فساد در سینما

۴ روایت، توسط ۴ زن منتشر شده، آن هم با ذکرِ سند و شرحِ جزییات، اما صدایی از کسی درنیامده است.به خواب هم نمی‌دیدیم که روزی، مابینِ یک «متعرّضِ جنسی»، و یک «دخترِ قربانی»، سمتِ «متعرّض» بایستیم!

به گزارش مشرق، پس از افشاگری یک سینماگر زن درباره رخدادهای پشت صحنه یک فیلم کانال سینمادیلی نوشت:

سینمای ایران، تنهای سینمای جهان است که در آن، هرچه توسط متعرضان جنسی‌اش، افشاگری شود، هیچ اتفاقی در آن رخ نمی‌دهد و آب از آب تکان نمی‌خورد.

نمونه‌های متعدّدِ جهانی را بررسی کنید و بنگرید چگونه، سریالی همچو «خانه‌ی پوشالی»، پرونده‌اش در میانه‌ی کار، به‌کل بسته میشود، بخاطر پرونده اخلاقیِ ستاره‌اش... و حال در اینجا؛ کارگردانی، پیرامونِ خشونت و تعرضاتِ جنسی‌اش، به طور رسمی، ۴ روایت، توسط ۴ زن منتشر شده، آن هم با ذکرِ سند و شرحِ جزییات، اما صدایی از کسی درنیامده...

یا در مواردی، پیرامون یک سینماگر، چندین و چند روایتِ خشونت و آزارگریِ جنسی آمده، و بعضاً زنِ افشاگر و قربانی، خود، سینماگری مطرح بوده و ریسکِ انگشت‌نما شدن در این زمینه را به جان خرید و نامش را، پای افشاگری‌اش زد؛ اما باز، هیچ خبری نشد و صدایی از سینماگری درنیامد... آن کارگردان و بازیگر، همچنان راست‌راست راه می‌روند و فعالیتِ سینمایی‌شان، پُررنگ‌تر از قبل!..

 در این سینما چه خبر است؟ چرا صدایی از کسی درنمی‌آید؟ چرا هیچ رسانه و خبرگزاری و سایت و روزنامه و مجله و پیج و صفحه‌ای، در این‌باب، هیچ نمی‌گوید؟ چرا احدی، پشتِ دختران و زنانِ قربانی، درنیامده؟ چرا مدیرانِ ارشاد، ساکتند؟ خانه‌ی سینما کجاست؟ و از همه مهمتر، چرا اکثریتِ قاطعِ سینماگرانِ ایران، که در همه‌ی زمینه‌های ایران و خاورمیانه و جهان، صبح تا به شب حرف می‌زنند، در این زمینه، قفل بر دهن زدند؟!

یعنی یک نفر، فقط صرفِ آنکه «سینماگر» و «چهره» است، حق دارد هر کاری دلش خواست بکند؟! و احدی، کاری به کارش نداشته باشد؟! اگر یک بقّال، نانوا، راننده‌تاکسی و هر یک از همین مردمِ عادی، به زنی، تعرض کند، برخوردِ ما همین است؟ برخوردِ رسانه‌ها و مسئولان چه؟! و چون در اینجا، آزارگر، نامش بزرگ است، و شغلش، کارگردانی و بازیگری‌ست، کلا در «حریمِ امن» قرار می‌گیرد؟!

 آری.‌.. ما، این را حتی به خواب نمی‌دیدیم! به خواب هم نمی‌دیدیم که روزی، مابینِ یک «متعرّضِ جنسی»، و یک «دخترِ قربانی»، سمتِ «متعرّض» بایستیم! با سکوت‌مان، با بی‌خیالی و بی‌توجّهی‌مان، و بعضاً، حتی، با ماله‌کشی‌هایمان... آری! ما تمام‌مان‌، مادامی که به این سکوتِ مرگ‌بار ادامه دهیم، بی‌گمان در این میان، هم‌دستِ مُفسدیم...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    13 3
    شما اول بگو ببینم با زور بوده یا با میل خودش وا داده تا به مورد بعدی برسیم که باید صدا در بیاید یا نه!!!
    • me IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      12 6
      "آزار جنسی " یعنی با میل خود؟ حتی اگه به زور نباشه و با فریفتن و اغوا و تحدید باشه باز هم آزار جنسیه
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 1
      احسنت ، دقيقأ همینطوره!! آقا اگر رسما رفتن شکایت کردن و مدرک و ‌‌‌‌‌‌ شاهد معتبر تو دادگاه رو کردن که خوب هیچ چی و اگر نه طرف میتونه ادعای شرف کنه و پدرشونو در بیاره!! نزارین رسم metoo# رو تو ایران پیاده کنن، شرط "بیگناه تا اثبات گناهکاری" باید حفظ بشه!! تا این لحظه اینها همش فقط تهمت هست ولاغیر تا ثابت بشه!!!
    • پاسخ به ۲۱:۲۷ IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      1 1
      اغوا و فریفتن ! شیطان هم دقیقا اغوا میکنه و فریب میده و حتی در قیامت همچین گفتگویی با همین مضمون بین جهنمیان و شیطان رخ میده که شیطان میگه من فقط شما رو وسوسه کردم مگر زنها انسان نیستند؟ مگر صاحب اراده و اختیار نیستند ؟ این ادعا که زنها در برابر خطا و ارتکاب اعمال غیر شرعی مسئولیت ندارند اول توهین به خود زنها هست . متاسفانه فمینیست ها توانستند با بازی با کلمات از همین دست مثل اغفال ! فریب ! و...و با استفاده از ضعف قوانین و بعضا قضات هم نظر خودشون به مردان در چنین پرونده هایی ظلم کنند . هیچکس مخالف اینکه غرب در منجلاب فساد اخلاقی دست و پا میزنه نیست ولی حداقل نصف این فساد رو زنان غربی دامن زدند و اینکه زنان غرب رو قربانی بدونیم اصلا صحیح نیست چه اینکه در همین جنبش می تو اکثرا زنانی که به اصطلاح دست به افشاگری زدند پیرزنانی بودند که سالها تاریخ انقضاشون به سر اومده بود و حالا بهترین فرصت برای دیده شدن دوباره بود ، که البته بسیاری از این ادعاها در همون دادگاههای آمریکا که بسیار تحت فشار فمینیست ها هست هم به اثبات نرسید و مقامات خواهان پایان دادن به این جنبش شدند . این موضوع درست مثل این میمونه که امبر هرد چند سال دیگه از ایلان ماسک شکایت کنه و بگه اغفال شدم و زندگی من و جانی دپ رو از هم پاشید !
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    13 2
    وقتی فزولی در طبیعت خدا انجام می دهید که زن و مرد را کنار هم قرار بدهید در یکی دو سده اخیر جهت کار باید عواقبش را هم فکر می کردید در ضمن مگر فقط در فیلم سازی هست که جیغ می زنید و تافته بافته جداگانه؟ هرچند در این حرفه خیلی زیاد هست
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      0 0
      تو دیگه خیلی منحرفی . یعنی چی زن و مرد برای کار هم کنار هم نباشند . این اتفاق در سینما اینطور رخ داده و بقیه اقشار جامعه کنار هم به خوبی کار میکنن.
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    1 5
    واقعا که بی ادب و .....هستید که این نظر ها را دادید...قانون در ایران مرده ..انسانیت در ایران مرده...بیست میلیون هزاره صفر کیلومتر دارند تجاوز و قتل و غارت میکنند و در هر شهر و ده جایگزین معتادان و طلبه های تنبل و بیکار شده اند فردا همین ها رای خواهند خواد دهد و همین ها جای شعبان بی مخ ها حکومت برقرار میکنند برایمان اینها هرگز نخواهند رفت از این کشور بی قانون زندان ها پر ..پرورش گاه ها پر..تیمارستان ها پر..فقر و تن فروشی فراوان...پلیس شده گرگ مواد فروشان ازاد و نکبت از سرو روی ایران دارد بالا میرود ...حاشا به غیرت ایرانی.. ۴۳ سال است مرگ بر این وآن دوباره شده مثل آخر حکومت قاجار..آنوقت شما توهین آمیز قضاوت میکنید..خدا شده اید..بی غیرت شده اید...ای ققنوس ایران برخیز از خاکستر و دوباره ایران ویران را زنده کن..خداوندا خودت شاهدی..
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      خیلی پر پر نکن خودت پَر نشی...
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      0 0
      چقد ور زدی
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    6 0
    تو این سینما که فقط با دوست داشتن میشه هم بستر شد و بچه هم حلاله بابت کار طولانی باید حال طولانی بدی پولش خرج سگ بازی و کاباره گردی میشه بازیگران تو مهمونی های شبانه و بر اساس عکس اینستگرام و...انتخاب میشن گل سرسبد ش گلشیفته و... این سینما نیست لجنزاره
  • علی IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    0 0
    خداوند در آیه ۵۹ احزاب بعد از دستور حجاب می‌فرماید (فلا یؤذین )؛ حجاب را بانوان حفظ کنند تا اذیت نشوند ،اما این بانوان بازیگر حجاب رو به مسخره گرفتند و نتیجه میشود همین آزار و اذیت ، سازنده و خالق انسان وقتی میگه حجاب و عفاف ، این بانوان بازیگر به جای عمل به این دستور خدایی ، حجاب و عفاف و دین و خدا رو به تمسخر میگیرند ، حالا بچشید نتیجه کار خودتان را .
  • س، ن IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    0 0
    در سینما چه خبر است؟ واقعا دارین از ما میپرسید؟ حاکمیت که جرات نمیکنه به شما سلبریتی ها بگه بالای چشمتون ابروعه ، هوچی بازی و کولی بازی براش درمیارید ، سینمای ما خیلی وقته دست جماعت غرب پرستو لیبراله ، درسته سینمامون قاعده و قانون نداره اما مقصرش کیه ؟ مقصرش خودتونید که هر هنجارشکنیی کردید و ما بهتون تذکر دادیم بهمون برچسب امُل بودن و مریض بودن و عقب مونده بودن زدید و کار رو به این جا رسوندید ،حالا هم خودتون و سینماتون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس