کد خبر 1364115
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۱
آلبرت بغزیان

یک کارشناس اقتصادی گفت: تسهیلاتی که ابربدهکاران گرفتند، گرانی ایجاد کرد اما اراده‌ای برای شفاف‌سازی اسامی آنها نبوده است، چراکه ابربدهکاران بانکی به راحتی ایجاد نمی‌شوند.

به گزارش مشرق،‌ «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت: آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین اظهار داشت: مردم سپرده‌ای در بانک دارند و بانک این سپرده را به فردی وام داده و آن فرد آن مبلغ را در کاری مصرف کرده است، اینکار غیرمولد و غیراشتغال‌زا و تنها سودآور بوده که تنها منجر به تورم و احتکار کالا خواهد شد.

وی افزود: این ابربدهکاران بانکی قطعا به زمینه‌هایی وارد شده‌اند که می‌توانند از امضاهای طلایی استفاده کنند و دسترسی به منابع دیگری نیز داشته‌اند و ممکن است این مبالغ را در بازارهای مالی رمزارز، ارز و خودرو برده باشند و مسلما چنین بدهکارانی سرمایه‌های خود را در حوزه‌های سودآور و مقطعی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بغزیان متذکر شد: در نتیجه تبعات این اقدامات گرانی و تورم افسارگسیخته خواهد بود چراکه این پول در تولید و اشتغال نرفته است و از طرفی به واردات کالاهای خارجی و بیکاری نیز دامن زده است و اثرات مثبتی برای چنین وجوهی قابل تصور نیست.

اظهارات این کارشناسان در حالی است که خبر آنلاین (وابسته به برخی مدیران دولت سابق) طی چند تحلیل مدعی شده بود انتشار اسامی بدهکاران بانکی کاری بی‌فایده و پوپولیستی است.

خبر آنلاین اخیرا در مطلبی به قلم یکی از سردبیران خود نوشته بود: «یکی دو روز گذشته رسانه‌های دولتی با هیاهوی بسیار فهرستی از ابربدهکاران بانکی منتشر کردند که هیچ واکنشی از سوی مردم نداشت و خواص هم با خنده از کنار آن گذاشتند و فرصت دادند دولت با این‌گونه دستاوردهایش خوش باشد!»

اظهارات کارشناس اقتصادی تاکیدی بر این مطلب است که کلان بدهکاران با امضاهای طلایی برخی مدیران ارشد دولتی در گذشته توانسته‌اند به رانت تسهیلات چند هزار میلیارد تومانی دست یابند و همان رانت را هم نه در خدمت تولید، بلکه سوداگری و احتکار و ایجاد تورم هزینه کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    2 0
    دهندگان این وامها هم باعثان اصلی ایجاد گرانی اند آدرس درست بدهید
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      0 0
      هیچ وقت کسانی که مجوزهای این وام ها رو صادر کردن تعقیب قضایی نمیشن
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    1 0
    لعنت بر داعش های اقتصادی داخل کشور
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    0 0
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. اگر این واحد جدید معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف شود، در این لحظه معادل ۱۷۶۰ تومان (۱۷۶۰۰ ریال) بوده، و یک دلار آمریکا نیز در همین لحظه، تقریباً معادل ۱۶ واحد جدید پول ملی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره براساس تعریف قانونی، هزار واحد جدید پول ملی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل واحد جدید تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های این واحد، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به این پول همیشه ثابت است، و قیمت ارز به این پول نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس