کد خبر 1357942
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
چگونه با روزه‌داری بر غضب و شهوت غلبه کنیم؟/ پاسخ حجت‌الاسلام قرائتی+فیلم

حجت‌الاسلام قرائتی در گفتاری به شرح چرایی روزه گرفتن و غلبه بر غضب و شهوت با کمک روزه‌داری پرداخت.

به گزارش مشرق، امروز یکشنبه ۱۴ فروردین‌ماه برابر است با اول رمضان‌المبارک ۱۴۴۳ قمری. در ایام ماه قرآن بنا داریم هر روز درس‌ها و نکته‌هایی از قرآن کریم را که توسط حجت‌الاسلام محسن قرائتی معلم و مفسر قرآن کریم بیان می‌شود، تقدیمتان کنیم و در اولین گفتار فلسفه روزه‌داری در ماه مبارک رمضان تقدیم می‌شود.

خداوند در قرآن می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید واجب شد بر شما که روزه بگیرید همان‌طور که بر امت‌های قبل شما هم واجب بوده، شاید به تقوا برسید.

پیامبر ۱۳ سال در مکه بود و ۱۰ سال در مدینه و خطاب‌های خدا در مکه به بیشتر به مردم یعنی «یا ایها الناس» بود و در مدینه مردم بیشتر «یا ایهاالذین آمنوا» خطاب می‌شدند. یعنی خطاب به کسانی که ایمان آورده‌اند، یعنی کسانی که خدا را پذیرفته‌اند و اینها کرامت بالایی دارند. حال خدا می‌گوید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید همانطور که دیگران هم روزه گرفتند شما هم باید روزه بگیرید تا شاید پرهیزکار شوید.

گناهان ما بیشتر یا از شهوت است و یا از غضب، انسان که گرسنه باشد، هم شهوتش کم می‌شود و هم کمتر غضب می‌کند و گرسنگی و تشنگی ریشه این دو درخت را خشک می‌کنند.ماه رمضان، ماه مهمانی خدا است و چند نوع پذیرایی دارد مانند: روزه، نزول قرآن، شب قدر، دعای مستجاب، بالا رفتن اجرها، و... در این ماه میهمانی خاص، میهمان خاص و پذیرایی هم خاص است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس