خلاقیت در پذیرایی از مهمانان نوروزی با یک فنجان دمنوش بهاری

دمنوش‌ها نوشیدنی‌هایی سالم هستند که سبب می‌شود آرامش را احساس کنیم؛ تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای پذیرایی از مهمانان با دمنوش‌های گیاهی است.

به گزارش مشرق، یکی از فصل‌های دل‌انگیز ایرانی‌ها، بهار است. با آمدن بهار، حال و هوای خانه‌ها و خانواده‌ها تغییر می‌کند و همه‌چیز رنگ و بوی بهتر شدن به خود می‌گیرد. دید و بازدید عید که رسم همیشگی ایرانی‌ها است، با پذیرایی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلف، حال و هوای بهتری پیدا می‌کند. البته با توجه به اوضاع همه‌گیری کرونا، برگزاری رسم شیرین دید و بازدید عید به شکل قبل ممکن نیست. اما هنوز هم می‌توانیم در جمع کوچک خانواده‌های خود و کسانی‌که با آن‌ها در یک خانه زندگی می‌کنیم، عید را جشن بگیریم.

در ایام نوروز می‌توانیم با آماده کردن نوشیدنی‌های لذت‌بخش، هم سیستم ایمنی بدن‌مان را تقویت کنیم، هم به شکل جدیدی از اعضای خانواده‌ پذیرایی کنیم. در یک مهمانی ایرانی، معمولاً مرسوم است چای سرو شود، تقریباً چای جزو لاینفک زندگی همه اقوام ایرانی است و در مهمانی‌ها با آن از مهمانان پذیرایی می‌شود.

خلاقیت در پذیرایی از مهمانان نوروزی با یک فنجان دمنوش بهاری

پذیرایی از مهمان هنر کدبانوی خانه است و به کار بردن خلاقیت همیشه سبب می‌شود تا مهمانان خاطره حضور در آن مهمانی را به‌خاطر بسپارند. شما نیز می‌توانید به عنوان یک کدبانوی ایرانی از مهمانان‌تان متفاوت پذیرایی کنید و به جای پذیرایی با چای، دمنوش‌های متفاوت طب سنتی را برای گرم‌تر شدن مهمانی‌هایتان استفاده کنید.

می‌توانید دمنوش را داخل قوری چینی آماده کرده و روی وارمر روی میز قرار دهید. پذیرایی با دمنوش سبب می‌شود علاوه بر یک پذیرایی خاطره‌انگیز از خواص درمانی آن‌ها هم تا حدی استفاده شود.
روش تهیه به این صورت است که ابتدا روی گیاه که به روش صحیحی خرد شده آب جوش می‌ریزند سپس آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک ظرف در بسته شیشه‌ای یا چینی می‌گذارند و گاهی آن را هم می‌زنند و سپس مایع را صاف کرده و مصرف می‌کنند.

استفاده از دمنوش‌های گیاهی مانند چای به لیمو، بادرنجبویه، دارچین، بابونه، گل محمدی،  دمنوش به باعث می‌شود افراد علاوه بر آشنایی با با طعم جدید انواع چای از سلامتی و آرامش اعصاب بیشتری نیز بهره‌مند شوند. بدون هیچ دغدغه و نگرانی از این چای‌های گیاهی و سالم استفاده کنید و مطمئن باشید تمام مهمان‌هایتان نیز از طعم این نوشیدنی‌ها لذت خواهند برد.
 

خلاقیت در پذیرایی از مهمانان نوروزی با یک فنجان دمنوش بهاری

استفاده از دمنوش‌های گیاهی یک راه عالی برای رسیدن به آرامش است

محمد شفیعی، متخصص طب سنتی با بیان اینکه وقتی به فرهنگ خود باز می‌گردیم، مشاهده می‌کنیم که چای و دمنوش‌های گیاهی در فرهنگ ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای داشته است، اظهار داشت: در فرهنگ ما در گذشته مرسوم بود که از مهمانان خود با شربت‌های طبیعی و دمنوش‌های گیاهی و بدون تجملات پذیرایی کنند که این فرهنگ پذیرایی از خانواده‌ها رخت بر بسته و تجملات و شاید برخی نوشیدنی‌های غربی و مدل پذیرایی‌اش، جایگزین آن شده و سلامتی و آرامش‌مان را به راحتی به فراموشی سپرده‌ایم.
وی افزود: استفاده از دمنوش‌های گیاهی یک راه عالی برای رسیدن به آرامش است و مهم‌تر اینکه پس از گذراندن یک روز پر دغدغه بهترین معجون برای رفع خستگی و تجدید قوای جسمی به شمار می‌رود.

شفیعی گفت: برای ما ایرانی‌ها نوشیدن چای معمولی طرفداران زیادی دارد، اما به جز چای معمولی چای‌های گیاهی دیگری هم هستند که جنبه دارویی دارند و خواص آن‌ها درمان بیماری‌های متعددی را موجب می‌شوند.

متخصص طب سنتی با اشاره به نوشیدنی‌های گرم سالم بیان کرد: انواع چای از دسته نوشیدنی‌های گرم سالم است، چای زعفران، زنجبیل، هل، بهارنارنج، چای با برگ اکالیپتوس و چای با برگ لیمو هم جزو نوشیدنی‌های گرمی است که به سبب داشتن مواد آنتی اکسیدانی مصرف آن بسیار مفید است.

خلاقیت در پذیرایی از مهمانان نوروزی با یک فنجان دمنوش بهاری

سلامتی و تندرستی با دمنوش‌های گیاهی

وی ادامه داد: مصرف دمنوش زنجبیل در پایین آوردن قند خون یا حتی ثابت نگه داشتن قندخون و چربی خون اهمیت بسیاری دارد، دمنوش گل گاوزبان و سنبل طیب نیز آرام بخش اعصاب، خواب‌آور، ضد سردردهای عصبی، ضد سودا و صفرا، ضد قولنج و اسپاسم، ضد تشنج و صرع است.

شفیعی عنوان کرد: چای و دمنوش‌های گیاهی اگر به درستی به عمل بیاید و مورد استفاده قرار گیرد، راز سلامتی و تندرستی هر فرد خواهد بود، چرا که سلامتی و طول عمر در تغذیه سالم و آرامش در محیطی بدون استرس است.

این متخصص طب سنتی با اشاره به دمنوش هل گفت: هل از داروهای خوش عطر و بو بوده و دهان را نیز خوشبو می‌کند، همچنین دمنوش آن برای تقویت سیستم ایمنی مفید است.

وی اضافه کرد: هل برای تقویت کبد، معده و افزایش اشتها و تکرر ادرار ناشی از سردی سیستم ادراری به خصوص برای سالمندان اثر خوبی دارد، یک تا دو عدد هل سبز را می‌توان داخل یک قوری کوچک دم کرده و یا همراه چایی میل شود.

خلاقیت در پذیرایی از مهمانان نوروزی با یک فنجان دمنوش بهاری

سلامت جسم و روح با دمنوش بابونه و بهارنارنج

شفیعی با اشاره به اینکه بهار، فصل رویش گل بابونه و بهارنارنج است، تصریح کرد: این دو گیاه علاوه بر خواص درمانی فراوان، آرام‌بخش بوده و دارای عطر و بویی بی‌نظیر هستند، بابونه به رفع دردهای میگرن، التهاب و اسپاسم معده و بهبود زخم‌های گوارشی کمک می‌کند، بهارنارنج نیز برای قلب مفید بوده و نشاط‌آور، ضد حساسیت فصلی، ضد اضطراب و اشتهاآور است، با پذیرایی از مهمانان با این نوشیدنی، به‌سلامت جسم و روح آن‌ها کمک کنید.

متخصص طب سنتی اضافه کرد: گل بابونه و گل‌بهار نارنج را به مقدار مساوی در قوری ریخته و ۴ لیوان آب به آن اضافه کنید، بعد از ۳۵ دقیقه دم کشیدن، دمنوش آماده است.

خلاقیت در پذیرایی از مهمانان نوروزی با یک فنجان دمنوش بهاری

لذت یک عصر بهاری با دمنوش زنجبیل

وی با بیان اینکه زنجبیل یکی از محبوب‌ترین ادویه‌های هر آشپزخانه‌ای است، افزود: این گیاه فوق‌العاده هم به‌صورت تازه و هم پودر شده استفاده می‌شود، زنجبیل قدرت بی‌نظیری در گرم کردن طبع بدن دارد و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و علائم مانند بیماری‌های گوارشی و معده، اگزما و حساسیت، حالت تهوع، دیابت موثر است، در روزهای عید می‌توانید دمنوش زنجبیل را بهانه‌ای برای دورهم‌نشینی عصرانه کنید و از یک روز بهاری لذت ببرید.

شفیعی با اشاره به طرز تهیه دمنوش زنجبیل گفت: برای تهیه دمنوش زنجبیل مقداری زنجبیل تازه برش‌زده را در قوری قرار دهید و به آن مقداری آب جوش اضافه کنید، سپس اجازه دهید ۱۰ دقیقه بگذرد تا عصاره زنجبیل بیرون بیاید، سپس ترکیب بی‌نظیر خود را با کمی عسل یا نبات شیرین کنید.

متخصص طب سنتی با تأکید بر اینکه دمنوش به می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای پذیرایی از مهمانان نوروزی باشد، عنوان کرد: این دمنوش که به دلیل شیرین بودن طبیعی خود نیاز به قند یا شیرین کننده دیگری برای مصرف ندارد، دارای عطر و طعم فوق العاده‌ای است که همه را جذب خود می‎کند.

خلاقیت در پذیرایی از مهمانان نوروزی با یک فنجان دمنوش بهاری

با چای ماسالا سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین و خوش طعم‌ترین چای‌های موجود در بازار که امروزه نیز افراد زیادی از آن استقبال می‌کنند، چای ماسالا است، این چای هندی دارای ترکیبات گیاهی و طبیعی زیادی مانند دارچین، زنجبیل، هل، فلفل سیاه، جوز هندی، رازیانه، بادیان خطائی و میخک است، وجود همه این ترکیبات سبب می‌شود که این چای بسیار خوشبو و خوش طعم شود و از خواص درمانی زیادی برخوردار شود.

شفیعی با بیان اینکه چای ماسالا می‌تواند انرژی زیادی را به افراد منتقل کند و به افراد آرامش خاصی بدهد، گفت: میخک و دارچین نیز از ترکیبات موجود در این چای هستند که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و از بدن در مقابل ابتلا به انواع بیماری‌ها جلوگیری کنند.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه این چای می‌تواند در رفع بیماری کبد چرب نیز تأثیرگذار باشد، زیرا با ترکیبات موجود در خود می‌تواند از تجمع چربی‌ها در سلول‌های کبد جلوگیری کند، بیان کرد: یکی از تأثیرات بسیار مهم مصرف این چای، کاهش وزن است، زیرا افراد می‌توانند با استفاده از آن و کالری کمی که به بدن می‌رساند به بالا بردن سوخت و ساز بدن خود کمک کنند.

خلاقیت در پذیرایی از مهمانان نوروزی با یک فنجان دمنوش بهاری

پذیرایی با دمنوش‌های بهاری با طعم تازگی

مریم یزدانی، متخصص گیاهان دارویی گفت: فصل که تغییر می‌کند ذائقه ما هم همزمان با آن دستخوش دگرگونی می‌شود، با جوانه‌زدن گل‌ها و شکوفه‌ها، باران‌های بهاری، نسیم ملایم و هوایی که به‌شدت عالی است، باید دمنوش‌های بهاری با طعم سبک‌تر و تازه‌تر را ترجیح بدهیم.

وی با تأکید بر اینکه دمنوش‌های بهاری را در پذیرایی از مهمانان‌تان در عید نوروز جای دهید، اضافه کرد: لیموعمانی، اسطوخودوس و چای سیاه را هر کدام به اندازه یک قاشق چایخوری در داخل قوری ریخته و به مدت حداقل ۵ تا ۷ دقیقه صبر کنیم تا دم بکشد، این مقدار برای ۲ فنجان کوچک کافی است، این ترکیب خنک کننده، مقوی معده، اشتهاآور و سرشار از پتاسیم، کلسیم و ویتامین C است.

خلاقیت در پذیرایی از مهمانان نوروزی با یک فنجان دمنوش بهاری

دمنوش به‌لیمو و زنجبیل ضد چربی‌های موجود در خامه شیرینی

یزدانی با اشاره به دمنوش به‌لیمو و زنجبیل بیان کرد: این دمنوش طبیعت گرم داشته و به تسکین اعصاب و هضم غذا کمک می‌کند، به‌لیمو ضد میگرن است و باعث کاهش طپش قلب می‌شود، زنجبیل نیز باعث افزایش سوخت‌وساز بدن شده و به چربی سوزی و کاهش کلسترول خون کمک می‌کند، بنابراین اگر در پذیرایی نوروزی از شیرینی‌تر استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود با سرو این دمنوش به سوخت‌وساز چربی‌های موجود در خامه شیرینی کمک کنید.

متخصص گیاهان دارویی با اشاره به طرز تهیه این دمنوش گفت: یک قاشق غذاخوری به‌لیمو خشک را به همراه یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه ورقه شده داخل آب جوش ریخته و برای ۲۰ دقیقه دم‌کنید، موقع سرو می‌توانید عسل و چند قطره آب لیموترش تازه نیز به دمنوش اضافه کنید.

وی ادامه داد: اسطوخودوس یا لاوندر، گیاهی بسیار خوش‌نظر و پرخاصیت است، این گیاه به رفع علائم ناشی از حساسیت فصلی، سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی کمک می‌کند و آرام‌بخش است، همچنین در بهبود سردرد و میگرن و عملکرد کلیه‌ها مؤثر است و باعث کاهش بوی بد بدن می‌شود.

خلاقیت در پذیرایی از مهمانان نوروزی با یک فنجان دمنوش بهاری

حساسیت بهاری را با دمنوش اسطوخودوس درمان کنید

یزدانی اضافه کرد: اگر متوجه شدید یکی از مهمانان دچار علائم حساسیت بهاری مثل عطسه و آبریزش از بینی و چشم شده است، پیشنهاد می‌شود با سرو این دمنوش به بهبود علائم او، حتی برای مدتی محدود کمک کنید.

متخصص گیاهان دارویی بیان کرد: اسطوخودوس تازه خشک‌شده را با مقداری گل محمدی و بهارنارنج مخلوط کرده و برای ۲۰ دقیقه دم‌کنید، موقع سرو می‌توانید به آن مقداری آب لیموترش تازه نیز اضافه کنید.

وی با بیان اینکه برای شیرین کردن دمنوش‌ها و شربت‌ها بهتر است به‌جای شکر معمولی، از شکر قهوه‌ای یا عسل استفاده کنید، خاطرنشان کرد: شکر قهوه‌ای معمولاً ارگانیک بوده و فاقد مواد نگه‌دارنده است.

یزدانی با بیان اینکه افراد دیابتی می‌توانند برای شیرین کردن دمنوش‌ها و شربت‌ها از برگ گیاه استوا استفاده کنند، افزود: این گیاه نه ‌تنها از شیرین‌کنندگی بیشتری نسبت به قند و شکر برخوردار است بلکه به کاهش قند و فشارخون نیز کمک می‌کند.

خلاقیت در پذیرایی از مهمانان نوروزی با یک فنجان دمنوش بهاری

برای تهیه دمنوش‌ها از قوری‌های چینی یا شیشه‌ای استفاده کنید

متخصص گیاهان دارویی ادامه داد: دمنوش‌ها باید حداکثر طی ۳ تا ۴ ساعت بعد از دم کشیدن مصرف شوند، در غیر این صورت، خواص خود را ازدست‌داده و حتی ممکن است مضر ‌شوند.

وی با بیان اینکه برای تهیه دمنوش‌ها بهتر است از قوری‌های چینی یا شیشه‌ای استفاده کنید، گفت: مواد لازم برای تهیه دمنوش را از فروشگاه‌ها و عطاری‌های معتبر و بهداشتی تهیه کنید و در صورت لزوم قبل از دم کردن، محتویات آن را داخل توری صافی ریخته و آبکشی کنید.

یزدانی با اشاره به اینکه دمنوش‌های شادی‌آور مناسب‌ترین گزینه برای پذیرایی از مهمان‌ها و دوستان شما هستند، بیان کرد: این دمنوش‌ها باید علاوه بر خاصیت دارای طعم و رنگ جذابی نیز باشند تا مهمانان از میل کردن آن لذت ببرند.

متخصص گیاهان دارویی اضافه کرد: فراموش نکنید حتما پیش از مهمانی، طعم دمنوش‌های خود را امتحان کنید تا از مزه‌ آن‌ها مطمئن شوید، چرا که برخی دمنوش‌ها کاربرد دارویی دارند و ممکن است طعم آن‌ها مطابق با سلیقه‌ی همه‌ افراد نباشد.

همانطور که مطالعه کردید، دمنوش‌های مناسب مهمانی‌ها تنوع بسیاری دارند که با در نظر داشتن ذائقه خود و مهمانان می‌توانید آن‌ها را انتخاب و استفاده کنید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • انوشيروان چاى نوش IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    از ويروس كرونا هم ميتوانيد با همين دم نوش ها پذيرايى كنيد. اگر مبتلا به كرونا شديد بأز هم با اين دمنوش ها خودتان را درمان كنيد. اگر موفق نشديد در مراسم عزادارى پذيرايى با اين دم نوش ها را فراموش نكنيد. هستند نادان هاييكه عقيده دارند كرونايى وجود ندارد.دكتر ها سرماخوردگى را گاهى أنفلوانزا گاهى كرونا اسم گذاشتند كه پول ويزيت و حق درمان بيشترى از مريض ها بگيرند.
    • ناشناس IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 0
      متاسفانه متاسفانه نظير همين موضوعات بى پايه و اساس به گوش و چشم مردم نادان ميرسد اتها را نادان تر ميكند نا باورى زياد ميشود تا جاييكه ديگر حرف هاى راست باور اور نميكنند.
  • بهار کرج سه راه درختی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 1
    پیشنهاد میکنم آلبوم آرامش سعید رضایی با تنظیم آقای محسن چاوشی رو حتما دانلود کنید خیلی عالیه
  • علی خان IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    بله بچه ها ، من ی منو دمنوش رو سفره عید کنار سبزه گذاشتم ،، تا مهمونا بیان سفارش بدن ، و خدوم هم مهمانها را چکاپ میکنم تا ببینم فشاری ، مرض قندی و چربی و گرفتگی عروق ، در رفتگی استخوانی یا شکستگی نداشته باشن ، حتی خدمات چشم پزشکی مانند پر کردن دور چشما یا عمل قرنیه و شبکیه و ... زیبایی فک و آرواره ها هم انجام میدم تا مهمونا بهتر ببینن و دهانشون خوب باز بسته کنند و راحت آجیل و شیرینی و میوه بخورن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس