اولویت‌ها و چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی حزب‌الله برای انتخابات ۲۰۲۲

حزب‌الله چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی خود را برای انتخابات پارلمانی جدید همانند ادوار گذشته طبق منافع ملی لبنان و با هدف کاهش مشکلات مردم ترسیم کرده است.

به گزارش مشرق، حضور حزب الله در دولت لبنان و مشارکت آن در پارلمان از سال ۲۰۰۵ از جمله اهداف روشن و دقیقی بود که توسط این حزب در سند سیاسی سال ۲۰۰۹ به آن اشاره شده است. اهدافی که حزب الله در این سند سیاسی صراحتاً بر آن تاکید کرده این است که حزب الله در هر دوره از انتخابات با جدیت حاضر می‌شود و دیدگاه خود را طبق واقعیت‌های جدید لبنان ارائه داده و در عین حال به اصول اولیه خود وفادار می‌ماند.

در همین چارچوب و در آستانه انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۲ حزب الله ۲ اولویت مکمل را برای مشارکت در عرصه سیاسی این کشور تعیین کرده است:

- حمایت از مقاومت و سلاح آن:حزب الله مقاومت را به عنوان یک نیاز ضروری و دائمی ملی برای همه لبنانی‌ها در سایه تداوم تهدیدهای رژیم‌صهیونیستی و جاه طلبی‌های آن در آب و خاک لبنان می‌داند. به ویژه با توجه به اینکه دولت لبنان هرگز نتوانسته تعادلی در توازن قدرت با دشمن صهیونیستی به وجود آورده و از کشور و ملت لبنان در برابر تجاوزات اسرائیل حمایت کند.

حزب‌الله با حضور در دولت و پارلمان لبنان از تصویب و یا اجرای هرگونه تصمیماتی که سلاح مقاومت را تحت تاثیر قرار دهد جلوگیری کرده و همچنان این موضوع را برای مراحل آینده نیز در اولویت خود دارد. حزب الله همچنین در همه این سال‌ها با همه کمپین‌های سیاسی جریان غرب‌گرای ۱۴ مارس که هدف آن اتهام زنی به مقاومت و مسئول دانستن آن در فروپاشی اوضاع اقتصادی و مالی لبنان است، مقابله کرده و به این مسیر ادامه می‌دهد.

- حمایت از مردم و ساختن کشوری قدرتمند: نقش اصلی حضور حزب الله در پارلمان و هیئت وزرای لبنان تلاش برای براندازی قوانینی است که اموال و سپرده‌های شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نمایندگان حزب الله همواره از تصویب قوانینی که مالیات‌ها را بر مردم افزایش داده و بار اضافی بر دوش آنها تحمیل می‌کند جلوگیری کرده‌اند؛ همانطور که این نمایندگان از تصویب اکثر بودجه‌های دولت‌های مختلف لبنان که منافع ملی را در نظر نگرفته بودند امتناع ورزیدند.

درباره بودجه سال جدید نیز «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان اعلام کرد که بندهای این بودجه به نفع مردم نیست و حزب الله هرگز با بودجه‌ای که بار بیشتری بر دوش مردم می‌اندازد و به حقوق آنها اهمیتی نمی‌دهد، موافقت نخواهد کرد.

همچنین از سال ۲۰۱۸ در بحبوحه فساد گسترده‌ای که همه بخش‌های لبنان و نهادهای آن را در بر گرفته و منجر به هدررفت منابع ملی این کشور و سپس تشدید بحران‌های اقتصادی و مالی به ویژه بعد از سال ۲۰۱۹ شد، حزب الله به طور جدی مبارزه با فساد را آغاز کرد. حزب‌الله با اولویت شعار پیشرفت اقتصادی و عمرانی کشور از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ بسیاری از پرونده‌های فساد در لبنان را فاش کرده و بخش بزرگی از درآمدهای ملی این کشور را به خزانه دولت بازگرداند.

در مرحله فعلی نیز حزب‌الله در حال تکمیل برنامه اصلاحات در طرح جدید انتخاباتی ۲۰۲۲ خود است؛ جایی که چشم انداز سیاسی خود را بر اساس پیشرفت عمومی تحت عناوین روشن ارائه کرده است. چشم‌انداز اقتصادی حزب الله نیز در گام‌های عملی آن تعیین می‌شود.

در چشم‌انداز سیاسی حزب الله برای انتخابات جدید، مقاومت برای ساختن کشوری با مشخصات زیر تلاش خواهد کرد:

- کشوری که قادر به حمایت از زمین و ملت و حاکمیت و استقلال خود بوده و یک ارتش ملی و قدرتمند و مقتدر و مجهز و همچنین نهادهای امنیتی فعال داشته باشد.

- کشوری که موسسات دولتی آن از روش‌های مدرن و موثر برای انجام وظایف خود استفاده کنند.

- کشوری که متعهد به اجرای قوانین برای همه است و قوه قضاییه به شکل مستقل عمل کرده و به دور از سیطره سیاستمداران باشد.

- کشوری که اقتصاد خود را عمدتا بر پایه بخش‌های تولیدی استوار کرده و در جهت تقویت آنها تلاش می‌کند.

- کشوری که اصل توسعه متوازن بین مناطق مختلف را اعمال کرده و افراد با توجه به صلاحیت‌ها و تخصص و شایستگی‌های خود در پست‌های مهم حاضر شوند.

در نهایت ساختن چنین کشوری یک پروژه بلندمدت است که همه احزاب سیاسی لبنان و نه تنها حزب‌الله باید در آن مشارکت کنند و شرط ساختن چنین کشوری در وهله نخست رهایی از وابستگی به خارجی‌ها و در صدر آنها غرب و آمریکاست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس