رافال‌های یونان به راحتی جنگنده‌های اف-16 ترکیه را شکار می‌کنند

تحلیلگران نظامی ترکیه‌گفته‌اند که جنگنده‌های «رافال» یونان توازن قوا در دریای اژه تغییر داده و این منجر به شکست ترکیه می‌شود.

به گزارش مشرق، برنامه تسلیحاتی یونان نگرانی‌هایی را در آنکارا برانگیخته و تحلیلگران ترکیه‌ای آشکارا اعلام کرده‌اند که خرید جنگنده‌های فرانسوی «رافال» توسط یونان می‌تواند توازن قوا در دریای اژه را تغییر دهد و منجر به شکست ترکیه شود.

به نوشته شماره دوشنبه روزنامه «گریک سیتی تایمز» در یک برنامه شبکه خبری «سی‌ان‌ان ترک»، تحلیلگران اذعان کردند که رادارها و موشک‌های جنگنده‌های یونان این توانایی را دارند که جنگنده‌های ترکیه را شناسایی کرده و قبل از اینکه متوجه شوند به آنها حمله کنند.

 آنها همچنین توضیح  دادند که لازم است ترکیه ناوگان جنگنده «اف-۱۶» خود را به اف-۱۶ بلاک ارتقا دهد، ارتقایی که در حال حاضر در یونان در حال انجام است اما در ترکیه انجام نشده است.

یک روزنامه نگار ترکیه‌ای حاضر در این برنامه اظهار داشت: «ترکیه جنگنده‌هایی خوبی خواهد داشت. ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ جدید و ۸۰ فروند دیگر را نوسازی خواهد کرد.»

«عبدالله آغار» متخصص امور دفاعی و امنیتی ترکیه  گفت: «این موضوع برای دریای اژه حیاتی است. اگر توازن قوا در دریای اژه از بین برود، احتمال شکست در نبردهای هوایی افزایش می‌یابد. همانطور که می‌دانید یونان جنگنده‌های رافال را خریده که بالاترین کیفیت راداری را دارد و در حال خرید موشک‌های "متئور" است که  اینها ما را نگران می‌کند.»

وی افزود: «ما چنین جنگنده پیشرفته‌ای نداریم، اما یونان جنگنده‌های جدیدی دارد که از فرانسه خرید کرده است. اگر ما این هواپیماها را نگیریم، یونان جنگنده‌های ما را سرنگون خواهد کرد.»

یک نشریه ترکیه‌ای نیز روز دوشنبه نوشت که در صورت عدم فروش جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک» از سوی آمریکا، آنکارا سفارش جنگنده نسل پنجم «سوخو-۵۷» به روسیه می‌دهد.

روزنامه ترکیه‌ای «ملیت» نوشت که اگر کنگره آمریکا از فروش جنگنده های اف-۱۶ به این کشور امتناع کند، ترکیه ممکن است خرید هواپیمای سوخو-۵۷ روسیه را بررسی کند.

ملیت نوشته است، آنکارا از واشنگتن ۴۰ فروند جت جنگنده اف-۱۶ بلوک ۷۰ و ۸۰ کیت ارتقاء بلاک ۷۰ برای جنگنده‌های  خود درخواست کرده است. اگر این درخواست مورد تایید قرار نگیرد، آنکارا به دنبال جایگزین‌هایی از جمله سوخو-۵۷ ساخت خواهد بود.

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» چندی قبل  در گزارشی به قلم «دیوید اکس» تحیلگر امور دفاعی خود در این زمینه نوشت، ایالات متحده در جولای ۲۰۱۹ ترکیه را از تلاش برای توسعه و ساخت جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ بیرون انداخت. آنکارا قصد داشت ۱۰۰ فروند اف- ۳۵ بخرد تا نیروی هوایی خود را تجهیز کند، اما با ماجرای خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه از سوی آنکارا، اکنون ترکیه به دنبال جنگنده‌های جدید از جای دیگری است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه  اخیرا گفت که پیشنهادهایی در راه است، اما اینک  فقط دو جنگنده رادارگریز به غیر از اف-۳۵ درحال تولید هستند که یکی سوخو-۵۷ ساخت روسیه و دیگری «جی-۲۰» ساخت چین است. گفته می‌شود قیمت بالای سوخو-۵۷ مهمترین مانع در مسیر خرید این جنگنده از سوی آنکاراست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • محمود IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    19 7
    تمام اینها شو تبلیغاتی اردوغانه، که یونان رو بزرگ نشون بده و بگه اگه من رای بیارم جنگنده نسل پنجم ملی میسازم و آینده کشورو تضمین میکنم در حالی که همه میدونن یونان در حد و اندازه ترکیه نیست
    • US ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      20 18
      مثل ترکیه درحد کدوم کشور باید باشه ؟ همون ترکیه از داخل تورم ۶۱ درصد و ۶۷ درصد ملتش گوشت نمیتونت بخورن بدترین کشور دنیاست همون ترکیه بیشتر مناطق ادلب رو هم ارتش سوریه پس گرفت و باعث شد ترکیه ورشکست اقتصادی بشه
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      16 0
      مقایسه ترکیه با یونان مثل مقایسه ایران با آذربايجان میمونه ایران و ترکیه 85 میلیون جمعیت دارن یونان و آذربايجان 10 میلیون
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      14 9
      اگر گوشت نمی توانند بخورندپس چطور زنده اند دوما اقتصاد ترکیه هم اکنون پنجمین اقتصاد اروپاست با وجود بحران در یوناو قبرس بان کها پول مردم را نمی توانند پس دهند اینطور باشد شما می گید باید مردم تمامی اروپا تا حالا مرده باشند - خخخ
    • US ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 0
      پنجمین اقتصاد اروپا بسیار مارو خندوندی تعارف نکنید اقتصاد ترکیه از چینم بالاتره
    • به کاربر ۲۳:۳۲ IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 0
      مردمش با نان بیات و ضایعات میوه و سبزیجات در ساعات پایانی شب که جمع میکند یا ارزان میخرند زندگی می‌گذراند اینو نه من بلکه خود تلویزیون ترکیه نشان داد ،تمام قیمت نان روغن و....قیمت جهانی است و مانند ایران سهمیه یا یارانه تعلق نمی گیرد ،جوک خوبی بود پنجمین اقتصاد اروپا که هنوز له له برای عضویت در اتحادیه ای که اتفاقا همان دوکشور بحران زده یونان و قبرس مانع شده آمد
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 0
      37درصد مردم ترکیه نمیتوانند گوشت بخورند نزدیک 40 درصد میشه که وحشتناکه----(مرکز آمار اروپا)
    • CA ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      0 0
      خب یونان جز اتحادیه اروپا هست و جنگ با یونان جنگ با اتحادیه اروپا هست و اتفاق نخواهد افتاد چون ترکیه به علت وابستگی شدید اقتصادی و نظامی به اروپا در این نبرد هم از نظر نظامی هم اقتصادی نابود خواهد شد . یک شبه تمام مردمی که کارگر اروپایی هستند بی کار خواهند شد و .... این سیاست دو دوزه بازی هم برای ترکیه عایدی نخواهد داشت و بلوف هست. لااقل با مواضع ترکیه در جنگ اوکراین و مواضع قبلیش و وجود رژیم اشغالگر و رقابت با یونان و رژیم اشغالگر بدیهی هست که نه روسیه بهش سوخو 57 میده و نه امریکا اف 35. این گرو کشی ها رو هم کسی جدی نمیگیره که با ما اف 16 ندید سوخو میخریم و .. دستش رو شده هست.
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    19 17
    ترکیه هنوز یک‌موتور ملخی برای هواپیما نساخته ، آنوقت میخواد جنگنده نسل 6 بساز و فقط یک ماکت ساخته ، و این تنها توان ش در ساخت جنگنده نسل 6 است . فرانسه با اون قدمت در ساخت جنگنده جرات ورود به این عرصه را ندارد و با چند کشور پروژه مشترک دارد .
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      6 2
      درست گفتید ، نسل 5 و 6 تا حدودی شبیه هستند ، نسل 5 بعلاوه جنگ شبکه محور و هوش مصنوعی میشود نسل 6 .
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    13 5
    ترکیه قرار بود بدنه اف 35را بسازد از این رو دانش و تکنولوژی این پرنده را کسب کرده است موتور و رادارش را می تواند با موتور و رادار سوخوهای 35 می تواند جایگزین نماید
    • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 0
      الان ۵۰۰۰ مهندس و ۵۰۰۰ تکنسین در توساش دفقط روی پروژه جنگنده کار میکنند بعلاوه اینکه بخشهای مربوط به رادار و الکترونیک هم از طرف آسیلسان تولید خواهد شد برای موتورش ابتدا قصد داشتند دوموتور اف ۱۶ رویش کار کنند و یا با رویزرولز برای ساخت موتور به توافق برسند البته همزمان روی شرکت TAE روی موتور داخلی کار می کنند به هر حال اکثر قطعاتش طراحی و ساخته شده اند یعنی اینکه سرمایه گذاری عظیمی در حال انجام است و اکثر شرکتهای دفاعی ترکیه در این پروژه کار می کنند و در ۲۰۲۳ از آشیانه بیرون می آید و در ۲۰۲۵ پروازهای آزمایشی تستش را انجام می دهد ودر ۲۰۲۷ تحویل نیروی هوایی خواهد شد و در ۲۰۲۹ موتور ساخت داخل را جایگزین خواهد شد و سالانه ۲۴ فروند ساخته خواهد شد
  • گوسفند ساده لوح انقلابی DE ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    با کار جهادی و تولید جنگنده قاهر ۳۱۳ پوزه دشمنان رو به خاک مالیدیم...الله اکبر
  • علی خان IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 0
    با کوتاه کردن دیگران ما بزرگ نمی‌شویم ، چگونه می توان یک خط را کوتاه کرد شایدبعضی ها با پاک کردن نصف آن خط فکر کنند آن را کوتاه کردن مانند آنهایی که فقط توهین می کنند،، نه عزیزم این رفتار بازتاب کوته فکری تو است ، با کشیدن یک خط بلند در کنار آن خط ، می‌توان آن خط را کوتاه کرد عزیزم ،، پس تلاش و کوش کن تا بزرگ دیده شوی نه با حذف و پاک کردن صورت مسئله. اگر فهمید .
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      1 0
      وقتی طرف نداشتهدهایش را بعنوان موفقیت و صنعت و پیشرفت میخواهد به دروغ جا بزند تا از کشورها طرفدار جمع کند. دروغگو باید افشا شود.
  • M IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 2
    زنده باد یونان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس