ادامه ماجراهای اس ۴۰۰؛ آیا ترکیه به دنبال راه جایگزین است؟

اظهارات اردوغان و چاووش اوغلو نشان داد که خبر رسانه‌های آمریکایی در مورد احتمال انتقال اس ۴۰۰ به اوکراین، مقامات ترکیه را به خاطر واکنش احتمالی روسیه، نگران کرده است.

به گزارش مشرق، ترکیه همچنان تلاش می کند تا در پرونده اوکراین، حد اعتدال و موازنه را حفظ کند. پیداست که حفظ چنین وضعیتی برای اردوغان و تیم او دشوار است. چرا که عضویت در ناتو، داشتن روابط گرم و همه جانبه با روسیه و برقراری روابط دفاعی و تسلیحاتی مهم با اوکراین، عملاً موجب شده که دستگاه دیپلماسی ترکیه با یک وضعیت متناقض نما و پارادوکسیکال روبرو شود.

در چنین شرایطی است که درج خبر احتمال انتقال موشک های اس ۴۰۰ از ترکیه به اوکراین در برخی رسانه های آمریکایی، آشپزخانه را به هم ریخته و مقامات مسکو در پشت پرده، از ترکیه خواهان توضیح شدند. در نتیجه،  هم اردوغان و هم وزیر امور خارجه کابینه او، چنین چیزی را قویاً تکذیب کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از اجلاس فوق العاده سران ناتو که روز گذشته در بروکسل برگزار شد، در هواپیما به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در خصوص اخبار منتشر شده در مطبوعات آمریکا مبنی بر بررسی پیشنهادهای ارسال سامانه های پدافند هوایی اس-۴۰۰ ساخت روسیه به اوکراین از سوی ترکیه، گفت: «رئیس ارتباطات ما قبلاً با حساسیت تمام به آنچه وال استریت ژورنال نوشته، پاسخ لازم را داده است. کار این روزنامه، درج اخباری است که به ترکیه ضربه بزند و ما را به دردسر بیندازد. بنابراین چنین چیزی صحت ندارد و موشک اس ۴۰۰ برای خود ما لازم است. اینها دارایی خود ترکیه در نقطه دفاع است.»

کشور ترکیه،

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در گفتگو با خبرنگاران در همایش دوحه قطر، گفت: «اخبار منتشر شده در رسانه‌های آمریکا مبنی بر اینکه  ترکیه اس-۴۰۰ های خود را به اوکراین تحویل می دهد، دور از واقعیت است. این موضوع هرگز مورد بحث قرار نگرفت. به هیچ وجه درباره این مسئله رایزنی نکردیم.»

چاووش‌اوغلو به این نکته نیز اشاره کرد که اردوغان در حاشیه نشست سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل با سران ایتالیا و فرانسه دیدار و گفتگو کرده و مهم‌ترین موضوع مورد بحث موشک یوروسام بود، این دو کشور در خصوص تولید مشترک در ترکیه جدی‌ هستند.

اظهارات اردوغان و چاووش اوغلو نشان داد که خبر رسانه های آمریکایی در مورد احتمال انتقال اس ۴۰۰ به اوکراین، مقامات ترکیه را به خاطر واکنش احتمالی روسیه، نگران کرده است.

زمانی برای کره گیری ترکیه از آب اوکراین

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی ترکیه معتقدند که اقدام ترکیه برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، یک خطای آشکار بوده و موجب شده که سیاست خارجی ترکیه عملاً قفل شود و این کشور به شکل جدی از غرب فاصله بگیرد.

اما اتاق فکر حزب عدالت و توسعه بر این نکته تاکید می کند که مو لای درز تصمیم اردوغان نمی رود و او با این گام هوشمندانه، کاری کرد که محور جدید سیاست خارجی ترکیه به نام «بازگشت به آسیا» با تضمین جدی همراه شود.

از دید ناظران سیاسی تحت امر حزب حاکم ترکیه، اردوغان ارتباط نزدیک و مهمی با پوتین برقرار کرده که برآیند آن را می توان با عبارت «با یک تیر چند نشان زدن»، توصیف کرد. چرا که اردوغان توانسته با انتقال خط لوله گاز ترک استریم از روسیه و دریای سیاه به ترکیه و اروپا، امتیاز خوبی به دست بیاورد و درعین حال، با سپردن پروژه حساس نیروگاه هسته ای آک کویو به دست مهندسین روسی، زمینه آن را فراهم آورده که علاوه بر انرژی، در حوزه توریسم، صادرات محصولات کشاورزی و فعالیت پیمانکاران ترک در روسیه، امتیازات قابل توجهی حاصل شود.

اما مشکل اینجاست که این رابطه همه جانبه، پیامدها و عوارضی نیز داشته که یکی از آنها تحریم نظامی ترکیه از سوی آمریکا و محروم ماندن آنکارا از جنگنده های مدرن اف ۳۵ است. همچنین مواضع سرد ناتو در مقابل ترکیه و اعتراض آنان به خرید اس ۴۰۰ و در عین حال، انجماد روابط ترکیه و اتحادیه اروپا، همگی از نمونه هایی است که نشان می دهد غرب تا چه اندازه به روابط آنکارا- مسکو، حساس است.

اما در یک ماه اخیر و در اثنای حمله روسیه به اوکراین، تیم اردوغان تلاش کرد تا این وضعیت را مصادره به مطلوب کند. در این اثنا، ترکیه از آمریکا موشک پاتریوت و هواپیمای اف ۳۵ خواست اما آمریکایی ها به خواسته های ترکیه وقعی ننهادند و سخنان اردوغان نشان داد که حتی خرید اف ۱۶ از آمریکا، کار دشواری است.

اردوغان در داخل هواپیما به خبرنگاران گفته است که در نشست اخیر سران ناتو در بروکسل، خود را به بایدن نزدیک کرده و از او خواسته که هر چه زودتر، هواپیماهای اف ۱۶ را به ترکیه تحویل دهد و هواپیماهای موجود ترکیه را نیز به کیت های مدرن، تجهیز کند.

اما بایدن پاسخی دیپلماتیک داده و گفته است: قول می دهم این موضوع را پیگیری کنم. من حسن نیت و نکات دقیق خود را به کنگره اعلام می کنم و پس از آن باید منتظر تصمیم نهایی باشید.

به عبارتی روشن، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به اردوغان نشان داده که در جریان فروش اف ۱۶ به نیروهای مسلح ترکیه، باید از سد مخالف خوانی های مداوم بسیاری از سناتورها و اعضای کنگره عبور کرد که انتقادات تندی از سیاست خارجی اردوغان دارند.

حالا مشخص شده که اردوغان در نشست سران ناتو، یک بار دیگر، پیشنهاد خود را برای تولید مشترک موشک با فرانسه و ایتالیا روی میز گذاشته است. این در واقع همان پرونده قدیمی ۵ سال پیش است که فکری ایشیک وزیر وقت دفاع ترکیه مطرح کرده بود.

او گفته بود که ترکیه با شرکت های ایتالیایی- فرانسوی پیرامون ارتقاء سامانه های پدافند موشکی به توافق رسیده است. اما بعدها مشخص شد،  توافق مزبور که با کنسرسیوم ایتالیایی - فرانسوی «یوروسام»  تحت مالکیت شرکت چند ملیتی MBDA و گروه فرانسوی «تالس» به امضا رسیده، از سوی آمریکا و چند عضو ناتو و اتحادیه اروپا، مورد استقبال قرار نگرفته است.

حالا اردوغان می گوید نه تنها تمایل دارد یوروسام بخرد، بلکه مشتاق است ترکیه هم به گروه تولیدکننده این موشک بپیوندد. اما دست کم در شرایط فعلی، فرانسه و ایتالیا، از پیشنهاد اردوغان استقبال نکرده و مودبانه از کنار آن گذشته اند.

کشور ترکیه،

یکی دیگر از چالش های دفاعی مهم ترکیه در جریان جنگ روسیه و اوکراین، این است که فروش و صادرات پهپادهای پیشرفته بیرقدار به اوکراین، مورد اعتراض مسکو قرار گرفت و در عین حال، شکل و ماهیت جنگ اخیر به گونه ای بود که برخلاف پرونده قره باغ، این بار بیرقدار هم  نتوانست صحنه بازی را عوض کند و مقامات ترکیه از ترس واکنش های تند روسیه، از اوکراینی ها خواستند در مورد هر گونه حمله و تحریک بیرقدار، سکوت کنند و با چراغ خاموش به حرکت خود ادامه دهند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • نیما IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    5 4
    اردوغان جرعت درگیری با پوتین را ندارد و بیرقدار یک پهباد هایی جعلی هستند عوضش پهباد ایرانی آرش با برد ۲۰۰۰ کیلومتر دور برد ترین پهباد جهان است این فقط من نگفتم تویی وپکی پیدا هم نوشته است
    • بهزاد US ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      2 1
      پهپادها کلاسهای مختلفی دارن! ایران کنترل ماهواره ای برای پهپادهاش نداره پس برد ۲۰۰۰ کیلومتر عملا ممکن نیست. پهپاد آکسونگور ترکیه برد ۶۵۰۰ کیلومتری داره!
    • رضا IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      ایران قرارداد فضایی با روسها برای سیستم ماهواره ای گلوناس دارد با چین هم تفاهمی رسیدند برای سیستم ماهواره ای بیدو .اما واقعا مگر ترکیه کنترل ماهواره ای دارد ؟؟؟؟؟مگر از ماهواره های کشورهای تاتو اشتراک داشته باشد .دوماهواره نظامی ترکیه ای ((که در کره و امریکا طراحی شد و به فضا فرستاد ))فاقد سیستم اپتیگ قدرتمند همتایان اروپایی و امریکایی است . پهباد مذبور بدون سامانه اخلالگر و ضد راداری سریع شکار میشه قبل از پیمودن مسافت کتر از 100 کیلومتر
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 1
    روسها با حمایت از ترکیه در برابر بلغارستان و یونان می توانند ترکیه را به بالکان وارد کنند و خود نیز از دست این کشورها رها شوند
    • بهزاد US ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 1
      اول باید اقتصادشون رو درست کنن که با تحریم فروپاشی نکنه
    • علی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 1
      هنوز نمیدانید بلغارستان و یونان جز مسیحیان ارتدکس و در باطن حامی روسها هستند فتنه ترکیه بسیار بدتر از 2 کشور ضعیف زیر چتر ناتو است
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 1
    روسیه باید استان سومی و میکولایف و اودسا را نیز تصرف نماید بعدمساله فدرال کردن اوکراین را مطرح نماید
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 0
    روسیه باید از موشک باران گراد و بمباران فرشی برای تسلیم تروریست های اوکراینی استفاده کند
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      1 1
      تروریست??یه روز با شرف زندگی کردن از هزار سال عمر ننگین که باارزش تره,به قول آقا دین ندارید حداقل آزاده باشید حتی کل دنیای غرب بخان ایران هسته ای باشه این روسیه اجازشو نمیده سنگ یه کشور وحشی و کمونیستیو به سینه نزن احمق
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      روسیه خودش نیروگاه هسته ای بوشهر را ساخته و سانتریفیوژهای ساخت بمب را به ایران داده برو مزدور بروووووو
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 0
    روسیه در 20 کیلومتری کیف دنبال وادار نمودن رهبران اوکراین به تسلیم سیاسی است وگرنه 2 ساعت موشکباران با موشک های گراد از نظر نظامی باعث سقوط هر شهری می شود
  • K DE ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    ترکیه با با پرخاشگری سر کشی هایی که اردوغان انجام داد توسط غرب استعمارگر به دام"کشور فقیر و ضعیف " افتاده همان دامی که ایران 40 سال است در ان گرفتار شده
  • محمد... IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    3 3
    دیپلماسی ترکیه باعث انتقال فناوری یوروسام و یا پاتریوت به ترکیه خواهد شد خود اس۴۰۰و تکنولوژی ساختش هم قبلاً وارد ترکیه شده، ترکیه سایپر و حیصا. و کورکوت و سونگور رو هم خودش ساخته و باید منتظر ساخت سامانه دفاع موشکی قوی از سوی ترکیه باشیم که از طریق ادغام اطلاعات و تکنولوژی خودش کار سختی نخواد بود با جرات میگم در عرض چند سال آینده سامانه قوی خواهد ساخت ترکیه چون چراغ خاموش حرکت های زیادی کرده همچون سامانه گوراب یا پهپاد های فوق پیشرفته
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 1
    ترکیه خوب است جنگنده‌های سوئدی بخرد چون همه میدانند سوئد دشمن تاریخی روسیه است و اگر همه‌ی غرب با روسیه دوست شود سوئد به دشمنی اش با روسیه ادامه خواهد داد
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      سوئد اصلی ترین حامی پ ک ک هست و دشمن ترکيه هم محسوب میشه
  • از شهرستان سراب IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 1
    مطمئننا اگر ترکیه عاقل باشه اینکارو نمیکنه زیرا اون استقلال سیاسی که اردوغان بخاطر اون موجب تحریم و تورم در ترکیه شد با این کار عملا از بین میره و هنوز تکلیف قضیه اف 35 هم مشخص نشده که ایا امریکا به عهد خودش پایبند خواهد ماند علاوه بر این اینکار ترکیه موجب نابودی روابط نظامی روسیه و ترکیه خواهد شد و با اینکار ترکیه دیگر نخواهد توانست به سیاست بند بازی و موازنه قدرت بین شرق و غرب ادامه بده و ازین نظر در اینده موجب قبول بی مهری های بیشتر از جانب امریکا و اتحادیه اروپا خواهد شد کما اینکه امریکا با این نیرنگ اسمان ترکیه را بی دفاع خواهد کرد کما اینکه تا کنون از دادن پاتریوت خودداری کرده در حالیکه رقیب سنتی اون یونان را از هر نظر تجهیز میکنند گذشته ازینها اینکار موجب کاهش روابط اقتصادی ترکیه و روسیه نیز خواهد شد روسیه نیز در عوض از کردها حمایت خواهد کرد هر چند در سوریه بخاطر بشار اسد شاید حمایتی نکنه امریکا با اینکار عملا داره با ترکیه دشمنی میکنه و اونو بسمت جنگ با روسیه سوق میده ترکیه هم فهمیده ناتو برای دفاع نکردن از ترکیه هم دلایل خودشو ذکر خواهد کرد و بهانه تراشی میکنه
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 6
    (اوغلو) (مغول) به این دو کلمه نگاه کنید که چقدر شبیه هستند؟؟ آخه زبان ترکی و مغولی از شاخه زبانهای آلتایی هست. و ترک و مغول هردو چشم بادامی و همنژاد هستند....کلمات هم ریشه و هم خانواده
    • بهمن IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      1 0
      چشم بادامی بوفور در مناطق کویرنشین آریایی یافت میشه.در مناطق تورک نشین به ندرت چشم بادامی پیدا میشه.مقایسه کلمه ایران با آیران(دوغ)
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 2
    آن شمشیری که قفقاز و آنکارا جلوی مادرمان ایران به زانو درمی‌آورد، قبلا توسط جد تاجدار مان سلجوق شاه یکم شاه ایران تیز شده است.
  • IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 3
    بادکوبه قطعه کیکی است که ایران پس از استحکام‌خانه اش در سوریه، میل میکند.
  • IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 1
    مرکز آمار اروپا امسال گزارش داد: ۶۷درصد مردم ترکیه در سال حتی یکبار هم توانایی خوردن گوشت قرمز یا سفید را ندارند
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 1
      خوب مرکز امار اروپا مال اسرائیل است و دمشن اردوغان شما امارتان همان رادیو اسرائیل است 50 درصد جمعیت ترکیه خودشان دامدارن 67 درصد را از کجا اوردند
  • IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 3
    آن شمشیری که قفقاز و آنکارا جلوی مادرمان ایران به زانو درمی‌آورد، قبلا توسط جد تاجدار مان سلجوق شاه یکم شاه ایران تیز شده است.
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 2
    (اوغلو) (مغول) به این دو کلمه نگاه کنید که چقدر شبیه هستند؟؟ آخه زبان ترکی و مغولی از شاخه زبانهای آلتایی هست. و ترک و مغول هردو چشم بادامی و همنژاد هستند
  • UA ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 2
    چند سالی است که نداشته های ناتمدن ترکیه و قرقزستان رو مانند شلاق بر صورت ما آذری ها و برادرانمان فارس ها میکوبید ولی بدانید شما غیر آریایی ها قرن هاست که از ما آریایی ها یعنی (المانی و آذری و فارس و آمریکا و روسیه،) عقب مانده اید
  • UA ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 1
    //// اللهم العجل لولیک الفرج //// -(فارغ متن این خبر) همین الان ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم.
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 1
    //// اللهم العجل لولیک الفرج //// -(فارغ متن این خبر) همین الان ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 2
    آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. و مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: از یک سو روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و از سوی دیگر ؛ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    3 1
    حسود هرگز نیاسود بایراکتار یکی از بازوهای اساسی اوکراین در برابر اشغالگران روس هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس