هژمونی و سیاست قدرت غرب باعث بی ثباتی در جهان است

سفیر چین در روسیه با بیان اینکه ناتو در سال های اخیر کشورهای مستقل از جمله ایران را به صورت یکجانبه تحریم کرده است، تأکید کرد سیاست قدرتی که غرب دنبال می‌کند، منشأ بی ثباتی در جهان است.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، وزارت امور خارجه چین در واکنش به تازه‌ترین تحولات مربوط به بحران اوکراین اعلام کرد: تحرکات ناتو به رهبری آمریکا منجر به تشدید تنش بین روسیه و اوکراین شده است. اقدامات و رویکرد آمریکا در اوکراین تنها نمونه کوچکی از هژمونی و قلدرمآبی این کشور در جهان است.

این موضع وزارت خارجه چین در حالی است که سفیر این کشور در روسیه نیز ضمن اتخاذ موضعی مشابه تصریح کرد: هژمونی و سیاست قدرتی که غرب دنبال می‌کند، منشأ بی ثباتی در جهان است.

«ژانگ هانهوی» با انتشار مقاله‌ای در این خصوص افزود: سی سال پیش ناتو به رهبری ایالات متحده در جنگ سرد پیروز شد اما این پیروزی مانع از تمایلش برای گسترش نفوذ نشد، بلکه آن را تسریع کرد.

وی ادامه داد: اعضای ناتو در راستای تأمین منافع ژئوپلیتیکی خود دائماً انقلاب‌های رنگی را در سراسر جهان تحریک می‌کنند.

هانهوی در ادامه مقاله خود تصریح کرد: کشورهای عضو ناتو تحت عنوان دموکراسی و حقوق بشر، آشکارا در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کنند تا توسعه آنها را متوقف کنند. ناتو علیه روسیه، کره شمالی، ایران، ونزوئلا و سایر کشورهایی که مواضع مستحکم دارند و تسلیم سیاست‌های واشنگتن نمی‌شوند، مجموعه تحریم‌های یکجانبه در همه زمینه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی، علمی و فنی اعمال کرده است.

سفیر چین در روسیه تأکید کرد: صرف نظر از واقعیت‌ها، ناتو نه تنها استانداردهای دوگانه را ترویج می‌کند، بلکه از به اصطلاح نظام بین المللی مبتنی بر قوانین حمایت می‌کند که ترفندی کلاسیک برای دستکاری و جایگزینی مفاهیم به شمار می‌رود. سیاست خودخواهانه ناتو و متوسل شدن به حل مسائل جهانی از طریق دایره تنگ انتخاب‌ها، با واقعیت در تضاد است و تنها به یک بن بست تاریخی کامل منجر می‌شود.

ژانگ هانهوی در پایان مقاله خود نوشت: ما با هژمونی امپریالیستی و سیاست قدرت مخالفیم و قاطعانه از نظام بین المللی مبتنی بر سازمان ملل و قوانین بین المللی دفاع می‌کنیم. ما ضمن اینکه متعهد به پیشبرد سیاست اصلاحات و گشایش هستیم، تعهد خود به اصول سود متقابل و برد-برد را رها نکرده و به دنبال مشورت و همکاری هستیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس