بستن پرونده قتل خاشقجی؛ فصل عقب نشینی ترکیه در مقابل عربستان رسیده است؟

تحلیلگران معتقدند که با توقف روند پیگیری قضائی قتل خاشقجی، اردوغان عملاً به ملک سلمان و پسرش، یک امتیاز طلایی داده و در برابر او کوتاه آمده است.

به گزارش مشرق، خبر کوتاه، اما مهم و معنی دار است: روند پیگیری قضائی قتل وحشیانه جمال خاشقجی در استانبول متوقف شد و مقامات قضائی ترکیه، پرونده را کنار نهادند. تحلیلگران معتقدند که با توقف روند پیگیری قضائی قتل خاشقجی، اردوغان عملاً به ملک سلمان و پسرش، یک امتیاز طلایی داده و در برابر او کوتاه آمده است.

اقدام معنی دار دیگری که قوه قضائیه ترکیه انجام داده، این است که کل پرونده را برای مقامات ریاض می فرستد، تا خود آنان به قتل خاشقجی رسیدگی کنند! این در حالی است که اردوغان بارها گفته بود: لازم است مقصر اصلی پرونده را معرفی کنید و کلیه متهمین را برای محاکمه، به ترکیه بفرستید.

جمال خاشقجی، یکی از روزنامه‌نگاران با نفوذ در خاورمیانه، ستون‌نویس واشنگتن پست و روزنامه‌نگار سعودی، در 2 اکتبر 2018 در سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شد و بعدها مشخص شد که تیم امنیتی تحت امر ولیعهد عربستان سعودی، جسد او را قطعه قطعه کرده و از کنسولگری بیرون برده اند.

کشور ترکیه , عربستان سعودی , خاشقجی گیت | رسوایی قتل جمال خاشقجی ,

در پرونده 26 متهم قتل جمال خاشقجی، دادستان همچنین خواستار توقف محاکمه و انتقال پرونده به عربستان شد. دادگاه حکم داد که باید نظر وزارت دادگستری، درباره انتقال به عربستان سعودی را جویا شود.

در کیفرخواست 117 صفحه‌ای که توسط دادستانی کل استانبول تهیه شده است، احمد بن محمد العسیری و سعود القحطانی که مأمور انجام قتل خاشقجی شده بودند و به دیگر متهمان دستورات لازم را داده بودند، جداگانه متهم شدند.

آنان به جرم «تحریک عمدی به قتل با طراحی و شکنجه با عواطف هیولایی و ضدانسانی» به حبس ابد تشدید شده، محکوم شده بودند. دومین کیفرخواست از سوی دادستانی کل استانبول که در حال ادامه تحقیقات بود، علیه 6 متهم فراری عربستان سعودی مرتبط با قتل خاشقجی تهیه شد.

این کیفرخواست که برای 2 نفر از متهمان تشدید حبس ابد و برای 4 نفر از آنها تا 5 سال حبس محکوم شده بود، در دادگاه پذیرفته و به پرونده الحاق شد. بدین ترتیب تعداد متهمان پرونده به 26 نفر رسید.

تخته گاز در مسیرعادی سازی

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، همزمان با اقدام قوه قضائیه در کنار نهادن پرونده پیگیری قتل خاشقجی، اعلام کرده که برای رسیدن به روابط عادی با عربستان سعودی، اقدامات مهمی صورت گرفته است.

او همچنین به این اشاره کرده که به زودی، وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز به ترکیه سفر خواهد کرد و این نمادی از روابط رو به رشد دو کشور خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران ترکیه معتقدند که مجموعه ای از مشکلات و گره کورهای دیپلماسی و سیاست خارجی، محصول مستقیم تصمیمات آنی و خشمگینانه شخص اردوغان است. او از پرونده سوریه و مصر گرفته تا بسیاری از حوزه های دیگر، با رفتارهای خشن، آنی و فارغ از دوراندیشی و همراه با شُو و نمایش، سیاست خارجی را به سمت بن بست سوق داده و هزینه های سنگینی بر دست اقتصاد ترکیه گذاشته است. در نتیجه، مشاورین و دیپلمات ها، رفته رفته اردوغان را اقناع کردند که دست از لجبازی بردارد و به سمت عادی سازی برود.

به همین خاطر، در یک سال گذشته، رجب طیب اردوغان چندین هیئت را به امارات متحده عربی، مصر، عربستان سعودی و نزد رژیم صهیونیستی اعزام و عقب نشینی و تغییر مسیر خود را نمایان کرد.

هنوز مدت زیادی از سفر هرتزوگ سپری نشده که اردوغان، آشکارا اعلام کرده که به زودی نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به ترکیه سفر خواهد کرد. در نتیجه اقدام فعلی در قبال عربستان سعودی نیز به این معنی است که دستگاه دیپلماسی ترکیه به دنبال به دست آوردن دل پادشاه سعودی است و ظاهراً او نیز اعلام کرده که برای لبخند زدن، شرط و شروطی دارد.

روزی که اردوغان و بن سلمان، سلام علیک نکردند

عکس پایین، نمایی از قهر و کدورت بین رئیس جمهور ترکیه و محمد بن سلمان شاهزاده سعودی را به نمایش می گذارد. این عکس در اوزاکای ژاپن و در جریان نشست سران جی بیست گرفته شد.

کشور ترکیه , عربستان سعودی , خاشقجی گیت | رسوایی قتل جمال خاشقجی ,

عکس بالا برای دورانی است که همه می دانستند، قتل خاشقجی و برخورد وحشیانه با جسد او به دستور تیم ولیعهد بوده، اما اغلب کشورها، ترجیح دادند مصالح مالی و اقتصادی را بر هر چیز دیگری ترجیح دهند و با بن سلمان گرم بگیرند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در راس این افراد بود و مودی هندی، آبه ژاپنی و پوتین روسی و خیلی های دیگر نیز، طوری با بن سلمان مواجه شده و رفتار کردند که گویی هیچ اتفاق خاصی روی نداده است. اما اردوغان در عکس یادگاری دسته جمعی نشست جی بیست، بدون سلام علیک از برابر ولیعهد گذشت و رسانه های تحت امر آکپارتی، این اقدام را همچون برخوردی عدالت جویانه و جسورانه، بازتاب دادند.

مقدمه ای برای سفر اردوغان به عربستان

برخی از تحلیلگران عرب، به نقل از منابع قطری گفته اند که پیش از این، اردوغان به دنبال آن بوده که در دوحه با محمد بن سلمان، دیدار کند. اما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، از اردوغان خواسته است که پرونده خاشقجی را کنار بگذارد.

بر اساس اطلاعات جدید، سفر رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی در ماه آوریل انجام خواهد شد. در نتیجه لازم بود قبل از سفر، اقدام معنی داری صورت بگیرد که آب بر آتش همه اختلافات بریزد.

اردوغان قبلاً تلاتش کرده بود تا نشان دهد شخصاً با پادشاه عربستان سعودی مشکل و اختلافی ندارد. او می خواست توپ را به زمین محمد بن سلمان بیندازد. اما پادشاه عربستان نشان داد که پشت فرزند دردانه و ننر خود را خالی نمی کند و بنابراین، اردوغان ناچار است برای بازگشت به روابط عادی، در برابر محمد نیز، کوتاه بیاید.

 با آنکه چند ماه از اعزام سفیر جدید ترکیه به عربستان سعودی سپری شده، اما استقبال از سفیر دولت اردوغان ضعیف بود و تنها اقدام موفقیت آمیز او آن بود که توانست به تحریم کالاهای تولید ترکیه در فروشگاه های بزرگ عربستان سعودی پایان دهد.

حال باید دید با اقدام جدید اردوغان، عربستان سعودی برای توسعه روابط خود با ترکیه و سرمایه گذاری در این کشور، تا چه اندازه رغبت و اشتیاق نشان خواهد داد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • DK ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    6 14
    تا کی‌ میبایستی این قهر بودن ادامه داشته باشد و ترکیه از اردقان عبارت نیست و عربستان هم از بن سلمان عبارت نیست
    • CA ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      5 3
      مساله قهر و آشتی نیست. مساله انتخابات 2023 ترکیه وضع بد اقتصادی کاهش روزمره ارزش لیر و تورم بالای 40 درصد و احتمال برکناری خردوغی هست و در حال حاضر استراتژیش همراهی با پول امثال سعودی و دستگاه رسانه ای صهیونیسم و امپراطوری دروغ هست. این سیاست ها در این 5 6 ماه که برای ترکیه عایدی نداشته. باید دید در آینده چطور میشه.
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      2 1
      مسئله این است که ترکیه ورشکسته مفلس به دریوزگی افتاده و برای بن سلمان دم تکان می دهد.
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      2 1
      جمهوری آناتولی درست است نه نام جعلی و صهیونیستی و فاشیستی ترکیه
  • CA ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    19 3
    خوب در اینکه اردوغان مرده خور و لاشخور تشریف داره، مگه کسی شک داره؟ سر قضیه اس ۴۰۰ روسی هم حاضره معامله بکنه بشرطی که غرب یک لاشه دندان‌گیر بهش بده، و عبرتی بشه برای پوتین
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    4 4
    سلام خدا بر ماننای افسانه ای اولین پرنده بهشتی که سیمرغ ( ایران ) را درست کرد. ____ و حالا سیمرغ به یاری شاه جهان، مهدی فاطمه آمده است تا سربازی باشد بین دیگر سربازان خدا
  • عباس TR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    12 6
    اردوغان مترسک و آلت بازی و دست نشانده آمریکا و ملعبه ای بیش نبوده و نیست. بر سر حکومت آوردن اردوغان در ترکیه پروژه ای آمریکایی بود که انجام شد اما هنوز به اتمام نرسیده و . . . . ..شب دراز هست و قلندر بیدار .
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    14 6
    ترکیه فکر میکند خیلی زرنگ است ولی متاسفانه احمق ترین است از یک سو ژست مسلمانی و دفاع از فلسطین میگیرد از سوی دیگر اسرائیل را به رسمیت شناخته و برای اسرائیل سفارت باز میکند وفکر میکند لابد عرب ها احمق هستند و نمی بینند!!!! از یک سو سعی میکند به آذری های ایران تلقین کند که شما ترک هستید و فارس ها می خواهند شما را بخورند به ترکیه پناه بیاورید و از سوی دیگر با بارور کردن ابر ها و جلوگیری از بارش درآذرباییجان باعث خشک شدن دریاچه ارومیه میشود از یک سو سد ایسیلو را بر منابع آب عراق میبنددو جنوب عراق را بیابان میکند و ریز گرد های به جان مردم خوزستان و میاندازند و معیشت مردم جنوب عراق و سوریه را نابود میکند از سوی دیگر برای عرب ها احساس دلسوزی و برادری میکند و با آن ها عکس یادگاری میاندازد تمامی این کار ها در حالی انجام میدهد که آقای اردوغان فکر میکند مردم بقیه کشور ها احمق هستند و نمی فهمند
    • مهدی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      5 2
      درود بر شما، تمام صحبتهای شما درست است. البته این فکر که دیگران احمق است فقط از احمق ترین ها برمی آید و در آینده نتیجه این سیاستهای کثیف را خواهند دید.
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      2 4
      ده سال دیگه وقتی ایران تمام شد انوقت میفهمی چه کسی اخمق است در ضمن همه ما عامل خشکاندن دریاچه اورمیه و هورالعظیم را میشناسیم
    • mohammad DK ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      1 2
      ما ترکان نژادپرست نیستیم که خود را با رنگ،چهره،سرزمین،دین، لباس وژن، بسنجیم و عیار گذاری کنیم،ترک بودن یک آرمان والای انسانیست،رسیدن به شهر سیب‌های طلاییست،رسیدن به اوج هستیست،رسیدن به خداست،رسیدن به معنی زندگیست،،،وزبان ترکی را هم خدا مختص بندگانی کرده که لیاقت رسیدن به این معنا را دارند.وسیله شناسایی همدیگر.وتوران بزرگ آن آرمان شهر ترکان،نتنها کوهای اورال التای،کاشغر سمرقند،اورومچی اورمیه،تبریز باکو،استانبول،قازان،لفکوشا،پریشتینه،سرای بوسنا،زنجان،دربند اردبیل،استانه،عشق اباد،کرکوک حلب،بیشکک استانه،مزار شریف بلخ،. است. بلکه از تنگه برینگ در ابتدای مشرق زمین تا تنگه جبل الطارق دراخر غرب اورپا، مسکن ترکان است، لذا دشمنان توران را خداوند آنقدر ضعیف وترسو خلق کرده که بجز ناسزا وبدهنی کاری دیگر بلد نیستند،واین هم نشانه شکست دشمنان در مقابلشان است،که با شنیدن نام ترک روح ضعیفشان تسلیم میشود.ودر طول تاریخ تمام دشمنان ترکان در مقابله با ترکان بجز فرار انتخابی دیگر نداشتند. واگر هم تشابهی در ملتهای مغلوب با ترکان( که کل ملل اسیا،اورپا،وافریقا میباشند) باشد نشانه حکومت هزاران ساله ترکان بر نسل ونژاد مغلوب انهاست،که تا قرن اخیر غلام حلقه بگوش ترکان بودند...وتاریخ با فاصله صد سال دوباره در حال تکرار است.
    • مجتبی IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 0
      محمد در نژاد پرستی همین بس است که توران را آرمانشهری میدانید و تمام مناطقی که نام بردی اقوام بومی داشته است قبل از مهاجرت مهاجمان آسیای مرکزی در الواح و کتیبه و تواریخ آنها روشن و غیر قابل تحریف و جعل در همان زمان حکومت های به ظاهر ترک سایه همدیگر را می‌زدند به تاریخ جنگهای صفوی با ترکمنها ازبکها و عثمانی‌ها نگاه کنید ،در تمام مکاتبه های خود هیچ گاه خود را ترک ندانستند و زبان فارسی را رسمی دادند ،تمام حکومتهای به ظاهر ترک زبان یا ترک نژاد مستعمره روس و چین و غرب هستند و هیچ کدام نژاد ترک دیگر و برادر بزرگ قبول نمی کند ،شما هم خود را در توهم توران بزرگ ببینید ،خدا حامی نژاد پرستان نیستند ،شیطان حامی شماست و ترسو
    • آنتی پانترک IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 0
      ارمان والای شما نسل کشی های فعلی ترکیه در کردستان عراق و سوریه و ترکیه است؟ یا آرمان های والای شما در نسل کشی و پاکسازی تالش ها ولزگی ها و تات ها و......... در آذرباییجان است؟ آرمان والای شما شاید در حمله مغول به آسیا است که تمدن چین و هندو ایران و تمدن اسلامی را کاملا منهدم کردید و آسیا را به عصر حجر برگرداندید و غرب برای همیشه از ما جلو افتاد یا نابود کردن تمدن اسلامی که امروز تمام کشور های مسلمان از وجود پربرکت مغول ها جزو کشور های عقب افتاده و ضعیف هستند
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    4 1
    متاسفانه دیده‌شده که برخی از فارس ها و کرد ها به دروغ پستهای پانترکی میگذارند تا ایران را از ما آذری ها بگیرند و این شکوه باستانی را فقط مختص خودشان بکنند. ولی بدانید که کور خوانده اید ایران را ما آذری ها با تمدن ماننا و سپس مادها تاسیس کرده ایم. نه تنها کردستان بلکه کل عراق و ترکیه و ترکمنستان و افغانستان و سوریه و قزاقستان را هم‌به ایران‌ضمیمه‌خواهیم کرد.
    • مهدی IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      3 3
      برا ما حفظ زبان مادری یعنی تورکی حفظ دریاچه ی اورمیه و حفظ معادن آذربایجان مهم تر از برگرداندن ترکمنستان بحرین به ایران هستش
    • سرباز وطن IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      5 2
      زبان مادری شما در خانه و کوچه و بازار حفظ کردید ،دریاچه ارومیه هم همشهریان شما آنقدر چاه آبی زدند با واترپمپهای قدرتمند زدند که آب دریاچه ارومیه مکیده آید ،معادن شما که جابه جا نکردند ،کشورهای باکو و بحرین و ترکمنستان خاک دزدیده شده ایران هستند که در آینده نزدیک باید فکر برگرداندن آن باشیم
    • سجاد IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 0
      خطاب به مهدی تبریزی اصیل کسی هست که کشور و ملتش براش مهمه در تمام تاریخ مردم اذربایجان پرچم دار دفاع از ناموس و خاک میهن بودن امثال شما نه ایرانی محسوب می شین نه اذربایجانی
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 0
      برای ما آذری ها فارس بودن نام خلیج فارس خیلی مهمه چون آلب ارسلان شاه در زمان حکومتش با خلیج فارس مهالف نبود دیگه از آلب ارسلان ترک تر که نیستم.
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      3 1
      دریاچه ارومیه خرابه بخاطر مدیریت است نه نژادی نیست چون اوضاع روزخانه زاینده رود و ... هم‌خرابه حتی مازندران هم با مشکل آب روبرو شده. دوست من دولت ایران هر بدی ای داشته باشه ولی نژادی نیست.
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      3 1
      معادن آدربایجان ما خوب است ولی سرجمع که حساب کنی با احتساب پول نفت و معادن جاهای دیگر ایران‌، همه ما بدهکار خوزستان و همه ی سرزمین ایران هستیم.
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      2 0
      کدام ترک در سال ۱۴۰۱ از سلجوق‌ شاه و آلب ارسلان کبیر، ترک تر است؟؟؟؟ آلب ارسلان موافق اتحاد این کشور پرشکوه بود.و دایم سعی میکرد به ایران، سرزمین اضافه کند.
    • mohammad DK ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      1 3
      تاریخ حکومت هایی که ایرانی نبوده اند بلکه ایران امروزی یا بخش هایی از ایران امروزی درست مثل ترکیه امروزی ، ترکمنستان امروزی عراق امروزی و سوریه امروزی و ... جزئی از امپراطوری اینان بوده مادها :( التصاقی زبان و بی وارث) هخامنشی ها : فارس ساکن سرزمین پارس که شرق و جنوب ایران فعلی بوده (آنان سرزمین و کشورهای غیر فارس رو در داخل کشور امروزی ما و خارج از آن را فتح کردند ) سلوکی ها :( رومی تبار وجانشینان اسکندر ) اشکانیان :( التصاقی زبان و بی وارث) ساسانی : فارس ( همدوره با دولت ترک خزر در قفقاز و آذربایجان بوده ) حکومت خلفا عمر عثمان علی ( عرب ) بنی امیه ( عرب ) بنی عباس ( عرب ) غزنوی ها ( ترک ) چهار حکومت فارس نیمه مستقل : طاهری صفاری آل بویه ( عربی گو اما فارس تبار بودن) و سامانیان ( فارس تاجیک بودن ) سلجوقیان ( ترک ) خوارزمشاهیان( ترک ) اتابکان ( ترک ) مغولان ( مغول ، مغول ترک نیست ) ایلخانیان ( مغول - ترک ) تیموریان ( ترک ) آق قویونلو ( ترک ) قره قویونلو ( ترک ) صفویان ( ترک ) اشرف افغان ( فارس افغان ) نادر افشار ( ترک ) زندیه ( لر از گویش های فارسی ) قاجار ( ترک ) پهلوی ( از سمت جد پدری گرجستانی تبار و از مادر ترک اما با ایدئولوژی فارسی ) از دو هزار و پانصد سال دولت و تمدن فقط ششصد سال آن متعلق به اتنیک فارس است دولت های ترک دیگری نیز در نقاط دیگر جهان بوده اند شامل : (((امپراطوری گوگ ترک ، دولت هیاطله و ،سیمجوریان ، امارت بخارا ، تغلق شاهیان حکومت قارامانیان، بابریان هند، امپراطوری معظم عثمانی، امپراتوری اردوی زرین( به ترکی آلتین اردو ) ، دولت آوار، امپراطوری خزر، دولت اویغور و دولت قره خان لار امپراطوری هون و دولت هون غربی، امپراطوری هون های اروپا ، هون های سفید و آتیلا خلافت مملوک در مصر، طولونیان، ولگا و پچنگ و تورگش و زنگیان، بحری ها ))) حتی پرچم سه رنگ ایران 🇮🇷 متعلق به قجر است نشان شیر و خورشیدش نشان امپراطوری ترک سلجوقی است وقتی از هویت ایرانی از فرهنگ و آداب رسوم ( مثل سبک ازدواج ، غذا خوردن تعارف کردن غیرت ورزیدن مهمان نوازی و .. )ایرانی صحبت میکنند در اصل از عناصر عربی سخن میگویند فارس کمترین نقش را در تشکیل عنصر ایرانی فرض
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      1 0
      خطاب به مهدی اول تاریخ واقعی رو بخون و دروغ ها و جعلیات پان تورکها درباره آذربایجان و فرهنگ غنی آذری رو باور نکن شاعرانی مثل نظامی خاقانی و قطران تبریزی و عارفانی چون شمس تبریزی معرف فرهنگ و تمدن آذربایجان و زبان واقعی اذریها هستند اگر به فکر حفظ فرهنگ و زبان آذربایجان هستید تاریخ بخوانید و جعلیات و تحریفات پان تورکها رو بدون مطالعه باور نکنید
    • به محمد IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 0
      هویت ایرانی مانند نوروز، یلدا و....که در حقیقت عربی نیستند آن آداب و رسوم که شما عربی خواندید در حقیقت در فرهنگ چادر نشینی و بیابان‌گردی عرب نبود و بیشتر در فرهنگ شهر نشینی است ،مقدار توسط پیامبر و مقداری بعلت فتح ایران وارد فرهنگ عرب شده ،در فرهنگ مرد سالار عرب زنان کالا خرید و فروش میشدند و در جنگ کنیز و هیچ انتخاب و اراده ای نداشتند مثلاً ریس قبیله برنده درجنگ طایفه ای صاحب تمام زنان و دختران و ثروت قبیله شکست خورده میشد ،البته سنت تعویض همسر در عربیت وجود داشته است ،این در اسلام آمده است و رسم و رسوم ازدواج ایرانی ربطی به عرب جاهلیت و بعد آن ندارد ،ارایش بستگان مرحوم شده سنت جاهلیه و زنگال بستن به پا هنوز در مناطق عرب زبان ایران وجود دارد، ایااین که در فرهنگ و سخنان و آیات قرآن به آن توصیه شده؟؟؟؟؟؟؟
    • به محمد IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 0
      هویت ایرانی مانند نوروز، یلدا و....که در حقیقت عربی نیستند آن آداب و رسوم که شما عربی خواندید در حقیقت در فرهنگ چادر نشینی و بیابان‌گردی عرب نبود و بیشتر در فرهنگ شهر نشینی است ،مقدار توسط پیامبر و مقداری بعلت فتح ایران وارد فرهنگ عرب شده ،در فرهنگ مرد سالار عرب زنان کالا خرید و فروش میشدند و در جنگ کنیز و هیچ انتخاب و اراده ای نداشتند مثلاً ریس قبیله برنده درجنگ طایفه ای صاحب تمام زنان و دختران و ثروت قبیله شکست خورده میشد ،البته سنت تعویض همسر در عربیت وجود داشته است ،این در اسلام آمده است و رسم و رسوم ازدواج ایرانی ربطی به عرب جاهلیت و بعد آن ندارد ،ارایش بستگان مرحوم شده سنت جاهلیه و زنگال بستن به پا هنوز در مناطق عرب زبان ایران وجود دارد، ایااین که در فرهنگ و سخنان و آیات قرآن به آن توصیه شده؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    8 2
    اگه اصل نژاد باشه که قرقیز و ازبک از نژاد زردپوست هست. اگر اصل هویت باشه که هر ایرانی رو هرجای دنیا بگذاری در عرض چند دقیقه همه میفهمند طرف ایرانی است. ولی اصل شما حقوقی است که میگیری تا به رجب و یهو.د سواری بدی
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    5 21
    اردوغان بسیار زیرک است و براساس منافع ترکیه رفتار می کند. همین رفتارها باعث شد که ترکیه را نه تنها به مهمترین و تاثیرگذارترین کشور اسلامی تبدیل کرد بلکه امرور ترکبه به یکی از قدرت های مهم اقتصادی و نظامی جهان هم تبدیل شده است
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 0
      دوست من اوضاع ترکیه خیلی خرابه، __ زمانی غربی ها ترکیه را باد کردند تا جلوی ایران رقیب باشد. الان بایدن اومده و هدف فعلی اش تجزیه کشور ترکیه است. __ نه خوبی تقتصاد ترکیه نه بدی اقتصاد ترکیه‌ بخاطر اردوغان نیست.‌اردوغان یک کارمند است
    • رضا IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 0
      کشور قدرتمند کشوری که مردم و حاکمانش حرفشان یکی باشد و در سیاست یک صدا و مبانی داشته باشد نه اینکه با هر وزش باد تغییر موضع بدهند
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 1
      اظهار نظر یک پانترک خجالتی رجب پرست !
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    0 1
    آقای اردوغان . با تاسف چیزی که با زیکزاک رفتار کردنش نصیب میبره . یک سلب اعتماد سیاسی . و بعد ضعف و بدنبالش سوءاستفاده
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    0 1
    واسه پوله، واسه پوله.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    3 1
    ترکیه هرکجا پای نحسش باز شده کشتار کرده. اونم بیگناهان رو فقط مثال: سوریه، ارمنستان، قبرس
    • بهزاد US ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 0
      تو سوریه بشار اسد قتل عام می کرد! در قبرس از سال ۱۹۶۳ یونانی تبار ها قتل عام ترکهای قبرس تحت عنوان کریسمس خونین رو شروع کردند! در خوجالی هم ارامنه شروع به نسل کشی آذربایجانی ها کرده بودند و خاک آذربایجان رو اشغال کردند. ارتش ترکیه گردن وحشی های سوری یونانی و ارمنی رو خرد کرد و اینکه شما طرفدار اون جنایتکارها هستید اصلا عجیب نیست ذاتتون همینه!
    • ساسان IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      0 0
      بهزاد چرا تاریخ قبل‌تر بازگو نمی کنی ،وارثان ترکیه نوین و بازماندگان عثمانی نسل کشی و کشتار وسیعی علیه کردها ،علویها،یونانیها،اشوریه و...به راه انداختند و نه عذرخواهی و نه قبول و دادن خسارت به بازماندگان و نه حق و حقوق سرزمینی و....سرکش تر و گردنکش تر از اتراک آناتولی با سابقه درخشان تجاوز و کشتار در خاورمیانه نیست ،هرجا تروریست و آدم کش لازم بود ترکیه نه نگفت قره باغ ،لیبی ،سوریه ،عراق و.....ذات شما همان چنگیز و آتیلا و....خونخواران تاریخ است
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      0 0
      بهزاد اینقدر تورچیه پرستی جرا نام فارسی برای خودت گذاشتی اصولاً تورک در قبرس و ارمنستان چه غلطی می‌کرده که بقول تو کشتار شدند ؟!؟؟!
    • بهزاد US ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      0 0
      تاریخ قبل برای هند اروپایی ها یه فاجعه میشه! داخل استانبول کورگان ۵۵۰۰ساله کشف شده! کل منطقه میراث ترکیه است.
  • شهروند شهرستان روسیه IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    0 4
    سلام اردو غان یا بهتر بگوییم چرچیل ترکیه مرد ماهر در سیاست با نگرش خدمت در دست اقتصاد:1-اردوغان بند باز حرفه ای در روی طناب سیاست است و با در دست داشتن اهرم پرونده خاشقجی می خواهد چون ترامب عربستان را بدوشد2- اردو غان می خواهد با نشستن کنار عربستان یک هشداری هم به ایران بدهد تا ایران نقش کمتری در عراق و سوریه و یمن داشته باشدواین حرکت بعد از آمدن ریس جمهور اسراییل به ترکیه نوشته شد3- باید منتطر ماند و ازخبرهای قرار دادهای نظامی ترکیه و عربستان شنید4- اردغان پیر و مریض شده است و بهتر است به بازنشتگی و دوری از ریاست فکر بکند آثار خستگی در او دیده می شود و دیگر مجالی برای رویا پردازی نمی ماند5- عربستان به ترکیه اعتماد نخواهد داشت و شاید ارتباط با ترکیه زمینه برکناری شاهان سعودی و بر قدرت رسیدن اخوانی ها را در ذهن شاهان سعودی تداعی کند6- قطر از نزدیکی عربستان به ترکیه واکنش نشان خواهد داد و به ایران نزدیکتر خواهد شد7- ترکیه در پنهانی تصمیم به میانجگیری ایران با عربستان را پیشنهاد خواهد کرد دیپلماسی ایران نباید به آن نگاه مثبت داشته باشد8- اردوغان گرچه توانسته است اقتصاد خود را قوی سازد اما با نیش صهیونیستها حباب های ان خواهد ترکید9- ترکیه به عربستان پیشنهاد قراردادهای دفاعی خواهد کرد چرا که توصیه اسراییل است اما خبرهای داغ در ماههای آینده از عربستان شنیده خواهد شد10- باید منتطر قتل بن سلمان توسط شاهزادگان ناراضی سعودی شد چرا که خداوند خونهای ریخته شده توسط این یزید زمانه را در عربستان و یمن بی پاسخ نخواهد گذاشت انشالله و توکل الله.
    • بهزاد US ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 1
      صنایع نظامی ترکیه در مرحله بسیار حساسی است. اگر قدرت تا ۲۰۲۸ دست اردوغان بماند بدون شک ترکیه تبدیل به ابرقدرت نظامی در سطح جهانی خواهد شد. در مورد عربستان اگر بن سلمان از ترکیه در مورد قطر درخواست کمک کند مثل لیبی در عرض چند ماه طرفین مجبور به تفاهم و انتخابات خواهند شد که البته به نفع ایران خواهد شد.
    • اطلس IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      0 0
      ترکیه ۲۰۲۸ نخواهد دید و نبوده،صنایع نظامی ترکیه به لطف غرب و آمریکا و اسراییل رشد کرد نه تولیدات بومی و تکنولوژیکی ،اما در قضیه لیبی ترکیه تحت فشار مجبور به قبول ریس مجلس جناح مخالف دولت قانونی لیبی شد که اولین لایحه این مجلس خروج مستشاران و مزدوران خارجی از لیبی است که اتفاقا فشار اصلی به مزدوران و ارتش ترکیه است که مورد حمایت مصر فرانسه یونان قبرس و....است از این لایحه است ،اما در مورد قطر ترکیه کاره ای نیست ، پایگاه آمریکا و سیاست عربستان ،و حریم هوایی ایران ، برای قطر مهمتراز ترکیه است ،فعلا ایران سکوت کرده و گرنه
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    0 0
    اینکه ترکیه روی عقاید خود پافشاری نمیکنه و بخاطر منافع ملی از ایدئولوژیهای خود کوتاه میاد چیز بدی نیست نرمش سیاسی برای مواقعی که منافع ملی در خطره بسیار سودمنده وگرنه با حوادث پیش امده و تخریب روابط همزمان با ارمنستان روسیه اسرائیل عربستان یونان فرانسه آلمان هلند ایران امارات بایستی ترکیه تنش زدایی را در دستور کار قرار دهد
    • بهزاد US ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 1
      منافع ملی بهیچ عنوان شوخی بردار نیست که فدای احساسات و ایدئولوژی رهبر اون کشور بشه! رهبران می آیند و می روند ولی منافع عالی کشور باقی هست. اگه لازم باشه با ابلیس هم باید توافق کنن
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    0 0
    تنها مرد جهان اسلام رجب طیب اردوغان !!!بهترین لیدری است که با هشتاد میلیون جمعیت و صفر بودن منابع زیر زمینی کشورش جز ۲۰ اقتصاد برتر کرده که نه حامی ابر قدرتی داشته نه منابع دندان گیری !!!ژاپن و کره و هند تحت حمایت مریکا چین تحت حمایت انگلیس و روسیه و... یاشاسین تورک یاشاسین اردوغان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس