کد خبر 1361138
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
کاهش قیمت های مواد غذایی در بصره بعد از گشایش مرز شلمچه

گشایش گذرگاه مرزی شلمچه به روی کامیون های حامل مواد غذایی در نتیجه فشار مردمی و سیاسی، قیمت مواد غذایی را امروز (یکشنبه) در بصره به طرز چشمگیری کاهش داد.

به گزارش مشرق، فعالان و برخی رسانه های عراق، امروز قیمت های عمده مواد غذایی را در بازار بصره منتشر کردند که نشان می دهد که این قیمت ها به دو سوم تا یک سوم بهای آن به نسبت روزهای قبل کاهش یافته است.

اهالی بصره از بازگشایی مجدد گذرگاه مرزی شلمچه ابراز خرسندی می کنند و از نمایندگان پارلمانی «ائتلاف چارچوب هماهنگی» تقدیر کرده اند.

«فالح الخزعلی»، «عدی العواد»، «مصطفی السند»، «علاء الحیدری»، «انتصار الموسوی» و «زهر البجاری» که همگی از نمایندگان ائتلاف چارچوب هماهنگی هستند، مهمترین شخصیت هایی بودند که به همراه استاندار بصره در بازگشایی شلمچه نقش ایفا کردند.

برخی از شخصیت های سیاسی و فرهنگی بصره نیز در این راستا گفته اند که گشایش مجدد مرز شلمچه در نتیجه فشار مردمی تنها به کاهش قیمت های مواد غذایی منجر نشده بلکه این گذرگاه نقش مهمی در اشتغالزایی برای مردم بصره دارد.

«احمد داغر الموسوی» شخصیت سیاسی و رئیس موسسه فرهنگی شهید داغر الموسوی (فرمانده فقید الحشد الشعبی) در این باره نوشته است: بازگشایی گذرگاه شلمچه نیازی به تظاهرات ندارد اگر دولت مرکزی به بصره و واردات آن همان طوری اهتمام داشته باشد که به اقلیم کردستان دارد. موضوع، فقط سبزیجات نیست؛ از این گذرگاه پیش تر یک هزار و ۲۰۰ تا هزاو ۵۰۰ خودرو وارد می شد و این یعنی حداقل یک هزار و ۵۰۰ خانواده مشغول به کار می شدند و این غیر از تحرک آفرینی در رستوران ها، بازارها و تعمیرگاه ها می شد.

کاهش قیمت های مواد غذایی در بصره بعد از گشایش مرز شلمچه

الموسوی از استاندار و نمایندگان استان به خاطر تلاش هایشان در بازگشایی گذرگاه، تشکر کرد.

مسوول گذرگاه مرزی شلمچه نیز در ویدئویی که از خود در شبکه های اجتماعی و رسانه ای منتشر کرد، گفت که تجمع اعتراضی مردم در گذرگاه شلمچه در شب گذشته (شنبه شب) به صورت مسالمت آمیز برگزار شد و هیچ خساراتی به تاسیسات موجود در مرز وارد نشد.

سرتیپ «حبیب کاظم» تاکید کرد که بعد از پایان تجمع اعتراضی مردم، گذرگاه مرز شلمچه باز شده و هم اکنون کامیون های بار به روال عادی در حال انتقال بار به داخل عراق هستند.

او در این ویدیو، کامیون های حمل را در حین ورود به مرز برای تخلیه بار نشان داد.

پیش از اعتراضات، به گذرگاه مرزی شلمچه تنها اجازه داده شده بود که به صورت محدود تنها مواد غذایی مثل کیوی، لیمو و پیاز وارد کند و اغلب مواد غذایی که ورود آنها از شلمچه ممنوع شده بود، از طریق گذرگاه های مرزی کردستان عراق وارد کشور می شدند که هزینه های حمل و نقل تا رسیدن این محصولات به بصره، باعث افزایش قیمت این کالاها در استان های جنوبی و مرکزی عراق شده بود.  

افزایش کم سابقه قیمت های مواد غذایی در هفته های گذشته همزمان با حلول ماه مبارک رمضان باعث شد تا مردم و نمایندگان و فعالان سیاسی در بصره و استان های جنوبی عراق، درخواست بازگشایی شلمچه را برای واردات همه مواد غذایی بدهند.

اما در پی تعلل در گشایش مرز شلمچه، جمع زیادی از مردم بصره به گذرگاه شلمچه آمدند و با حمایت برخی از نمایندگان پارلمان و شخصیت های سیاسی و استاندار بصره، این گذرگاه بعد از دوسال تعطیلی ناشی از همه گیری کرونا، دوباره فعالیت خود را از سرگرفت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس