کد خبر 1360637
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: با گذشت بیش از یک ماه از حمله روسیه به اوکراین، هم‌چنان مشخص نیست این نبرد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. مقامات نظامی کرملین مدعی شده‌اند که «مرحله اول عملیات نظامی ویژه به سرانجام رسیده» و روسیه اکنون بر «آزادسازی کامل دونباس متمرکز خواهد شد».

 پیشروی سریع نیروهای روسیه به سمت کی‌یف در روزهای ابتدایی جنگ، این فرضیه را به ذهن متبادر کرد که هدف مسکو، تصرف پایتخت و سقوط دولت برای تغییرات سیاسی مطلوب در اوکراین بوده است. در این صورت، مقاومت اوکراین به کمک‌ غرب توانسته نیروهای روسی را به عقب‌نشینی از مناطق شمالی وادار کند.

 طبق این فرضیه به نظر می‌رسد در صورتی که روسیه نتواند مرزهای اوکراین با اعضای ناتو و مسیر کاروان‌های کمک‌های تسلیحاتی را مسدود نماید، کسب دستاورد میدانی برای کرملین دشوارتر خواهد شد.

 ولی فرضیه دیگر می‌تواند این باشد که روسیه با تکثر نیروهایش در مناطق وسیعی از اوکراین خواسته است تا ارتش این کشور را درگیر یک نبرد فرسایشی و طولانی نماید تا عمده نیرو و تجهیزات آن از بین برود یا مستهلک شود، سپس با حمله به شهرهای مهم، کی‌یف را وادار به پذیرش خواسته‌هایش کند.

 در این حالت باید گفت که اوکراین به دلیل تلفات نظامی و غیرنظامی، توان نامحدودی برای مقاومت ندارد. به همین دلیل بر جنگ روانی و نبرد رسانه‌ای برای تضعیف روحیه نظامیان روسی تمرکز دارد که نمونه آن در برجسته‌سازی جنایات رخ‌داده در بوچا نمایان شده است.

 اینکه عقب‌نشینی‌های اخیر تاکتیکی بوده یا راهبردی، فعلاً مشخص نیست و به زمان بیشتری نیاز دارد. احتمالاً روسیه بر تصرف کامل دونباس توسط شبه‌نظامیان هوادارش تمرکز کند و سپس تداوم حضور نظامی در آن محدوده را اهرم فشاری برای دستیابی به دیگر خواسته‌ها در میز مذاکره تبدیل کند. بنابراین نبرد فعلاً ادامه دارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 2
    سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .
  • حامد IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 1
    اکراین باید تاکی شاهد هجوم نیورهای روسیه باشه ؟ اصولا هرکشوری که از حانب کشور همسایه به هر دلیل احساس خطر کنه میتونه اون کشور رو اشغال کنه بمباران کنه و بهش تجاوز و تعرض کنه !
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 0
      احساسم کجاست ناتو اگر وارد اوکراین می شد قتل عام روس زبان ها شروع شده بود
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 0
    چیزی به نام ارتش اوکراین وجود ندارد ارتش روسیه فقط تروریست ها را در پیش رو دارد و می تواند براحتی شهرهای محاصره شده در شرق و جنوب اوکراین را دور زده و خود را به روخانه دنیپر برساند
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 0
    روسیه باید از موشک باران گراد و بمباران فرشی برای تسلیم تروریست های اوکراینی داعشی و جبهه النصره استفاده کند
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 0
    روسیه باید استان سومی و میکولایف و اودسا را نیز تصرف نماید بعدمساله فدرال کردن اوکراین را مطرح نماید
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 0
    روسیه باید استان سومی و میکولایف و اودسا را نیز تصرف نماید بعدمساله فدرال کردن اوکراین را مطرح نماید
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    فقط تروریست های بین المللی در خاک اوکراین با ارتش روسیه می جنگند از جبهه النصره تا بازنشسته های ارتش اسرائیل و 17 کشور دنیا روسیه برای تصرف باقیمانده اوکراین باید بمباران و موشک باران فرشی را جایگزین نماید
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    پوتین اصلا به مناطق اوکراینی نشین حمله نکرده بلکه هدف وی مناطق فرهنگی روس زبان است و مثل دونباس دنبال افزایش حس قومیت گرایی در سایر استان های اوکراین در میان روس زبان هاست حتی ناتو در اوکراین غافلگیر شده است گذشت زمان این روس را بیشتر می شناساند
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    کشور اوکراین باید تبدیل به کشور فدرال شود به سه بخش غربی و شرقی و جنوبی تقسیم شود که بخش غربی برای اوکراینی ها و بخش های جنوبی و شرقی برای روس ها
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    کشور اوکراین باید تبدیل به کشور فدرال شود به سه بخش غربی و شرقی و جنوبی تقسیم شود که بخش غربی برای اوکراینی ها و بخش های جنوبی و شرقی برای روس ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس