ترکیه کدام جنگنده را انتخاب می‌کند؛ سوخو-57 یا سوخو-35

یک نشریه آمریکایی در تحلیلی در زمینه خرید و ساخت جنگنده‌های پیشرفته ازسوی ترکیه، به چند گزینه از جمله جنگنده‌های ساخت روسیه پرداخت.

به گزارش مشرق، یک نشریه آمریکایی در تحلیلی در زمینه خرید محتمل جنگنده‌های پیشرفته از سوی ترکیه نوشت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه زمان را صرف تلاش برای بازگشت به برنامه جنگنده «اف-۳۵» نمی‌کند و با در نظر گرفتن تمام جوانب، جنگنده «سوخو-۳۵» ساخت روسیه خرید محتمل ترکیه است.

*خروج ترکیه از ساخت اف-۳۵

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی به قلم «دیوید اکس» تحیلگر امور دفاعی خود در گزارشی در این زمینه نوشت، ایالات متحده در جولای ۲۰۱۹ ترکیه را از تلاش برای توسعه و ساخت جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ بیرون انداخت. آنکارا قصد داشت ۱۰۰ فروند اف- ۳۵ بخرد تا نیروی هوایی خود را تجهیز کند،اما با ماجرای خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه از سوی آنکارا، اکنون ترکیه به دنبال جنگنده‌های جدید از جای دیگری است.

چندی قبل «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه گفت که پیشنهادهایی در راه است، اما اینک  فقط دو جنگنده رادارگریز به غیر از اف-۳۵ در حال تولید هستند که یکی سوخو-۵۷ ساخت روسیه و دیگری «جی-۲۰» ساخت چین است.

*ترکیه  و خرید جی-۲۰

این نشریه ادامه داد، اما مقامات چینی ظاهراً تمایلی به ارسال جی-۲۰ به خارج از مرزهای چین ندارند، دقیقاً به همان روشی که قانونگذاران ایالات متحده قانونی را تصویب کردند که صادرات اف-۲۲ نیروی هوایی ایالات متحده را ممنوع می‌کند. در سال ۲۰۱۴، «سونگ ژونگ پینگ»، افسر سابق یگان موشکی چین گفت که پکن هرگونه صادرات جی-۲۰ را ممنوع کرده است تا فناوری جنگنده نسل پنجم جی-۲۰ را از دست متخاصم دور نگه دارد. شرکت چینی شنیانگ در حال توسعه جنگنده سبک وزن «اف سی-۳۱» است، اما پیشرفت کند بوده است و بعید به نظر می‌رسد که شنیانگ سفارش هواپیما را دریافت کند.

ترکیه کدام جنگنده را انتخاب می‌کند؛ سوخو-۵۷ یا سوخو-۳۵

جنگنده چینی جی-۲۰          

این امر باعث می شود که سوخو-۵۷ ساخت روسیه،گزینه ترکیه باشد. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز این جنگنده را در آگوست ۲۰۱۹به  اردوغان  در نمایشگاه هوایی «ماکس» روسیه نشان داد، اما این جنگنده هنوز در حال توسعه است و قیمت آن بالاست.

سوخو-۳۵ جنگنده مقرون به صرفه برای ترکیه

نشنال اینترست با مطرح کردن جنگنده سوخو-۳۵ نوشت، این هواپیمای نظامی یک جنگنده معمولی و فاقد ویژگی‌های رادارگریز است و بی دلیل نیست که آنکارا توسعه یک جنگنده رادارگریز بومی را آغاز کرده است. البته ساخت این جنگنده با موانع بزرگ خود روبروست. طبق ارزیابی ژاپن، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه برای توسعه، ساخت و راه اندازی ناوگانی متشکل از چند ده جنگنده رادارگریز لازم است

نشنال اینترست با در نظر گرفتن بودجه کلان برای ساخت جنگنده‌های رادارگریز نوشت، با در نظر گرفتن همه این موارد، به نظر می‌رسد که سوخو-۳۵ جنگنده بعدی ترکیه باشد.

این در حالی است که رسانه‌های ترکیه اخیرا از مرحله نخست ساخت نخستین جنگنده نسل پنجم پنهانکار ساخت صنایع هوایی این کشور خبر دادند.

ساخت جنگنده رادار گریز بومی در ترکیه

وبگاه «احوال» به نقل از روزنامه «دیلی صباح» گزارش داد که صنایع هوافضای دولتی ترکیه (TAI) فاز اول ساخت اولین جنگنده پنهانکار نسل پنجم را به پایان رسانده است. «تمل کوتیل» مدیرعامل صنایع هوافضای دولتی ترکیه با اعلام این خبر در توییتی نوشت: «هر قدمی که ما برای بقای کشورمان برمی‌داریم بسیار معنادار و ارزشمند است. وی در ادامه از کسانی که با تلاش و اشتیاق همین مسیر را پیمودند، تشکر کرد.

رسانه‌های ترکیه مدعی شدند که این جنگنده رادار گریز پیشرفته از حدود ۲۰۰۰۰ قطعه تشکیل شده و تولید آن تا قبل از سال ۲۰۲۳ تکمیل خواهد شد. مدیرعامل صنایع هوافضای دولتی ترکیه گفت که این جنگنده در ۱۸ مارس ۲۰۲۳ رونمایی خواهد شد و اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۶ انجام خواهد داد سپس جایگزین ناوگان جنگنده‌های نسل چهارم «اف-۱۶» ساخت ایالات متحده در طول دهه آینده خواهد شد.

ترکیه قبلاً بخشی از برنامه ساخت جنگنده نسل پنجم اف-۳۵ بود، اما در سال ۲۰۱۹ به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه از این پروژه اخراج و سفارش برای خرید این جت‌ها نیز لغو شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    14 27
    روسیه به ترکیه سوخو 35 نخواهد فروخت. اون جنگنده tf-X هم در واقع جنگنده kf-X کره جنوبی است که قرار است ترکیه بخرد و مونتاژ کند
    • IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      5 4
      سوخو 35 نسخه صادراتی داره روسیه اعلام کرده حاضره بفروشه حتی سوخو57 یا موتور برا جنگنده نسل 5 احتمالی ترکیه اما همیه اینا نیاز به تامین قطعات از روسیه دارند خریدشم مساوی تحریم ترکیه توسط امریکا کلا روسا اینقدر بمب اتم دارند که جنگنده زیاد چنگی به دلشون نمیزنه بعدم نسخه صادراتیه
  • سیروس IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    34 31
    ترکیه بعد از ساختن پهبادهای بایراقدار و اکینجی سومین کشور تولید کننده پهبادهای پیشرفته جهان بعد از آمریکا و اسرائیل نام گرفت و حتی کشورهایی مانند آلمان و انگلستان سفارش خرید چندین فروند از آنها را دادند و چون بدنه هواپیما های اف ۳۵ در ترکیه ساخته می‌شد به تکنولوژی ساخت بدنه‌ی هواپیما های نسل پنجم که مهمترین عامل رادار گریز بودن آن است دست یافت، و اکنون در حال طراحی و ساخت موتور و تجهیزات برای آن می باشد، گفته می‌شود موتور طراحی شده این جنگنده مراحل آزمایش زمینی را طی کرده و آزمایش های مرحله بعدی پس از سوار شدن بر روی بدنه انجام خواهد گرفت.
    • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      26 19
      چرا سومین کشور کنتور که نداره بگو اولین کشور با فاصله زیاد از بقیه کشور ها .
    • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      5 4
      طبق اظهارات تمل کوتیل فعلا تا ۲۰۳۰ از موتورهای خارجی استفاده خواهد شد ولی در ۲۰۳۰ کلا به موتور بومی تجهیز خواهد شد
    • سیدمرتضی IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      5 3
      در زمینه موتور قبلا با روز رویس همکاری میکرد الان با روسها تو رادار وموتور جنگنده خود اروپایی ها لنگ امریکا هستن نمونش مونور رافائل که مشتق شده از موتور سوپر هورنت هست یا موتورهای جنگندهای چینی که در حال حاظر همه مشتقی از موتور روسهاست چه اروپایی ها چه چینیها در زمینه موتور وابسته به دوکشور امریکا وروسیه هستن چون یک سری فلزات وترکیبهایی هست که فقط این دوکشور تکنولوژیش رو دارن ولاغیر در زمینه رادار هوایی هم همینطور شما اخبار رو دنبال کنید چینیها دارن در زمینه تکنولوژی نیم هادی وهوش مصنوعی پیشرفت میکنن اما الان امریکا همش داره این شرکتهارو تحریم میکنه در زمینه موتور هم همینطوره و رادراهای هوا پایه کشورهای صاحب تکنولوژی اصلا نمیزارن کس دیگه ای صاحب این تکنولوژی شه، شماصنعت نظلمی حال حاظر ترکیه کره جنوبی افریقا کانادا اسرائیل همون تاسیس شرکتهای چند ملیتی به حساب بیارید در کشور هدف که اون وسیله ارزانتر تمام شه الان هم شرکتهای تسلیحاتی بزرگ هم همینطورن، کی گفته بدنه اف۳۵توی ترکیه ساخته میشه یک سری قطعات هستن، برای یک نسل پنجم نزدیک۲۰۰ملیارد هزینه تولیدش میشه باید دید در اینده ایا میتونه همچین هزینه ای بکنه واقعا گرانه
    • IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      14 24
      فقط اخبار که به خوردت دادنو تکرار کردی برو کمی بیشتر تحقیق کن اون پهپادم صدقه سر ایتالیا دارند تجهیزاتشم از چند کشور تهیه میکنند تنهایی توان تولید نداره ترکیه حتی جز 10 کشورم نیست در ساخت و سطح فناوری پهپاد کشوری مثل ایتالیا فرانسه و انگلیس نیازی برای به رخ کشید تجهیزات ندارند چون ترکیه برا اینا ریز تر از این حرفاست بعدم اینقدر حقیر نباش کشور خودت داره پهپاد با موتور توربوفن تولید میکنه که برا ترکیه یه رویاست تنوع پهپادی ایران سر به فلک کشیده اونوقت ترکیه رو سوم دنیا میدونی جایگاه اول و دوم از نظر تعداد و فناوری قطعا در اختیار چین و آمریکاست اما انتخاب کشور سوم سخته چون چنتا کشور خوب داریم در ساخت پهپاد اما ترکیه مطمئن باش از اون چیزیه که فک میکنی خیلی ضعیف تره در این صنعت البته اینم بی انصافیه اگه نگیم ترکیه پیشرفت هایی داشته بنظرم تا یک دوسال دیگه جز 10 کشور برتر قرار بگیره اما الان هنوز نیست
    • محمد مهدی IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      10 13
      یعنی ما با تولید پهپاد شاهد 129 با موتور وانکل شاهد 783 یا کرار با موتور جت طلوع 4 یا چین با تولید وینگ لونگ تولید کننده پهپاد نیستند فقط ترکیه و اسرائیل و امریکا هستند؟؟؟؟؟دوما ترکیه که ایرودینامیک و بدنه اف 35 تولید نمیکرد فقط قرار بود هزارقطعه از صد هزار قطعه اف 35 تولید کنه
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      5 8
      کشورهای آریایی ها سوخو ۳۰ و F22 و F35 و سفر به ماه و ناسا واختراع هواپیما و کامپیوتر و غیره،
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      2 0
      تازه از گلوبال هاوک هم خفن تره
    • مهدی از زنجان IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      0 4
      کجا در حال حاضر که داره میره سمت روسیه
    • احمد IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      15 15
      شمارو به خدا از توهم بیان بیرون، پهباد بیرقدار،یا بایراغدار! واقعاً فکر کردید که با منتاژ یک پهباد که ۹۰ درصد قطعاتش وارداتی هستند میشه جزء کشورهای سازنده پهبادهای پیشرفته بود؟! یا با عملیات در یک جنگ یک طرفه با یک کشور کوچک میشه ادعاهای دهن پر کن کرد؟ میشه بفرمائید چه موقع و کجا این پهباد ترکیه از سامانه های پدافندی واقعی و عملیاتی (مثل سامانه های پدافندی عربستان که مستقیماً توسط خود آمریکایی‌ها کنترل و مدیریت میشن) تونستند عبور کنند که ما نشنیدیم؟ حتماً میخواین به اون اس سیصد های غیر فعال روسی در ارمنستان که هنوز مراحل اولیه آموزش و عملیاتی شدنش رو تمام نکرده بود اشاره کنید آره؟خخخخ، برو برادر، از اردوغان بپرس که روسیه در همون ارمنستان با این پهباد های بیرقدار چه کرد و بدون شلیک یک گلوله در یک روز چندتا ازین پهبادهای پیشرفته جناب اردوغان رو تار و مار کرد! چرا صدای این موضوع رو در نمیارید پس؟ هر موقع ترکیه تونست پهبادی بسازه که در یک چنگ برابر(حالا نه یک جنگ نابرابر مثل جنگ یمن) از سد سامانه های واقعی و عملیاتی یک قدرت جهانی مثل آمریکا عبور کنه اونوقت تازه شما میتونید بگید که پهباد ساختید، در واقع در همون شرایط هم نمی‌تونید ازین ادعاهایی که جزء سه کشور اول ساخت پهباد و... هستیم بکنید، البته ادعا رو همه میتونن داشته باشن، اگر ترکیه بدنه منتاژی اف ۳۵ رو از دور نگاه کرده،اما ایران که خودش پهباد های فوق پیشرفته آمریکایی رو(مثل پهباد آر کیو ۱۷۰ که از تکنولوژی‌های مربوط به اف ۲۲ در حوزه بدنه، رادارگریزی و... در اون استفاده شده یا پهباد گلوبال هاوک که حتی قیمتش از اف ۳۵ هم بیشتر،)خودش شکار کرد و سالهاست در اختیار داره و ۲۰سال هم سابقه ساخت پهباد(از زمان جنگ ایران و عراق و ساخت پهباد ساده مهاجر) پشت سرش داره و تقریباً ۹۸درصد قطعات ساخت پهباد هاش بومی هستند و تجربه چندین ساله و عملیاتی از پهبادهای ایرانی در دور زدن واقعی سامانه های قدرتمند آمریکایی و اسرائیلی (پهبادهای حزب الله و انصار الله یمن) رو در دفعات زیاد و نه فقط در یک جنگ ۴۰ روزه در اختیار داره اما هرگز ادعا نکرده که کشور سوم ساخت پهباد در جهانه، اونوقت چطور شماها چنین اعتماد به نفسی دارید؟! عجیبه!حالا کشورهای قدرتمندی مثل روسیه، کرو جنوبی، فرانسه، هند که در این حوزه فعالیت و ادعا دارند بماند،
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      7 3
      پانتورکه بزار دلش با همین حرفا خوش کنه
    • Ali archi IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      0 2
      فکر کنم اشتباه میکنید ترکیه از نظر تکنولوژی طراحی و ساخت پهپاد رتبه اول دنیا رو داره و با کلی اختلاف بعد از ترکیه ، امریکا و چین و سایر کشورهای سازنده پهپاد قرار دارند و ایران هم حتما رتبه اخر‌ رو در صنعت پهپادی داره !!! کلا پهپادهای قبل از پهپادهای ترکیه سوء تفاهم بوده یادمه کشور امارات هم میگفت ماهواره فرستاده فضا ، ماهواره ای که امریکا براش ساخت و ژاپن پرتابش کرد و سهم امارات از این تکنولوژی فقط تماشای پرتاب ماهواره بود و بعد گفتن ماهواره اماراتی ، حال وضعیت ترکیه کمی بهتره ولی ۹۰ درصد قطعات و طراحی پهپاد هاش برای سایر کشورهاست و در اصل فقط یه مونتاژ کننده هست و دادن مقام سوم به ترکیه در صنعت پهپادی خیلی اغراق امیز هست
  • ن IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 4
    یا اینکه وارد پروژه جنگنده چک میت روسیه بشه و به صورت شراکتی (مشابه قرارداد مشارکت در f-35) این جنگنده رو تولید کنه
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    7 1
    ترکیه جنگنده شرقی نمیخره چون سیستم جنگندهاش غریبه. اگر بخره بهترین گزینه بعد از اف سی پنج و آف ۱۶ بلاک هفتاد ( چون رابطه اش با آمریکا شکر آب شده)قطعا داسو رافال فرانسه هست.
    • IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      4 3
      رافال !!! فرانسه به ترکیه تجهیزات پیشرفته نمیفروشه حتی جلو عضویتش در اتحادیه اروپا رو هم گرفت کلا اینا رو فقط برا سرگرم کردن روسیه میخوان بقیه موارد کاربردی ندارند همون اف16 هم کدهاشو به ترکیه نمیدن تا هروقت جنگ شد این جنگنده ها در برابر جنگنده های غرب و اسرائیل غیر فعال بشه جنگنده های جدید به شدت پیشرفته شدند و توسط سازندگان قابل کنترل هستند
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      4 5
      خودترکیه بیشترقطعات f16رو توکشورش داره میسازه وهمچنین مونتاژ خودجنگنده رو با امریکا داخل ترکیه دارن انجام میده. بخاطرهمین هست کهf16های ترکیه همیشه بروزرسانی میشوند
  • قربانعلی NL ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    8 6
    چند فروند قاهر ۳۱۳ به ترکیه بفروشید.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      2 1
      ترکیه هرچی داره از تصدق سر امریکا واروپا هست چون بیشتر قطعات وبدنه f16داخل ترکیه ساخته میشه. ولی ایران چندین ساله که تحریم هست پس توقعی ازش نیست
    • بابک IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      7 4
      آخه بی مغز ترکیه خیلی سرترازماست توهمه زمینه ها .قدرت اصلی ترکیه سال 2050 خواهیددید تاچشتون دربیاد
    • احمد IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      2 6
      این جناب بابک راست میگه! مثلاً فقط ترکیه بعد از آمریکا تونسته ربات جراح راه دور بسازه و به یک کشور مسلمان دیگه هم حتی صادر کنه!!! فقط ترکیه تونست تو کشورهای مسلمان در همون ابتدای پیدایش ویروس کرونا واکسنش رو اون هم در چند نوع و در شدید ترین تحریم ها بسازه! فقط ترکیه تونست پهباد های رادارگریز آمریکایی رو هک و یا شکار کنه! فقط ترکیه در حوزه نانو جزء چند کشور اول دنیاست! فقط ترکیه خودش در تحریم صددرصدی یکی از چند کشور دارای ماهواره بر و صنعت پرتاب ماهواره هستش! فقط ترکیه خودش بدون کمک از دیگر کشورها زیردریایی و پهباد رادارگریز و... میسازه! فقط ترکیه با انجام یک کار منظم و دقیق ابتدا زیرساخت‌های طراحی یک جنگنده نسل چهار(همون جنگنده نسل چهار کوثر که تجهیزات کابینش به روز رسانی و دیجیتال هستند) رو ایجاد کرد، و بعد با صبر و یک برنامه مدون و دقیق رفت سراغ یک جنگنده نسل پنج!!!! خوب ، با همه این مواردی که گفتیم و خیلی چیزهایی که نگفتیم چطور نمیشه ادعا کرد که ترکیه خیییییییلی از ایران پیشرفته تر هستش؟! تازه ایران که هیچ وقت تحریم نبوده! اما ترکیه ۴۰سال که در همه حوزه‌ها تحریم و هر چی که ساخته،فقط و فقط مبتنی بر هوش و پشتکار نیروهای بومی خودش هستند!!!! حالا شما پیدا کنید پرتقال فروش رو!
    • Reza IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      1 0
      کی گفته امارات ماهواره نداشت .برای اطلاع دکمه پرتابش رو مهندسشون فشار داده وشیخشون هم شمارش معکوس البته دوبار گفته اتش مثل مریم خانم
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    5 0
    خرید جنگنده تراز اول برای کشورهایی که صاحب تکنولوژی نیستند یعنی شما سیستمی در اختیار دارید که به اون اشراف ندارید . و می بینید که کشور های مثل کره و ژاپن با اون دسترسی گسترده به تکنولوژی آمریکایی می روند دنبال ساخت جنگنده برای اینکه سیستمی داشته باشند با اشراف کامل به آن ولو با کمک خود آمریکایی ها . ترکیه هم در بهترین حالت چه از آمریکا خرید کند و چه از روس ها همین موضوع در مورد آن صدق میکند . در موضوع ساخت ترکیه همون سیاست ساخت پهپاد را می خواهد در مورد ساخت جنگنده دنبال کند یعنی از کشور های مختلف کمک بگیرد و یک مونتاژ در سطح بالا انجام دهید ولی خوب درصد موفقیت این موضوع با توجه به مسائل ساخت تانک التای و بالگرد که همین سیاست را به نوعی دنبال میکرد چندان روشن نیست .
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 3
    حالا چون بحث خرید جنگنده پیش آمد . بهترین خرید برای ایران حق کپی میگ 29 اس ام تی و دریافت نقشه های آن و خرید 60 فروند مستقیم میگ 35 . اول جنگنده ای خریدیم که چرخه اورحال آن را داریم . دوم صاحب یک پلتفرم می شویم .سوم میگ 35 میشود الگوی پیشرفت میگ 29 خودمان . چهارم یک طرح بسیار منطقی است و قابل اجرا .
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    6 9
    کشوری که نه برای تانکش ، نه برای بالگردش ، نه برای ناوش و نه برای حتی پهپاد و هواپیمای آموزشی است موتور که هیچ بلکه خیلی از قسمت ها و حتی متریال آن وارداتی است میخواهد جنگنده نسل پنج بسازه . حالا این وسط یک عده اصرار دارند که بگویند که ترکیه می تواند بسازد و این حرف ها . زمان نشان خواهد که ترکیه با کره جنوبی که با اون همه عظمت صنایع و ژاپن با اون تکنولوژی اش هنوز محتاج کمک آمریکا هستند فرق دارد .
    • بهزاد IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      5 7
      برای تانکش موتور Batur ساخته و داره تست میکنه! برای هلیکوپترش موتور TEI-TS1400 ساخته و تحویل داده! برای پهپاد موتور PD170 رو ساخته و تحویل داده! شما از دنیا عقبی! روی بقیه موتورها هم یا تست رو شروع کردن یا در حال طراحی هستند. اونها چون دنبال صادرات هستند روند طولانی دریافت سرتیفیکاسیون رو باید طی کنن مثل ایران با مهندسی معکوس مشکلشون رو حل نمی کنن
  • محمد IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 2
    نگرانیم که از غافله جا بمانیم دانشمندان ایران باید تلاش کنند جا نمانند هر حرکت تند رقبا باید یک تکان شدید به خودمان بدهیم
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    با این حساب چنانچه صورت پذیره . استارت خروج. از ناتو که با خرید اس چهارصد بگونه ای زده شد . عملی خواهد شد . اما. آمریکا آیا خواهان و راضی هست . چکار میکنه . تحریم ناتوئی . یا بازیابی پذیرش اشتراک در ساخت اف سی و پنج و کسب امتیازات دیگر. این میتونه روش تبلیغاتی بمنظور اثرگذاری و سنجش . با دادن مطلب و پول برای انتشار توسط ترکیه باشه
  • Milad IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    4 6
    اف ۱۶ های ترکیه ساخت آمریکا نیست ساخت خود ترکیه هستش
    • امير IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      2 3
      يك تعدادى را مونتاژ كرده نساخته مونتاژ با ساخت خيلى فرق مى كنه الان مصر هم مونتاژ مى كنه معمولا وقتى تعداد خريد بالاى صدفروند ميرسه به درخواست كشور خريدار اين اجازه را بهش ميدن كه قطعات ساخت كشور سازنده را براى مونتاژ به اون كشور ميدن ......يكم مطالعه بد نيست كاش پانتركاى بيسواد نظر نميدادن
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    7 4
    هواپیمای ملخی هم از سرشون زیاده
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    6 4
    پیشوند‌(دار) در کلمه بیرقدار یک واژه فارسی است
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    8 9
    رجب خوب میدونه زبان اجدادی مردم ترکیه فارسی است
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    7 13
    ماننا یک حاکم آشوریان بوده ما آذری ها آشوری نیستیم.-- آذری ها آریایی و از قوم ماد هستندو رجب باید از ما آذری ها عذرخواهی کند که ما وارثان خون آریایی را ترک نامیده. ما اذری ها فقط اراده کرده ایم از زبان ترک استفاده کنیم همانطورکه شاید روزی اراده کنیم سرزمین های شما ترکان را تصاحب کنیم
    • بهزاد IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      5 3
      ماننا اورارتو و آشور دولتهای مستقل منطقه بودند. دولت ماد یکی از استانهای ماننا بود و دیاکو پسر خودش رو بعنوان گروگان به در بار ماننا می فرستاد! دولت ماننا و ایشکوزای متحد شدند و مادیوس یا همان اغوزخان در سال 638 پیش از میلاد علاوه بر ماد کل منطقه را تحت حاکمیت در آورد و اولین امپراتوری جهان رو تشکیل داد.
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      1 2
      آذری ها آریایی هستند مثل المان روسیه و امریکا
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    4 7
    ما ایرانیان شلاق خدا بر صورت شیطان هستیم.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    7 9
    یک مقام نظامی روس با تاکید بر قدرت نظامی ایران گفت که تهران جزو چهار کشور اول تولید کننده سامانه موشکی است.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    6 2
    ترکیه هواپیمای بومی خواهد ساخت ..به کمک انگلیس..
    • بهزاد IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      5 1
      انگلستان خارج شد از خدمات مهندسی tfx! دارن با ژاپن نسل 6 میسازن
  • محمد IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    ترکیه یورو تایفون خواهد خرید... و هرگز بسمت هواپیماهای شرقی نخواهد رفت
  • بهزاد IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 1
    Tfx یک جنگنده شکاری-بمب افکن هست. اگه همین رو تکمیل کنن نیازی به تولید یا خرید مدلهای دیگه نیست. تمل کوکتیل دو هفته پیش گفت با کمی تغییر تبدیل به نسل 6 میتونیم بکنیم
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    تمدنهای آریایی ها سوخو ۳۰ و F22 و F35 و سفر به ماه و ناسا واختراع هواپیما و کامپیوتر و غیره، ----ناتمدن ترکیه قرقیز فقط بیرقدار
  • سپاه شیران IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    اگه ترکیه برای امنیت خودش خریده که نوش جونش ولی اگه برای اینکه ایران رو به چالش یا خطر بکشه سپاه یک دو سه در عرض سه ثانیه بالا سرشه
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    عین جنگنده قاهر ایران
  • محمد IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    آخر به ما چه ارتباطی داره اردوغان میلش چه جنگنده ای می‌کشه بخره ، او هرچی که بخواد از هر جای دنیا می‌ره مسخره دیگه بدون هیچ گونه محدودیتی ، آره داداش5799
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    رفقا حوصله دارین ها ،یعنی میشینین اینهمه تایپ میکنین ،انگشت آدم خسته مبشه
  • ... IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 1
    روسیه به ترکیه سوخو ۵۷ نمیفروشه یعنی به هیچ کشوری نمیفروشه مثل آمریکا که اف ۲۲ رو به هیشکی نمیده
  • علی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    واقعا کامنت های خنده دار، الان تقریبا در هیچ صنعتی صفر تا 100 توسط یک کشور اجرا نمیشه، حتی در پیشرفته ترین کشورها. پس داشتن این تفکر که صفر تا 100 یک جنگده نسل پنجم در یک کشوری باشد واقعا خنده داره. ترکیه یا هر کشور دیگری تلاش می کنه توان نظامی اش رو، اقتصادش رو، گردشگری اش رو کشاورزی اش و توسعه بده. خرید قطعات، مشاوره، مونتاژ و ... جزیی از برنامه های اقتصاد و توسعه ای یک کشوره.
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 1
    سلام بر آذری های فرزندان اولین امپراطوری آریایی، یعنی ماد.___ این مردم اراده کرده اند زبان ترکها را بگیرند و شاید روزی اراده کنند سرزمین های ترک ها را هم بگیرند‌.
    • ارسلان IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      2 3
      وبازهم مسخره بازی های عده ای متوهم پالانی پرست و اسمان ریسمان بافتن های خنده دار و ربط دادن چیز های نامربوط به یه چیز دیگه و زدن تو جاده خاکی ... مثلا میگن بایراکتار مونتاژیه موتورش فلانه اخه مهندس اخه فیلسوف شاهدم همینه موتور هر دوتاشون یکیه خنده دار تر اینه میگن ترکیه فارس بوده!!!!!!!بابا دمتون گرم موجبات خنده ی مارو فراهم میکنید ...هرجی بودن مطمئنم فارس نبودن ..... ثانیا انقدر که شما پیگیر ترکها هستید ترکا به......شونم نیست ..... بلاخره شکم درده و مشکل اعصاب روان و ترک ستیزی که علاجی نداره شما فک بزنید تا دنیا راهشو بره یادمه اون وقت که ترکیه گفت جزو تک رقمی های توریسم میشیم هم همینارو میگفتید اما شد یادمه میرفت جزو جی بیست بشه بازم همینو میگفتید اما شد و بازهم میشه تا نشخوار کنندگان مشغول باشن
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 2
    چه اهمیتی دارد یک کشور جهان سومی و برده اصراعیل کدام هواپیما را میخرد
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 4
    40درصد جمعیت لیدیه را کردها و ارمنی و یونانی ها تشکیل میدهند و زبان ایرانی تبار کردی باید زبان رسمی لیدیه شود
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 3
    آذری ها آریایی و از قوم ماد هستندو رجب باید از ما آذری ها عذرخواهی کند که ما وارثان خون آریایی را ترک نامیده.
  • سلام IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 4
    هروقت خودت قاهر 313 به قول خودت رو داشتی میتونی به تورکیه بزرگ وقهرنان هم بفروشی! البته تورکیه مگه به چه روزی افتاده که بیاد ماکتهای 39 سال پیش شمارو بخره. شماها باید به ترکیه التماس کنید که اف 16 های فرسوده واز ده خارجش رو به شما بفروشه. من نمیدونم شماها چه دشمنی با تورکها دارین. تورکهای غیوری که اینهمه خذگدمت به ایران کردن و دراین تحریم‌ها پشت ایران رو خالی نکردن برین بچسبین به روس و چین کمونیست که داره ایران رو می‌خورند. تورکیه شده خار چشم شماها! تورکیه آنقدر پیشرفت کرده که دیگه هیچ اهمیتی به هیچ کشوری نمیده قاهر 313! خ خ خ شما قاهر 1 رو بسازین اون 312 تا مدل دیگرش پیشکشتون خودتون رو مسخره کردین!
    • کاوه IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      5 0
      میشه بکی توووورکیه قهرمان چه رشته ایه؟؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      3 1
      توووورکیه قهرمان رشته ی جعل تاریخ و زبان هست.
  • DE ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 1
    چه خوشمون بياد چه بدمون بياد، تركيه در زمينه نظامي پيشرفت چشمگيري داشته! در ميدان هم نشان داد! در ضمن تركيه آشغال هاي روسي و چيني نميخره
  • نیما IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 1
    سوال اصلی اینه ک ....به ما چه ربطی داره که سوخو ۳۰ ۳۵ یا ۵۷ بخره یا اف۳۵!!!؟؟؟ تهدیدی برای ایران نیست! چرا؟؟؟ چون ایران سالها پیش تونسته ار کیو ۱۷۰ رو ...شناسایی رهگیری و ...ب شکل ....نا مشخص و سوال برانگیزی هک کنه! بعدم ک با تکنولوژی ۱۰.۱۵ سال قبل تونسته گلوبال هاوک رو باز هم شناسایی ....رهگیری ...لاک .... و با اولین شلیک کاملا متلاشی کنه! ک هر کدوم از مراحلش....واااقعا معجزه ی علمی و تکنولوژیک میطلبه!! اهلش بهتر از من میدونن چرا مهمه؟؟ و چ ربطی به سوخو ۵۷ و اف۳۵ داره! اما در کل بگم...از رنگ لونه جاذب امواج رادار تا ساختار کامپوزیتش... تاااا تکنولوژی جنگال و فریب و جمینگ و منحرف کننده موشک هاش..... تقریبا میشه گفت با اف۲۲ ۳۵ و سوخو ۵۷ یکیه!!!!! رک بگم....کل دنیا تو شوک رفتن متخصص هاشون وقتی دیدن ما با سامانه س خرداد ....و تکنولوژی دهه ۸۰ شمسی اینکارو کردیم! حالا ار کیو۱۷۰.....بماند!!! لازم ب ذکره ک بگم .....تکنولوژی راداری ...نرم افزاری سخت افزار ها لانچر...و موشک ها ....اقلا ۲۰۰ درصد پیشرفت داشتن... و ....نکته اخرش اینه ک.... حتتتما و اقققلا یک قدم هم جلوتر هستند از لحاظ پدافند ....و موشک و رادار و جنگال و ضد جنگال....ک قطعا اعلام نمیکنن!! پس.... بهتره به جای نگرانی و اهمیت دادن به سوخو و ترکیه....نگران خیانت ها و فساد های داخل باشیم....و (( فاسد )) رو از خالص جدا کنیم... از خودمون شروع کنیم!! از رفتار های اجتماعی مون....ما باید بفکر تولید انرژی های سبز....تولید اب شیرین و کاهش الودگی طبیعت...و ده ها چیز انسانی باشیم!!! مسایل علمی در کنار اعتقاداته سازنده... ناجی بشر هست....نه سوخو و موشک!
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    به ترکیه بگو ایران با اسمش زندگی میکنه بهش بگو ایران انقدر مرد و مردونگی داره که لازم بشه سهم مردونگی نداشته بقیه رو هم میده، صدام و داعش و النصره ات رو فرستادیم قاطی باقالیا، خودت و باکو هم بماند به موقع اش
  • قادر IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    4 1
    ترکیه و آذربایجان و تورک ها جواب این هنه خدمت به ایرانی ها را می‌بینند کشورهایی که همیشه به ایران کمک کردند جلوی تحریم‌های آمریکا ایستادند تورک هایی که هزاران هزار شان به خاطر ایران کشته شدند و الان این ملت احمق به جای اعتراض انتقاد به چین و روس عراق اختلاس گران و استعمارگران هر روز دارن گ. ترکیه رو میخورن و حقا که هنوز صد ها سال از تزکیه عقب هستید و همیشه هم در رزالت خواهید بود چون نمک نشناسی جز ذلت بهره ای نخواهد داشت سنگ تورک ها سنگین هست
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      3 1
      ایران بارها رجب رو نجات داده
    • Ali archi IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      3 3
      کجا ترکها برای ایران کشته دادن ؟ اگر منظورت شهدای اذری هست که باید بگم اونها قوم آذری هستند و تاج سر ایران و عزیز ملت ایران هستن کجا ترکیه در تحریم ها پشت ایران بوده ؟ نکنه اینکه تو چند سال گذشته برخی از مردم ایران رو گول زدن و وادار کردن از ایران دلار خارج کنند و در ترکیه ملک بخرن ، شده حمایت از ایران این دولت کثیف ترکیه فقط تا تونسته به ایران زده و الانم خیلی خیالات داره و گاهی رجز میخونه و دولت اذربایجان رو جلوی ایران قرار داده یادش رفته که اگر ایران اراده کنه کل کشور اذربایجان رو دوباره به خاک کشور ملحق میکنه ولی نه با جنگ و درگیری و توسط خود مردم اذربایجان که اکثریت شیعه هستند این کار رو میکنه پس زیاد ترکها رو مظلوم جلوه ندید که خود ظالم هستن
    • کاوه IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      1 0
      وقتی تو و امثال اون خردوغان از بازدم و باد روده ما تنفس میکنید انتظاری بیشتر از عرعر کردنتان نیست
    • احمد IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      2 2
      جناب پانترک محترم، جنابعالی که میخوای با زرنگ بازی عثمانی های کمک کننده به داعش رو که از قدیم الایام به خون آذری های شیعه و عاشق اهل بیت در ایران تشنه بودن یکی کنی باید بدونی که کور خوندی، آذری ها یا اصلا همون ترک های عاشق اهل بیت ایران کجا و عثمانی های وهابی (البته نه شیعیان و علویان و یا اهل تسنن ترکیه، بلکه اون دسته از نژاد پرستان پانترک که با وهابیون سعودی و امارات در یک خط و با صهیونیست ها همفکر هستند) کجا؟ امثال تو میخواین با گفتن این حرف‌های دوپهلو و متناقض مثلاً ایران رو دودسته کنید و آذری های با غیرت و بزرگ ایران رو که یک ایران مدیون رشادت‌ها و شجاعت های اونها در طول تاریخ بوده رو در برابر مثلاً به قول خودتون فارس ها و... قرار بدید؟ مگه اصلاً ما در ایران ترک و فارس و... داریم؟ ایران متعلق به همه اقوام ایرانی هست، ترک‌های شیعه و عزیز ایران شهیدانی همچون باکری ها و... رو تقدیم ایران کردند، آذری ها و آذربایجان در ایران به واقع سر ایران هستند و جای سر بر بالای بقیه اعضا قرار داره و در رأس هرم هستش،مردم ایران از هر قومی و هر عقیده ای صاحبان اصلی ایران هستند و جایگاه آذری ها یا ترکهای ایران هم در قلب و دل مردم ایران قرار داره، پس بدون که تیرهای نفاق انگیز شماها مثل همیشه به خودتون بازخواهد گشت،
  • حافظ IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 0
    ترکیه قطعاً سوخو خریداری نمیکنه ، چند دستگاه پراید واسه انتحاری میخره
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      0 0
      افرین باریکلا فقط پراید میخره مگردیونه است وسیله ادمکش به این ارزانی راول کند بره گران قیمت بخره
  • افشین IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 0
    جالب اینجاست که ترکیه داغون حق انتخاب داره اما ما نه روسیه فقط جنسای بنجلشو زورکی و با هزار تا ناز شاید بفروشه اونوقت خودشو رفیق ما میدونه ما هم چه خوش خیالیم
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      3 1
      چون ترکیه برای روسیه و امریکا بی خطره بهش اجازه دادند کمی قوی بازی دربیاره یعنی ترکیه ازنظر شکل سرزمینی هوش و اراده مردمش و نداشتن تفکر شهادت طلبی پاک و نداشتن منابع نفت و گاز و غیره هیچگاه نمیتونه ابرقدرت دنیا بشه یک کشور بانقشه باریک که از درون و بیرون در محاصره اقوام ایرانی و عربی است.
  • محسن IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    عوضی چرا به ملت توهین میکنی...حقا گوش دراز برازندتونه البته بلانسبت برداران عزیز آذری زبان کشورمون...ترکیه فاحشه خونه های آنتالیا بزرگش کرده نه تکنولوژی وارداتی
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 3
    ترکیه مقتدراولین پهپادباسلاح مدرن لیزری رابرای اولین باردرجهان ساخت که باعث حیرت روسیه و آمریکا شده است و کنگره آمریکا ازبایدن خواست قدرتمند شدن ترکیه رازیرنظربکیرد
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    بهترین خرید بازگشت به اف35 بلاک 4 می باشد.
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    فکرکنم قالیباف رفت ترکیه که بگه سخو53جدیدشوبخره ،،بدبختی اینه که ازنظرنضامی ازماجلوتره
  • ازاد IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    نیش عقرب په از ره کین است اقتضای طبیعتش این است...
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    سد های ترکیه فرات را خشک میکند و فرات از اصلی ترین قسمتهای تاریخ وقایع کربلاست. جلوی سدهای ترکیه را بگیرید. ترکیه مثل یزید فرات را بسته است. ترکیه به امام حسین ع اعلام جنگ کرده .
  • Ali archi IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    2 1
    البته ترکیه در یک زمینه پیش تاز دنیا هست . که واقعا هر چه سعی کنیم نمیتوانیم انرا نادیده بگیریم و ان صنعت روسبی گری و کاواره خانه و قمار خانه در این کشور هست که نه تنها نیاز داخلی رو تامین میکنه بلکه زنان بدکاره رو به خارج هم صادر میکنه البته بیشتر مردم این کشور با شرافت هستند و از این اتفاق ناراحت میشن مثل اون فیلمی که خانم ترک داخل رستوران برای اون عرب لاشخور غذا رو لقمه میکرد و دهنش میذاشت ، ولی خوب پان تورکهایی مانند شما که اکثرا از رگ رو ریشه ترک اصیل هم نیستید و اجداد شما بر میگرده به سرباز های‌ اروپایی و اجدادتون حاصل هرزگی هستند ، نباید از این صحنه ها ناراحت بشید چون اصلات شما نا مشروع هست .
  • GB ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    در نمایشگاه هوایی ماکس سال ۲۰۱۹، پوتین اردوغان را برد به تماشای کابین سوخو۵۷ و اردوغان پرسید اینها برای فروش هستند، پوتین ظاهرأ یک کم فکر کرد و گفت برای شما بله! فیلم این دیدار در اینترنت هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس