به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق،طبق وعده مسئولان قرار بود قیمت اقلام و مواد مورد نیاز مردم طی روزهای جاری بعد از کش و قوسهای فراوان در مسیر نزولی قرار گیرد تا مردم در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان مشکلی در خصوص تأمین این کالاها نداشته باشند.
اما به نظر میرسد عواملی در بازار موجود هستند که اجازه کنترل این اقلام و قیمتها را نمیدهند و در تلاش هستند تا بازار را هر روز ملتهبتر از روزهای قبل نمایند؛ این گروه منفعت طلب حاضرند دست به هر کاری در بازار بزنند تا قیمتها نه تنها شکسته نشود بلکه هر روز بالاتر از قبل هم شود.
موج گرانی به حدی رسیده که قیمت کالاها از آدامس گرفته تا گوشت و مرغ در بازار نسبت به ماههای قبل گرانتر شوند.
میوه، سبزی، گوشت، مرغ، لبنیات، شویندهها، تنقلات و ... همه و همه این روزها هر یک درصدی از افزایش قیمت را تجربه کردهاند.
برهمین اساس و به عنوان نمونه تنها در دو روز گذشته قیمت لبنیات از جمله ماست در میادین میوه و تره بار شهرداری 45 درصد گران شد. طبق مشاهدات عینی خبرنگار مشرق، این روزها ارزش ماست پگاه کم چرب از 550 به 780 تومان افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش؛ لبنیات از جمله پنیر 25 درصد و روغن 18 درصد مجدداً گران شدند.پنیر پگاه 400 گرمی از 2هزار تومان به 2400 تومان ، روغن آفتاب مایع 675 گرمی نیز از 1690 تومان به 2 هزار تومان افزایش یافت.
همچنین باید گفت که قیمت گوشت از جمله قلم و گوسفند از 1790 تومان به 2700 تومان افزایش یافته است. این گرانیها در حالی هر روز بیشتر از قبل میشود که کمتر از 10 روز آینده ماه مبارک رمضان آغاز خواهدشد.
* حربههای افزایش قیمت
نکته جالب این است که افزایش قیمت ها از روز پنجشنبه تشدید می شود تا رسانهها نتوانند در این زمینه مانور دهند و طرف دیگر مردم نیز چون مجبور هستند در آخر هفته خرید کنند مجبور می شوند با این مسئله گرانی همخوانی پیدا کنند و دست رسانه ها در اول هفته برای پاسخگویی مسئولان به مثابهه دست در حنا کردند می شود.
نکته دیگر افزایش قیمت در زمان آغاز مناسبت های مختلف است که یک حربه خاص اقتصادی است و تنها معدودی از اقتصادانان از آن اگاه هستند و آن مسئله این است که به طور مثال یک هفته قبل از ماه مبارک رمضان قیمت 20تا 40 درصد افزایش می یابد و در گام بعد مسئولان به مناسبت این ماه قول ارزانی می دهند و قیمت به طود بسیار محدود به قیمت های قبلی برای چند روز برمی گردد ولی در اصل و در عمل هیچ ارزانی رخ نمی دهد و با این حربه مشاهده می شود در طول سال و در هر کمتر از 90 روز ما شاهد افزایش قیمت های کالاهای اساسی مردم هستیم.
هرچند بسیاری تحریم ها را عامل گرانی عنوان میکنند اما این تحریم ها بی سابقه نبوده و جمهوری اسلامی 30 سال است که در تحریم به سر می برد، لذا علت اصلی گرانی ها نبود عقلانیت در تنظیم بازار است.
مسئله مهمتر آن است که 80درصد این افزایش قیمتها به دلیل جو بی اعتمادی مردم به افزایش قیمت هاست و منشأ آن نیز نامدیریت مسئولان در کنترل قیمتهاست زیرا یکی از مشکلات عمده در بدنه دولت حذف کارشناسان امر و در نهایت عدم کار و مشورت گروهی است.
برپایه این گزارش، قیمت لبنیات نیز چند نرخی شده است از جمله اینکه ماست کم چرب 550 تومان در نرخ جدید 780 تومان عرضه می شود و یک لیتر شیر پاستوریزه 1.5 درصد چربی 900 تومان، ماست 1200 تومان و پنیر یواف 450 گرمی 2400تا 2500 تومان قیمتگذاری شده است، قیمت سال 90 به ترتیب شیر نایلونی 600، ماست 900 و پنیر یواف 1350 تومان، بوده است.
به گزارش مشرق، طبق روال سالهای گذشته همواره دولتها برنامههای کنترلی برای مدیریت بازار داشتند و تلاش میکردند که مانع از افزایش قیمت کالا و خدمات مصرفی در ماه مبارک شوند.
اما موج گرانیها در حالی همزمان با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان افزایش مییابد که میطلبد دولت مانع از سوداگری در این بازار شود. البته در همین ایام نیز وعده و وعیدهای دولتمردان از گوشه و کنار شنیده میشود که میگویند قرار است ستادی ویژه برای مدیریت قیمتها فقط به مناسبت ماه رمضان تشکیل شود یا از سوی دیگر قرار است در آستانه ماه مبارک نمایشگاههای ویژه تشکیل شود و یا قرارگاهی اقتصادی متشکل از معاون اول رئیس جمهور، وزرای اقتصادی و دارایی، صنعت و معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و تعدادی از مسئولان اقتصادی برای کنترل بازار به ویژه در آستانه ماه رمضان تشکیل شود.
ولی همانطور که از گذشتگان نقل شده از حرف تا عمل فاصله بسیار است!!! به هر حال مسئولان سعی می کنند به جای اقدامات عملی بازهم با سخنرانی و مصاحبه مدیریت بازار را بر عهده گیرند.
در همین ارتباط نعمتالله تركي در گفتوگویی اعلام کرده که يكي از برنامههاي استان تهران در ماه مبارك رمضان، عرضه مستقيم مواد غذايي در فروشگاههاست كه در اين راستا سه فروشگاه در مصلي، خاوران و پارك ولايت و 14 فروشگاه نيز در هر يك از شهرستانهاي استان تدارك ديده شده است.
البته باید یادآور شد که این فروشگاهها همه ساله تشکیل میشود اما به دلیل اختلاف نرخ بازار با این مراکز همواره جمعیت زیادی برای خرید اقلام و مواد مصرفی به این فروشگاهها مراجعه میکنند که البته همین امر موجبات تشکیل صفهای طولانی را به وجود میآورد و باید در نظر داشت که از فردا بازهم جمعیت زیادی در صفهای این مراکز خواهند ایستاد تا کالای مورد نظر خود را کمی ارزانتر از بازار خریداری کنند.
همانطور که ترکی اعلام کرده قرار است در این فروشگاهها مواد غذايي از جمله برنج، روغن، شكر، خرما، لبنيات، گوشت و مرغ گرم منجمد با تخفيف 5 تا 15 درصدي عرضه شود. البته علاوه بر فروشگاههایی که در بالا اسامی آنها آمد، تمامي فروشگاههاي زنجيرهاي از جمله رفاه، شهروند، سپه و اتكا نيز با همين ميزان تخفيف مواد خوراكي را به شهروندان عرضه خواهند كرد.
اما به هر حال باید تجربه سالهای قبل را هم در این رابطه در نظر گرفت و نباید از این نکته غافل شد که هستند فروشگاهها و عمدهفروشانی که قبل از شروع شدن ماه مبارک گران فروشی و بعضاً کم فروشی را در دستور کار خود قرار دادند و این رویه را آنطور که تجربه ثابت کرده در ایام ماه مبارک هم ادامه خواهند داد.
البته معاون برنامهريزي استاندار تهران در همین ارتباط از تشديد نظارتها بر قيمت مواد غذايي به ويژه گوشت و مرغ و لبنيات در ايام ماه مبارك رمضان خبر داده و گفته است: هفته گذشته 60 مغازه عرضه گوشت به علت تخلف در قيمتها جريمه شدند و چنانچه تكرار شود، قطعا پلمب خواهند شد و اين نظارتها و برخوردها در ماه رمضان تشديد ميشود.
امیدواریم وعده مسئولان درباره عرضه کالا با نرخ مصوب دولت و همچنین برخورد با گرانفروشان به وعید تبدیل نشود و با واقعیت همراه شود.
انتهای پیام/
اما به نظر میرسد عواملی در بازار موجود هستند که اجازه کنترل این اقلام و قیمتها را نمیدهند و در تلاش هستند تا بازار را هر روز ملتهبتر از روزهای قبل نمایند؛ این گروه منفعت طلب حاضرند دست به هر کاری در بازار بزنند تا قیمتها نه تنها شکسته نشود بلکه هر روز بالاتر از قبل هم شود.
موج گرانی به حدی رسیده که قیمت کالاها از آدامس گرفته تا گوشت و مرغ در بازار نسبت به ماههای قبل گرانتر شوند.
میوه، سبزی، گوشت، مرغ، لبنیات، شویندهها، تنقلات و ... همه و همه این روزها هر یک درصدی از افزایش قیمت را تجربه کردهاند.
برهمین اساس و به عنوان نمونه تنها در دو روز گذشته قیمت لبنیات از جمله ماست در میادین میوه و تره بار شهرداری 45 درصد گران شد. طبق مشاهدات عینی خبرنگار مشرق، این روزها ارزش ماست پگاه کم چرب از 550 به 780 تومان افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش؛ لبنیات از جمله پنیر 25 درصد و روغن 18 درصد مجدداً گران شدند.پنیر پگاه 400 گرمی از 2هزار تومان به 2400 تومان ، روغن آفتاب مایع 675 گرمی نیز از 1690 تومان به 2 هزار تومان افزایش یافت.
همچنین باید گفت که قیمت گوشت از جمله قلم و گوسفند از 1790 تومان به 2700 تومان افزایش یافته است. این گرانیها در حالی هر روز بیشتر از قبل میشود که کمتر از 10 روز آینده ماه مبارک رمضان آغاز خواهدشد.
* حربههای افزایش قیمت
نکته جالب این است که افزایش قیمت ها از روز پنجشنبه تشدید می شود تا رسانهها نتوانند در این زمینه مانور دهند و طرف دیگر مردم نیز چون مجبور هستند در آخر هفته خرید کنند مجبور می شوند با این مسئله گرانی همخوانی پیدا کنند و دست رسانه ها در اول هفته برای پاسخگویی مسئولان به مثابهه دست در حنا کردند می شود.
نکته دیگر افزایش قیمت در زمان آغاز مناسبت های مختلف است که یک حربه خاص اقتصادی است و تنها معدودی از اقتصادانان از آن اگاه هستند و آن مسئله این است که به طور مثال یک هفته قبل از ماه مبارک رمضان قیمت 20تا 40 درصد افزایش می یابد و در گام بعد مسئولان به مناسبت این ماه قول ارزانی می دهند و قیمت به طود بسیار محدود به قیمت های قبلی برای چند روز برمی گردد ولی در اصل و در عمل هیچ ارزانی رخ نمی دهد و با این حربه مشاهده می شود در طول سال و در هر کمتر از 90 روز ما شاهد افزایش قیمت های کالاهای اساسی مردم هستیم.
هرچند بسیاری تحریم ها را عامل گرانی عنوان میکنند اما این تحریم ها بی سابقه نبوده و جمهوری اسلامی 30 سال است که در تحریم به سر می برد، لذا علت اصلی گرانی ها نبود عقلانیت در تنظیم بازار است.
مسئله مهمتر آن است که 80درصد این افزایش قیمتها به دلیل جو بی اعتمادی مردم به افزایش قیمت هاست و منشأ آن نیز نامدیریت مسئولان در کنترل قیمتهاست زیرا یکی از مشکلات عمده در بدنه دولت حذف کارشناسان امر و در نهایت عدم کار و مشورت گروهی است.
برپایه این گزارش، قیمت لبنیات نیز چند نرخی شده است از جمله اینکه ماست کم چرب 550 تومان در نرخ جدید 780 تومان عرضه می شود و یک لیتر شیر پاستوریزه 1.5 درصد چربی 900 تومان، ماست 1200 تومان و پنیر یواف 450 گرمی 2400تا 2500 تومان قیمتگذاری شده است، قیمت سال 90 به ترتیب شیر نایلونی 600، ماست 900 و پنیر یواف 1350 تومان، بوده است.
به گزارش مشرق، طبق روال سالهای گذشته همواره دولتها برنامههای کنترلی برای مدیریت بازار داشتند و تلاش میکردند که مانع از افزایش قیمت کالا و خدمات مصرفی در ماه مبارک شوند.
اما موج گرانیها در حالی همزمان با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان افزایش مییابد که میطلبد دولت مانع از سوداگری در این بازار شود. البته در همین ایام نیز وعده و وعیدهای دولتمردان از گوشه و کنار شنیده میشود که میگویند قرار است ستادی ویژه برای مدیریت قیمتها فقط به مناسبت ماه رمضان تشکیل شود یا از سوی دیگر قرار است در آستانه ماه مبارک نمایشگاههای ویژه تشکیل شود و یا قرارگاهی اقتصادی متشکل از معاون اول رئیس جمهور، وزرای اقتصادی و دارایی، صنعت و معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و تعدادی از مسئولان اقتصادی برای کنترل بازار به ویژه در آستانه ماه رمضان تشکیل شود.
ولی همانطور که از گذشتگان نقل شده از حرف تا عمل فاصله بسیار است!!! به هر حال مسئولان سعی می کنند به جای اقدامات عملی بازهم با سخنرانی و مصاحبه مدیریت بازار را بر عهده گیرند.
در همین ارتباط نعمتالله تركي در گفتوگویی اعلام کرده که يكي از برنامههاي استان تهران در ماه مبارك رمضان، عرضه مستقيم مواد غذايي در فروشگاههاست كه در اين راستا سه فروشگاه در مصلي، خاوران و پارك ولايت و 14 فروشگاه نيز در هر يك از شهرستانهاي استان تدارك ديده شده است.
البته باید یادآور شد که این فروشگاهها همه ساله تشکیل میشود اما به دلیل اختلاف نرخ بازار با این مراکز همواره جمعیت زیادی برای خرید اقلام و مواد مصرفی به این فروشگاهها مراجعه میکنند که البته همین امر موجبات تشکیل صفهای طولانی را به وجود میآورد و باید در نظر داشت که از فردا بازهم جمعیت زیادی در صفهای این مراکز خواهند ایستاد تا کالای مورد نظر خود را کمی ارزانتر از بازار خریداری کنند.
همانطور که ترکی اعلام کرده قرار است در این فروشگاهها مواد غذايي از جمله برنج، روغن، شكر، خرما، لبنيات، گوشت و مرغ گرم منجمد با تخفيف 5 تا 15 درصدي عرضه شود. البته علاوه بر فروشگاههایی که در بالا اسامی آنها آمد، تمامي فروشگاههاي زنجيرهاي از جمله رفاه، شهروند، سپه و اتكا نيز با همين ميزان تخفيف مواد خوراكي را به شهروندان عرضه خواهند كرد.
اما به هر حال باید تجربه سالهای قبل را هم در این رابطه در نظر گرفت و نباید از این نکته غافل شد که هستند فروشگاهها و عمدهفروشانی که قبل از شروع شدن ماه مبارک گران فروشی و بعضاً کم فروشی را در دستور کار خود قرار دادند و این رویه را آنطور که تجربه ثابت کرده در ایام ماه مبارک هم ادامه خواهند داد.
البته معاون برنامهريزي استاندار تهران در همین ارتباط از تشديد نظارتها بر قيمت مواد غذايي به ويژه گوشت و مرغ و لبنيات در ايام ماه مبارك رمضان خبر داده و گفته است: هفته گذشته 60 مغازه عرضه گوشت به علت تخلف در قيمتها جريمه شدند و چنانچه تكرار شود، قطعا پلمب خواهند شد و اين نظارتها و برخوردها در ماه رمضان تشديد ميشود.
امیدواریم وعده مسئولان درباره عرضه کالا با نرخ مصوب دولت و همچنین برخورد با گرانفروشان به وعید تبدیل نشود و با واقعیت همراه شود.
انتهای پیام/