فساد در سینما

پس از مطالعه خاطرات تلخ و عبرت آموز همکارمان سرکار خانم میرشمسی از پشت صحنه یک فیلم، که در فضای مجازی در حال باز نشر است، لازم دیدیم که در این مورد مهم اعلام نظر و موضع‌گیری کنیم.

به گزارش مشرق، در پی افشاگری‌های اخیر سمیه میرشمسی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز درباره پشت صحنه یک فیلم‌، هیات مدیره انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما اطلاعیه‌ای را صادر کرد.

به گزارش سینماسینما در این اطلاعیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض تبریک سال نو به همکاران عزیز در صنعت فیلم ایران

پس از مطالعه خاطرات تلخ و عبرت آموز همکارمان سرکار خانم میرشمسی از پشت صحنه یک فیلم، که به شکل نسبتا گسترده‌ای در فضای مجازی در حال باز نشر است، لازم دیدیم که در این مورد مهم اعلام نظر و موضع‌گیری کنیم:

یک. با توجه به شناخت از گذشته همکارمان خانم سمیه میر شمسی، به طور کلی، صادق بودن ایشان را تایید می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

دستیار کارگردانی که روایت آزار خود را توسط یکی از بازیگران مرد منتشر کرد

دو. متاسفیم که اعلام کنیم، این نوع بداخلاقی‌ها و ایجاد ناامنی‌های روانی و حتی تهدید و برخورد فیزیکی در پشت صحنه تولید صنعت فیلم ایران، برای نخستین بار نیست که اتفاق می‌افتد و برای ریشه‌کن کردن این رویه غیر انسانی، برخورد ریشه‌ای، جدی و هماهنگی‌های بیناصنفی نیاز است.

سه. لازم به توضیح است که اینگونه برخوردهای تحقیرآمیز، فقط نسبت به همکاران محترم خانم، صورت نگرفته و بارها گزارش‌هایی مبنی بر توهین، تهدید، تحقیر و حتی درگیری فیزیکی نسبت به آقایان همکار نیز  دیده شده است.

چهار. ما در چندین مورد که اعضایمان با ارائه مستندات، نسبت به رفتار دور از شان همکاران دیگری در فضای کاری، شکایت داشته‌اند، به شکل رسمی و از طرق مختلف، مطلب را پیگیری و شکایت مکتوب کرده‌ایم.

اما اکنون که این مساله به عنوان مشتی نمونه‌ی خروار به شکل عمومی مطرح شده، وظیفه خود می‌دانیم که در هماهنگی با کانون محترم کارگردانان سینمای ایران، صنف واحد تهیه‌کنندگان، انجمن محترم مدیران تولید، انجمن محترم بازیگران سینمای ایران، مدیر عامل موثر خانه سینما و همکاران‌مان در سازمان سینمایی کشور، مسائل را به شدت و دقیق پیگیری کرده و موجب عدم تکرار این قبیل هنجارشکنی‌ها در آینده شویم.

ما به تمامی آحاد انجمن خودمان تاکید می‌کنیم که در هیچ پروژه‌ای، مصلحتی بالاتر از شان و کرامت انسانی و حفظ حریم شخصی و کاری شما وجود ندارد و در صورت مشاهده‌ی کوچکترین هتک حرمت نسبت به خود و دیگر اعضای گروه؛ شرط عقل و خرد است که زیر بار حرف و عمل زور نرفته و صنف را حامی همیشگی و قدرتمند خود دانسته، مراتب را دقیق و بدون ممیزی گزارش کنید.

ما برای ایجاد امنیت روانی، اقتصادی، جانی، شخصیتی و حفظ موجودیت نیروی کار سینمای ایران، اراده کافی و قدرت عمل اجرایی داریم، پس خواهشمندیم مطلقاً در هیچ زمینه‌ای احساس نگرانی نکرده و با سکوت خود، امکان سوءاستفاده از موقعیت و جایگاه شغلی را به آنان‌که، شان و منزلت کار جمعی را به هیچ می‌انگارند، ندهید.

در پایان ضمن ابراز تاسف شدید نسبت به رفتارهای مذکور، آرزومندیم که روحیه دوستی، یکرنگی، نجابت و مساوات در روابط حرفه‌ای صنعت فیلم ایران بیش از پیش تکثیر شود.

با آرزوی سالی سرشار از پاکیزگی و نشاط

هیات مدیره انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما

هفت فروردین هزار و چهارصد و یک

منبع: سایت سینماسینما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • تک سوار DE ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    14 4
    افشاگری های امروز میوه کاشت ۳۰ ساله فمینیسم در سینمای ایران هست. یادی کنیم از خانوم تهمینه میلانی و دوستانشون.
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      11 0
      وقتی رعایت عفت و حجاب را محدودیت می دانند و شعار آزادی سر می دادند باید بفکر عاقبت کارشان هم می افتادند.
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      2 0
      دقیقا طبق کتابهای سینمایی لباس بازیگر از اولین وجوه شخصیت پردازی در فیلم است. و طبق کتابهای روانشناسی مقوله ای به اسم فراخوانی رفتار وجود دارد (حتی بدون تبادل کلامی) مثلا با دیدن یک بچه لبخند می زنیم و با دیدن یک مرد تنومند عبوس می ترسیم. لباس هم باعث فراخوانی رفتار می شود
  • زهرا IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    4 0
    وقتی امین فردین داد از فساد سینما میزنه همه میگن دروغه اما انگار عین واقعیته و بیجا نمیگه بنده خدا
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      2 0
      اونایی که فساد کردن ازش شکایت میکنن قیافه ی حق بجانب که میکشونمت به ایران محاکمه بشی مردک دختر باز دندون مصنوعی ساز
  • MD ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    1 0
    نمیدونم شرعاً درسته یا نه, ولی با توجه به اینکه چند وقتی است بازیگران به اصطلاح روشنفکر و مطرح به تلویزیون و سینمای ایران کم لطفی می کنند و کمتر بازی می کنند و بیشتر دنبال سریالهای خانگی هستند، یک فشاری با این گزارشات بر آنها وارد شود که برای حفظ آبروی خود هم که شده متمایل به حمایت از نظام و سینمای سالم ایرانی بشوند و چهره سینمای ما تغییر کنند که البته این مردان ارتش سایبری و انتشار اخبار و مطالب با انتخاب تیترهای زیرکانه بستگی دارد.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    7 1
    خانمی اگرخودش هم شل نباشه همون وقتی که کسی توقع بی جا ویاهتک حرمت بهش میشه باید شکایت می کردند نه "سکوت"تا عبرت بشه برای دیگران..واین که به نظربنده یه خانم نباید یه مرد غریبه را با اسم کوچیک صدا بزنند..دقت دررفتاروگفتاروپوشش مناسب انسان را ازپلیدی ها دور می کند^
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    3 1
    یه بیانیه دادن و تمام . مملکت رو بیانیه دادن میچرخه
  • ناشناس IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    به نظر من این خانم باید از طریق قانونی اقدام کند و پس از این رفتار از کارش استعفا می داد تا کارگردان یک تکانی بخورد و یا اینکه یک تله ای می گذاشت و فیلم برداری می کرد و با عنوان بردن آبروی بازیگر او را ادب می کرد و ... این خانم به نظر من هدفش چیز دیگری است آن هم مظلوم نمایی و جلب توجه وگرنه بردن آبروی آدم ها حتی اگر بویی از انسانیت هم نبرده باشد فقط خنجر از پشت زدن است و کار درستی نیست
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    1 0
    یقینا اتفاقات رذالت بار در عرصه سینما، تلویزیون بسیار فراتر از حد تصور است. تو هر زمینه ای وقتی به یک عده خارج از چارچوب بها داده می شه بدون این که اون ها زیر تیغ نظارت و ارزیابی اخلاقی و رفتاری قرار بگیرند؛ وقوع این اتفاقات بدیهی است. وقتی تو تمام برنامه های تلویزیون مثل دورهمی، خندوانه و... اینقدر به بازیگرا ارج و قرب می ذارن و اون ها رو حلوا حلوا می کنند، نتیجه اش فساد می شود. بازیگراهایی که اکثرشان بی سواد و بی هویت و بی هنر هستند، شده اند الگوی جامعه به جای این که افراد موفق در زمینه دانش، فن اوری، توانمندی و یا امور خیر و نیکی به دیگران مطرح و معرفی شوند، تمرکز روی بازیگران است که اکثرشان در کبر، خود بینی و فساد اخلاقی غوطه ورند. نتیجه این سیاست گرایش وحشتناک نوجوانان و جوانان به حضور د رعرصه بازیگری به جای رشته های علمی و فنی است. به طور کلی سینما و تلویزیون دروازه ورود جوانان به عرصه ابتذال، بی اخلاقی و د ه ها معضل و فضاحت دیگر است. حالا بیایند بازهم از کاه بازیگران، کوه توانمندی، بزرگی و لیاقت بسازند.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    1 0
    در سینمای ما با پدیده ای به اسم بی حجابی اجباری طرفیم. خب وقتی حق حیا رو از زن می گیرید آخرش همین میشه
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 0
    در نهادهای حاکمیتی و دولتی و سازمانهایی که حقوق و جایگاه مدیران آن از محل مستقم بیت المال است بسیاری از این تجاوزها (شاید هم تعاملات معامله ای) هر روزه در حال انجام است و مایه پیشرفت جهشی بسیاری از خانمها که نه مدرک مرتبطی دارند ،نه تجربه دارند نه از ابتدا استحقاق استخدام داشته اند ، نه کار بلد بوده اند و نه حتی یک هنر قابل ارائه قلاب بافی آشپزی خیاطی داشته اند...و مدیر و مشاور شده اند .... هیچ هیچ معیاری بجز هنر دلبری مدیران رانتی فامیلی کم سوادِ بی تعهدِ مدرک کپی تقلبی نداشته و ندارن. بازم گلی به جمال آقای الف که در یک محل خصوصی بر اساس دستمزد خودش کار خلاف میکند، خود را به خواب نزنیم در این نظام یک مدیر که بر اساس رانت فامیلی ، باند، سهمیه و مدرک تقلبی کپی استخدام و سپس ارتقا پیدا کرده با بی حیایی تمام با گیرو گرفتهای واهی ناموس رسمی مردم را مورد تجاوز علنی(و شاید تعامل خود خواسته و یا عمل انجام شده ) قرا رمیدهد در حالی که در یک نهاد حاکمیتی دولتی است و مستقیم از محل بودجه دولت حقوق میگیردو ...
  • حمید ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    0 0
    وقتی جنبش می تو در هالیوود به راه افتاد اینجا چه سر و صدائی به پا شد که در ایران این مسائل را نداریم و اونجا به خاطر فلان و بهمانه و ...
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      0 0
      در همه جا داریم اما در غرب و امریکا بسیار بیشتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس