کد خبر 1337185
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵

حتماً بارها درباره اهمیت مزاج و مزاج‌شناسی برای تشخیص بیماری‌ها یا بهبود سبک زندگی شنیده‌اید. افراد با مزاج‌های مختلفی متولد می‌شوند و آگاهی درباره آن کمک بزرگی به وضعیت سلامت آنها است. یکی از این انواع مزاج بلغمی است که ویژگی‌ها، ممنوعیت‌ها و دستورهای غذایی خاص خود را دارد.

می‌دانید که نوشیدنی بخش مهمی از تغذیه روزمره افراد است و انتخاب اشتباه می‌تواند شما را طی روز کند، خسته، کسل یا حتی بیمار کند. این مطلب را به معرفی نوشیدنی مناسب بلغمی ها اختصاص داده‌ایم. اگر شما هم جزو این افراد هستید لازم است در این زمینه آگاهی کافی و لازم را به‌دست بیاورید. در ادامه با ما همراه باشید.

نوشیدنی مناسب بلغمی ها

افراد با مزاج بلغمی چه ویژگی‌هایی دارند؟

افراد بلغمی مزاج معمولاً این ویژگی‌ها را در خود نشان می‌دهند: صورت رنگ‌پریده، کم مو، دمای بدن سرد و سطح پوست نمناک، افتادگی عضلات و اضافه‌وزن، ضربان قلب پایین، خواب زیاد، انفعال و کسالت. همچنین این افراد خیلی کم‌آب هستند و علاقه بسیاری به شیرینی‌جات و خوراکی سرد دارند که هر دو برای آنها مضر است. نکته جالب‌توجه این است که روزه‌ برای بلغمی‌ها بسیار مفید است.

در صورت عدم رعایت نکات پزشکی، چه خطری در کمین این افراد است؟

· گرفتگی ورید

· احتباس آب

· احتقان لنفاوی

· گردش خون وریدی ضعیف

· هضم کند

· کم‌کاری تیروئید

· کم‌کاری آدرنال

· افزایش وزن، چاقی

· سرماخوردگی و آنفولانزای مکرر

· شرایط تنفسی مزمن

نوشیدنی مناسب بلغمی ها

باید و نباید غذایی مزاج بلغمی چیست؟

باتوجه ‌به شرایط خاص این افراد، آنها باید رژیم غذایی مناسب مزاج بلغمی داشته باشند. برای مثال، از مصرف خوراکی‌هایی با طبع سرد و شیرینی‌جات خودداری کنند. خلق‌وخوی بلغمی می‌تواند از نظر عاطفی به غذا وابسته شود و پیروی از بسیاری از رژیم‌های غذایی برایش سخت باشد. آنها ممکن است غذا را از نظر احساسی و همچنین جسمی آرامش‌بخش بیابند. به همین دلیل ضروری است که فرد بلغمی رژیم غذایی رنگارنگ، هیجان‌انگیز و پر از قسمت‌های لذت‌بخش را انتخاب کند.

رژیم غذایی آنها همچنین باید جایی برای غذاهای موردعلاقه‌شان باقی بگذارد زیرا افراد بلغمی در میان غذاهای موردعلاقه، آرامش زیادی پیدا می‌کنند و بدون آنها پیش‌بردن کار برایشان سخت است. به‌این‌ترتیب باید آنها را تشویق کرد تا با غذاهای کم‌کالری جدید آزمایش کنند و سعی کنند غذاهای موردعلاقه خود را نیز در میان آنها بیابند. برای مثال، می‌توان عرقیات ضد بلغم را که ویژگی‌ها و طعم جذابی دارند، به این افراد پیشنهاد کرد.

بلغمی‌ها مزاج خنکی دارند، بنابراین باید از رژیم‌هایی که شامل غذاهای خنک‌کننده مانند آب‌میوه‌ها و برخی از میوه‌ها یا سبزیجات خام می‌شود، اجتناب کنند. آنها بیشتر به غذاهای شیرین، خام و شور حساس هستند. خوردن این غذاها باعث می‌شود بدن آنها کارایی کمتری داشته باشد. بااین‌حال، بلغمی ها مانند سوداوی‌ها خشک مزاج نیستند، آنها مزاج مرطوبی دارند. این بدان معنی است که آنها می‌توانند حجم آب لازم بدن را به‌راحتی افزایش دهند و نگه دارند. بهترین راه جلوگیری از این امر این است که مطمئن شوید آنها آب زیادی می‌نوشند، از مصرف موادی که به‌شدت نمکی هستند و شاید حتی نوشیدن چای‌های گیاهی که به ازبین‌بردن آب کمک می‌کنند، پرهیز کنند. البته دمنوش مناسب برای بلغمی‌ها کم نیست و کافی است آنها را بادقت بشناسید و در برنامه غذایی بگذارید.

نوشیدنی مناسب بلغمی ها

بلغمی‌ها چه باید بخورند؟

از اهمیت نوشیدنی‌ها در رژیم غذایی آگاه شدیم. حالا وقت آن است که ببینیم بهترین نوشیدنی‌ها برای مزاج بلغمی کدام‌اند:

· دمنوش زنجبیل

· دمنوش دارچین

· دمنوش به‌لیمو و عسل

· دمنوش بادرنجبویه

· دمنوش بهارنارنج

· دمنوش گل گاوزبان

· عرق شاتره

· عرق گل محمدی (گلاب)

· عرق رازیانه

· عرق آویشن

· شربت عسل

· شربت شیره انگور

در نگاه کلی این موارد را به‌خاطر داشته باشید:

· خوردن مواد غذایی با مزاج سرد و مرطوب به افراد بلغمی به‌ویژه در فصول سرد و در آب‌وهوای سرد توصیه نمی‌شود.

· بهتر است از غذاهای آبکی مانند آش (همان آش ایرانی با رشته، حبوبات و سبزیجات) و خورشت استفاده نکنند. همچنین باید سعی کنند ماکارونی، سیب‌زمینی و برنج زیاد مصرف نکنند که باعث افزایش وزن آنها می‌شود.

· آنها باید از محصولات لبنی (پنیر، ماست، یا دوغ)، سس‌ها، سس مایونز، رب ترش یا مواد غذایی ترش خودداری کنند.

منبع: مجله نوشیدنی عالیس


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس