کد خبر 1208497
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
«بدر الزیادی»

یک نماینده پارلمان عراق درباره تداوم اقدامات مشکوک آمریکا در گذرگاه غیرقانونی «جریشان» در مرز مشترک کشورش با کویت هشدار داد.

به گزارش مشرق، «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، امروز (یک‌شنبه - ۲۵ آوریل)،   بر ضرورت نظارت دولت بر گذرگاه مرزی «جریشان» مانند سایر گذرگاه‌های مرزی کشور تاکید کرد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: گذرگاه مرزی جریشان یک گذرگاه غیررسمی است که باقی ماندن آن به این شکل، خطری برای حاکمیت عراق است. کمیته‌های دولتی تشکیل شده از دستگاه اطلاعات، گارد مرزی و سرویس‌های امنیتی، در جریان تردد کاروان‌ها از این نقطه مرزی  قرار دارند.

الزیادی افزود: نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا، از این گذرگاه برای عبور روزانه ده‌ها کامیون و کانتینر [نامشخص] بدون نظارت دولت عراق سوء‌استفاده می‌کنند. ورود کلیه کالاها از طریق گذرگاه جریشان که در مرز مشترک با کویت قرار دارد، به عراق با حمایت ائتلاف بین‌المللی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه از دولت عراق خواست که هرچه سریعتر این گذرگاه مرزی با کویت را به دلیل کنترل کامل آمریکا بر آن و استفاده از آن به عنوان گذرگاهی برای انتقال تسلیحات از کویت ببندد.

این در حالی است که تابستان گذشته، در پی اعلام اجرای طرح کنترل گذرگاه‌های مرزی از سوی کابینه مصطفی الکاظمی، فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که در راستای اجرای دستورالعمل‌های نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح برای کنترل گذرگاه‌های مرزی، اجرای قوانین در این گذرگاه‌ها، مبارزه با تخلفات، فساد و حیف‌ومیل بیت‌المال، این فرماندهی کار تخصیص نیرو به گذرگاه‌ها را آغاز کرده است.

در این بیانیه آمده بود که تعداد نیروهای امنیتی اختصاصی به هر گذرگاه بستگی به ماهیت آن دارد چرا که مسئولیت حمایت از گذرگاه‌ها به طور کلی به ارتش واگذار شده است و ۱۰ گذرگاه زمینی و چهار گذرگاه دریایی این کشور تحت کنترل کامل امنیتی نیروهای ارتش است.

در همان زمان، «فالح الخزعلی» نماینده ائتلاف الفتح عراق بر ضرورت تسلط بغداد بر گذرگاه جریشان واقع در بصره و خارج کردن آن از دست آمریکایی‌ها تاکید و اعلام کرد که از این گذرگاه مواد فاسد قاچاق می شود.

الخزعلی بیان کرد: سلاح، دارو و مواد غذایی فاسد از طریق گذرگاه مرزی جریشان که تحت کنترل آمریکایی ها است وارد عراق می شود.

کله گذرگاه‌های مرزی در استان بصره به استثنای جریشان در کنترل بغداد است. با وجود گذشت نزدیک ۱۸ سال از جنگ عراق و کویت، گذرگاه جریشان همچنان در کنترل نیروهای اشغالگر آمریکایی است و تنها نیروهای مرزبانی عراق در آنجا مستقرند و دولت این کشور کنترلی بر این گذرگاه ندارد.

در سایه عدم نظارت بغداد بر این گذرگاه، نیروهای آمریکایی از طریق آن، آزادانه تردد و تجهیزات و نیروهای خود را وارد یا از عراق خارج می‌کنند. گفته می‌شود که واشنگتن از این گذرگاه به منظور رساندن تجهیزات لجستیکی برای نیروهایش در پایگاههای خود در عراق از جمله «عین الاسد» استفاده می‌کند.

به گفته ناظران سیاسی و امنیتی، آمریکا علاوه بر جریشان از گذرگاه غیرقانونی «الولید» در مرز سوریه و شمال عراق نیز برای تردد کاروان‌های نظامی خود استفاده می‌کند و کاروان‌های آمریکایی متشکل از ده‌ها کامیون حامل سلاح و تجهیزات لجستیک با عبور از این گذرگاه به راحتی میان سوریه و عراق تردد می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس