کد خبر 1357177
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲

به گزارش مشرق، محسن مهدیان، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: در سالگرد رای قاطع مردم به جمهوری اسلامی یکبار دیگر جمله آن بزرگ را مرور کنیم:"جمهوری اسلامی حرم است". واقعا چرا؟ آیا این تعبیر ذوقی است؟ عاطفی و از سر شور و علاقه است؟

ابتدا حرم؛ حرم کجاست؟ نقطه ای برای اتصال به انسان کامل که او ظهور و بروز حق است. زائرین گرد حرم جمع می شوند و زیارت و توسل می کنند تا هم نمک سفره شان را بگیرند و هم توشه سفرشان به ابدیت.

با این توضیح چه نسبتی میان جمهوری اسلامی با این همه خطا و نقص در گوشه وکنارش با حرم مقدس اهل بیت وجود دارد؟ چه انکه از این نیز بالاتر و فرمود:"والله والله والله این خیمه آسیب دید بیت الله الحرام و مدینه و نجف و کربلا ....و قرآن آسیب می بیند."

چرا؟ نسبت ایندو چیست؟ جمهوری اسلامی چیست که انقدر مقدس است؟ جمهوری اسلامی مسوولین آن است؟ ساختارهاست؟ قانون اساسی است؟ رهبری است؟ چیست؟

جمهوری اسلامی هیچ کدام از این نیست. جمهوری اسلامی به آدم ها و ساختارها و قوانین نیست. جمهوری اسلامی یعنی مردم.

یعنی چی مردم؟ مردم چه هستند که جمع شان حرم می شود؟ جمهوری اسلامی حرم است چون مردمش مومن اند. مومن یعنی چی؟ یعنی صرفا تسبیح و چادر. خیر. یعنی حرکت به سمت توحید. "حرکت و حرکت" این مردم، جمع شان حرم است. رهبری هم یک عضو در میان مردم است که نقش اتصال درونی و کانونی این مردم را برعهده دارد.  

جمهوری اسلامی حرم است، چون تمام فضائلی که ما می شناسیم و در حریم مقدس اهل بیت استغاثه داریم که کسب کنیم، در جمهوری اسلامی هدف گذاری شده است. دقت کنیم هدف؛ نه تحقق. گوئی جمهوری اسلامی راه است. مسیر است. مقدمه تعالی توامان مادی و معنوی است.

خروجی چنین حرمی، همان انسان هائی است که جمهوری اسلامی برای ساختن آن ها برپا شده است. کارخانه انسان سازی است. چنانچه یکی از خروجی های این حرم شهید بزرگواری است که به تعبیر رهبری خودش مکتب است.  

قیمت جمهوری اسلامی به مردم معنوی و متحول آن است. مردمی در حال حرکت به سمت حق. با تمام سختی ها و حوادث. با همه کم کاری های داخلی و پرکاری های دشمنان. بودن در درون این جریان مردمی، خودش انسان ساز است؛ همچون حرم. 

مردم ایمانی حرکت شان رو به جلوست. ممکن است در راه دچار وقفه درونی و بیرونی شوند اما حرکت شان رو به جلوست. نقش تاریخی معصوم نیز همین است. حرم پرفروغ شان نیز: "بلند کردن و حرکت دادن."

اینجاست که حرمت جمهوری اسلامی به تعبیر خمینی بزرگ از حفظ جان امام زمان نیز بیشتر می شود. چرا؟ چون خود امام زمان نیز جانش را خرج حرکت ایمانی مردم می کند. خود را خرج می کند تا مردم بلند شوند.

حالا 40 و اندی سال است این مردم بلند شدند و حرکت می کنند. آیا چنین قیام و حرکتی حریم نیست؟ حرم نیست؟ حرمت ندارد؟  هست؛ چون حرکت ساز است؛ همچون حرم. 

و اما؛

پس نقدها و نقص ها و ضعف ها و آسیب ها چه؟

آنچه از خطاهای جمهوری اسلامی می دانید، خطاهای مسوولین است؛ خطاهای این و آن است؛ حتی خطای بروکراسی و قوانین است. اما جمهوری اسلامی این نیست. جمهوری اسلامی هویت مومنانه مردم است. به همین دلیل است که رهبرانقلاب می فرمایند ممکن است کسی من را هم نقد داشته باشد اما پای نظام اسلامی بایستد.(29.11.96)

نقص ها و آسیب ها هست؛ نه قائل به عصمت مسولینیم و نه عصمت قواینن. جمهوری اسلامی با دولت اسلامی متفاوت است. از جمهوری اسلامی تا دولت اسلامی راه بسیار است. 

نقص ها را بگوئیم. فریاد هم بزنیم. با محافظه کاری نیز از آنها عبور نکنیم. اما بدانیم اصل و فرع چیست و به چه فخر می کنیم و به چه نقد داریم. 

دشمن نیز یک هدف بیشتر ندارد؛ بهم زدن همین نسبت ساده. او می خواهد خطای دولت ها(یعنی مسوولین و قوانین و بروکراسی) را به حساب جمهوری اسلامی بگذاریم. نه دلش برای حجاب سوخته و نه ورزش و نه اقتصاد و نه هیچ. او هر درز دیواری را نشانه  ترک بر جداره جمهوری اسلامی میداند. همین تفکیک را بدانیم، نقشه دیوان و ددان نقش بر آب است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    13 0
    مسؤلين تا مسؤليت كارهاى افراد منصوب خودرا نپذيرند وخودرا درمقابل خطاهاى انان پاسخگو به مردم ندانند در جمهورى اسلامى زمينه انسانسازى ا به معنى مورد نظر نويسنده مقاله فراهم نمى شود
    • DE ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      5 9
      انسان سازی رو شهدا انجام دادند . این مدیران اصلاحاتچی راندخوار بدترین بلاها رو سرنظام جمهوری اسلامی اوردند و ده متر زبون دارن. اینا باید مجازات بشن برای قصور و بدعهدی هایی که کردند برای خیانت درامانت ها ! تا حرم جمهوری اسلامی که مردم تاسیس اش کرده و به این حیات بخشیده از شر اصلاحاتچی های خائن محقوظ بمونه.این اصلاحاتچی های خائن و کشورفروش سرمایه اسرائیل جنایتکار از منافقین هم بدترند!
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    16 10
    مرگ بر دشمنان ایران و سپاه. این کشور را با چنگ و دندان نگه داشته .ما هم در کنار سپاه هستیم.
    • فرزاد IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      5 12
      آفرین، درود بر سپاه حامی ایران و ایرانی
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      3 11
      اشتباه منفی دادم
  • هانیه IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    3 7
    درود
  • نیما IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    9 3
    حرم است چون گفتیم خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما دلیل تمام دشمنی هایی غرب رژیم صهیونیستی عربستان سعودی با ما به همین دلیل است نه با روزه ما کاری دارند نه با نماز ما نه با دین ما و اگرنه وهابی ها هم روزه می گیرند نماز میخوانند ظاهر مسلمان پس مشکل اتتلاف عبری عربی غربی با ما تلاش برای ظهور حضرت ولی عصر مولای متقیان حضرت مهدی علیه السلام و دیگرهیچ
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    3 4
    احسنت
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    8 10
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    2 5
    با سلام تحلیل پر مغز و معرفت شناسانده از جمهوری اسلامی است. ایمان هستی و چیستی جمهوری اسلامی ایران است.
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    2 4
    بسم الله الرحمن الرحیم جمهوری اسلامی ایران برخاسته از قرن ها مجاهدت ها ، رنج بردن ها ، صبر و اسقامت انبیاء ، شهدا وصدیقین و عباد صالح و ائمه طاهرین علیهم صلوات الله وسلم است.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    4 0
    حرم ایران است
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    4 1
    جمهوری ایلامی ایران اگر(بی عدالتی جنایت خیانت فساد،انواع امتیاز،سهمبه تبعیض تطمیع فریب کمبود بی کیفیتی دروغ وغارت خودی غیر خوری ژن برتر آقا واقازاده نداشت-میتدانست یک الگوی خوب حکومتی اقندار استقلال وعدالت‌.. برای دنیا باشد
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 0
      ایلامی یا اسلامی!
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    2 5
    درود بر این نویسنده ی توانا و بسیار خوش قلم جناب آقای محسن مهدیان . آفرین بر تو عزیزم ای جوان __ گفته ای مطلب بنیکی و روان __ کاش یاران این سخن ها بشنوند __چون بجان و دل بدنبالش روند __ یاوران دین بدون شک چنین __ بوده اند چون جملگی از مؤمنین __ در حساب آیند و جدی کار کنند __دشمنان دین خود را خوار کنند ___ عاقلان را نیز به اسلام جذب کنند __ چون که فهمش را بر آنان عذب کنند __
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    0 0
    ایضا" اضافه بفرمایید پرورش
  • ممقانی IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    1 5
    إلهی، از من برهان توحید خواهند، و من دلیل تکثیر. و شب تاریک و سنگستان و مو مست قدح از دست مو افتاد و نشکست نگهدارنده‌اش نیکو نگهداشت وگرنه صد قدح نفتاده بشکست اتفاقا جمهوری اسلامی نخواهد شکست چون برپایه و اصل پذیریش ربوبیت حق تعالی بنا گشته و مردم از این دید نمی توانستند کاره ای باشند جدا از آستانه تحمل تمامی مشکلات وگرنه به قول سردار سعید قاسمی تا بحال باید 40 کفن پوسانده بود چقدر دشمنی ها و نامردی ها دیده و استوار مانده هست این همان شجره اصلهها ثابت هست و غیر این نمی توانست باشد
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    2 0
    با تفسیر نویسنده هر نقص و ایراد حتی ساختاری به مسئولین برگشت داده میشود و همواره اشکالات را میشود توجیه کرد. اصلاحات نهادینه در دو سطح مردمی و ساختار تشکیلاتی امکان دسترسی دارد و بدون شک این امر در بستر قوانین دموکراتیک و مردمی تعیین میگردد.
    • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      0 1
      با سلام و احترام بر جنابعالی ، عرض می کنم قربان شکل ماهتان بشوم ، لطفاََ دلیل فرمایشتان را نیز بفرمائید ، زیرا همانطوری میدانید هیچ اندیشمندی بدون برهان هیچ ادعائی را نمی پذیرد و نباید هم بپذیرد . ان شاءالله موفق ومؤید باشید . به این گفته ات ای عزیز کو دلیل __بگو تا پذیرا شود هر جلیل __بدون دلیل ای رفیق ،عاقلان __ندارند قبول حرف از ناقلان _ با عرض ادب و احترام ، محمد مهدی اسلامی .
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    0 3
    درود
  • فریده IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    0 3
    احسنت به مشرق
  • US ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    0 0
    بله حرم است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس