیجه رسیده است. یکی از آخرین خاطره‌های این قصه برمی‌گردد به مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ که در آن، آقای عبدالناصر همتی فهرست برخی از این بدهکاران را روی میز آقای رئیسی گذاشت و از آن به‌عنوان سندی استفاده کرد که رئیس‌وقت قوه قضائیه (آقای رئیسی) برای برخورد با بدهکاران اهمال کرده است. آقای رئیسی متأسفانه در دو سال آخر حضورش در قوه قضائیه، با انجام کارهای نمایشی، مشغول پروپاگاندای سیاسی برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری بود و عملاً جز کارهای نمایشی، اقدام قابل‌ملاحظه‌ای در آن قوه انجام نداد. 

بیشتر بخوانید:

چه کسانی از شفافیت لیست بدهکاران بانکی ناراحتند؟

کنش‌های مفید و هدفمند ماه‌های اخیر آقای محسنی‌اژه‌ای کاملاً نشان داد در دوران ریاست آقای رئیسی، عملاً اکثر کارها شبیه بازی سیاسی بود ازجمله همین قضیه بدهکاران بانکی. واقعاً چرا او با آنکه از اقتدار کافی برخوردار بود برای وصول بدهی‌ها اقدام نکرد؟ از آن گذشته چرا در همین هفت ماهه دولت سیزدهم، کاری صورت نگرفت؟ ناکامی‌های زنجیره‌ای دولت، افزایش لحظه‌ای قیمت کالاها و خدمات، شکست مذاکرات برجام، ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی و... دولت را به سمت اقدامات نمایشی کشانده است. استاد این رفتارهای پوپولیستی، آقای احمدی‌نژاد بود که اوضاع و احوال این روزهایش می‌تواند عبرت‌آموز رئیسی باشد».

بیشتر بخوانید:

افشای فهرست ابربدهکاران بانکی؛ نسخه‌ای برای شفا یا افزایش بیماری؟

یادآور می‌شود برخی مدیران دولت سابق با کلان بدهکاران بانکی مماشات می‌کردند؛ بلکه حتی در دادن تسهیلات به رانت‌جویان و پس نگرفتن آن مقصر بودند. بنابراین ده‌ها هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، در اختیار رانت خوارانی قرار گرفت که به جای تولید، سرگرم دلالی و سوداگری و سفته بازی‌های ویرانگر در اقتصاد کشور بودند.

بیشتر بخوانید:

شرایط رسیدگی به پرونده ابربدهکاران بانکی تشریح شد

اما آقای رئیسی، سابقه مبارزه با مفسدان دانه درشت را دارد و مصمم به اصلاح انحرافات بانک‌هاست. او در گام اول، بانک‌ها را موظف به انتشار اسامی بدهکاران بزرگ کرده است. دولت قبل، از برداشتن این گام ضروری طفره می‌رفت و اکنون که قدم اول برداشته شده، باید از آن حمایت کرد و خواستار ادامه مسیر مبارزه شد. با این وجود، عجیب نیست برخی پادوهای رسانه‌ای سیاسیون، به تشکیک در اهتمام دولت جدید بپردازند. آنها همان کسانی هستند که در گذشته، با رویکرد لاپوشانی و کتمان اسامی کلان بدهکاران همراهی کردند.

این نکته هم گفتنی است که حراج و نابودی ۶۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی و واگذاری رانت چند صد هزار میلیاردی به عده‌ای فرصت‌طلب، حراج ۶۰ تن طلا (سکه)، فساد ۱۶ هزارمیلیاردی صندوق فرهنگیان، فساد ده‌ها هزار میلیارد تومانی در واگذاری برخی شرکت‌ها و کارخانه‌ها، ده‌ها هزار میلیارد تومان اختلاس و فساد در برخی بانک‌ها، و واگذاری همراه با زد و بند و فساد نیشکر هفت‌تپه و پالایشگاه کرمانشاه و مجتمع گوشت اردبیل و ماشین ‌سازی تبریز و هپکوی اراک و آلومینوم الهمدی و... تنه گوشه‌ای از سوء مدیریت‌ها و مفاسد دانه درشت در دوره مدیریت برخی دولتمردان سابق است و اتفاقا کارنامه آقای رئیسی در برخورد بااغلب این مفاسد دانه درشت (حتی متهمان ارشد در دستگاه قضایی و دولت و مجلس وقت) کارنامه‌ای بسیار درخشان است، ضمن اینکه اقدامات جدی در بازگشت ده‌ها هزار میلیارد پول به غارت رفته بیت‌المال و برگرداندن برخی شرکت‌ها و کارخانه‌های تعطیل شده به مدار تولید انجام گرفته است.

تقلا برای کمرنگ کردن و بی‌ارزش شمردن مطالبه اخیر رئیس‌جمهور در حالی است که شفافیت درباره فهرست بدهکاران دانه درشت و مطلع و همراه کردن افکار عمومی در این باره، گامی ضروری و مقدمه باز پس‌گیری اموال بیت‌المال و متهمان احتمالی فساد (رانت دهندگان و رانت گیرندگان بانکی) است. بنابراین جیغ بنفش پادوهای رسانه‌ای، به احتمال بسیار بالا حاکی از وحشت و سرآسیمگی در میان متهمان دانه درشت سوءاستفاده از تسهیلات کلان بانکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    24 0
    محمد مهاجری خودش حتما از این پولها منتفع شده که حالا داره ضد این اقدام حرف میزنه
    • سوخته IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      0 0
      خداوند انشاءالله روزی را بیاورد که تمام این خائنین تمام این اموال دزدیده شده را برگردانند
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    16 1
    اسلاحتلب بسوزید خخخخخ
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    7 1
    حرف حساب
  • سید IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    9 1
    بخشی از مرام اصلاح طلبان ...ـهوع آور در حقیقت همان اختلاس و دست در جیب مردم کردن و ثروت اندوزی است که اگر می خواستند این کارها را انجام ندهند، که لزومی نداشت انگ اصلاح طلب را به جان بخرند!!!
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    7 1
    خبرانلاین چه جالب موفقیت های رییسی رو وارونه جلوه داده. گرانی و تورم که از قبل بود. این دولت بدون برجام و فیت تونسته درامد کشور رو کلی زیاد کنه و کرونا رو کنترل کنه . مردم همونا هستن که به نامزد شما از آرای باطله هم کمتر رای دادن
  • عبدالله IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    5 1
    اشخاصی که از بابت این افشاگری ناراحتن حتما ریگی در کفششان هست .لذا قوه قضاییه حتما این قوم و طایفه فاسد رو پیگیری کنه .تا این افسادطلبان رو بیشتر پیش رسوا و خواربشن.هر چه بدبختی داریم از همین قوم غرب زده ذلیل موسوم به اصلاح طلبه که غیر ازفساد روی زمین کاری نمی کنند.
  • محمدایوب IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    2 0
    اولا مشرق عزیز مگر این افساد طلب مطلب ننوشته ودولت رییسی را زیر سئوال نبرده پس چرا نام اورا مخفف می نویسید تاکی باید خلاف کاران ومزدوران نباید نامشان برای مردم شناخته نباشد دوم آخر مومن شما از گیاه خرزهره توقع دارید بوی گل بدهد اینها یک جایشان میسوزد واین فریادها از سر سوختن آنجاست بگذار بگریند
  • هاشم IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    1 1
    با حلوا حلوا دهن شیرین نمی شود در صورت برخورد با این معضل و مجازات حداکثری باعث خشنود جامعه خواهد بود.
  • فرامرز IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    3 0
    این آقا ودیگرافسادطلبان فقط یک درددارند وآن فقدان وجدان است
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    2 0
    حتما کار خوبی بوده ولی کاش کامل تر و دقیق تر بود.‌ حتما منظورم رو متوجه میشید. حیف کار خوب است که ابتر بماند؛ کاش که این مورد هر فصل تکرار شود
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    4 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟!
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    مهم این که بدهی شون را نقد کنید وگرنه اسم بدهکار زیاد داریم
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    اصلاح طلب .اصول گراهمه بفکرخود
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    خب اگه ارزشی نداره این کار،برای چی واکنش نشون میدهند؟
  • IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    خب اگه ارزشی نداره این کار،برای چی واکنش نشون میدهند؟ این مقاله بجز پر کردن مطالب سایت،بالا بردن آمار بازدید،درآمد برای سایت ارزش آنچنانی نداشت.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    مجلس با یک طرح ضربتی قانونی برای انتشار اسامی و مقدار بدهی بدهکاران بانکی تصویب کند تا از مشکلات اقتصادی توسط دلالان و از خدا بی خبرانی که نبض اقتصاد را که عامل اصلی آنها بانکها هستند جلوگیری کند و برای متخلفین از قانون چنان مجازات سنگینی در نظر بگیرند که راه خانه خودشان را گم کنند و قبل از رسیدن به منزل به بیمارستان و سپس به قبرستان منتقل شوند باور کنید با تعارف و من تو بمیرم تو بمیری نمی شود مملکت داری کرد تا نباشد چوب تر هر گز نبر فرمان گاو خر بلنسبت انسانهای شریف و خدوم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس