کد خبر 1360457
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
گردوخاک شدید در بغداد

«فیلم لو رفته از عراق و خاکی که بسمت خوزستان می‌فرستند» این یکی از تازه‌ترین شایعاتی است که در تخریب روابط ایران صورت می‌گیرد.

به گزارش مشرق، هر از چندگاهی با افزایش میزان گرد و غبار در پایتخت، شایعه ای با انتشار فیلم کوتاهی در فضای مجازی منتشر می‌شود که ادعا می‌شود، «عراقی‌ها از عمد در حال تولید گرد و غبار در مرز ایران هستند»، عده ای دیگر ادعا کردند که دستگاه های تولید ریزگرد با همکاری چین برای فراری دادن مردم خوزستان به کار گرفته شده است.

شایعه تولید گردوغبار در مرز ایران و عراق +فیلم

اما بررسی این فیلم نشان می‌دهد که این تکه فیلم بخشی از گزارش یک برنامه پرتغالی زبان است که در سال ۲۰۱۹ پخش شده است. گوینده ویدئو اصلی در ابتدا به شوخی می‌پرسد: «این چیست؟ ماشین‌هایی که ماشین‌های دیگر را کثیف می کنند؟...» او در ادامه توضیح می‌دهد که بعضی از بیننده‌ها به آنها گفته‌اند که این ماشین‌ها در حال جمع‌آوری بذر برای مراتع هستند.

در ادامه فیلم مشابه دیگری را می بینید که کشاورزان با دستگاه‌های مربوطه در حال پاشیدن خاک  بر روی زمین‌ های کشاورزی خود هستند تا از کودهای شیمیایی کمتری استفاده کنند و محصول ارگانیک تولید کنند.

همچنین بسیاری از کارشناسان از جمله کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان  معتقدند از نظر علمی چنین چیزی تایید نمی‌شود زیرا اگر ریزگردی هم تولید شود، مقطعی بوده است و عملا نمی‌تواند کیلومترها طی کند و به مرز خوزستان برسد.

بیابان زایی، تغییرات اقلیمی، سدسازی‌ها و خشکسالی تالاب‌ها از مهمترین دلایل وقوع چنین اتفاقی است. اما در کل درباره علل وجود چنین گردو غبارهایی نظرات کارشناسی مختلفی وجود دارد؛ یک سری از کارشناسان منشاء کانون‌های داخلی را در پیدایش چنین امری مهم می‌دانند و عده ای دیگر آن را به کانون‌های خارجی مرتبط می‌دانند.

 مدیرکل هواشناسی خوزستان هم در این باره عنوان کرد: بر اساس تحقیقی که در در سال ۲۰۱۷ انجام شد، حدود ۶۴ درصد گرد و غبارها داخلی و ۳۶ درصد با منشاء خارجی هستند.

اما به نظر می‌رسد انتشار چنین اخبار  بدون سندی بیشتر از هرچیزی در راستای تخریب روابط بین ایران با کشورهای همسایه و یا دارای منافع مشترک ساخته می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    19 5
    حالا مدیریت جهانی مدیران وطنی برای محیط زیست چه بوده؟؟
  • DE ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    19 11
    از این صهیونیست های جنایتکار جاسوس که تو کردستان لونه کردند خوزستانی های عزیز غافل نباشن. از اون جونورها همه چی برمیاد! این جاسوس های موساد الکی نیومدن تو اربیل قهوه میل کنن!
  • آرش IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    45 1
    برید یقه ترکیه رو بگیرید که با سد سازی های بیجا کل خاورمیانه رو خشک کرد
    • NL ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      4 0
      لعنت به اردوغان کافر صهیونیست
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    21 2
    دو تا موشک بزنید سدهای ترکیه رو بیارید پایین. پدر ملت دراومده، این تازه اول بدبختی و فاجعه است.
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    21 5
    حالم از این مزخرفات اینستاگرام بهم می خوره طوری شده دیگه به هیچ خبری که در فجازی پخش میشه اعتماد ندارم
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    40 6
    آخه عیب نیست عده ای سر کار میرن همون موقع سریع جوابشونو دادم البته عزیزان محقق درباب تاثیر اسلحه هارپ دراین باره تحقیق کنن
  • DE ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    14 6
    خیلی ببخشید ولی اونایی که این فیلم را باور کرده بودنضریب هوشی پایینی داشتن یکی از بستگان از اهواز این فیلم را فرستاد و صد در صد معتقد بود که واقعی است اگر با شخصیت و هوش پایینش آشنا نبودم شاید شک میکردم ولی هر چه بیشتر اصرار می‌کرد مطمئن تر میشدم که دروغه. جالبه وقتی کپی این گزارش را براش فرستادم نوشته که این فیلم دو و نیم دقیقه ای اصلی دروغه و اون اولی راسته. متاسفانه در جامعه امثال اینها زیاد داریم که رای هم می‌دهند.
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      7 18
      فقط تو خوبی پروفسور
    • IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      1 1
      احمق ترین افراد کسانی هستند که خود را از دیگران باهوش تر و کامل تر می‌دانند.
    • DE ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      1 0
      حالا چرا به تو برخورده مگه هوش تو هم زیر خط فقره؟ اگه نبود که یا آلبانی نشین نبودی یا اصلاح طلب. هر دوتا مثل همین.
  • رضا IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    8 0
    عقل هم چیز خوبیه ایت دستگاه نهایت بتونه خاک رو دویست نه پانصد متر اون طرف تر جابجا کنه نه حداقل ۴۰ یا ۵۰ کیلومتر این دستگاه برای خاکدهی زمین های کشاورزی است
  • ناشناس IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    12 0
    دلیل اصلی این پدیده و مشابه آن انجام کارهای بدون مطالعه و کارشناسی نشده بشر هست که موجب شده شرایط اقلیمی و بومی مناطق زمین دگرگون شود . از جمله سد سازی - برداشت بی رویه آب‌های سطحی و زیر سطحی - نابودی پوشش های گیاهی بومی که همه ی این موارد پیامد فاجعه بار خشکسالی را برای کشور عزیز ما به دنبال داشته است .
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    7 3
    شایعه چیه اقا اینها رو همه رو ما تو عبدل اباد تولید میکنیم وگرنه عراق تاج سر ماست!
    • DE ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 0
      ترقوزآباد میگفتی بهتر بود چون هم مواد هسته ای تولید میشه هم گرد و خاک که البته در سر نتانیابو شد و حامیانش و مزدورانش.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    بالاخزه بی تاصیر نیست چه جمع اوری بذر اگر راست میگن سر ریز گرد ها رو گونی به بندند و سمت زمین بیاورند و یک موقعه انجام دهند باد نیاید رهبر در قدیم گفته بود با دشمن مثل خودش رفتار کنید تا بفهمد ما هم لب مرز این دستگاه رو بگداریم تا ترکیه دست بردارد شاید با ویروس و دیگر باکتریها مخلوط باشد لعنت بر اسراییل
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    این چیزا لازم نیست .هر انفجار دها برابر بیشتر آلودگی داره .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس